Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 22:23:19
Camp 3 door Noordernet
Vandaag om 22:22:04
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 22:20:28
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 22:17:19
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:12:58
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:09:18
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 22:06:17
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 21:43:51
Ontraxs 2026 door Ronaldk
Vandaag om 21:19:43
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 21:17:58
Modelwensen 2026 door spoorzeven
Vandaag om 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 20:49:51
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 20:06:18
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Peter J K
Vandaag om 20:05:31
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:55:18
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 18:49:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
Vandaag om 17:58:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:20:11
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:30
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
  

Auteur Topic: Schokkend remmen met ESU Lokpilot 4  (gelezen 3149 keer)

TiNUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Schokkend remmen met ESU Lokpilot 4
« Gepost op: 10 September 2012, 14:26:01 »
Wie o wie weet het volgende:

ik heb recentelijk een trammetje van Rivarossi gekocht, type HR2286 (Duewag Gt 6 "Jägenmeister").
Deze heb ik voorzien van LokPilot 4 DCC 21 pins.

Wegrijden ging niet heel vloeiend, maar na het aanpassen van cv52 t/m 55 is dit verholpen.

nu heb ik nog 1 issue, wanneer ik de tram laat stoppen gaat dit zeer geleidelijk, echter een fractie voor de snelheid er totaal uit is, schokt ie even een stukje naar voren.

is hier iets aan te doen ?

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Schokkend remmen met ESU Lokpilot 4
« Reactie #1 Gepost op: 10 September 2012, 15:03:02 »
Ja,

Hoe en wat staat beschreven in de handleiding. Zo uit m'n hoofd moet de I-waarde van de regeling flink omlaag.

Grtzz,

Karst

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
Re:Schokkend remmen met ESU Lokpilot 4
« Reactie #2 Gepost op: 10 September 2012, 17:39:34 »
Dit staat inderdaad exact omschreven in de handleiding bij de motorsturing. Is met cv instellingen te verhelpen. Even goed lezen dus  ;D

Alex

TiNUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Schokkend remmen met ESU Lokpilot 4
« Reactie #3 Gepost op: 10 September 2012, 19:01:02 »
doelen jullie hier op de handleiding van de lokpilot ?
bij de rivarossi tram zit nl geen handleiding.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4722
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re:Schokkend remmen met ESU Lokpilot 4
« Reactie #4 Gepost op: 10 September 2012, 19:23:18 »
Bladzijde 36-37 (11.1.2.2) van de handleiding van de Lopi 4.

TiNUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Schokkend remmen met ESU Lokpilot 4
« Reactie #5 Gepost op: 10 September 2012, 22:18:56 »
mijn dank is groot !
ik ga morgen aan de slag !

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Schokkend remmen met ESU Lokpilot 4
« Reactie #6 Gepost op: 25 November 2016, 17:29:01 »
Hier nog even op in hakend, sinds vandaag heb ik ook deze combi, ik ben wel benieuwd op welke CV waarden men is uitgekomen...
Groeten, Ronald.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8102
Re: Schokkend remmen met ESU Lokpilot 4
« Reactie #7 Gepost op: 25 November 2016, 17:42:13 »
Tsja, van een gebruiker die begin 2013 voor het laatst actief was verwacht ik nou niet direct een antwoord meer  :angel:

Heb je het al met de "zelf tune optie" geprobeerd?
Gr.
Eric

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Schokkend remmen met ESU Lokpilot 4
« Reactie #8 Gepost op: 25 November 2016, 17:58:46 »
Nee, maar er zijn ongetwijfeld meer mensen die het wiel hebben uitgevonden ;-)

Auto-tune heb ik gedaan, blijft bij langzaam rijden iets schokken. Ik kan niet uitlezen wat Esu er van gemaakt heeft om van daar uit eventueel verder te tunen...
Groeten, Ronald.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1971
Re: Schokkend remmen met ESU Lokpilot 4
« Reactie #9 Gepost op: 28 November 2016, 15:36:29 »
Hallo

Hierbij een Duitse handleiding voor het handmatig finetunen van CV2 en CV51-55. Voor het hupje bij de afsprong (kost altijd strafpunten volgens Hans van Zetten) moet je met CV55 aan de gang en deze in stappen van 5 verhogen:

Handmatig tunen:

Hier eine kleine Anleitung für das Einstellen der Motor CV. Diese ist nicht von mir und stammt von einem Kollegen hier aus dem Forum:

Die Lok warmfahren (auch wenn's ruckelt), danach eine gerade Gleisstrecke mit mind. 3-4m Länge aussuchen, die Lok alleine an den Ausgangspunkt stellen, CV54 auf 0 programmieren und F1 drücken.
Nicht erschrecken: Die Lok rast los und kommt dann wieder zum stehen.

Der Decoder hat nun den Motor  eingemessen, allerdings sind die Werte längst nicht perfekt geschweige zufriedenstellend.

CV2 einstellen. Mit Wert 1 anfangen. fahrstufe 1 und schauen ob Lok anfährt. Wenn nicht, den Wert um 1 erhöhen und so weiter.
Dann CV53 reduzieren bis die Lok nur noch maximal so schnell fährt wie gewünscht (nicht per CV5 & 6 machen, das grenzt den Regler ein).
Kommt die Lok ruck Haft zum stehen oder fährt nicht sauber an, dann CV55 in 5er Schritten erhöhen.

Nun schauen ob die Lok bei halber Geschwindigkeit ruckelt, sieht man auch ganz gut wenn man die Anfahrrampe mal ein wenig in die Länge zieht. Sollte dies der Fall sein CV54 runterdrehen in 5er Schritten.
Hat man das, noch testen ob die Lok in den ersten Stufen ruckelt, sollte dies so sein CV52 ebenfalls runterdrehen.

Met beste groeten,

Dirk Meijer

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Schokkend remmen met ESU Lokpilot 4
« Reactie #10 Gepost op: 02 December 2016, 22:40:44 »
Ga ik eens uitproberen, dank!
Groeten, Ronald.