Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald69
Vandaag om 01:21:51
Plan E - 2023 oplage door KNed
Vandaag om 00:33:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 00:13:42
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door sneek
14 June 2025, 23:40:26
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
14 June 2025, 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
14 June 2025, 21:21:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
14 June 2025, 21:19:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
14 June 2025, 20:41:41
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
14 June 2025, 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
14 June 2025, 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 June 2025, 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
14 June 2025, 17:32:25
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
14 June 2025, 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
14 June 2025, 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
14 June 2025, 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
14 June 2025, 16:32:11
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
14 June 2025, 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
14 June 2025, 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
14 June 2025, 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
14 June 2025, 11:48:48
19 Toen door R1954
14 June 2025, 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
14 June 2025, 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
14 June 2025, 10:31:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
14 June 2025, 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36

Auteur Topic: Starter die digitaal gaat rijden.  (gelezen 4859 keer)

Johan1946

• Offline Offline
  • Oude (her,N-spoor, herH0spoor)beginner.
Re: Re: Digitaal gaan rijden.
« Reactie #15 Gepost op: 12 June 2016, 21:23:43 »
Het merkwaardige is dat het oorspronkelijke bericht (13:48 uur) alleen maar de eerste zin bevat:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69704.msg3221667070.html#msg3221667070
Terwijl Johans eigen citaat van 13:48 aanmerkelijk langer is (gepost om 16:52):
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69704.msg3221667115.html#msg3221667115

Nico
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69704.msg3221667070.html#msg3221667070
Dag Nico, nog even dit. Als ik dit open zie ik mijn baanplan. Daar staat helemaal niets over Z21 en LocoNet.

Johan1946

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 12 June 2016, 21:29:52 »
Normaal bemoei ik me nergens mee maar ik denk dat het Johan nu wel duidelijk is dat hij beter een eigen draadje had kunnen opstarten. Wellicht heeft hij in zijn enthousiasme iets te snel zijn eigen vraag hier neer gezet, en misschien schrijft niet iedereen op dezelfde duidelijke manier. Toch erger ik me groen en geel dat wanneer er iemand hier voor het eerst komt kijken er gelijk weer allerlei opmerkingen moeten worden gemaakt. Nou en als je zelf van een eenvoudig baanplan houd, waarom zou je daar nou iets over zeggen. Misschien is het allemaal heel aardig en oprecht bedoeld maar ik vind de toon ook vervelend klinken. Twee nieuwe leden op het forum en gelijk weten ze waar ze aan toe zijn  >:(

Toch is het bericht niet aangepast dus ik weet niet wat hier dan merkwaardig aan moet zijn.
Bedankt Martin. Je geeft mij toch dit beetje steun wat mij motiveert dit forum met alle voorzichtigheid te benaderen en de verhalen kort te houden. Lange zijn nu ook niet meer nodig.
met vriendelijke groet, Johan1946
« Laatst bewerkt op: 12 June 2016, 21:31:28 door Johan1946 »

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #17 Gepost op: 12 June 2016, 21:38:45 »
Beste Johan,

even in het kort. Ik zal een moderator vragen om dit draadje op te splitsen en beiden te fatsoeneren.
Het is op dit forum niet netjes als je in een draadje inbreekt en verder gaat met een ander onderwerp. Dit komt de leesbaarheid van draadjes niet ten goede en maakt het lastig om informatie terug te vinden.
Graag een volgende keer een apart onderwerp aanmaken. Daarbij mag je uiteraad linken naar een draadje waar je vraag evt. vandaan komt.

Ik hoop dat de rust nu weer kan terug keren in dit draadje en dat we verder gaan met de originele vraag van Reeuw8.

Met vriendelijke groet,

Edsko Hekman
Bestuur BNLS

Johan1946

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 13 June 2016, 01:20:39 »
Wat bedoel je met "WAT PLAATS IK VOOR EEN REDELIJKE INVESTERING BIJ DE MULTIMAUS"?? Bedoel je voor keerlussen? Boosters? Decoders? En wat heeft dat te maken met de z21?

En voor keerlussen in het baanplan, kan je deze eens hier posten? Dan kunnen we allemaal kijken hoe dat handig op te lossen is als je wilt.
Timo
PS, lange verhalen zijn absoluut niet erg. Maar je maakt ze wel een heeeeel stuk leesbaarder door het op te delen in wat kleinere alinea's  ;)
Hallo Timo. Ik realiseerde mij net dat door alle gedoe jouw vraag is onder gesneeuwd. Excuus daarvoor.
In het zoeken wat voor mij haalbaar is en te begrijpen heb ik die vraag gesteld.
Door oude gegevens van 6 à 7 jaar geleden weer op te zoeken kwam ik wat dingen tegen waardoor ik mij afvroeg of ik daar nog iets mee kon. Toendertijd had ik het idee om allèèn digitaal te rijden en de baan c/q blokbeveiliging te doen met analoog apparatuur,
zoals (reed)relais, schakelaars druktoetsen e.d. Ik had  er ook al delen van gekocht, meest via Conrad.
Door het defect raken van de locmaus 2 en de aanschaf van de MultiMaus begon ik meer richting digitale beveiliging te denken.
Dan kom je toch op "iets",interface heet dat volgens mij, tussen de MM en een soort computer en wat daar nog bij moet.
Ik heb nog een oud notebookje waarvan ik hoop dat het nog werkt. Ik had al een Digikeijs folder gekregen.
Er zijn nog andere mogelijkheden buiten de bekende grote firma's zag ik op sites. Zoals RoSoft.
Voor een halve of hele leek is dat niet meer op een rijtje te krijgen.
Niet alle winkeliers geven eerlijke voorlichting en/of willen alleen duur spul verkopen.
Het enige wat ik nu heb, nog van vroeger,en wil gaan plaatsen zijn 2 keerlusmodules. 1 (DR400) is nooit in de baan geweest.
Ik heb ondertussen 10 loc's/treinen van decoders voorzien en 9 van LED front en sluit verlichting voorzien.
Die kunnen natuurlijk (voorlopig) niet tegelijk rijden. Dan moet er sowieso een booster bij. Dàt begrijp zelfs ik nog wel.
De z21 zag ik als een mogelijkheid vanwege de soms lage prijs die er voor gevraagd wordt maar werd door een deskundige
(ga ik maar vanuit) verkoper afgeraden zoals inmiddels wel bekend is.
Ik hoop dat dit nu ècht het laatste "lange"verhaal is en bedank je voor de moeite. Ik ga nu eerst een "draadjes" cursus volgen.
met vriendelijke groet, Johan1946

Bert van Gelder

• Offline Offline
Re: Starter die digitaal gaat rijden.
« Reactie #19 Gepost op: 13 June 2016, 22:54:55 »
Beste allen,

Johan heeft nu zijn eigen 'draadje'...
Welkom Johan, zoals je begrijpt uit eerdere reactie is het aangeraden om zelf een nieuw onderwerp te starten (middels een draadje) als je een probleem hebt.

Verder een vriendelijk verzoek op de "REAGEER" knop te drukken als je een antwoord wilt plaatsen. Als je de CITAAT-knop gebruikt, kopieer je het vorige bericht en komen alle berichten dubbel op het forum te staan. Leest niet zo lekker...

Gr, Bert
Team moderatoren..

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 14 June 2016, 14:49:57 »
Hoi Johan,

Ondersneeuwen kan gebeuren. Ik was zelf al bijna weer vergeten dat ik gereageerd had  ;D

Maar laat ik met je laatste opmerking beginnen. Een draadjes-cursus hoeft niet zo veel in te houden hoor ;) Maar zoals ik al aan gaf, het helpt vooral om je verhaal, hoe lang of kort ook, op te splitsen in hapklare alinea's. Af en toe een lege regel maakt het veel overzichtelijker. Als voorbeeld zal ik jou bericht van hierboven nog eens plaatsen met alinea's. Dit had ik voor mezelf gedaan omdat ik het erg lastig vond om van de grote brei iets nuttigs te kunnen zeggen. Kan je zelf beoordelen of je het ook overzichtelijker vind:
Hallo Timo.

Ik realiseerde mij net dat door alle gedoe jouw vraag is onder gesneeuwd. Excuus daarvoor.

In het zoeken wat voor mij haalbaar is en te begrijpen heb ik die vraag gesteld. Door oude gegevens van 6 à 7 jaar geleden weer op te zoeken kwam ik wat dingen tegen waardoor ik mij afvroeg of ik daar nog iets mee kon. Toendertijd had ik het idee om allèèn digitaal te rijden en de baan c/q blokbeveiliging te doen met analoog apparatuur, zoals (reed)relais, schakelaars druktoetsen e.d. Ik had er ook al delen van gekocht, meest via Conrad.

Door het defect raken van de locmaus 2 en de aanschaf van de MultiMaus begon ik meer richting digitale beveiliging te denken. Dan kom je toch op "iets",interface heet dat volgens mij, tussen de MM en een soort computer en wat daar nog bij moet. Ik heb nog een oud notebookje waarvan ik hoop dat het nog werkt.

Ik had al een Digikeijs folder gekregen. Er zijn nog andere mogelijkheden buiten de bekende grote firma's zag ik op sites, zoals RoSoft. Voor een halve of hele leek is dat niet meer op een rijtje te krijgen. Niet alle winkeliers geven eerlijke voorlichting en/of willen alleen duur spul verkopen.

Het enige wat ik nu heb, nog van vroeger,en wil gaan plaatsen zijn 2 keerlusmodules. 1 (DR400) is nooit in de baan geweest.

Ik heb ondertussen 10 loc's/treinen van decoders voorzien en 9 van LED front en sluit verlichting voorzien. Die kunnen natuurlijk (voorlopig) niet tegelijk rijden. Dan moet er sowieso een booster bij. Dàt begrijp zelfs ik nog wel.

De z21 zag ik als een mogelijkheid vanwege de soms lage prijs die er voor gevraagd wordt maar werd door een deskundige (ga ik maar vanuit) verkoper afgeraden zoals inmiddels wel bekend is.

Ik hoop dat dit nu ècht het laatste "lange"verhaal is en bedank je voor de moeite. Ik ga nu eerst een "draadjes" cursus volgen.

Met vriendelijke groet,
Johan1946

Goed, en dan nu ingaan op de werkelijke vragen  ;D

De vraag of je met een computer wil rijden moet iedereen voor zich maken. Digitaal rijden heeft ook al een aardige meerwaarde door de extra functies en altijd licht enzo. Ben je vooral van het rangeren of heb je een klein stationnetje kan alleen digitaal rijden en analoge wissels en beveiliging ook nog steeds aantrekkelijk zijn. Maar als ik kijk naar jouw baanplan is dat wel wat aan de complexe kant maar nog steeds mogelijk.

Gesproken over het baanplan, ik ben het er mee eens dat deze wel heel erg vol lijkt. Vaak geldt toch lees is more als het gaat om rails. Maar, het is natuurlijk een persoonlijke keuze ;) (Maar ik denk dat je die fly-over niet gaat redden met redelijke hellingspercentages...)

Als je de MultiMaus wilt koppelen aan de PC heb je inderdaad een computerinterface nodig. De MM heeft als bus XPressNet en dat krijg je niet in de computer ;D De s88XPressNetLI van Rosoft is een veel gebruikte oplossing om een computer te koppelen aan een MM waarna een prima opstelling hebt voor et besturen van een baan.

De z21 is ook wel een leuke oplossing maar het moet je wel aanspreken. Zelf zou ik niet mijn treinen alleen met een telefoon/tablet willen besturen omdat je op het scherm moet kijken om te zien wat je doet. Wel kan je daar je layout ook hebben om overzichtelijk wissels om te zetten. En je hebt altijd nog de mogelijkheid om XPressNet controllers zoals de MultiMaus aan te sluiten :) iTrain en Rocrail kunnen volgens mij direct met de z21 praten waar Koploper volgens mij nog een s88XPressNetLI nodig heeft. Je moet het dus het geld waard vinden om over te gaan. Maar dat geld ook voor elke andere centrale.

Om alle 10 de treinen te laten rijden heb je inderdaad een extra booster nodig maar belangrijker, een vorm van beveiliging. Met de hand is dat niet te doen ;D Maar je kan al prima met één booster ze allemaal op de baan hebben en met één of twee rijden. (Tenzij je alle rijtuigen hebt voorzien van gloeilampjes als verlichting ;D)

En wat betreft de notebook, heb je daar wat meer gegevens over? Op zich hebt je niet mega veel nodig om iets als RocRail/iTrain/Koploper te draaien maar een Pentium 1 ofzo is tegenwoordig ook wel heel oud... ;D

Als je verder nog vragen hebt moet je ze hier maar stellen. Maar denk aan de reageerknop en alinea's  ;)

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Johan1946

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 02 July 2016, 15:58:17 »
Hallo Timo. Nog bedankt voor je reactie. Je hebt, net als anderen gelijk, alleen toen, 2007, liepen een paar dingen anders. Ik werd onaangenaam verrast (na een aantal dingen gekocht te hebben) dat Rocoline gestopt werd.

Toen in een korte tijd van her en der zoveel mogelijk railmateriaal aangeschaft zonder dat ik een baanplan had. Toen begin 2008 het Winrailprogramma aangeschaft en geprobeerd met zoveel als mogelijk een baan te ontwerpen.

Dan nog heb ik 2 wissels, zonder bediening, en een doos R2 bochten e.d over.
Dat ik na de eerste paar 100 euro's niet veranderd ben van merk, b.v. Fleischmann, komt omdat ik hiermee mijn vrouw krediet gaf die mij de eerste dingen cadeau deed. Zelf was ik liever met TT of Nspoor begonnen. Het laatste had ik in de jaren '80 ook.

Dat de baan nu vol is begrijp ik wel maar ben zelf liever meer met techniek bezig (was mijn oorspronkelijke beroep ook)
dan met scenery.

Jouw uitspraak.....
Gesproken over het baanplan, ik ben het er mee eens dat deze wel heel erg vol lijkt. Vaak geldt toch lees is more als het gaat om rails. Maar, het is natuurlijk een persoonlijke keuze ;) (Maar ik denk dat je die fly-over niet gaat redden met redelijke hellingspercentages...) 

Er zijn twee fly-overs alleen de ene is niet getekend omdat het niets veranderde aan het baanplan.
De hellingspercentage's zijn ongeveer 6 %.
De baan heeft mechanisch wel gewerkt in 2008/2009 maar toen kwamen de langdurige gezondheidsproblemen.

Hoewel ik in eerste aanleg uitging van rijden met de locmaus2 en de rest analogisch doen besefte ik dat dit heel veel gedoe oplevert.
Nu heb ik dan een forse set RoSoft materiaal liggen waar ik nog niet uit ben omdat ik de interface (nog)niet werkend krijg.

Helaas; ik heb Wim Ros wèèr gemaild want het gestelde van COM&LPT poorten gaat volgens mijn computermonteur èn Karel Vos van Microsoft niet op. Die zijn (bijna) al 5 à 6 jaar niet meer fysiek aanwezig in (Desk)computers. Dan kun je ze ook niet instellen.

Edoch; er is iemand op het forum die een dergelijk probeem ook had maar de link die erbij stond was een engelse website.
Niet mijn sterkste punt. Net als softwareinstallatie. Maar ga het wel bestuderen.

Omdat je vroeg naar mijn laptop; dit is eigenlijk een notebook Asus 1215EEE met Windows 7 en 250Gb H.D.
Heb deze 15 mnd geleden vervangen (omdat de H.D. defect ging na 4 jaar AOW) door een 14 inch Acer en inmiddels W10.

Vanwege de treinbaanbesturing heb ik hem toch laten repareren met de gedachte; hup interface, keerlus en wisseldecoders e.d. en spelen maar.

Tot slot; ik begrijp jou en ook anderen, dat het lezen met alinea's prettiger is, maar hetgeen wat ik in mijn leven gelezen heb en nog hopelijk zal lezen, is heel vaak met weinig of geen ruimte tussen de regels, hooguit af en toe een inspringing.

Veel boeken zouden èrg groot moeten worden, of erg klein getypt/geprint, om het handelbaar te houden.
met vriendelijke groet,Johan
« Laatst bewerkt op: 04 July 2016, 22:42:50 door Bert van Gelder. Reden: Quote gerepareerd »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #22 Gepost op: 02 July 2016, 17:00:02 »
Helaas; ik heb Wim Ros wèèr gemaild want het gestelde van COM&LPT poorten gaat volgens mijn computermonteur èn Karel Vos van Microsoft niet op. Die zijn (bijna) al 5 à 6 jaar niet meer fysiek aanwezig in (Desk)computers. Dan kun je ze ook niet instellen.

Mijn laptop heeft ook geen COM en LPT poort.... Toch worden hier diverse machine's via die poort aangestuurd. Dat kan doordat ik een USB naar Serieel gebruikt. Deze kabel maakt van de standaard usb-aansluiting een serieële aansluiting, dus compoort op je computer. Met behulp van een driver (stuurprogramma) in windows heb je dan een seriële poort. Windows 10 zal mogelijk iets meer strikter zijn in de benodigde driver. Daar zal je goed naar moeten zoeken of  je voor de usb-naar-serieel-kabel de juiste driver kan vinden.

Succes!

Groeten Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Marcel Kirkels

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 02 July 2016, 17:14:22 »
Ik gebruik voor USB naar serieel de Aten UC-232A. Werkt perfect onder Windows 10. Bij geleverde driver op de cd is niet bruikbaar maar op de website staat de laatste actuele versie en die werkt vanaf Windows XP. Kabeltje kost ongeveer 12 euro.

Groeten Marcel.
« Laatst bewerkt op: 02 July 2016, 19:37:12 door Marcel Kirkels »

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 03 July 2016, 00:23:35 »
Beste Johan,

het gaat hier om je digitale vragen maar ik heb toch ernstige twijfels over het sporenplan.
het is een spaghettii die nergens begint en nergens heen gaat.
Ik vrees dat dit ontwerp weinig bevrediging als modelbaan gaat geven.
Maar misschien is dit ook geen doel van jou.
Laat eens een zorgvuldige analyse los op de functie van elk spoor.
dat doen ze in de ecchie ook namelijk.
veel minder rails en dan zinvol gelegd geeft ,naar mijn idee, meer bevrediging van het hele gebeuren en krijgt je digitale winkel ook zin.

succes jandcargo

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 04 July 2016, 12:01:27 »
Hoi Johan,

Je hoeft echt niet zo merk vast te zijn hoor. Roco en Fleischmann laten zich prima combineren. Al het 2-rail materieel is gewoon door elkaar te gebruiken. Uitzonderingen zijn als je met erg lage rails werkt (maar is iets speciaals) of echt wat ouder materieel koopt (code 100 wielen). Ook rails van de verschillende fabrikanten is door elkaar te gebruiken. Zeker als ze dezelfde spoorstaafhoogte hebben sluit je ze zo op elkaar aan. Maar zelfs als die anders is is het gewoon een kwestie van de rails op gelijke hoogte naast elkaar leggen en zorgen dat ze beide spanning krijgen.  :)

Wat ik al zei, een baan is een persoonlijke keuze. Zelf ben ik ook meer van de techniek maar kan ik wel enorm genieten van een baan met wat ruimte. Maar ben jij hier blij mee moet je het zeker doen! (y) Wel moet ik zeggen dat 6% wel erg stijl is. 5% wordt vaak als maximum gezien en idealer blijf je onder de 3%. Vandaar mijn opmerking over de flyover.

Een COM poort is inderdaad niet meer zo gebruikelijk als 10 jaar terug. Maar op zich is het nog best een gebruikelijk bij hobby elektronica maar dan in de vorm van een USB naar serial kabel (of al ingebakken als chip). Als je computermonteur hier niet mee kwam zou ik hem per direct niet meer gebruiken en een andere zoeken ::) Dit is wel zo iets standaards... De kabels zijn voor een habbekrats te koop. Okay, in een Nederlandse winkel kosten ze wel iets meer :angel: Met andere woorden, koop zo'n kabel en je bent klaar om te gaan  ;D

Ahh, een EEE PC. Jammer dat die dingen nooit echt van de grond zijn gekomen door de beperkte support :-\ Ik zou altijd de Windows 10 update aanraden omdat het echt wel een verbetering is van Windows 7 onder de motorkap (maar draai wel even AntiBeacon tegen alle privacy crap :-X). Helaas schijnt dat alleen wat lastig te zijn op een Asus 1215N / Nvidia ION :(

Het schrijven met alinea's is toch werkelijk wat anders dan na iedere zin een lege regel laten ;) Dingen die over hetzelfde gaan mogen prima bij elkaar. Maar ga je het ergens anders over hebben dan maakt een lege regel het een stuk overzichtelijker. Bijvoorbeeld het volgende vormt (naar mijn idee) gewoon één alinea:
Hoewel ik in eerste aanleg uitging van rijden met de locmaus2 en de rest analogisch doen besefte ik dat dit heel veel gedoe oplevert. Nu heb ik dan een forse set RoSoft materiaal liggen waar ik nog niet uit ben omdat ik de interface (nog)niet werkend krijg. Helaas; ik heb Wim Ros wèèr gemaild want het gestelde van COM&LPT poorten gaat volgens mijn computermonteur èn Karel Vos van Microsoft niet op. Die zijn (bijna) al 5 à 6 jaar niet meer fysiek aanwezig in (Desk)computers. Dan kun je ze ook niet instellen. Edoch; er is iemand op het forum die een dergelijk probeem ook had maar de link die erbij stond was een engelse website. Niet mijn sterkste punt. Net als softwareinstallatie. Maar ga het wel bestuderen.
Gaat in de basis allemaal over de COM interface.

Het klinkt misschien een beetje als zeuren maar zo bedoel ik het echt niet ;) Maar de stelling "het antwoord is zo goed als de vraag" geldt zeker ook voor hoe de vraag geschreven is. Is je tekst makkelijk te volgen dan zal je een stuk sneller een nuttig antwoord krijgen. Probeer dus wel in alinea's te schrijven maar een overvloed is ook weer niet goed ;D Probeer ook om geen enter na een zin te gebruiken maar gewoon door te gaan op dezelfde regel. Alleen na een alinea twee keer enter voor een lege regel.

Nu weet ik niet wat voor teksten je leest maar ik kom alinea's toch echt met overvloed tegen. Nu moet ik wel zeggen dat dit geen romans zijn dus hoe het daar zit weet ik niet zo goed.  ::) Overigens is een inspring ook werkelijk een vorm van alinea's. Dit is alleen op het internet niet zo gebruikelijk als dat was in gedrukte tekst.

En nog een kleine vuistregel die ik hanteer op fora, één vraag per alinea. Zet je er meer in per alinea heb ik de ervaring dat ze ondergesneeuwd raken. :-\

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Johan1946

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 25 July 2016, 13:48:22 »
Beste Johan,
het gaat hier om je digitale vragen maar ik heb toch ernstige twijfels over het sporenplan.
het is een spaghettii die nergens begint en nergens heen gaat.
Ik vrees dat dit ontwerp weinig bevrediging als modelbaan gaat geven.

Hallo Jan. Nog bedankt voor de aandacht. Een beetje laat helaas, sorry. Als je de baan in werkelijkheid ziet valt dat spaghetti wel mee vind ik. Het heeft ook allemaal gewerkt van 2008-2011 zonder probleem met alleen de locmaus 2. De (deel)bevrediging was er al wel terwijl ik de baan van 200 X 360 cm in 9 modules gemaakt heb waar de middelste er (nog) niet inzit.

Alles is met 8 mm bouten aan elkaar gemaakt en staat op 9 dikke poten met 8 cm wielen eronder in mijn garage op een met betonverf geverfde vloer.Ik moest wel de wissels handmatig omzetten maar dacht toen dat komt eraan.

Helaas, 5 jaar niks en me "af en toe" vermaken met leuke verpleegsters, apparatuur en medicatie waar niemand plezier in heeft.
Nu weer begonnen met nieuwe multimaus-set en een RoSoft uitrusting met "voor mij" technische problemen erbij.
Ondanks mijn "electrisch" technische achtergrond waar niet zoveel meer van over is.
groetjes, Johan.
« Laatst bewerkt op: 25 July 2016, 23:59:48 door Bert van Gelder. Reden: Quote gerepareerd »