Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:40:31
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door AlbertG
Vandaag om 17:38:46
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MOVisser
Vandaag om 17:14:37
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 17:00:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Sven
Vandaag om 16:59:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 16:42:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09

Auteur Topic: Starter die digitaal gaat rijden.  (gelezen 4881 keer)

Johan1946

• Offline Offline
  • Oude (her,N-spoor, herH0spoor)beginner.
Starter die digitaal gaat rijden.
« Gepost op: 11 June 2016, 12:28:38 »
 ??? Als her,her beginner, eerst N-spoor eind jaren '70 begin jaren'80, toen door onverwachte gezinsuitbreiding moeten stoppen, en toen in okt. 2007 door een kadootje, Roco ICstartset met locmuis2 voorjaar 2008 weer begonnen. In een korte tijd heel veel materiaal gekocht omdat er berichten kwamen dat de Roco-Line railbedding eruit ging. Van die hoop (2e hands) incl. 15 wissels, waarvan 5 digitaal met witte decoder (die op de Locmaus 2 het al deden) en de andere met een zwarte (analoge besturing) aanschaf m.b.v. Winrail een ontwerp gemaakt. Toen (oude dag)gezondheidsproblemen van 2009 tot 2013,14,15, en uiteindelijk iets beter dus, eind 2015 wèèr begonnen. De baan (200X360 cm) stond er wel "op wielen om te rollen" vanwege te weinig ruimte in mijn garage. Van de 13 loc's (incl.een TEE en TGV) die ik al had er een een stuk of 5 voorzien van een decoder (door onwetendheid verschillende merken)en alle uitgerust met een 652 (contra)stekker. Èèn Loc laatst nog bijgekocht uit "nostalgische" ideeën. Dus 14 loc's, eigenlijk voor mij veel te veel. Twee moeten nog een decoder hebben. Een paar maanden terug een Multimaussetje gekocht omdat de Locmaus 2 versterker het begaf. Hoewel de Loc's het allemaal doen met de Multimaus begon ik toch te zoeken naar een goede en niet zo dure aanvulling c/q verbetering. Dit omdat de baan zò gecompliceerd is dat er nimmer met mèèr dan 2 à 3 loc's tegelijk te rijden is. Winrail (helaas is het gestopt) gaf toendertijd 4 keerlusproblemen aan. 2 keerlus- modules had ik al gekocht waarvan er 1 gewerkt heeft. Ik ben nu bezig ze beide in de baan te proberen te plaatsen.
Dus nu de vraag: WAT PLAATS IK VOOR EEN REDELIJKE INVESTERING BIJ DE MULTIMAUS. Ik heb al contact gelegd met RoSoft c/q mr. Ros en beloofd aan het eind van de maand te beginnen met aanschaf. 2 dagen later kwam ik toch ergens kritische noten tegen in vergelijking met b.v. de z of speciaal de Z21 van Roco. Wie o wie heeft een idee of ervaring hiermee.
Bij voorbaat dank en excuus voor het lange verhaal, met vriendelijke groet, Johan
« Laatst bewerkt op: 13 June 2016, 22:52:11 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Re: Digitaal gaan rijden.
« Reactie #1 Gepost op: 11 June 2016, 13:01:05 »
Wat bedoel je met "WAT PLAATS IK VOOR EEN REDELIJKE INVESTERING BIJ DE MULTIMAUS"?? Bedoel je voor keerlussen? Boosters? Decoders? En wat heeft dat te maken met de z21?

En voor keerlussen in het baanplan, kan je deze eens hier posten? Dan kunnen we allemaal kijken hoe dat handig op te lossen is als je wilt.

Timo

PS, lange verhalen zijn absoluut niet erg. Maar je maakt ze wel een heeeeel stuk leesbaarder door het op te delen in wat kleinere alinea's  ;)
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Johan1946

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 11 June 2016, 13:48:18 »
Bedankt voor de reactie Timo.
Ik moe(s)t nog even wennen aan forumschrift denk ik. Ik ga kijken c/q zoeken hoe ik een overzichtelijk baanplan op dit forum kan krijgen.

Johan1946

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 11 June 2016, 14:51:03 »

Ik hoop dat het werkt door mij als halve spoorweg digibeet.
Als beginner, en 55 jaar geleden van school gegaan,heb ik geen volmaakt begrip van het hele gebeuren.
Hoewel waarschijnlijk de beste werkwijze is; bouwplan maken en daarna materiaal aanschaffen, is het bij mij andersom gegaan.
Dààrom lang aan het puzzelen geweest in 2008 en 2009.
Ik ben dankbaar voor iedere opbouwende hulp. Johan

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 11 June 2016, 15:40:21 »
De door jou getekende kortsluitingen kloppen niet helemaal. In feite heb je maatwee plaatsen waar kortsluiting ontstaat.
De meest linkse klopt. Dat spoor kan je prima met een keerlusschakeling oplossen.
De drie rechtse punten zijn geen kortsluiting.
Het probleem zit in het spoor vanuit het midden naar rechtsonder. Daar heb je bij een van de twee wissels de kortsluiting.  Ook dat spoor kan je met een keerlusschakeling oplossen, al is dat spoor wel wat kort. Je langste trein moet namelijk volledig in het keerlusspoor passen.

Maar misschien moet je eerst je sporenplan nog eens goed bekijken.
Dit is een typisch starters ontwerp. Hoe krijg ik zoveel mogelijk rails op een te kleine oppervlakte.  :-\

Mij spreekt het totaal niet aan.

En ik tel trouwens 13 wissels. Dus iets meer te schakelen dan die genoemde 5.
Wissels open rijden is niet echt aan te bevelen.  Al helemaal niet bij digitaal rijden.
Gr.
Eric

Johan1946

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 11 June 2016, 16:52:08 »

Bedankt voor de reactie Timo.
Ik moe(s)t nog even wennen aan forumschrift denk ik. Ik ga kijken c/q zoeken hoe ik een overzichtelijk baanplan op dit forum kan krijgen. De ideeën die ik inmiddels opdeed, zijn; verbinding tussen Multimaus en PC. Uitbreiding naar Koploperbesturing, met melders e.d. Over de RoSoft onderdelen (per stuk niet zo èrg duur) schreef iemand dat Loconet er niet op werkt.
RoSoft verkoopt wèl een LocoNet stekker. Wat werkt er wèl blijvend op RoSoft? Ik weet niet wat Loconet wel of niet doet.
Het werkt als een netwerk via een USA 6 polige stekker. De Z21 kan dat wel las ik.(Wikipedia)
Vergt een uitgave van € 400,-En het bij te voegen apparatuur is (fors)duurder volgens sommigen.
De z21 werd door iemand aangemerkt als een geüpdate Multimaus met beperkingen.
De Modelspoorbusiness is ermee gebaat als er meer unifomiteit zou zijn. Niet dat verdeelde gedoe met ieder zijn eigen ins en outs.

Over de laatste reactie door Remunj: Ik schreef niet dat er maar 5 wissels in zitten maar 5 digitale wissels. De rode. De andere zijn incl. de halve engelsman, die heeft er twee, analoge 10 plus 5 is 15 wissels. En nogmaals; de start was TOEN "noodgewongen" vanuit een andere visie gebeurt. Dat het jou niet aanspreekt begrijp ik wel, maar dat is nu eenmaal zo in het leven.
Ik heb weleens een baantje gezien met 2 rondjes en alles vol met huisjes. Dàt sprak mij niet aan. Ieder zijn heug en meug.
Ik wil(de) alles gebruiken wat ik op de kop kon tikken. Heb evengoed nog over.
Dat het geheel òòk nog op 8 modules ligt, en 1 komt er nog bij, maakte het er niet makkelijker op.
Er ligt geen enkel wissel op een "module"naad.
Als die tafel een keer het huis uitmoet, wat op mijn leeftijd iedere dag zomaar kan, moet hij wèl makkelijk uit elkaar kunnen.
En "door iemand anders" weer in elkaar. Voor nu heb er wèèr plezier in, en dààr gaat het toch om.
« Laatst bewerkt op: 13 June 2016, 23:03:08 door Bert van Gelder »

Johan1946

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 11 June 2016, 17:07:27 »
PS. De aanduidingen van de kortsluitingen zijn niet van mij maar kwamen automatisch van het WinRail programma.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 11 June 2016, 17:24:42 »
Ik vindt het prima. Je vraagt advies en krijgt die. Die geven wecvanuit onze ervaring. Aan jou de keus om er wat van op te steken. Maar als ik je antwoord zo lees over dat een Z21 een geupdate multimaus is. Tsja, misschien eerst eens verder verdiepen in de digitale treinenwereld. Want je roept zo wat kreten maar ik heb zo het idee dat je nog niet precies weet wat die allemaal betekenen en welke uberhaupt van belang zijn voor jou. Klik bovenaan maar eens op encyclopedie  (y)

En dat baanplan? Dat baseren op wat je toevallig hebt liggen, het is een keus.  :angel:

Apart wat winrail ervan maakt. Ga zelf maar eens uittekenen waar de kortsluitingen zitten.
« Laatst bewerkt op: 11 June 2016, 17:27:32 door Remunj »
Gr.
Eric

Johan1946

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 11 June 2016, 21:46:57 »
 Maar als ik je antwoord zo lees over dat een Z21 een geupdate multimaus is.
Ik schreef niet Z21 maar z21. Ik dacht dat ervaren modelspoorders wel wisten dat er een wezenlijk verschil is. Die opmerking kwam trouwens van een bekende deskundige.  En als een toenmalig bekende firma een programma verkoopt om modelspoorbanen te ontwerpen wie ben ik dan om aan die uitkomsten te twijfelen?
Het spijt mij te moeten zeggen, maar ik vind dat je schrijfstijl niet bepaald vriendelijk c/q begrijpend is.
Is dat de aanmoediging die je als (beginnend)medehobbyist moet krijgen?
Dit heb ik helemaal niet geschreven; --wat je toevallig hebt liggen,---- Of het is komen aanwaaien.
Je snapt schijnbaar ook niet dat een geschenk, door iemand waar je om geeft, òòk emotionele waarde heeft.
Dat kan een motivatie zijn om met iets verder te gaan waar je eigenlijk iets anders wilde, b.v. weer N of anders TT spoor.
Als iemand mij vraagt om zijn Mercedes uit te leggen begin ik toch niet over mijn Volvo?
Nee, dan probeer ik te begrijpen waarom hij in een Mercedes wil rijden.
Dat heet in het mensenjargon iemand in zijn waarde laten. Ik wens je verder het beste met je overwegingen.
« Laatst bewerkt op: 13 June 2016, 23:06:23 door Bert van Gelder »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 12 June 2016, 12:09:23 »
Sorry hoor Johan, maar ik zie niet veel fouts in mijn antwoorden.
Ik reageer gewoon op wat jij vraagt en plaatst.
En ja ik weet het verschil tussen een z21 en Z21. Blijft mijn antwoord nog steeds van kracht. Beide zijn nou niet echt een geupdate multimaus.
Zijn totaal verschillende apparaten.
Daarom mijn goedbedoelde advies om eens in de encyclopedie te kijken om kennis op te doen.

En je laatste stuk van je antwoord. Sorry hoor maar dat raakt kant nog wal.

Je schrijft eerder dat het baanplan gemaakt is met wat je op de kop kon tikken en nu begin je erover dat ik niet begrijp dat een geschenk van iemand waar je om geeft ook emotionele waarde heeft. Zal aan mij liggen maar ik leg die link niet gelijk.

Ik weet dat je nieuw bent op het forum, maar het voorkomt een hoop onduidelijkheid als je duidelijke berichten plaatst. Zie ook Timo zijn reactie.
Gr.
Eric

Johan1946

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 12 June 2016, 18:31:55 »
Misschien heeft het te maken met verschillende (karakter)inzichten.
Ik heb dingen aangegeven waarvan ik zie dat het door niet goed lezen c/q begrijpen onwillekeurig verdraaid wordt.
Ik ga natuurlijk niet een naam van een deskundige noemen die "via een persoonlijke mail" mij zijn idee overdraagt.
Ik respecteer òòk de mening van anderen die het met deze zienswijze (wellicht door eigen ervaring) niet eens zijn.
Als iedereen het met elkaar eens is, dan hebben we allemaal dezelfde dingen om er iets mee te doen.
Door opleiding, persoonlijke levenservaringen en dergelijke is mijn schrijfstijl "met illustraties" wellicht niet hetgene waar anderen iets mee kunnen. Sorry voor dàt. Het wordt in sommige literaire wereldjes toch wel gebruikt.
In ieder geval begrijp ik niet alleen weinig van digitale apparatuur maar blijkbaar òòk niet van forumtaal.

Zoals het verhaal van NTeering, hieronder.
Waarom breek je eigenlijk in op het draadje van Reeuw8?
Als je zelf een geheel ander (her)beginner probleem hebt is het netter om zelf een draadje te openen.
Maar toch even een vraagje: Hoe kom je erbij dat loconet €400 kost?
Ik gebruik ook loconet en dat heeft me nog geen €50 gekost.
Mvg
Nico

Wat is het draadje van Reeuw8 waar ik op ingebroken zou hebben? Voor mij een raadsel maar evengoed excuus.
Een draadje is voor mij een stuk lang dun ding waar mijn vrouw de was aan ophangt. (gekscherend bedoeld)
En dan over lezen; Waar heb ik geschreven dat LocoNet € 400,- zou kosten.
Volgens mij nergens, of ik moet een black-out hebben gehad.
Ik schreef "dacht ik"dat de aanschaf van een Z(met hoofdletter)21 € 400,- moet kosten.
Omdat er (vooral vanuit Duitsland) de z21 niet al te duur wordt aangeboden, als overblijfsels van startsets, heb ik aan een "volgens mijn inzicht" deskundige gevraagd wat ik met zo'n apparaat nog verder kan in samenhang met een Multimaus.
Zijn antwoord was datgene wat ik als citaat in een eerder bericht weergaf;
Voor de z21 wat eigenlijk een iets luxere Multi-maus is, met  beperkingen, (kopie uit de mail)
Later begreep ik via een andere site dat die beperking gelegen was in het feit dat LocoNet er niet op werkt(e).
Edoch; websites die achterhaald zijn worden lang niet altijd weggehaald waardoor de voorlichting niet (meer) klopt.
Alles met elkaar ben ik niet zo gelukkig meer met deze hele ontwikkeling en zal mij dan maar moeten beperken in het door schade en schande wijzer worden met de (on)nodige kosten in het vooruitzicht.
Artikelen lezen op Beneluxspoor b.v. van mr.Eikelboom, waar ik al wat van geleerd heb, zal ik wel blijven doen.
Hij is voor alle duidelijkheid, NIET de deskundige over de z21.
Met excuus voor alle fouten wens ik iedereen het goede toe.

NTeering

• Offline Offline
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
« Reactie #11 Gepost op: 12 June 2016, 19:33:06 »
Beste Johan,

Ga even terug naar het eerste bericht op de eerste pagina.
Daar begint Reeuw8 met een verzoek om hulp voor het digitaliseren van een oude TT-baan.
Alle daaropvolgende reacties bij elkaar heet 'een draadje'. Het hele forum bestaat uit wel honderden van deze draadjes. Ieder met een eigen specifiek onderwerp.
Terwijl anderen Reeuw8 proberen te helpen kom jij er opeens tussendoor met jouw probleem. En dat heeft niets te maken met het probleem van Reeuw8.
Dat noem ik inbreken.
Kijk eerst eens naar de forumregels: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52401.0.html

Dat van die €400 zag ik een een bericht van jou zelf waarin je jezelf citeert:
(http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69704.msg3221667115.html#msg3221667115).
Merkwaardigerwijs is die tekst niet meer terug te vinden in jouw oorspronkelijke bericht.

Mvg
Nico

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 12 June 2016, 20:23:17 »
Normaal bemoei ik me nergens mee maar ik denk dat het Johan nu wel duidelijk is dat hij beter een eigen draadje had kunnen opstarten. Wellicht heeft hij in zijn enthousiasme iets te snel zijn eigen vraag hier neer gezet, en misschien schrijft niet iedereen op dezelfde duidelijke manier. Toch erger ik me groen en geel dat wanneer er iemand hier voor het eerst komt kijken er gelijk weer allerlei opmerkingen moeten worden gemaakt. Nou en als je zelf van een eenvoudig baanplan houd, waarom zou je daar nou iets over zeggen. Misschien is het allemaal heel aardig en oprecht bedoeld maar ik vind de toon ook vervelend klinken. Twee nieuwe leden op het forum en gelijk weten ze waar ze aan toe zijn  >:(

(http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69704.msg3221667115.html#msg3221667115).
Merkwaardigerwijs is die tekst niet meer terug te vinden in jouw oorspronkelijke bericht.

Toch is het bericht niet aangepast dus ik weet niet wat hier dan merkwaardig aan moet zijn.

NTeering

• Offline Offline
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
« Reactie #13 Gepost op: 12 June 2016, 20:48:46 »
Het merkwaardige is dat het oorspronkelijke bericht (13:48 uur) alleen maar de eerste zin bevat:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69704.msg3221667070.html#msg3221667070
Terwijl Johans eigen citaat van 13:48 aanmerkelijk langer is (gepost om 16:52):
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69704.msg3221667115.html#msg3221667115

Nico

Johan1946

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 12 June 2016, 21:08:26 »
Beste Johan,

Ga even terug naar het eerste bericht op de eerste pagina.
Daar begint Reeuw8 met een verzoek om hulp voor het digitaliseren van een oude TT-baan.
Alle daaropvolgende reacties bij elkaar heet 'een draadje'. Het hele forum bestaat uit wel honderden van deze draadjes. Ieder met een eigen specifiek onderwerp.
Terwijl anderen Reeuw8 proberen te helpen kom jij er opeens tussendoor met jouw probleem. En dat heeft niets te maken met het probleem van Reeuw8.
Dat noem ik inbreken.
Kijk eerst eens naar de forumregels: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52401.0.html

Mvg
Nico
Beste Nico. Dit is het zinnetje waar je het over hebt?

Het werkt als een netwerk via een USA 6 polige stekker. De Z21 kan dat wel las ik.(Wikipedia)
Vergt een uitgave van € 400,-En het bij te voegen apparatuur is (fors)duurder volgens sommigen.

Nou weet jij dat je €50,- betaald hebt voor LocoNet. Je weet denk ik òòk wel wat een Z21 kost. €399,- normaal gesproken.
Wààr zou ik het dan over hebben gehad? Over LocoNet of over die Z21?
Ik heb niets aan die tekst veranderd. Zou niet eens weten hoe.
En inbreken doe je moedwillig en niet per ongeluk. Als je dat betiteld als inbreken wordt het een beschuldiging.
Het spijt mij voor jou, maar dat is terminologie die ik ver van mij weg houdt.
Ik had notabene al geschreven dat ik forumschrijven niet gewend ben, en dan bedoel ik dit forum.
Op een ander (medisch) forum ben ik soms wel bezig (geweest).
Oòk over sommige juridische kwestie's. Dààr kom ik deze verwijten toch niet tegen.
Daarmee bedoel ik niet dat de uitdrukkingen zoals "draadje" verkeert zijn, maar wel anders.
Wat mij tegenvalt is de tijd die men hier geeft aan nieuwelingen om aan het èèn en ànder te wennen.
Ik mis hier het vermogen om een medemens door gedegen onderwijs iets bij te brengen. Daar is geduld voor nodig.
Ik heb vanaf mijn 15e jaar 55 jaar geduld gehad met mensen, maar ja, men mag niets terug verlangen.
met vriendelijk groet, Johan1946