Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Modelspoorbaan van Einte
door
741230
Vandaag
om 22:17:24
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Jeroen Water
Vandaag
om 21:57:24
Roco NS plan V
door
Jeroen Water
Vandaag
om 21:51:46
REE Modeles 2025: NS 1300
door
Jeroen Water
Vandaag
om 21:49:15
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Bram S
Vandaag
om 21:47:00
The Summer of 69
door
Huup
Vandaag
om 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 21:38:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:12:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:08:48
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 20:36:20
verlichting op mijn draaischijf zeten
door
Voske
Vandaag
om 20:29:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve
door
RikM
Vandaag
om 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
MOVisser
Vandaag
om 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
barry1972
Vandaag
om 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
meino
Vandaag
om 19:16:24
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Hans Kl
Vandaag
om 18:56:10
Pendel module Viessmann 5214
door
Pieter Bregman
Vandaag
om 18:52:12
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:08:31
Maasvlakte Zuid
door
R1954
Vandaag
om 17:26:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
einte
Vandaag
om 16:59:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:44:45
Overstap naar HTM
door
Boertje
Vandaag
om 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:35:26
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen )
door
Biesje
Vandaag
om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen
door
Eelco Storm
Vandaag
om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?)
door
dennie
Vandaag
om 12:35:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken. (gelezen 2610 keer)
jerrytrein
Offline
Berichten: 5928
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
«
Reactie #15 Gepost op:
16 January 2017, 16:03:21 »
Anders beetpakken met een tangetje ,en eerst een kwartslag draaien en trekken
Ze moeten er zo uit komen
Gelogd
ivanzon
Offline
Berichten: 1587
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
«
Reactie #16 Gepost op:
16 January 2017, 20:06:43 »
Met een schroevendraaier kom je niet ver, ze verzinken in de koppeling.
Beste methode op basis van mijn ervaring:
type met bolletje: trek met je nagels of een tang tot je de eerste klik hebt gehad. Daarna kan je met een gekromde platbek tang voorzichtig de pin verder uit de koppeling duwen. Meestal gaat het in 1 keer eruit.
Type met plastic lip over volledige breedte: Hier ga je met je vingers geen grip op krijgen, gekromde platbek tang is de enige oplossing.
Als het echt niet eruit wil zijn er twee opties
Als je koppeling op een metalen plaatje zit kan je de buffers eruit schroeven of trekken. dan kan je van bovenaf de koppeling losmaken
Destructieve optie: de zwakste plek van de koppeling is de onderste helft. Als die eraf is kan je de koppeling eruit kantelen.
Alleen in uiterste gevallen een tang met ribbels gebruiken. daarmee sloop je de pinnetjes en wordt het heel moeilijk om ze er later weer uit te krijgen
Gelogd
l.de vos
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 8
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
«
Reactie #17 Gepost op:
16 January 2017, 22:12:45 »
Ik heb in een tangetje aan de binnenzijde een T geslepen waarin het kopje en het steeltje passen
Hiermee kun je pennetje vastpakken onder het kopje en er uit trekken
Gelogd
Leen Stolk
Offline
Berichten: 348
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
«
Reactie #18 Gepost op:
17 January 2017, 00:13:10 »
Zoals tijgernootje al aangaf nagelknipper.
Of anders nagelschaartje, de bolling werkt ook gelijk als hefboom werkt prima.
Groetjes Leen.
Gelogd
AndrevdG
Offline
Berichten: 2148
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
«
Reactie #19 Gepost op:
17 January 2017, 00:44:31 »
Ben hier ook zo'n 30 wagonnetjes aan het vervangen met deze koppeling naar de kort-koppeling.
Ik gebruik een zij-knip-tangetje (klein formaat dus, waarmee ik het scherpe gedeelte tussen de flens en het kogeltje plaats: het kogeltje is bij de meeste aan het uiteinde net wat dikker dan bij de flens. En dan niet te hard knijpen.
Maar bij sommigen zit het gewoon 'te' vast, of is er geen ruimte. Van ligt ik het wagentje/kap van het onderstel, en druk van boven af met een kleine schroeven draaier het palletje eruit. Sommige zitten 'geklonken' met een koperen palletje, in dat soort gevallen wordt het 'boren'.
En zoals eerder aangegeven: verlies het veertje niet!
Ik houd de wagon op de kop om het palletje te verwijderen, maar zorg dat het haakje dan nog op de plaats zit. Dan draai ik het 180 graden, dus met de wielen weer naar beneden. Vervolgens het haakje voorzichtig vervangen, en dan weer 180 graden draaien, het haakje houd het veertje op z'n plaats. Vervolgens met het zij-knip-tangetje voorzichtig het palletje er het eerste stukje weer inzetten, en vervolgens weer aandrukken met iets dat voorhanden is. Heb ook een klein punt tangetje met ribbels geprobeerd, en ook een pincet, maar het meeste succes heb ik met m'n zij knip tangetje.
En in extreme gevallen hebben ik dus of de kap verwijderd zodat ik er van af boven bij kan, of zelfs bij een 3 asser de middelste as verwijderd, dan het palletje dat de boogie op z'n plek houdt, en vervolgens dus vanboven af het palletje eruit gedrukt. Er zijn nog al wat verschillende wagons waar je er op verschillende manier bij kunt.
Succes!
Andre
Gelogd
saskia
Offline
Berichten: 568
Re: Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.
«
Reactie #20 Gepost op:
17 January 2017, 01:16:16 »
Heb het zelf ook bij tientallen wagens gedaan.
Gewoon met een breekmesje voorzichtig onder het kopje gaan en dat het mesje kantelen , dan komt het pennetje er een eindje uit en kan je het er zonder moeite verder uittrekken.
grtjs,
Saskia
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Flmann koppeling verwijderen, dus Zapfen uittrekken.