Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
Vandaag om 22:25:43
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Ronald69
Vandaag om 22:25:22
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
Vandaag om 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22

Auteur Topic: Digikeijs 4088LN + diodeschakeling  (gelezen 4386 keer)

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Digikeijs 4088LN + diodeschakeling
« Reactie #15 Gepost op: 09 July 2017, 11:18:26 »
Hee Martin, ja dat de meetmethode fout is had ik van Timo ook al begrepen.
Je bent echt niet alleen hierin hoor, je moest eens weten hoeveel mensen een probleem hebben en met een multimeter gaan meten.

Vaak worden ze nog boos ook als je zegt dat je niks kan hiermee

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk

Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 09 July 2017, 12:12:38 »
@ruudns en @martindomburg Ik hoor en echo echo echo echo echo ;D

Ook al is het niet waar dat je het niet met een multimeter kan meten. Je hebt alleen wel een TrueRMS meter nodig en de budget meters zijn dit niet. 8)

En daarnaast kan een niet TrueRMS meter dan wel niet DCC meten, het kan het wel detecteren. Maar de waarde die je ziet stelt niets voor maar het geeft wel een indicatie dat er bijvoorbeeld spanning is. En als je ergens anders een veel lagere waarde ziet zal er waarschijnlijk wel wat mis zijn. Maar wat, geen idee. De waardes op je scherm zijn niets meer dan een willekeurige schaal.

Overigens zou een niet TrueRMS meter prima DCC kunnen meten als het echt puur DCC zou zijn. Maar juist de verstoringen (zoals harmonische en overshoot) maken dit onbetrouwbaar. Dit is waarschijnlijk waarom de spanning uit de bezetmelder hoger lijkt. Want niet TrueRMS meters doen in de regel niets anders dan wat de schakeling van Klaas doet alleen vaak met een erg lage condensator. Het zijn dus piek detectoren. En het gemeten piek voltage wordt door de meter gewoon weergegeven gedeeld door wortel 2. Dit omdat dat de verhouding is tussen de RMS waarde en de piek waarde van een sinus.

Zou je een low pass filter voor de meter hangen dan zal ook een niet TrueRMS aardige resultaten geven zei het niet dat de waarde in het display een factor √2 lager is. 8) En zelfs zonder filter maar met last zal de AC stand het waarschijnlijk al aardig doen.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #17 Gepost op: 09 July 2017, 13:16:14 »
Ik hoor geen echo, wel eem heleboel onzin.

Even over True RMS:

Een eenvoudige implementatie van een RMS stroommeting is de average responding methode. Deze methode werkt door de wisselspanning gelijk te richten, daarvan de gemiddelde waarde te bepalen en deze waarde met de factor 1.1 te vermenigvuldigen. Voor perfect sinusvormige signalen werkt deze methode goed. Voor signalen met een afwijkende golfvormen werkt deze methode echter minder goed. Dat komt doordat de factor 1.1 alleen geldt voor signalen met een perfecte sinusvorm. Voor signalen met een andere vorm zal het meetresultaat afwijken van de werkelijke RMS waarde. Bij een blokgolf is de afwijking ongeveer 10%, de afwijking kan voor hele vreemde golfvormen oplopen tot 50%.

Het waarnemen van.wel of geen spanning hebben heeft niks te maken met een rms meter of niet. Dat is een kwestie van je ogen gebruiken.......

Al mijn meters zijn true RMS (proffesionele gecalibreerde meters) en met geen van de.meters kan ik de blokspanning meten dichtbij de werkelijkheid. Zit soms wel 4v verschil met de ossie.

Punt blijft dat een meting van dcc zonder de benodigde electronica om dit zuiver te doen echt zinloos zijn.

Het makkelijkst en doeltreffend is heel simpel, bij de eindgebruiker: de decoder

Elke decoder heeft een v+ en gnd  aansluiting die een strakke gelijkgerichte dc spanning geeft. Pak een decoder en meet wat er op die uitgangen staat aan voltage. Dan weet je wat voor spanning je hebt. Dit is altijd wel iets minder dan werkelijk door de gelijkrichter op de decoder. (0,3v meestal) maar is wel wat je wilt weten.....

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 09 July 2017, 13:18:07 door martindomburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 09 July 2017, 14:01:14 »
@martindomburg, ik vind je reactie wel wat kinderachtig. ::) En als je geen echo hoor/leest heb je toch echt een deel gemist / niet gelezen  ;)

En of je nu een decoder pakt en daar de plus en min van opzoekt (want het gros heeft toch echt geen v- aansluiting) of zelf een gelijkrichter met condensator maakt, tja, dat komt op hetzelfde neer. Maar er zit wel een duidelijk verschil in afwijking van het voltage. Bij alleen een gelijkrichter aan de meter (en dus een stroom van  in de uA) zal de drop over de diode inderdaad niet zo hoog zijn maar bij een decoder waar er een toch snel >1mA mag je voor een volle brug toch al snel uitgaan van 1,4V-1,6V.

Het waarnemen van.wel of geen spanning hebben heeft niks te maken met een rms meter of niet.
Klopt, heb ik ook nooit beweerd. Weer iets met lezen... ::) Ik zeg alleen dat de gemeten waarde wel een indicatie kan zijn zonder dat deze waarde een fysische betekenis heeft of zelfs maar een lineair verband. Roeien met de riemen die je hebt. 8) Maar je hebt gelijk, dit kan vaak ook eenvoudig met een lampje/ledje maar een multimeter slingert nu eenmaal altijd wel ergens rond. ;D Nouwja, ledjes slingeren altijd ergens rond, me multimeters weet ik te vinden :angel:

En ik moet eerlijk zeggen, ik heb nog nooit me TrueRMS meter aan DCC gehangen. De techniek zou het prima aan moeten kunnen maar als ik zo even de specs van wat meters open is de bandbreedte het probleem. Ik had verwacht dat ze wel wat hogere frequenties zouden doen / hogere sample rate hadden maar 400Hz a 500Hz schijn aardig gangbaar te zijn. Tja, dan houdt het inderdaad op. DCC is niet echt snel maar wel iets meer dan dat ;D Zou je een HP34410A pakken (ook al is de specificatie alleen voor een sinus) verwacht ik dat deze wel een prima waarde uitspuugt.

Maar Martin, even goede vrienden. (y) Het is een forum om elkaar te helpen, niet om elkaar af te kraken. En ik geloof dat we beide gewoon de kennis hebben dus we hoeven elkaar niet in de haren te vliegen. Maar misschien kan je de tekst de volgende keer zelf doorlezen voor je weer zo'n bot stuk tekst plaatst ;)

Timo

jowi

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 09 July 2017, 14:58:54 »
Gemeten via een losse gelijkrichter zoals in de link aangegeven, meet ik op de detected als wel de undetected stukken, 13.7 V (y)
Echter op de keerlus (een Littfinski KSM) meet ik 15.1 V... terwijl de bezetmelding daarvan ook via een DR4088 loopt.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 09 July 2017, 15:11:15 »
En wat meet je aan de ingang van de KSM dan? (Uitgaande dat je de detectie voor de KSM hebt zitten.)

Timo

jowi

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 09 July 2017, 16:29:33 »
Heb denk ik verkeerd gemeten of gekeken, nu meet ik op de lus 13.9V.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 09 July 2017, 16:37:57 »
 ;D Lijkt allemaal dus te werken zoals de theorie zegt (y):angel:

Timo

Ben

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 09 July 2017, 16:41:17 »
Slotje dan maar?  :P

Gr, Ben.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #24 Gepost op: 09 July 2017, 22:12:22 »
Uitstekend idee, dat slotje. In dit geval omdat ik zonet het 15tal berichten eronder in de kliko heb doen belanden. Nare opmerkingen, gemopper over en weer. Er zat ook een enkele ter zake doende opmerking tussen, maar de plaatser daarvan heeft er vast wel begrip voor dat ik de berichten als één geheel heb weggehaald.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)