Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Ronald Halma
Vandaag om 10:49:07
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 10:45:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door bask185
Vandaag om 10:40:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 10:27:44
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
Vandaag om 10:27:31
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 10:26:59
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 09:33:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:33:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:30:01
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 09:09:06
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 09:01:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:59:18
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:56:29
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 08:49:35
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:21:23
Sfeer op je modelbaan door SvenW
Vandaag om 07:49:19
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
Vandaag om 07:01:47
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 06:58:44
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
06 July 2025, 23:03:18
Laadstation noodsluitseinlantaarn door DE2 180
06 July 2025, 22:54:36
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
06 July 2025, 22:21:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 July 2025, 21:56:58
Gewoon wat busfoto's door Huup
06 July 2025, 21:49:38
oud philotrain nummering systeem door orientexpress
06 July 2025, 21:38:50
Station Roodeschool door Torikoos
06 July 2025, 21:24:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
06 July 2025, 20:53:32
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
06 July 2025, 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Rody v. G.
06 July 2025, 19:18:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
06 July 2025, 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
06 July 2025, 18:34:34

Auteur Topic: ERTMS in model?  (gelezen 4968 keer)

trdl

• Offline Offline
ERTMS / ETCS op de modelbaan: zinvol ?
« Reactie #15 Gepost op: 06 April 2017, 13:21:58 »
Alle,

van 2002 – 2007 heb ik gewerkt aan ERTMS/ETCS en ook testritten meegemaakt in de cabine van treinen met dit systeem.

Het principe van het systeem is dat de trein steeds een bericht stuurt naar het controle centrum, als de trein aankomt bij een balise. Van het controle centrum krijgt de trein dan informatie over de verdere weg en de toegestane snelheid, tot ca 30 km vooruit. Ook wordt bij het aanrijden van een balise de treinapparatuur gekalibreerd: wanneer nodig worden parameters van de wegmeting aangepast. Zo worden fouten in de wegmeting door wielslijtage beperkt gehouden.

Bij level 2 en hoger is er cabinesignalering. Langs de baan hoeven dan geen snelheidseinen meer te staan. Echter op de plaatsen waar een trein moet stoppen als het systeem dat aangeeft, staan dan stop marker borden.

Voor zover ik weet wordt ETCS gebruikt op de vrije baan, maar niet op emplacementen. Op emplacementen is voor zover ik weet altijd een beveiliging gebaseerd op treindetectie door spoorbezetting en met snelheidseinen langs het spoor.

De meeste modelbanen hebben echter vrijwel geen vrije baan. En als er vrije baan is dan zijn de afstanden tussen de seinen / stop marker borden meestal niet veel meer dan 2-3 treinlengtes. Volgens mij is het daarom niet heel zinvol om op een modelbaan ETCS te implementeren.

Natuurlijk hebben we alle vrijheid om op onze modelbaan op de vrije baan de seinen te vervangen door stop marker borden en balises tussen de spoorstaven aan te brengen. Als je spoorbezetmelding handhaaft, dan moet je volgens mij ook dat deel van je baan kunnen bedienen met elk programma voor bediening van de digitale modelbaan.

En als je als spoorconstructie vaste baan aanlegt en 25 kV bovenleiding plaatst, dan heb je een modern tijdvak 6 tracé, zoals de HSL-Zuid.

In mijn treindienstleidingsprogramma voor de modelbaan heb ik ETCS geïmplementeerd. Ik gebruik het bezet worden van de bezetmeldingssectie bij het sein / stop marker bord als balisebericht van de trein. Bij ieder balisebericht (her)berekent het programma het snelheidsprofiel en stuurt de trein daarmee aan. Met basis spoorbezetmelding (as- of stroomdetectie) vertelt zo’n balisebericht niet welke trein bij het sein / stop marker bord is aangekomen. Dat haalt mijn programma uit TNV (trein nummer volging).
RailCom of Lissy kunnen (indirect) aangeven welke trein het is. Het lijkt me interessant om te gaan onderzoeken of dat extra mogelijkheden geeft.

Groet, Willem

Dennis1984

• Offline Offline
  • Gotthardbahn
Re: ERTMS in model?
« Reactie #16 Gepost op: 06 April 2017, 16:47:48 »
Nou, ik had gedacht dat meer mensen wel inhoudelijk weten wat ERTMS is, maar de meeste reacties kijken gelijk naar de software. En ik ben op zoek naar hoe ik zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid kan komen met bestaande componenten.
Ik voel me niet aangesproken, want ik weet wel wat ERTMS is :).
Citaat
Voor de EVC (European Vital Computer) heb ik een decoder nodig: dat zou volgens mij een gewonde decoder kunnen zijn. Echter: de bevelen ontvangt deze niet uit de voedingsspanning, maar uit het radio signaal. Wat nou als je daar bijvoorbeeld de decoder van het Faller CAR system voor zou gebruiken. Dat gaat toch met een radio signaal?
Een standaarddecoder gaat in ieder geval niet werken, want daar is het radiosignaal gecombineerd met de voeding. Dat is sowieso een probleem dat je moet oplossen. Ik heb ook al eens nagedacht over jouw probleemstelling en de oplossing hiervoor is zelf een decoder ontwerpen en bouwen. Dat is op zich wel te doen.
Citaat
Dan moet ik nog de Balise hebben. Daar zat ik te denken aan het gebruik van bv het Lissy systeem van Uhlenbrock. Dan zijn er volgens mij best nog hobbels te nemen, maar benader je het aardig dicht, dacht ik.
Dit is volgens mij een heel andere implementatie. Kern van ERTMS is namelijk juist dat de intelligentie in de trein zit. Ik dacht ook dat dat is wat je wilde. Als ik het zo ff snel zie is Lissy intelligentie in de baan.

Kijk eens hiernaar: http://www.oli4.ch/zbus/

Het lastige is altijd nog de draadloze communicatie tussen locomotief en controller. Dat zul je zelf moeten maken. Ik dacht bijvoorbeeld dat het wel mogelijk zou moeten zijn om met BiDiB te gaan werken. Ik weet alleen niet of dat protocol goed geschikt is voor draadloos, omdat het tijdsafhankelijk is en draadloos een grotere latency heeft. Ik heb dat nooit uitgezocht, maar daar zou je naar kunnen kijken.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 06 April 2017, 18:00:12 »
Er zijn ontwikkelingen met de blauwe tand.

Bijv: http://bluerailtrains.com/about-bluerail/

Mooiste feit is dan m.i. dit [quote van die pagina]
Bi-directional communication – One of the challenging issues in DCC is the lack of bi-directional communication. That is, DCC commands you send to your train are on a one-way trip. Your loco cannot speak back to you and give you feedback. This is very valuable for lots of reasons, including speed-matching and load/position management. With Bluetooth Smart, every loco is constantly in communication with the control app, and so, effectively in communication with each other, and can interact more effectively.
[/quote]

Jeroen

Dennis1984

• Offline Offline
  • Gotthardbahn
« Reactie #18 Gepost op: 06 April 2017, 22:35:30 »
BiDiB is ook bi-directioneel. Probleem van die BlueRail lijkt te zijn dat er geen oplossing is bedacht voor detectie.

Zie trouwens ook hier: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62685.0.html en de Roco startset NextGeneration

Met vriendelijke groet,
Dennis

ernstcramer

• Offline Offline
    • de Schappenbaan
« Reactie #19 Gepost op: 06 April 2017, 23:05:13 »
Dank allen!

Ik zou graag de discussie over bluerail of BiDib erbuiten willen houden: het is serieus de bedoeling om te onderzoeken dat de baan aan het echte systeem gekoppeld gaat worden...
Ik ben dus, zoals ik eerder zei, vooral op zoek naar de hardware mogelijkheden.

Citaat van: Dennis1984 link=topic=73605.msg3221737499#msg3221737499 date=14914900p68
...Ik heb ook al eens nagedacht over jouw probleemstelling en de oplossing hiervoor is zelf een decoder ontwerpen en bouwen. Dat is op zich wel te doen...

Dat lijkt me dus wel een ingewikkelde route, zelf een decoder maken...
...maar wat denk je dan van dat idee van de Faller decoders? Die communiceren nl via zo'n satelliet. En dat zou je kunnen beschouwen als de antenne van het RBC, toch?

...Als ik het zo ff snel zie is Lissy intelligentie in de baan...

Yep, ik snap dat je dat zegt. En misschien is het niet volledig gebruiken van die intelligentie dan ook wel een dure oplossing, maar je kan het voor dat deel wel toepassen. Want je systeem weet dan waar de trein is, precies wat de balise ook doet!

...Voor zover ik weet wordt ETCS gebruikt op de vrije baan, maar niet op emplacementen. Op emplacementen is voor zover ik weet altijd een beveiliging gebaseerd op treindetectie door spoorbezetting en met snelheidseinen langs het spoor...

Klopt Willem, tot nu toe. Er moet nu voor de uitrol van ERTMS wel degelijk een oplossing gevonden worden voor de emplacementen. Daarbij wordt bijvoorbeeld ook nagedacht over Assentellers. En laat daar nu ook een oplossing in model voor te zijn... ;)

http://www.rail4you.ch/dokumente/AchsZaehler.pdf

Tot zover maar weer...
« Laatst bewerkt op: 06 April 2017, 23:06:53 door ernstcramer »

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #20 Gepost op: 13 April 2017, 13:19:28 »
Misschien over de communicatie loc -> wal. Lopi 4 en andere moderne decoders kunnen hun eigen adres terugmelden via de rail. Ik had begrepen dat er ook nog wat extra informatie bij gezet kan worden. Volgens mij zit je dan al behoorlijk in de richting van een balise. Wat betreft een decoder volgens het faller car systeem heb je gelijk, maar de zendafstand is niet erg groot (ligt meer aan het vermogen van de zender).

Wat wil je bereiken op de lange duur. Een simulator voor het ERTMS systeem? Zoals eerder beschreven de originele apparatuur is niet simpel aan te schaffen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 13 April 2017, 16:31:22 »
Wil je mss een paar monitors voor je hebben  staan,waarop je de gegevens ziet die een  echte machinist ook ziet ?
Ik begrijp nog steeds niet ,wat je (allemaal ) wilt. ???
 In zo'n geval kan je een trein besturen ,ofschoon  men tegenwoordig denkt over het gaan rijden zonder machinst ,om helemaal actueel te zijn.  ;D
Met Koploper kom je toch al een heel eind in de goede richting.
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 14 April 2017, 13:41:33 »
Peter,

Ze zijn erachter wat wij in model allemaal flikken. Om het voor ons echter te maken halen ze machinist ook van de trein. Scheelt wat Preiser figuurtjes.

Groet,

Gerard van der Sel,

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 14 April 2017, 14:19:38 »
Dag Gerard ,
Dat scheelt weer in onze personeelskosten ,de Preisertjes worden ontslagen door toepassing van Koploper Level 3. :D
Groeten ,
Peter
« Laatst bewerkt op: 14 April 2017, 16:38:54 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

ernstcramer

• Offline Offline
    • de Schappenbaan
« Reactie #24 Gepost op: 15 April 2017, 03:32:58 »
...Wat wil je bereiken op de lange duur. Een simulator voor het ERTMS systeem?

Dank Gerard voor je inhoudelijke reactie.

Ik ben betrokken bij het programma voor de uitrol van ERTMS. Om de mogelijkheden van het huidige ATB systeem te laten zien heeft men in Amersfoort een baan gekoppeld aan de echte ATB apparatuur. Ze weten dat ik een middelbaar enthousiast ben en nu werd er mij gevraagd of je met de huidige techniek in model een koppeling aan de ERTMS apparatuur kan maken. En ik denk dus dat dat kan. En heb aangegeven dat ik op fora wel wilde gaan checken.
Er werd bij gezegd dat de universiteit van Dresden een ERTMS Koppeling heeft gerealiseerd, maar op hun site kan ik dat niet terug vinden. En dus op zoek hier. Zoals ik eerder al zei: de vraag is heel serieus....

Voor nu: Goede Paasdagen allemaal!

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 15 April 2017, 09:16:43 »
Ernst

Richard Kahl heeft hierover (de ERTMS Testanlage bij de TU Dresden) een interessant artikel geschreven in EI (Der Eisenbahn Ingenieur). De April uitgave ist een Sonderheft over Railtraining, en daar lees je over deze LGB baan met ERTMS. Het is echter een simulatie van het systeem, met veel aanpassingen.

Groeten uit Zwitserland

Bas

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 18 April 2017, 10:02:35 »
De baan in Amerfoort ken ik van mijn training seingeving. Vond de baan niet zo interressant, echter het relaisrek achter in de zaal was dat wel (Helaas in de pre mobiel tijd dus digitale foto's zijn er destijds niet gemaakt). Je krijgt als moderne mens toch wel respect voor je "voorgangers", die met deze relais een betrouwbaar systeem in elkaar hebben weten te zetten. Grappig is de standarisatie die in de naamgeving heeft plaatsgevonden. Deze ligt inmiddels ook onder mijn modelbaan (draad naamgeving), de relais HR, DR en alle anderen zijn bij mij vervangen door servo's, microcontrollers en PC's.

De communicatie decoder => wal is ook bekend onder de naam railcom.

Succes met de inventarisatie en mocht je hulp nodig hebben laat het weten.

Groet,

Gerard van der Sel.