Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeren met een pec door barry1972
Vandaag om 00:43:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:38:22
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:33:11
Stalen D 4 deurs spoor 0 door roadster36
Vandaag om 00:22:24
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Remco vM
Vandaag om 00:10:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Chiel
29 October 2025, 23:02:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 October 2025, 22:52:03
PPM kranen van Strukton door edwin1974
29 October 2025, 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
29 October 2025, 22:30:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
29 October 2025, 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
29 October 2025, 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
29 October 2025, 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
29 October 2025, 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
29 October 2025, 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
29 October 2025, 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
29 October 2025, 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
29 October 2025, 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
29 October 2025, 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
29 October 2025, 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
29 October 2025, 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
29 October 2025, 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
29 October 2025, 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
29 October 2025, 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
29 October 2025, 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
29 October 2025, 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
29 October 2025, 16:50:22
  

Auteur Topic: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact  (gelezen 7303 keer)

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
Re: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
« Reactie #15 Gepost op: 01 May 2016, 15:52:22 »
Het automatisch rijden wil nog niet lukken: de bus stopt op magneet A om na enige tijd vanzelf weer te gaan rijden (dus zonder een druk op S4).
Allereerst maar getest of de verschillende componenten werken: meten is weten.
Als ik reedcontact S5 rechtstreeks op relais2 aansluit en er met een magneet over strijk haalt deze de spanning van magneet A af (dezelfde werking bij een druk op S4 bij handmatig rijden).
Conclusie: het reedcontact is in orde.
Als ik een lampje rechtstreeks aan de uitgangen van de timer hang gaat dit lampje na enige (instelbare) tijd even branden.
Conclusie: de timer werkt.
Zou relais4 (Conrad 503803: mono 2xWissel G6A-274P-ST-US 12DC) dan stuk zijn? Bij vervanging door een ander (nieuw) exemplaar ook geen resultaat.
Bij het automatisch rijden staat (aan/uit)schakelaar S6 dicht (= stroomdoorlatend).
Mijn conclusie als modelspoorbeoefenaar met een technische deuk is dat de puls blijkbaar niet sterk genoeg is in de combinatie timer/relais4/relais2.
Hoe dit op te lossen?
Een sterke(r) reedcontact. Ik ken de sterkte van de huidige niet.
Een impuls versterker? Schijnt te bestaan.
Een condensator inbouwen wordt mij geadviseerd. Als dit de oplossing is, welke sterkte en waar in te bouwen?
Mat dank bij voorbaat voor de reacties.
Knar46.


Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3457
    • Mijn van-alles website
Re: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
« Reactie #16 Gepost op: 01 May 2016, 16:57:55 »
Het heeft niets met de relais te maken en ook niets met de reedcontacten.

Ik denk dat je van reedcontact S3 een verbinding moet leggen naar de timer. Nadat de bus op C aankomt, wordt dat contact gesloten: alles staat dan weer in beginpositie en je wil automatisch na bepaalde tijd verder.

Enige optie die ik zie is zorgen dat S3 de timer naar massa trekt en zo opkomstvertragend werkt om de keten weer te starten zoals je met de gewone drukschakelaar zou doen.

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
Re: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
« Reactie #17 Gepost op: 01 May 2016, 22:33:44 »
Menno,
ik begrijp je opmerking niet.
Reedcontact S5 zit al op de ingang van de timer.
Een verbinding vanaf reedcontact S3 naar de timer verandert niets.
Knar46

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
Re: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
« Reactie #18 Gepost op: 03 May 2016, 20:32:16 »
Eureka!!!

Ik heb alles nog eens nagelopen en zie dat ik een fout heb gemaakt: de draad van S6 naar relais4 heb ik verbonden met poot 6 in plaats van poot 4 (die door mij is doorgekrast op het schema).

Ik ben Gerard veel dank verschuldigd voor zijn geduld. Als hij zegt dat een schakelaar open moet staan en ik vat dat als leek op als stroomdoorlatend dan leidt dat dus tot problemen.

Het werkt nu perfect en voor de leken onder ons nog de volgende toevoeging.
S4 staat per definitie altijd open (niet stroomdoorlatend).
Voor automatisch rijden: aan/uit schakelaar schakelaar S6 dicht (stroomdoorlatend dus).
Voor handmatig rijden: aan/uit schakelaar S6 open (niet stroomdoorlatend).
Knar46