Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:15:03
Sfeer op je modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:11:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 14:06:02
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door RodeDuivel
Vandaag om 13:52:33
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door NS264
Vandaag om 13:41:37
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 13:36:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:31:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 13:03:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 12:36:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 12:36:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:26:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 12:05:44
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ben
Vandaag om 11:35:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:49:46
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:44:05
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:28:54
vervolg op "veel AC wielen" door henk
Vandaag om 07:55:23
Klein baantje 1200x1200mm door grove den
12 July 2025, 22:57:21
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Modellbahnwagen
12 July 2025, 22:29:43
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
12 July 2025, 20:44:34
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
12 July 2025, 20:15:39
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Scratchbuilt
12 July 2025, 20:05:26

Auteur Topic: Vraag over Shapeways "white acrylic" (voorheen "white detail")  (gelezen 6273 keer)

Peter Korsten

• Offline Offline
Re: Vraag over Shapeways "white acrylic" (voorheen "white detail")
« Reactie #30 Gepost op: 26 May 2016, 22:49:16 »
Gelukkig heb ik die al deels afgeschuurd. ::)

Het is inderdaad vrij grof; aan de andere kant is het ook een "vrij rechthoekig hok", zoals Floris min of meer zijn. De onderzijde heeft ook een vrij hoog fantasiegehalte.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Niks kan tippen aan een E1700
« Reactie #31 Gepost op: 29 May 2016, 21:41:41 »
Zo, kapje is binnen. Ik heb geprobeerd wat foto's te maken, maar doordat het doorzichtig is, is dat vrij lastig.

Dit is dus Frosted Ultra Detail van Shapeways. De ribbeltjes voel je duidelijk zitten, maar het is al veel minder dan White Strong & Flexible. Toch heeft het nog zeker wat nabewerking nodig. De kap van i.materialise is vele malen strakker en gladder.

Ik zeg, massaal alles uploaden op i.materialise ;D

« Laatst bewerkt op: 29 May 2016, 22:31:58 door Servé »
Vriendelijke groet, Servé.

Thowra

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 30 May 2016, 11:56:40 »
Dat ziet er inderdaad strak en glad uit, dat i.materialise!  (y)
Dit materiaal zal ik even in ogenschouw nemen.

Jeroen
We're all riders on this train.

Pjotr500

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 30 May 2016, 21:01:29 »
Servé,

Afgaande op jouw foto's zou ik mij toch even tot ShapeWays wenden.  Eind 2014 had ik een SGM Sprinter (N-spoor) in FUD laten printen, die soortgelijke ribbels vertoonde.   Ontwerper Mitchell adviseerde mij om contact met hun klantenservice op te nemen.

Ik kan niet anders zeggen dat ze dit toen voor mij erg netjes opgelost hadden. 

Later heb ik nog een ander kapje in FXD laten printen en dat is wel heel erg strak ten opzichte van FUD.
Voor mij is FXD dus de nieuwe standaard. Hierop hoef je nagenoeg geen nabewerkingen los te laten.
Kost wat meer, maar onze hobby was toch niet goedkoop  ;)

Groeten,
Pieter

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #34 Gepost op: 30 May 2016, 21:38:59 »
Fxd heeft beperkingen tov. de max. afm. van de te printen objecten. Je kunt niet klakkeloos wat je voorheen in fud liet printen nu in fxd laten printen. Helaas.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

3Dbuildr

• Offline Offline
  • Fred
« Reactie #35 Gepost op: 30 May 2016, 22:23:16 »
Heren,

in dit draadje had ik al eens plaatjes laten zien van FUD versus Prime Gray voor een aantal van mijn N-schaal modellen:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,59223.msg3221466684.html#msg3221466684

Goed om te zien dat er belangstellenden zijn!  (y)

Nu wil ik wat dieper in gaan op mijn ervaringen met de beide materialen en de verschillen:

De “feel” van Prime Gray is prima, het voelt wat mij betreft steviger dan het FUD van Shapeways. Bewerken van beide materialen gaat prima: vijlen, schuren, boren is geen enkel probleem. Ook het verven van beide materialen is vergelijkbaar: ontvetten, primen, schilderen met de harenkwast of de luchtkwast.

De detaillering van PG is minder dan die van FUD, zo werkt PG met een minimum detaillering van 0,3 mm vs een minimum detaillering van 0,1 mm bij FUD.
FUD werkt met een minimum wanddikte van 0,6mm voor "unsupported walls" (vrijstaande, dragende muren) tot zelfs een minimum wanddikte van 0,3mm voor "supported walls" (tussenmuren). Voor PG wordt een minimale wanddikte van 1mm aangegeven.

Dat is bijvoorbeeld goed zichtbaar bij een stukje vrijstaande detaillering aan de onderzijde van het bollenwagenkapje: in PG zijn niet alle driehoekjes goed uit de printer gerold (rood omcirkeld in de foto) terwijl dat bij FUD geen enkel probleem is.

Bovendien werkt Prime Gray bij het printen met supports waardoor je enerzijds een hele gladde zichtzijde hebt die geen nabewerking nodig heeft (het platform tussen de 2 bollen) maar daarnaast ook een ruwe onderzijde met een soort struisvogelvelstructuur.

FUD werkt met een andere manier van support waardoor er geen verschil is in oppervlaktekwaliteit tussen boven- en onderzijde.

Bij holle/bolle vormen in PG heb je veel meer last van “stepping” (het lijkt wel alsof de "printlagen"dikker zijn?) Dat zie je heel goed op de bovenste foto van de bollenwagen . In FUD daarentegen kun je de stepping op een bol van de bollenwagen met een glasvezelpotlood netjes wegwerken, zie onderstaande foto van een onbewerkte FUD kap met geen waarneembare stepping:

In PG gaat dat wegwerken van de stepping bij een bollenwagen helemaal niet, daarvoor zijn de “steps” te groot en zitten teveel details in de weg.

De stepping op het dak van de DG in PG is met schuurpapier wel goed weg te werken omdat er verder geen details in de weg zitten,
Maar nabewerking van het dak en ook van de wanden is dus echt wel nodig!

Je ziet trouwens dat sommige  h0 hobbyisten hier een creatieve oplossing op hebben gevonden om maximaal gebruik te maken van het gladde zichtoppervlak:
http://i.materialise.com/forum/index.php?/topic/316-print-orientation-for-railway-models/?hl=train#entry1180

Afhankelijk van de geometrie van het model kan PG dus een alternatief zijn voor FUD, het is bijvoorbeeld wel een alternatief voor de DG in N, maar mijn inziens absoluut niet voor de bollenwagen in N.

Volgende post zal ik meer vertellen over prijsverschillen tussen beide 3D aanbieders (ook niet onbelangrijk  :-X).

Fred

Mijn 5 cent...

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 30 May 2016, 23:06:01 »
Naar aanleiding van dit toch best wel grove model denk ik erover om zelf eens een poging te wagen met Sketchup (of een beter programma, als iemand een tip heeft). Maar dat zal wel langetermijnwerk worden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #37 Gepost op: 31 May 2016, 04:27:35 »
Om iets over de "trapvorming" in rondingen bij Prime Gray te zeggen; Printrichting! Je kan bij IM voorleggen dat je je kap bijvoorbeeld "staand" geprint wilt hebben. Hierdoor worden de rondingen (en andere details) ook gewoon glad, en de kopse wanden (die dan boven en onder in de print zitten) zijn al plat... Zorg er dus voor dat je de (meeste) rondingen verticaal laat printen.

Bij een bolvorm zal dat natuurlijk geen nut hebben, aangezien er aan alle zijdes dan een ronding zit. ::)

Ter illustratie; zo krijgen wij onze trammetjes binnen.  ;D (Niet het beste voorbeeld omdat er geen rondingen inzitten, maar waren die er geweest, dan was er minimale trapvorming)

Verse prints! by Wes Kraaijeveld, on Flickr
Check ook mijn Facebook

JvB

• ...en dan denk ik aan Brabant....
  • Offline Offline
  • de sfeer van de jaren 60 in H0
« Reactie #38 Gepost op: 31 May 2016, 09:28:57 »
@ Peter Korsten

kijk ook eens naar het programma Autodesk 123, is freeware en werkt prima. Je kunt je bestanden hier ook direct opslaan als STL format om te printen. Lijkt een beetje op het veel grotere professionele programma Solidworks, wat oorspronkelijk begonnen is als ontwerpprogramma voor het kunststof spuitgieten. Het is even wennen, maar ik vind het erg prettig werken. Mijn "printsels" zijn er mee getekend.
met vriendelijke groet,

Jan