Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 07:09:45
Marklin My world, motor heeft kuren door Gerrit H
Vandaag om 07:04:49
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 06:39:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 06:34:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 00:52:02
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 00:26:53
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
03 November 2025, 23:53:56
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
03 November 2025, 23:53:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door sneek
03 November 2025, 23:37:09
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Quinzeedied
03 November 2025, 23:22:08
Lodewickshaven door Ronald Halma
03 November 2025, 23:13:33
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
03 November 2025, 22:55:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 November 2025, 22:29:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
03 November 2025, 22:18:40
Aachenau West door wob
03 November 2025, 22:01:39
Ucci en IB1 met Itrain door Mark
03 November 2025, 21:52:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
03 November 2025, 21:46:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
03 November 2025, 21:39:15
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
03 November 2025, 21:36:25
Piko Eas-z gebracht als Eaos door grossraumwagen
03 November 2025, 21:06:11
Eindstation Daarhuizen door Sikko
03 November 2025, 20:58:00
Project X...... door Ivo tB
03 November 2025, 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
03 November 2025, 19:56:20
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
03 November 2025, 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
03 November 2025, 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
03 November 2025, 18:53:53
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
03 November 2025, 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
03 November 2025, 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
03 November 2025, 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
03 November 2025, 17:24:31
  

Auteur Topic: Ruimte in cabine diesel of E-lok, plaatsen van een machinist?  (gelezen 2796 keer)

Heel

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Ruimte in cabine diesel of E-lok, plaatsen van een machinist?
« Gepost op: 31 August 2016, 14:57:06 »
Geachte modelbaan vrienden,

Mijn vraag is: is er  ook bij jullie, wellicht de gedachte of wens aanwezig, dat gezien de toename in detaillering van zowel diesel- als E-loks bij menig H0 merk
het nu de tijd zou kunnen zijn dat men eindelijk zittende machinisten compleet met benen achter hun bedieningspaneel zou kunnen plaatsen?

Als we bijv. zien wat Piko thans bij de E-lok de BR187 presteert v.w.b. optimalisering van de pantografen enz.
Bijv. onlangs de Ludmilla van Brawa aangeschaft  type: BR132 uitvoering DR 132 025-8 zelfs met verende cabinedeuren, een echte vooruitgang.
Zou dan de volgende stap niet kunnen zijn dat een dergelijk detail gerealiseerd of haalbaar zou kunnen zijn.
Is ooit deze wens v.w.b. het compleet kunnen plaatsen van machinist-figuren geuit naar H0 fabrikanten?
Weten  iemand van julie dit of is deze wens te hoog gegrepen?

met vr. gr. Ed vH
« Laatst bewerkt op: 01 September 2016, 15:54:32 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: ruimte in cabine diesel of E-lok
« Reactie #1 Gepost op: 31 August 2016, 15:11:44 »
Ik zou al blij zijn als alle modelspoorfabrikanten in ieder geval een (halve) machinist in de cabine steken  :)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2290
    • Biesje.nl
Re: ruimte in cabine diesel of E-lok
« Reactie #2 Gepost op: 31 August 2016, 21:25:28 »
Ik wil alleen een machinist in de cabine als deze ook zelf naar de andere cabine loopt als de trein omkeert. Een mooi cabine interieur vind ik wel leuk. Maar cabine verlichting vind ik dan weer niet belangrijk. Als ik het bij mijn LSM reeks 11.8 aanzet krijg ik flashbacks naar Hema/Lima tijden waar een gloeilampje de seinen en de gehele binnenkant van de lok verlichtte, en dat zag er stom uit :P . Wanneer heeft een machinist die verlichting nou aan? Rangeersein tonen > cabineverlichting.

Een mini servo die de machinist activeert zodra aan die kant de frontseinen aangaan zou wel geinig zijn. Beetje het idee als de opblaasbare autopilot in de film Airplane/Flying high, surely (y)

Mvg,

Robert (stop calling me Shirley)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: ruimte in cabine diesel of E-lok
« Reactie #3 Gepost op: 31 August 2016, 22:39:11 »
Wie weet dat Viessmann er iets op verzint....

Mvg,

Tis
********

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: ruimte in cabine diesel of E-lok
« Reactie #4 Gepost op: 01 September 2016, 01:24:02 »
Ik meen dat Lenz in hun 0 schalige V60 al zo'n roterende machinist hebben zitten, helaas word de arme man in een fractie van een seconde van kijkrichting veranderd ongeacht hij nou een bakkie koffie vast heeft of niet.

Marijn (i picked the wrong day to stop sniffing glue)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Heel

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Ruimte in cabine diesel of E-lok, plaatsen van een machinist?
« Reactie #5 Gepost op: 01 September 2016, 16:33:07 »
Bedankt voor de reactie(s),

Het zou nu toch voor de verandering, nu we alle details zo gewoon vinden vwb
getrouwe weergave buitenzijde Loks, dat ook het interieur zodanig wordt ingepast, dat dit het volgende item
zou kunnen zijn om het geheel compleet te maken?

Ik ken de Lenz uitvoering, maar dat de machinist duizelig wordt van dat gedraai is ook niet nodig toch?

Overigens geldt het manco aan juiste detailweergave ook voor de E-lok serie van Marklin/Trix type: BR189 welke nog steeds de loopstellen met zandstrooipijpen uitvoert
welke niet eens op de rails zijn gericht maar buiten de spoorstaven vallen. Is ook bij ROCO het geval maar deze heeft wel prachtige stroomafnemers
Dus waarschijnlijk nog steeds dezelfde gietmallen schijnt te gebruiken.
Wat dat betreft profileert Piko zich steeds beter vwb produktweergave, nu alleen nog hun gehele gamma uitrusten met de juiste stroomafnemers.

Ik denk dat m,n liefde voor dergelijke cabine detaillering ook een ander prijskaartje vraagt, maar wil hier best wat extra,s voor uitgeven!

vr.gr. Ed

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Ruimte in cabine diesel of E-lok, plaatsen van een machinist?
« Reactie #6 Gepost op: 01 September 2016, 18:43:38 »
Het weergeven van een volledige cabine botst bij veel modellen met de ruimte die nodig is voor lichtgeleider en-of LED´s voor de frontseinen.

Zal daarom altijd wel een compromis blijven, ook in HO.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 599
Re: ruimte in cabine diesel of E-lok
« Reactie #7 Gepost op: 01 September 2016, 19:02:55 »
Ik wil alleen een machinist in de cabine als deze ook zelf naar de andere cabine loopt als de trein omkeert.

In vrijwel elk baanplan dat ik op het forum zie, zit wel een keerlus.
Mensen nemen helemaal de moeite niet om een trein echt van rijrichting te wisselen  ;)