Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 22:17:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:57:24
Roco NS plan V door Jeroen Water
Vandaag om 21:51:46
REE Modeles 2025: NS 1300 door Jeroen Water
Vandaag om 21:49:15
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bram S
Vandaag om 21:47:00
The Summer of 69 door Huup
Vandaag om 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 21:38:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:12:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:08:48
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 20:36:20
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 20:29:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
Vandaag om 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
Vandaag om 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
Vandaag om 19:16:24
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
Vandaag om 18:56:10
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 18:52:12
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:08:31
Maasvlakte Zuid door R1954
Vandaag om 17:26:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
Vandaag om 16:59:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:44:45
Overstap naar HTM door Boertje
Vandaag om 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
Vandaag om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen door Eelco Storm
Vandaag om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 12:35:31
  

Auteur Topic: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.  (gelezen 2610 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5928
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
« Reactie #15 Gepost op: 16 January 2017, 16:03:21 »
Anders beetpakken met  een tangetje ,en eerst een kwartslag draaien en trekken
Ze moeten er zo uit komen

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
« Reactie #16 Gepost op: 16 January 2017, 20:06:43 »
Met een schroevendraaier kom je niet ver, ze verzinken in de koppeling.

Beste methode op  basis van mijn ervaring:
type met bolletje: trek met je nagels of een tang tot je de eerste klik hebt gehad. Daarna kan je met een gekromde platbek tang voorzichtig de pin verder uit de koppeling duwen. Meestal gaat het in 1 keer eruit.
Type met plastic lip over volledige breedte: Hier ga je met je vingers geen grip op krijgen, gekromde platbek tang is de enige oplossing.

Als het echt niet eruit wil zijn er twee opties
Als je koppeling op een metalen plaatje zit kan je de buffers eruit schroeven of trekken. dan kan je van bovenaf de koppeling losmaken
Destructieve optie: de zwakste plek van de koppeling is de onderste helft. Als die eraf is kan je de koppeling eruit kantelen.

Alleen in uiterste gevallen een tang met ribbels gebruiken. daarmee sloop je de pinnetjes en wordt het heel moeilijk om ze er later weer uit te krijgen

l.de vos

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
« Reactie #17 Gepost op: 16 January 2017, 22:12:45 »
Ik heb in een tangetje aan de binnenzijde een T geslepen waarin het kopje en het steeltje passen
Hiermee kun je pennetje vastpakken onder het kopje en er uit trekken

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
« Reactie #18 Gepost op: 17 January 2017, 00:13:10 »
Zoals tijgernootje al aangaf nagelknipper.
Of anders nagelschaartje, de bolling werkt ook gelijk als hefboom werkt prima.

Groetjes Leen.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2148
    • Baan in Los Angeles
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
« Reactie #19 Gepost op: 17 January 2017, 00:44:31 »
Ben hier ook zo'n 30 wagonnetjes aan het vervangen met deze koppeling naar de kort-koppeling.

Ik gebruik een zij-knip-tangetje (klein formaat dus, waarmee ik het scherpe gedeelte tussen de flens en het kogeltje plaats: het kogeltje is bij de meeste aan het uiteinde net wat dikker dan bij de flens. En dan niet te hard knijpen.

Maar bij sommigen zit het gewoon 'te' vast, of is er geen ruimte. Van ligt ik het wagentje/kap van het onderstel, en druk van boven af met een kleine schroeven draaier het palletje eruit. Sommige zitten 'geklonken' met een koperen palletje, in dat soort gevallen wordt het 'boren'.

En zoals eerder aangegeven: verlies het veertje niet!

Ik houd de wagon op de kop om het palletje te verwijderen, maar zorg dat het haakje dan nog op de plaats zit. Dan draai ik het 180 graden, dus met de wielen weer naar beneden. Vervolgens het haakje voorzichtig vervangen, en dan weer 180 graden draaien, het haakje houd het veertje op z'n plaats. Vervolgens met het zij-knip-tangetje voorzichtig het palletje er het eerste stukje weer inzetten, en vervolgens weer aandrukken met iets dat voorhanden is. Heb ook een klein punt tangetje met ribbels geprobeerd, en ook een pincet, maar het meeste succes heb ik met m'n zij knip tangetje.

En in extreme gevallen hebben ik dus of de kap verwijderd zodat ik er van af boven bij kan, of zelfs bij een 3 asser de middelste as verwijderd, dan het palletje dat de boogie op z'n plek houdt, en vervolgens dus vanboven af het palletje eruit gedrukt. Er zijn nog al wat verschillende wagons waar je er op verschillende manier bij kunt.

Succes!

Andre

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 568
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
« Reactie #20 Gepost op: 17 January 2017, 01:16:16 »
Heb het zelf ook bij tientallen wagens gedaan.
Gewoon met een breekmesje voorzichtig onder het kopje gaan en dat het mesje kantelen , dan komt het pennetje er een eindje uit en kan je het er zonder moeite verder uittrekken.

grtjs,

Saskia