Het merkwaardige is dat het oorspronkelijke bericht (13:48 uur) alleen maar de eerste zin bevat:http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69704.msg3221667070.html#msg3221667070Terwijl Johans eigen citaat van 13:48 aanmerkelijk langer is (gepost om 16:52):http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69704.msg3221667115.html#msg3221667115Nico
Normaal bemoei ik me nergens mee maar ik denk dat het Johan nu wel duidelijk is dat hij beter een eigen draadje had kunnen opstarten. Wellicht heeft hij in zijn enthousiasme iets te snel zijn eigen vraag hier neer gezet, en misschien schrijft niet iedereen op dezelfde duidelijke manier. Toch erger ik me groen en geel dat wanneer er iemand hier voor het eerst komt kijken er gelijk weer allerlei opmerkingen moeten worden gemaakt. Nou en als je zelf van een eenvoudig baanplan houd, waarom zou je daar nou iets over zeggen. Misschien is het allemaal heel aardig en oprecht bedoeld maar ik vind de toon ook vervelend klinken. Twee nieuwe leden op het forum en gelijk weten ze waar ze aan toe zijn Toch is het bericht niet aangepast dus ik weet niet wat hier dan merkwaardig aan moet zijn.
Wat bedoel je met "WAT PLAATS IK VOOR EEN REDELIJKE INVESTERING BIJ DE MULTIMAUS"?? Bedoel je voor keerlussen? Boosters? Decoders? En wat heeft dat te maken met de z21?En voor keerlussen in het baanplan, kan je deze eens hier posten? Dan kunnen we allemaal kijken hoe dat handig op te lossen is als je wilt.TimoPS, lange verhalen zijn absoluut niet erg. Maar je maakt ze wel een heeeeel stuk leesbaarder door het op te delen in wat kleinere alinea's
Hallo Timo. Ik realiseerde mij net dat door alle gedoe jouw vraag is onder gesneeuwd. Excuus daarvoor.In het zoeken wat voor mij haalbaar is en te begrijpen heb ik die vraag gesteld. Door oude gegevens van 6 à 7 jaar geleden weer op te zoeken kwam ik wat dingen tegen waardoor ik mij afvroeg of ik daar nog iets mee kon. Toendertijd had ik het idee om allèèn digitaal te rijden en de baan c/q blokbeveiliging te doen met analoog apparatuur, zoals (reed)relais, schakelaars druktoetsen e.d. Ik had er ook al delen van gekocht, meest via Conrad.Door het defect raken van de locmaus 2 en de aanschaf van de MultiMaus begon ik meer richting digitale beveiliging te denken. Dan kom je toch op "iets",interface heet dat volgens mij, tussen de MM en een soort computer en wat daar nog bij moet. Ik heb nog een oud notebookje waarvan ik hoop dat het nog werkt.Ik had al een Digikeijs folder gekregen. Er zijn nog andere mogelijkheden buiten de bekende grote firma's zag ik op sites, zoals RoSoft. Voor een halve of hele leek is dat niet meer op een rijtje te krijgen. Niet alle winkeliers geven eerlijke voorlichting en/of willen alleen duur spul verkopen. Het enige wat ik nu heb, nog van vroeger,en wil gaan plaatsen zijn 2 keerlusmodules. 1 (DR400) is nooit in de baan geweest. Ik heb ondertussen 10 loc's/treinen van decoders voorzien en 9 van LED front en sluit verlichting voorzien. Die kunnen natuurlijk (voorlopig) niet tegelijk rijden. Dan moet er sowieso een booster bij. Dàt begrijp zelfs ik nog wel. De z21 zag ik als een mogelijkheid vanwege de soms lage prijs die er voor gevraagd wordt maar werd door een deskundige (ga ik maar vanuit) verkoper afgeraden zoals inmiddels wel bekend is. Ik hoop dat dit nu ècht het laatste "lange"verhaal is en bedank je voor de moeite. Ik ga nu eerst een "draadjes" cursus volgen.Met vriendelijke groet, Johan1946
Gesproken over het baanplan, ik ben het er mee eens dat deze wel heel erg vol lijkt. Vaak geldt toch lees is more als het gaat om rails. Maar, het is natuurlijk een persoonlijke keuze (Maar ik denk dat je die fly-over niet gaat redden met redelijke hellingspercentages...)
Helaas; ik heb Wim Ros wèèr gemaild want het gestelde van COM&LPT poorten gaat volgens mijn computermonteur èn Karel Vos van Microsoft niet op. Die zijn (bijna) al 5 à 6 jaar niet meer fysiek aanwezig in (Desk)computers. Dan kun je ze ook niet instellen.
Hoewel ik in eerste aanleg uitging van rijden met de locmaus2 en de rest analogisch doen besefte ik dat dit heel veel gedoe oplevert. Nu heb ik dan een forse set RoSoft materiaal liggen waar ik nog niet uit ben omdat ik de interface (nog)niet werkend krijg. Helaas; ik heb Wim Ros wèèr gemaild want het gestelde van COM&LPT poorten gaat volgens mijn computermonteur èn Karel Vos van Microsoft niet op. Die zijn (bijna) al 5 à 6 jaar niet meer fysiek aanwezig in (Desk)computers. Dan kun je ze ook niet instellen. Edoch; er is iemand op het forum die een dergelijk probeem ook had maar de link die erbij stond was een engelse website. Niet mijn sterkste punt. Net als softwareinstallatie. Maar ga het wel bestuderen.
Beste Johan,het gaat hier om je digitale vragen maar ik heb toch ernstige twijfels over het sporenplan.het is een spaghettii die nergens begint en nergens heen gaat.Ik vrees dat dit ontwerp weinig bevrediging als modelbaan gaat geven.