Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:06:32
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 17:25:34
Uhlenbrock Iris door phdirk
Vandaag om 16:53:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:29:31
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 14:25:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44

Auteur Topic: Seinen op mijn modelbaan  (gelezen 3344 keer)

J.Kuipers

• Offline Offline
Seinen op mijn modelbaan
« Gepost op: 09 April 2016, 17:06:24 »
Hallo,
Wil graag seinen op mijn modelbaan plaatsen. Ben niet bekend met het seinwezen en wil de zaak graag eenvoudig houden. Op internet heb ik een groot aantal artikelen over seinen bekeken, deze leken mij redelijk professioneel. Mijn idee was om op bepaalde punten zoals voor wissels en station seinen te plaatsen met rood en groen licht. Echter, dan lees ik veel over "Voorseinen"enz.
Ook wordt er veel geschreven over "Blokbeveiliging", als ik dan aan mijn baan denk, heb ik dus nogal wat blokseinen nodig met dito decoders.
Vraag:
Is er iemand op dit forum, die mij kan helpen met een eenvoudige raadgeving. Ik rijd digitaal met iTrain, Ecos1 centrale en denk voorwat betreft seindecoders aan Digikeys en OC 32 .
In ieder geval een prettig weekend , vriendelijke groet:
Johan Kuipers

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Seinen op mijn modelbaan
« Reactie #1 Gepost op: 11 April 2016, 09:52:00 »
Blokbeveiliging als hardware heb je niet nodig als je al met de computer rijdt. In iTrain doe je al aan blokbeveiliging ;) Je laat dan ook gewoon iTrain je seinen aansturen. Door welke decoder dit gebeurd maakt niet uit. Die kies je aan de hand van wat je hebt/wat ze kosten/wat voor extra dingen wil je dat ze kunnen (juiste seinstelsel, dimmen etc). Maar volgens mij kunnen zowel de Digirails decoder als de OC32 de meest gangbare seinstelsels prima aansturen.

Alleen rood/groen lijkt me niet zo realistisch. (Okay, tuurlijk, als je echt geen land wil nabootsen en gewoon simpele rood/groen seinen wilt plaatsen kan dit natuurlijk ook. Het is jouw baan ;) ) De meeste seinstelsels kennen wel iets meer beelden. Je hoeft ze echt niet allemaal te gebruiken maar bijvoorbeeld geel tonen voor "het blok na dit blok is bezet" is wel redelijk het minimum. iTrain doet de rest voor je ;) Okay, wat instelwerk maar daar is genoeg over te vinden / hulp te krijgen.

Waar je de seinen neer zet is natuurlijk aan jou. Je kan hier altijd je ontwerp plaatsen zodat mensen je kunnen helpen met wat een logische indeling zou zijn. Dit kan ook helpen om het aansturen vanuit iTrain eenvoudig te maken.

Maar een belangrijke vraag in dit geheel is dus wel, van welk land zou je het seinstelsel willen gebruiken?

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 11 April 2016, 16:48:34 »
Hallo Timo,

Heb het bericht gelezen en begrijp het. Nu wil ik wel graag mijn baan op dit forum plaatsen, maar weet niet hoe ik de tekening toevoeg. Mijn tekening is getekend met Wintrack op a4 formaat. Bij iTrain weet ik hoe een tekening bijgevoegd wordt. Ik zie links op het scherm genoemd: Plaatje uploaden, maar ja, in mijn optiek is een plaatje iets anders dan een tekening. Ook bij het onderdeel "Baanplannen" kan ik zo gauw niets vinden. Bij normaal computer gebruik kan ik dingen toevoegen door ze eerst te scannen en dan b.v. bij een mail voegen.
Vraag: Hoe kan ik een tekening bij mijn vraag in het forum plaatsen.
Dank voor je reactie, tekent in afwachting:

Johan

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 11 April 2016, 17:54:35 »
Hoi Johan,

Een tekening is altijd een plaatje, een plaatje niet altijd een tekening  ;D

De bestanden van WinTrack zijn alleen geen plaatje aan zich maar een bestand met alle info waar railt ligt. Alleen WinTrack maakt hier een tekening van. Je kan er een echt plaatje van maken voor bestand -> exporteren te klikken. Gebruik dan het formaat BMP (want de rest is eigenlijk niet geschikt  ::) ). Daarna gewoon de procedure plaatje uploaden gebruiken. Zie deze reactie.

Succes er mee!

Timo
« Laatst bewerkt op: 11 April 2016, 18:23:00 door Timo »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 11 April 2016, 18:04:04 »
BMP lijkt me nou niet het meest geschikt. Dat levert het grootste bestand op, en dan wordt het bijna zeker door de upload niet geaccepteerd. Ik zou gaan voor gif, en als dat niet lukt voor jpg.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 11 April 2016, 18:21:58 »
Gif zou mooi zijn, png nog mooier. JPG is naar mijn mening niet geschikt, zeker met de enorme compressie van bnls eroverheen. Blijft er geen drol van over.

Je hebt gelijk dat een BMP wss niet wil wegens de grote. Okay, nieuw antwoord:
In WinTrack, bestand -> exporteren. Sla hem ergens op waar je hem kunt vinden. Open hem nu in Paint (start Paint, klik file/bestand -> open/openen en blader naar de map waar je de bmp had opgeslagen. Nu zie je de tekening in Paint. Klik nu file/bestand -> save as/opslaan als en kies nu PNG. Sla hem op en zet in de naam iets van PNG zodat je weet welke je moet hebben (aangezien de Windows default is om extensies uit te hebben  :-X ). Nu hem je het als PNG en kan je hem uploaden met Plaatje Uploaden. 1000x beter dan een jpg.

Je kan dus ook bij het exporteren kiezen voor jpg, dat kan je direct uploaden. Maar de kwaliteit is een heel stuk minder. JPG is zoals ze dat noemen een lossy format.

Timo
« Laatst bewerkt op: 11 April 2016, 21:30:52 door Timo »

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 13 April 2016, 16:05:36 »
Hallo Timo,

Heb jouw advies geprint inkl. de handleiding voor plaatsen op dit forum. Zal dus nu mijn best doen deze ook geplaatst te krijgen. Ik neem aan, dat dit onder hetzelfde item "(her) beginners kan .
Hartelijk dank voor de medewerking.
Johan

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 13 April 2016, 16:15:19 »
Kijk, helemaal mooi Jan!

Nu is het nodig handig te vermelden wat voor seinen (Nederlands, Duits, fantasie) je op de baan zou willen hebben.
En waar je seinen zou willen hebben. (Overal, hoofdlijnen, station, schaduwstation niet etc).
En van die sporen, zijn daarvan nog sporen met een bepaalde functie? (Station, opstel etc)
En zijn alle stukken tussen twee wissels in iTrain één blok? (Dus ook met de klok mee van W12 naar W4?)

Timo

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 13 April 2016, 16:30:53 »
Hallo Timo,
In mijn blijdschap dat de tekening geplaatst is heb ik nog iets vergeten:
Ik wil wat seinen betreft maar in Nederland blijven, de baan hoeft voorwat mij betreft ook niet vol gestopt te worden met seinen, zelf dacht ik aan de stations tussen de wissels 7-6 en 11-13 , opstelsporen vanaf wissel 8 naar draaischijf ( deze ben ik nu aan het plaatsen), bij wissel 15 naar de 2 opstelsporen en het opstelspoor bij wissel 4 en 7.
Zelf heb ik 4 seinmasten met groen en rood licht en 2 seinmasten met enkele arm, deze laatsten moet ik echter zelf samenbouwen . Tussen de wissels zitten meerder blokken, meestal 3. Denk dat de wisselstraten wel goed te onderscheiden zijn. Moet e.e.a. exact worden aangegeven, dan hoor ik dat wel, dan zal ik mijn totale baanindeling moeten nakijken. Ik heb geen schaduw stations, alles ligt recht op de tafel.
Hopelijk heb ik e.e.a. duidelijk weergegeven en is men verder vrij natuurlijk om andere ideeen toe te passen.
Ik zie wel wat er gebeurd, mogelijk willen ook andere forum bezoekers reageren.
Vriendelijke groet:

Johan