Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 23:50:36
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
prutser
Vandaag
om 23:40:29
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
reinderlf
Vandaag
om 22:56:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
DJV
Vandaag
om 22:46:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
bask185
Vandaag
om 22:39:31
Modelbaan Beltheim.
door
DJV
Vandaag
om 22:34:15
Bahnstrecke 5867
door
Paul1969
Vandaag
om 22:19:06
Bauarbeiten im gange
door
Frank 123
Vandaag
om 21:49:04
Raadplaatje
door
henk
Vandaag
om 21:35:26
3d printen van ns daglichtseinen
door
weslyr
Vandaag
om 21:32:42
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:18:10
Rotterdam CS: Tijdelijke winkel met spullen uit NS-materieel, 6 t/m 11 februari
door
R1954
Vandaag
om 21:16:32
13 december - NVM Modelbouwbeurs Houten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 20:57:01
Train-o-Matic Shine binnenverlichting.
door
henk
Vandaag
om 20:53:49
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 20:29:55
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Seinhuis
Vandaag
om 20:07:16
diorama, voor lange treinen.
door
Mark D.
Vandaag
om 19:41:48
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
Vandaag
om 19:28:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:14:06
Stottering Piko 98551BD
door
Herb73
Vandaag
om 19:07:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
defender
Vandaag
om 19:06:52
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
Eric B
Vandaag
om 17:33:48
Frie ??
door
VAM65
Vandaag
om 17:32:57
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 17:30:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:24:56
BrauWelt, fantasiebaan in H0
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 17:21:56
Märklin M tapijtbaan
door
seinhuiswachter
Vandaag
om 16:46:19
schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:14:46
NS Mat 35 Maple Leaf
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:55:00
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:33:59
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0) (gelezen 6685 keer)
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6617
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
«
Reactie #15 Gepost op:
25 November 2007, 10:05:14 »
Hallo Sander,
Je kunnen werken met het Basis Plus Systeem van Modellplan GbR uit Göppingen/ Duitsland. Helaas levert dit bedrijf niet aan Nederlandse klanten. Maar daar zou via dit forum wel een mouw aan te passen zijn.
De diameter van de hele klimspiraal is 1000 mm
Het systeem werkt met twee of meerdere halfcirkelvormige delen multiplex met een dikte van 12 mm . De multiplex delen zijn voorzien van twee bevestigingsogen. Hierdoor worden draadeinden gestoken.
Met ringen en moeren wordt de minimale hoogte van 7 cm ingesteld. De halfcirkelvormige delen kunnen onderling verbonden worden met metalen klemprofielen.De spiraaldelen zijn afgestemd op de meest gangbare H0-boogstralen. U kunt ze gebruiken voor zowel enkel als dubbelsporige trajecten en mèt of zonder bovenleiding. Bij gebruik van een bovenleiding, kunt u gebruik maken van normale masten en rijdraden.
Doorrijhoogten/stijgingspercentages:
7 cm = 3,6 % Stijging binnenbaan en 3,0 % buitenbaan
Baanlengte = Spoordiameter x 3,14
- De binnenbaan heeft dus een lengte van 2260 mm. ( 2 x 360 mm x 3,14);
- De buitenbaan heeft een lengte van 2747,5 mm.
In onze encyclopedie staat een bouwtekening. Je zou het geheel immers ook helmaal zelf kunnen maken.
Zie hiervoor:
http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec95/sec97
Voor meer informatie bij Modellplan GbR: Info@modellplan.de
groetjes,
Hans van de Burgt
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Jan Bennink
Offline
Berichten: 621
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
«
Reactie #16 Gepost op:
25 November 2007, 10:37:48 »
Sander,
Ik heb op mijn vorige baan (RhB) de hoogteverschillen opgelost door te werken met een ovaal die ik langs de wand van de modelbaantafel monteerde, als het ware in een kist. De kist was niet vierkant maar rechthoekig. Hoe langer de kist, hoe meer hoogteverschil tussen de "spiralen". Aan de binnenzijde van de spiralen heb je plaats genoeg voor onderhoud aan de spiralen en aan de bovenzijde van de kist (het landschap). Eventueel kan je meerdere spiralen in elkaar vlechten, dus niet voor iedere richting een kist.
Ik gebruikte voor de spiraal multiplex 12 mm, die ik met metalen hoekjes aan de wand schroefde. Ik heb helaas geen digitale foto bij de hand.
En dan wat betreft Hengelo. Sinds mijn schooltijd in Hengelo zie ik het station als ultiem voorbeeld voor een leuk modeltreinbedrijf. Treinen uit vier richtingen, volgens het spoorboekje, met internationaal erbij, het kan niet op
. Maar de lengte van de sporen, met treinen aan beide zijden van het kruiswissel, daardoor is het er nooit van gekomen. Ik ben benieuwd hoe jij dat gaat oplossen. Ik volg je berichten.
met groet, Jan
Gelogd
Mijn Blog:
https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
De Website:
https://www.htm-modeltrambaan.nl
De film van de modeltrambaan:
https://youtu.be/udW7nEg2IWw
Sander
Offline
Berichten: 4666
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
«
Reactie #17 Gepost op:
25 November 2007, 10:56:45 »
Ik zal eerdaags eens een begin maken met die spiraal. Als die klaar is kan de rest in hoogtempo kwa ruwbouw opgebouwd worden.
Ik heb een meter of 7 rijlengte ter beschikking, het station kan ik nimmer op ware grote nabouwen dus moet ik consessies maken, Ik vind het belangrijk als er 3 bakken aan weerszijden van het kruiswissel kunnen staan, over het algemeen genomen is dat dus minimaal een 2tje kwa trein.
Dit zijn overigens ook de kortste treinen waar ik mee rijd, maximaal is voor mij een loc met 5 bakken en 2 gekoppelde koplopers. Dat wil zeggen passagiers treinen, je zit dan aan een lengte van ongeveer 180 cm, stationsporen zou je dan richting 220 tot 250 cm moeten maken denk ik. Op mijn vorige baan kwam dat prima uit de verf.
Mijn goederentreinen zullen maximaal 300 cm lang zijn. Met deze consessies kan ik een redelijk natuurgetrouw station nabootsen ala hengelo denk ik zelf.
Om het station bouw ik mijn stad, meer gebouwen aan de voorkant dan aan de achterkant van mijn station.
Tevens zal de boog richting Oldenzaal opgevrolijkt worden met wat boerenlandschap zoals we dat hier in de omgeving kennen.
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Sander
Offline
Berichten: 4666
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
«
Reactie #18 Gepost op:
25 November 2007, 22:35:02 »
Stoute schoenen aangetrokken en begonnen, ik hoop volgend weekend mijn spiraaltje af te hebben. Resultaat zal op dit forum verschijnen.
Eerst weer 4 dagen van huis ivm werk.
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Matthijs van Heijningen
Offline
Berichten: 2413
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
«
Reactie #19 Gepost op:
25 November 2007, 22:41:09 »
Foto's....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
mvg,
Matthijs
Gelogd
Lars Smelter
Offline
Berichten: 1004
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
«
Reactie #20 Gepost op:
26 November 2007, 16:45:31 »
Met welke rails ga je werken Sander?
Zijn daarvan standaard kruiswissels te koop? Met Fleischmann profigleiss wordt de parallelle afstand tussen de rails veel groter als ik er een kruis tussen plak... Heel irritant vind ik dat. En aangezien ik zelf ook al eens in mn hoofd had om Hengelo ooit na te gaan bouwen...
Gelogd
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x
Sander
Offline
Berichten: 4666
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
«
Reactie #21 Gepost op:
29 November 2007, 22:21:35 »
Lars,
vroeger had roco die in zijn programma, zij werkten toen nog met messingrail. Daar ikzelf de wat oude fleischmann rails heb, ook van messing, past dit prima op elkaar.
De rails is wellicht niet natuurgetrouw maar ik heb er kapitalen van en ben eigenlijk niet van plan om dat in te ruilen of aan te passen. Ik heb de consessie gemaakt om met messing rail te rijden, wat airbrushen doet al een hoop dacht ik zelf.
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Lars Smelter
Offline
Berichten: 1004
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
«
Reactie #22 Gepost op:
30 November 2007, 17:50:42 »
okee, weet ik dat ook weer
alleen jammer dat het niet meer gemaakt wordt
Succes met je spiraal van het weekend! Wel foto's laten zien he
Gelogd
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)