Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 15:39:07
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:13:36
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Arjan6511
Vandaag om 15:02:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18

Auteur Topic: Fleischmann engelse wissel  (gelezen 6336 keer)

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
Fleischmann engelse wissel
« Gepost op: 24 June 2007, 20:26:13 »
Ik heb in DR Rail een wisselstraat getekend met Fleischmann modell rails (de standaard dus, zonder bedding) met onder meer 2 engelse wissels.
Als ik dan de rails en wissels in elkaar zet klopt het niet, er komen gaten tussen de rails of het komt scheef te liggen.
Bij nameten met een winkelhaak lijkt het in de engelse wissels te zitten, hiervan lijken in ieder geval 2 sporen niet exact in elkaars verlengde te liggen, en ook aan 1 kant is de hoek geen 15 graden. Dit is bij beide wissels, een oude met zo'n grote vaste aandrijving en een nieuwere, het geval.
Is dit exemplarisch, of is er geometrisch iets vreemds aan de hand met deze Fleischmann wissels? Wie heeft er ervaring mee?

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Peter Korsten

• Offline Offline
Re: Fleischmann engelse wissel
« Reactie #1 Gepost op: 25 June 2007, 02:43:29 »
Indien ik het mij goed herinner, heeft Fleischmann symmetrische Engelse wissels met modelrail, in tegenstelling tot PROFI-rail waar je zowel linker als rechter Engelse wissels hebt. Dus je zult kleine compensatie-railstukjes nodig hebben om het allemaal te laten passen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

modelspotter

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 25 June 2007, 10:23:43 »
Ten behoeve van de modelspoorbouwcursus bij de NHA heb ik een paar jaar geleden de geometrie van de grootste merken en hun type wissels beschreven.
Fleischmann:

De lengte van de diagonaal binnen het F*-raster bedraagt bij een enkelvoudige wisselverbinding volgens Pythagoras V(200² + 63,5²)= 209,83; afgerond 210 mm. De lengte van het afbuigende spoor ten opzichte van het mathematische punt bedraagt per wissel 210/2: 105 mm. (per wisselverbinding zijn immers twee wissels benodigd).

Omdat F* heeft gekozen voor een ontwerp van wissels en kruisingen met een lengte van 200 mm. (en zogenoemde hoge snelheidswissels van 300 mm. maar wel degelijk passend in het 200 mm. raster), ontstaan diagonaal gezien verschillen van 10 mm. Daarom schiet F* te hulp met voor het 18° raster ontworpen railsegment van 105 mm. en het kleine stukje van 10 mm. omdat het kruisende spoor niet 200 maar 210 mm lang moet zijn.

Omdat F* kruisingen en Engelse wissels maakt die corresponderen met de afmetingen van linkse dan wel rechtse wissels, zijn er ogenschijnlijk gelijke maar wel degelijk verschillende linkse en rechtse kruisingen en Engelse wissels.

Modelspotter

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 25 June 2007, 12:35:24 »
Eh, dat van die linker en rechter Engelse wissels mag dan wel gelden voor Profirail, maar niet voor Modelrail. Daar zijn ze symmetrisch.

- Peter

modelspotter

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 25 June 2007, 12:50:00 »
Klopt, helemaal waar, het ging om profi. Messing was toen al 'uit'.

Om toestanden met passtukjes te voorkomen... gebruik de zaag en flexrail dan past het altijd en kan je wissels en kruisingen net ietsje anders leggen, precies zoals in werkelijkheid.

Modelspotter

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #5 Gepost op: 25 June 2007, 19:21:47 »
Ik dacht dat ik gisteravond een bericht in dit draadje zag met de vraag om een plaatje. Ik zie dit berichtje nu niet meer (de site lag er daarna wel uit, +/- 23:30).

In ieder geval hierbij het plaatje (is deel van een groter opstelterrein).

Albert

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 25 June 2007, 20:59:22 »
In plaats van proberen alles in te passen, zou je misschien eerst eens moeten overwegen om je baanplan anders in te richten. Want op dit moment zijn er twee manieren om op 'spoor 1' (het bovenste van de vijf) te komen en maar liefst drie manieren om op sporen 2 en 3 te komen.

Wissels zijn duur, zowel in model als in het echt en die duplicatie van rijwegen lijkt er op te duiden dat je teveel wissels hebt.

- Peter

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #7 Gepost op: 26 June 2007, 00:09:18 »
Neemt niet weg dat het zou moeten passen als je de railstukken op deze wijze in elkaar zet Peter. En dat doet het niet. Dus klopt er ergens iets niet met of sommige railstukken (door mijn toedoen inmiddels krom of, minder waarschijnlijk, productiefout) of met de weergave in het tekenprogramma.

(p.s., onderste spoor is hulpspoor bij tekenen en leggen)

... gebruik de zaag en flexrail dan past het altijd en kan je wissels en kruisingen net ietsje anders leggen, precies zoals in werkelijkheid.

Ga ik ook doen, ben alleen geen fan van kleine stukjes flex zoals tussen de wissels en engelse wissels. Verzaag er wel een paar rechte stukken voor.

Albert

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 June 2007, 01:31:12 »
Heb de modelrails bij de hand? Anders moet je gewoon eens proberen wat er gebeurt als je de boel in elkaar zet. En de kans dat het inderdaad aan DRail ligt is zeker aanwezig.

Ik heb net even geprobeerd iets met het Duitstalige programma Trackplanner hetzelfde na te tekenen, maar er, eh, is een reden dat het gratis is: het zit te klagen dat ik 'bedenkelijk weinig vrij geheugen' heb. Watte? Is 430 MB niet genoeg? Bovendien zijn de rails onzichtbaar en krijg ik allerlei vage foutmeldingen.

Maar hoe weet je zo 100% zeker dat het zou moeten passen? Ik bedoel, waar baseer je dat op? In de Fleischmann- catalogus staat dat de kruisingen (en Engelse wissels) een lengte van iets van 219 mm hebben, maar er bestaat geen enkel recht railstuk met precies die lengte.

Enfin, wat betreft de hoek, die hoort natuurlijk niet anders te gaan worden. Dus ik heb het vermoeden dat het gedoe met hoeken geometrisch is opgelost, wat niet een oplossing is die ik zelf gekozen zou hebben.

Overigens bevindt de schrijver van DRail zich ook op dit forum, maar zijn naam ben ik even kwijt... ah wacht, gebruikersnaam 'David'. Maar aangezien hij de laatste twee weken niet actief is geweest, is het misschien handiger om hem gewoon een e-mail te sturen.

- Peter

rard

• Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
    • Spoorh0.nl
« Reactie #9 Gepost op: 26 June 2007, 09:45:49 »
David heeft als eerste in dit topic een reply gegeven, maar door de "storing"van een paar dagen terug is die reply verloren gegaan (w.s. backup teruggezet?)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

David Hoogvorst

• Offline Offline
    • AnyRail
« Reactie #10 Gepost op: 26 June 2007, 11:10:23 »
Ik had inderdaad gevraagd om een plaatje.
Omdat dit bericht een paar uur later weg was, dacht ik dat men het misschien ongepast vond om via dit forum ondersteuning te leveren.

Ondersteuning gaat trouwens inderdaad, zoals Peter aangeeft, het best direct via DRail.

Het plaatje is wel wat onduidelijk, en van een vrij oude versie van DRail. Er staan ook geen railnummers bij, zodat het moeilijk wordt om te controleren wat er nou niet klopt.

groet,

David.

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #11 Gepost op: 26 June 2007, 19:02:28 »
David, ik heb je een mailtje gestuurd met de .drl file.

Albert

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #12 Gepost op: 26 July 2007, 18:43:41 »
Het lek lijkt boven. Een aantal 1:1 prints van de sporensituatie gemaakt en de afwijking zit niet in de engelse wissels maar in de gewone standaard wissels. De engelse wissels komen ondanks de geconstateerde afwijking wel overeen met de 1:1 print.

Bij de bovenste wissel ligt het doorgaande spoor goed op de print, het afbuigende spoor is te kort volgens de print (nee, er is geen stuk afgezaagd! ;) ).
Bij de onderste heb ik het afbuigende spoor gelijkgelegd met de print, hierdoor is het rechtdoorgaande spoor verschoven t.o.v. de print.

Of het aan de bibliotheek ligt die bij mijn versie zit weet ik niet.

Albert

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #13 Gepost op: 01 December 2007, 13:20:57 »
Even een update. Na het over en weer sturen van baanplannen, foto's en de rails/wissels zelf (als laatste inzake de gebogen wissels) heeft David de bibliotheek aangepast. De tekeningen van Fleischmann Modell rails komen nu exact overeen met de railstukken zelf.

Albert