Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
Vandaag om 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 23:43:09
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door sneek
Vandaag om 23:40:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 22:46:17
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
Vandaag om 22:33:27
Roco wagon openen door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:18:57
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 21:34:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:27:07
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
  

Auteur Topic: Wat betekent wat bij de ICR's..?  (gelezen 5626 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8542
  • Spoor N
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #15 Gepost op: 16 August 2017, 12:39:21 »
Zo zijn ze ontworpen en toegelaten. Rond 1980 was er geen reden om meer dan 160 in Nederland te rijden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #16 Gepost op: 16 August 2017, 12:56:30 »
Wat is technisch de reden waarom ICRn niet harder mogen dan 160 km/u terwijl de Duitse (klassieke) intercity en TEE-rijtuigen in de jaren 70 en 80 al 200 km/u reden op bepaalde trajecten (achter zo'n BR 103-serie). En de huidig RailJet-rijtuigen van de ÖBB die op Neubaustrecke zelfs 230 kunnen achter een Taurus (is ook een trek-duwcombinatie net zoals nu bij de Intercity-direct). Heeft dit met de draaistellen te maken die eronder zitten of lopen ze uit de rails als ze harder gaan?
Heeft inderdaad met de draaistellen te maken  en het ontbreken van magneetremmen. Als die er, zoals bij ICL/ICK rijtuigen, wel onder hadden gezeten mochten ze ook 200 km/h. Navraag leerde mij dat het niet zo eenvoudig was om er een stelletje magneten onder te zetten. Daarvoor waren de draaistellen niet geschikt.
Groeten Joop, machinist Lls

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #17 Gepost op: 16 August 2017, 13:54:56 »
Heeft inderdaad met de draaistellen te maken  en het ontbreken van magneetremmen. Als die er, zoals bij ICL/ICK rijtuigen, wel onder hadden gezeten mochten ze ook 200 km/h. Navraag leerde mij dat het niet zo eenvoudig was om er een stelletje magneten onder te zetten. Daarvoor waren de draaistellen niet geschikt.

De draaistellen zijn toch gewoon Franse Y32-draaistellen? Die zijn ook geschikt gemaakt voor 200 km/h (zonder magneetrem zo te zien op foto's). Lijkt me toch vooral een kwestie van hoe zinvol het was (en nog steeds is) om 200 km/h te kunnen rijden.

En de huidig RailJet-rijtuigen van de ÖBB die op Neubaustrecke zelfs 230 kunnen achter een Taurus (is ook een trek-duwcombinatie net zoals nu bij de Intercity-direct).

De RailJet-rijtuigen zijn niet echt te vergelijken met de Intercity-direct of ICRm-trekduw, aangezien de rijtuigen van de Railjet onderling een vaste koppeling hebben in plaats van een schroefkoppeling.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #18 Gepost op: 16 August 2017, 15:32:07 »
En het zal misschien ook met afstanden te maken hebben? In Frankrijk en Duitsland kun je nog een beetje vaart maken. In Nederland ben je net een beetje op snelheid of je moet al weer in de remmen voor het volgende station  :)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #19 Gepost op: 16 August 2017, 16:12:51 »
De draaistellen zijn toch gewoon Franse Y32-draaistellen? Die zijn ook geschikt gemaakt voor 200 km/h (zonder magneetrem zo te zien op foto's). Lijkt me toch vooral een kwestie van hoe zinvol het was (en nog steeds is) om 200 km/h te kunnen rijden.
Mja, ik vertel alleen maar wat de ingenieur van Nedtrain (tevens goede kennis van ons) mij vertelt heeft. Draaistellen waren niet geschikt en ook niet voorbereid.  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #20 Gepost op: 16 August 2017, 21:46:16 »
Wat is technisch de reden waarom ICRn niet harder mogen dan 160 km/u terwijl de Duitse (klassieke) intercity en TEE-rijtuigen in de jaren 70 en 80 al 200 km/u reden op bepaalde trajecten (achter zo'n BR 103-serie). En de huidig RailJet-rijtuigen van de ÖBB die op Neubaustrecke zelfs 230 kunnen achter een Taurus (is ook een trek-duwcombinatie net zoals nu bij de Intercity-direct). Heeft dit met de draaistellen te maken die eronder zitten of lopen ze uit de rails als ze harder gaan?

Het is een beetje appels met peren vergelijken, dan wel een kip en ei verhaal.

Eerst maakt men de keuze, of men heeft de ambitie dat men op bepaalde trajecten waar dat mogelijk is, 200 km/h wil gaan rijden.
Vervolgens wordt het traject en het materieel daarop aangepast.
De ambitie had men in Duitsland al in 1965, toen de E 03 gebouwd werd.
Na een aantal jaren proefritten bleek voor (TEE) rijtuigen de combinatie schijf- en magneetrailrem voldoende voor de remweg.
Voor het rijcomfort bleek nog een andere maatregel nodig, hydraulische dempers in de draairichting van de draaistellen, om het slingeren tegen te gaan.

In Nederland was er in die tijd nog lang geen sprake van zo snel rijden. Dus bestelt men rijtuigen met de op dat moment gebruikelijke maximum snelheid, 160 km/h, zonder extra aanpassingen om nog sneller te rijden.

In principe zijn alle rijtuigen die geschikt zijn voor 160 km/h, ook geschikt te maken voor 200 km/h. Maar dat vergt extra investeringen in reminstallatie en slingerdempers. Het is aan de spoorwegmaatschappij om dat wel of niet te doen.

De ICR's zijn nooit bedoeld geweest om over een HSL te rijden. Dat ze daar nu wel rijden, is en blijft een noodoplossing.
« Laatst bewerkt op: 16 August 2017, 21:47:49 door VictorPM »

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #21 Gepost op: 16 August 2017, 22:49:12 »
ICR is bijvoorbeeld ook niet drukdicht en dat is wel zeer wenselijk.
Jeanne Kok