Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
  

Auteur Topic: Afwijking stopplaats Itrain?  (gelezen 3110 keer)

WR

  • Gast
Afwijking stopplaats Itrain?
« Gepost op: 20 May 2017, 11:09:28 »
Hallo samen

Tijdens praatje met mede hobbyist, kwam ter sprake.
Het in itrain niet uit maakt of een blok (bestaand uit één deel) twee meter is of bv. zes meter lang is.
Uitgaande van stopplaats in het midden van die blokken, dus op één meter of drie meter.

Volgens mij maakt dat wel uit omdat de "afwijking" vanaf melding tot stopplaats bij grotere afstand ook groter word.

Iemand ervaring hiermee of meer kennis van de werking hoe itrain hiermee omgaat.

Mvg. Wesly
« Laatst bewerkt op: 20 May 2017, 18:00:00 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Afwijking stopplaats itrain (vraag)
« Reactie #1 Gepost op: 20 May 2017, 11:19:58 »
Theoretisch/wiskundig gezien maakt het niet uit, iTrain weet hoe snel een trein rijd, en hoe lang het blok is. Simpel deelsommetje. Maar... je maakt altijd meetfouten. Je hebt het blok een paar mm te lang of te kort opgegeven, iTrain heeft wel gecalibreerd maar bijv. zonder wagons, de lastregeling is niet constant, het lokje had een hikje terwijl hij reed, dus er komen altijd afwijkingen bij kijken, en ja, hoe verder je dus moet rijden (ofwel, hoe langer je moet rijden) hoe groter die afwijkingen worden. Na 1 meter is dat misschien 5mm, maar na 6m is dat al 30mm. Dus je moet rekening houden met afwijkingen, en die op kunnen vangen.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
Re: Afwijking stopplaats itrain (vraag)
« Reactie #2 Gepost op: 20 May 2017, 12:07:04 »
In iTrain geef je per blok aan op welke afstand vanaf het begin van het blok of op welke afstand voor het eind van het blok moet worden gestopt. In principe maakt de lengte van het blok dus niet uit. Het programma is over het algemeen zeer nauwkeurig maar er zijn altijd kleine procentuele afwijkingen en zoals jowi ook al aangeeft maakt dat bij grotere blokken toch meer mogelijk verschil.
Wil je dit verschil zo goed mogelijk uitsluiten dan moet je gewoon met meerdere melders per blok werken, dan kun je een aparte stopmelder maken en dan maakt de lengte van het blok helemaal niets meer uit.

Groeten,
Bert

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Afwijking stopplaats itrain (vraag)
« Reactie #3 Gepost op: 20 May 2017, 14:26:31 »
Ik kan me alleen niet voorstellen hoe je dan de nauwkeurigheid van het stoppen in het midden van een lang perron verbeterd, als je aan het einde vh perron een extra stopmelder hebt ;D

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1185
Re: Afwijking stopplaats itrain (vraag)
« Reactie #4 Gepost op: 20 May 2017, 15:02:56 »
Wesly,

Kun je niet beter je vraag op het daarvoor geëigende iTrain-forum stellen?
Met vriendelijke groet,
Peter

WR

  • Gast
Re: Afwijking stopplaats itrain (vraag)
« Reactie #5 Gepost op: 20 May 2017, 17:10:28 »
Haa ik begrijp dat er wel degelijk verschil in de afwijking kan zitten.
Blijft dat binnen de tolerantie van een paar centimeter,zover jullie weten.
Is het dan ook niet beter de treinen te eiken met stam wagons er achter,  of gaat dat te ver.

@ peterha,  als er hier geen reactie,s zouden zijn dan altijd nog mogelijk het op itrainforum.te plaatsen.

Gr Wesly

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Afwijking stopplaats itrain (vraag)
« Reactie #6 Gepost op: 20 May 2017, 17:38:55 »
Is het dan ook niet beter de treinen te eiken met stam wagons er achter,  of gaat dat te ver.
Tja, dat lijkt mij beter, maar hoeveel dat scheelt? Als de lastregeling vd decoder goed werkt zou het niet echt hoeven... ik heb geen idee hoe goed lastregelingen zijn. Dat is overigens wel weer iets wat je zelf simpel kunt testen, ijk de lok met en zonder stam en kijk of en wat het verschil is in het snelheidsprofiel.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
Re: Afwijking stopplaats Itrain?
« Reactie #7 Gepost op: 20 May 2017, 22:59:59 »
Voor personentreinen kun je in iTrain het begin- en eindpunt van het perron opgeven, gemeten vanaf het begin van het blok. Je geeft zelf aan of je wilt dat iTrain deze treinen precies in het midden van het perron moet uitlijnen, dat is niet standaard, net wat je zelf wilt. Als je een stationsblok van bijv. 6m zou hebben dan is je perron hoogstwaarschijnlijk ook dusdanig lang dat een afwijking van een centimetertje of zo echt niet uitmaakt of opvalt. Voor deze situatie heb je inderdaad niets aan een aparte stopmelder aan het eind van een blok.

Mijn stationsblokken zijn in ieder geval niet zo lang, met één melder per blok en over het algemeen zet iTrain de personentreinen keurig neer, maar een enkele keer klopt het wel eens niet helemaal exact.

Ik heb mijn loks los gekalibreerd en met wagons erachter merk ik totaal geen verschil. Ze stoppen op precies dezelfde plaats met of zonder wagons. Alles rijdt bij mij "op positie" zoals dat in iTrain wordt genoemd en daarvoor heeft het programma wel de nodige parameters nodig (snelheid, reactievertraging , offset) maar dan is het vervolgens ook gewoon een redelijk simpel rekensommetje en dat doet het programma erg nauwkeurig.

Groeten,
Bert

WR

  • Gast
Re: Afwijking stopplaats Itrain?
« Reactie #8 Gepost op: 21 May 2017, 00:12:37 »
Hallo mannen

Jullie bijdrage geeft meer duidelijk hoe het werkt.
Ook het ijken met stam wagons maakt in de praktijk niet veel verschil lees ik.


Gr Wesly

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Afwijking stopplaats itrain (vraag)
« Reactie #9 Gepost op: 21 May 2017, 17:37:56 »
Kun je niet beter je vraag op het daarvoor geëigende iTrain-forum stellen?
Is het niet beter als de voordelen van een besturingssysteem zoals iTrain gewoon op dit forum aan het licht komen, bij vragen zoals deze? Dan kunnen beginners zich hier focussen voordat ze eventueel een pakket kopen of een demo downloaden.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail