Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
Vandaag
om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc?
door
HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen
door
Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2
door
defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West
door
Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect
door
spock
04 August 2025, 16:12:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0 (gelezen 5569 keer)
moonlicht
Offline
Berichten: 576
Re: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0
«
Reactie #30 Gepost op:
25 October 2020, 10:41:12 »
ik denk dat ik het begrijp
simpel gezegd , het is alleen de ganghendel die word omgekeerd, niks te doen met de schuifbeweging van de cilinders
was n.l. aan het googelen en dan krijg je andere voorstellingen
bedankt
Cor
Gelogd
ErikvanGarderen
Offline
Berichten: 16
Re: NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0
«
Reactie #31 Gepost op:
22 December 2020, 07:44:06 »
De Wielen
Het is helaas al weer wat langer geleden dat een update is geplaatst. Door wat achterstallig werk staat het NS7000 werk op een wat lager pitje. Bij deze een stukje over de wielen van het grote voorbeeld en het model.
Het beeld van een stoomlocomotief wordt onder andere bepaald door de wielen waar deze op staat.
Voor de NCS41-50 was het vinden van bruikbare wielen nog wel een kleine zoektocht. Loopwielen in schaal Nul met een voorbeeldmaat van 800mm en 8 spaken zijn bijvoorbeeld niet te vinden als normaal handelsartikel. Slaters heeft wel loopwielen met 8 spaken, maar de diameter daarvan is ruim een millimeter te groot.
Drijfwielen met een voorbeeldmaat van 1350mm, het juiste aantal spaken en de kruktap tussen de spaken zijn er bij Slaters wel. Helaas is bij de verkrijgbare wielen de slag van de kruk 650mm in plaats van 550 mm en ook dat levert dus problemen op in model (De DJH H0 versie van de NCS41-50 had daar overigens ook last van).
De verschillen in maat zijn uiteraard wel weg te werken. De meest simpele actie geldt de kruktapafstand van de drijfwielen. Aangezien de Slaters wielen voorzien zijn van kunststof spaken en krukwangen, is boren met een fijn boortje geen probleem. De kunst is om bij dit soort activiteiten te borgen dat bij alle vier de wielen de slaglengte precies gelijk is, om te voorkomen dat de koppelstangen vastlopen. Het maakt hierbij niet eens uit of de kruktapafstand een halve millimeter te groot of te klein is (het kan consequenties hebben voor de vrijloop van de voorloophefboom), maar wel dat alle kruktapafstanden in dat geval dezelfde afwijking krijgen.
Om dit voor elkaar te krijgen heb ik een Slaters asje rechtop in een machineklemmetje gezet. De kop van de as is vierkant, dus de passing van elk wiel op de as is identiek. Om te voorkomen dat de wielen scheef op deze as zitten heb ik de Slaters wielen aan de achterzijde wel allemaal gevlakt door het wiel met draaiende bewegingen over een stuk waterproof 240 schuurpapier te bewegen en daarmee door te gaan tot het messing stuk wat over de as valt egaal geschuurd was. Het eerste wiel is vervolgens op de as gemonteerd en de inbusbout is stevig aangedraaid.
https://1drv.ms/u/s!Avvg2Vq53cPQmKlIA6yTqReZWqN9EQ?e=uul6Nv
Voor het eerste wiel heb ik vervolgens de afstand van het centrum van de boorkolom tot de wielas vastgesteld en vervolgens was het eerste nieuwe gat zo geboord. Na het eerste wiel was het een klein kunstje om de overige drie aangedreven wielen ook te voorzien van een kruktapgat op de juiste plaats. Omdat de kruktappen van slaters bestaan uit cilinderkopboutjes heb ik daarna alle wielen omgekeerd nogmaals op de drijfas moeten monteren en per stuk met een grotere boor ter plaatste van het kruktapgat iets moeten inboren om de cilinderkop verzonken te krijgen.
De drijfwielen zijn hiermee echter nog niet klaar. De krukwangen zijn namelijk nog steeds gemaakt op de te grote kruktafafstand van de originele wielen. Ik heb dus bij elk wiel met behulp van een figuurzaag het teveel aan krukwang weggehaald eb vervolgens met een vijltje de krukwangen zo mooi mogelijk vormgegeven. Het verschil voor en na de aanpassingen is op deze foto te zien:
https://1drv.ms/u/s!Avvg2Vq53cPQmKlEDJjhomd-jKQxWQ?e=cJrpRj
De loopwielen vereisten iets meer werk. Ik heb uiteindelijk ook gewoon de te grote Slaters loopwielen gekocht Het model is uiteraard ook rijdend te krijgen zonder dat aan de wielen aanpsssingen gedaan moeten worden. Omdat ik de oorspronkelijke versie wilde maken met spatborden over de achterste loopwielen heen heb ik besloten om de loopwielen toch iets af te draaien. De wielbanden zijn dik genoeg om een millimeter af te halen zonder dat dit er lelijk uit begint te zien. Afdraaien komt bij het grote voorbeeld uiteraard ook voor en een millimeter in schaal verwijderen komt dus neer op ongeveer 45 millimeter bij het grote voorbeeld. Dat is minder dan wat er bij het grote voorbeeld maximaal afgedraaid mag worden en levert zoals gezegd dus geen slecht beeld op.
Het afdraaien is niet zo maar te doen door de wielas in de draaibank te spannen en de beitel op het wiel te zetten. De stalen as zit klemmend op de kunststof binnenzijde van de loopwielen. Alleen de wielbanden bij deze wielen is van metaal (automatenstaal o.i.d.) gemaakt. Om te voorkomen dat de ascenters en de spaken kapot gedraaid worden heb ik een hulpwerkstuk gemaakt zodat bij het draaien de wielbanden zelf worden vastgehouden en de assen en spaken niet belast worden.
https://1drv.ms/u/s!Avvg2Vq53cPQmKlG6zdYiZJ1oKgMOg?e=B6salE
Het hulpgereedschap bestaat uit een achterzijde die in de drieklauw van de draaibank komt. Het af te draaien wiel wordt met de flens op dat hulpstuk geplaatst. Het hulpstuk heeft een eigen as met de juiste diameter zodat het wiel gecentreerd is. Als het wiel is geplaatst wordt het opgesloten met een messing ring die met vier boutjes M3 wordt vastgeschroefd tussen de spaken door. Om het afdraaien snel te doen met simpele beitels is de buitendiameter van het hulpogereedschap gelijk gemaakt aan de buitendiameter die de afgedraaide wielflens moet hebben en is de buitendiameter van het opsluitstuk gelijk gemaakt aan de buitendiameter van de wielband op het smalste deel van het conisch (1:20) verlopende loopvlak. Het sluitstuk heeft dezelfde coniciteit zodat dit al als ee hulpmiddel gebruikt kan worden om optische de draaibank in te stellen op conisch afdraaien.
Het draaien is zelfs als geen speciale wielbandprofielbeitel wordt gebruikt een fluitje van een cent. Binnen 10 minuten was elk wiel tot op de juiste diameter afgedraaid en gereed. Aan de foto is te zien dat het hulpgereedschap goed laat zien wanneer je klaar bent.
https://1drv.ms/u/s!Avvg2Vq53cPQmKlHrR8airWcO_VHLg?e=krmYeN
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0