Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025
door
Quinzeedied
Vandaag
om 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 23:38:07
Dat overkomt mij niet.
door
Oosterspoor
Vandaag
om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Prutsert
Vandaag
om 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
AP3737
Vandaag
om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC
door
Martijn193
Vandaag
om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0
door
MOVisser
Vandaag
om 22:07:43
schok bij vertrek
door
saskia
Vandaag
om 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
AP3737
Vandaag
om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
Vandaag
om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge!
door
MaraNCS
Vandaag
om 20:49:54
Raadplaatje
door
Cc72000
Vandaag
om 20:10:38
US diorama in H0
door
jan47
Vandaag
om 19:45:53
Chinese prut kabel
door
BrightonBelle
Vandaag
om 17:48:10
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
BrightonBelle
Vandaag
om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 14:09:28
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
door
Jan Bennink
Vandaag
om 13:42:30
Lokpilot 4 defect
door
bellejt
Vandaag
om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 13:02:57
Overstap naar HTM
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Karben
Vandaag
om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 12:13:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
vraag digitaal maken lima 149857 dubbeldekker 8204
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: vraag digitaal maken lima 149857 dubbeldekker 8204 (gelezen 5485 keer)
hjvg
Nieuwe gebruiker
vraag digitaal maken lima 149857 dubbeldekker 8204
«
Gepost op:
31 March 2016, 15:09:50 »
Goedendag,
sinds enkele weken heb ik mijn hobby weer opgepakt. en dus ook de keuze gemaakt om van analoog naar digitaal te gaan. de baan begint zijn vorm te krijgen en heb mijn eerste oude trein laten ombouwen echter gezien de kosten wil ik de rest toch zelf gaan doen.
nu ben ik al veel aan het zoeken geweest maar voor deze trein heb ik nog geen ombouw gids kunnen vinden en ook niet voor een trein met de zelfde soort motor.
opzich denk ik dat het aansluiten van de decoder nog wel moet gaan lukken. zo ik het nu bekijk moeten de zwarte draadjes die naar de moter gaan van de printplaat af en aan de decoder dan op de plek waar de zwarte draadjes nu op de print plaat nieuwe kabeltjes en die ook naar de decoder (de stroom toevoer) en dan de groene en rode koppelen met een rij richting aan de decoder
echter waar ik nog mee zit is de verlichting deze trein heeft als hij naar voren rijd de witte lichtjes voor aanstaan en het achterste deel de rode lampjes aanstaan als de trein de andere kant op gaat wisselen de kleuren dus ook zodat weer de achter kant rood heeft en de voorste witte lampjes heeft (volgens mij front en end sein)
echter hoe ga ik dit voor elkaar krijgen dat het motor loze deel ook de goede lampjes gaat aanzetten wanneer ik hem digitaal maak?
ik heb al iets gehoord van 2 decoders maar hoe koppel ik de decoders dan zodat ze de goede lampjes op het goede moment gaan branden?
foto van het motor loze deel
ruudns
Re: vraag digitaal maken lima 149857 dubbeldekker 8204
«
Reactie #1 Gepost op:
31 March 2016, 15:26:28 »
Lampjes eruit en leds erin. Deze kun je op twee manieren schakelen.
Met één decoder en
stekkerverbindingen
tussen de rijtuigen
Met een lokdecoder in de motorwagen en een functiedecoder (met het zelfde adres) in het stuurstandrijtuig
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Sneeuwtrein
«
Reactie #2 Gepost op:
31 March 2016, 19:08:19 »
Zelf heb ik de Rivarossi versie dus weet niet specifiek hoe het met deze zou gaan maar ik heb zelf wel een paar analoge treinen gedigitaliseerd en volgens mij is die Lima elektronisch ook niet veel anders behalve dan een nieuwe motor en leds ipv lampjes.
Hoe het bij de Rivarossi zit is denk het makkelijkste en goedkoopste om na te bootsen qua achterverlichting. Ik neem aan dat de achterste wagon stroomafnemers heeft en dus analoog ook verlichting heeft? Hierop kan je een functiedecoder aansluiten. Deze heeft ongeveer dezelfde eigenschappen als een gewone decoder maar dan zonder het gedeelte voor de motor. Als je deze wagon samen met de motorwagen op het programmeer spoor zet reageren ze allebei op dezelfde commando's en werkt het dus als één geheel.
Om de goede verlichting aan de achterkant te laten branden kun 2 dingen doen. 1. Je sluit ze aan volgens het schema en zet hem na het programmeren nog een keer alleen op het programmeerspoor en gebruikt de CVs van de decoder om de front en sluit seinen andersom te laten werken. 2. je sluit de functiedecoder aan volgens schema maar sluit de sluitseinen aan op de frontsein aansluiting van de decoder en doet het tegenovergestelde met frontseinen.
De lampjes moeten aangesloten worden op de decoder op de aansluiten die beschreven staan in de handleiding van de decoder die je gebruikt. Als je wilt kun je de lampjes vervangen door leds maar dit is in principe niet nodig. Ik vervang meestal zelf de verlichting niet.
«
Laatst bewerkt op: 31 March 2016, 19:32:38 door Sneeuwtrein
»
hjvg
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #3 Gepost op:
01 April 2016, 08:44:54 »
het is mij onderhand al iets duidelijker geworden.
@ruudns dat ombouw project van jou is heel mooi. (ik moet mijn koploper ook nog digitaliseren) en binnen verlichting lijkt me ook leuk. echter ik denk dat ik het voorlopig maar even simpel hou. want die stekker verbinding lijkt me nog wel wat lastig om die goed en netjes onder de trein te maken.
@sneeuwtrein nu is het mij wel redelijk duidelijk hoe dat werkt met de 2 decoders
Sneeuwtrein
«
Reactie #4 Gepost op:
01 April 2016, 17:11:39 »
Als je nog meer vragen hebt stel je ze maar.
Niet vergeten het einresultaat te laten zien he?
hjvg
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #5 Gepost op:
02 April 2016, 08:27:03 »
trouwens nog wel een vraag moet de decoder en de functie decoder van het zelfde merk zijn of maakt het niet uit welke decoder en welke functie decoder je gebruikt in 1 trein.
ergens lijkt het mij zelf logisch dat je zelfde merk /type moet hebben. maar is dat ook zo?
resultaat zal ik wel posten maar dit kan nog wel even duren
Dirk J
«
Reactie #6 Gepost op:
02 April 2016, 10:09:28 »
Nee, dat is niet zo.
Sneeuwtrein
«
Reactie #7 Gepost op:
02 April 2016, 12:46:04 »
Alle DCC decoders en centrales werken met DCC, oftewel dit betekent dat het niet uitmaakt wat je gebruikt als het maar met DCC werkt. Je kunt dus alle decoders door elkaar gebruiken met alle types centrale.
«
Laatst bewerkt op: 02 April 2016, 12:55:04 door Sneeuwtrein
»
hjvg
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #8 Gepost op:
06 April 2016, 15:06:16 »
nadat ik eerder melde dat ik vermoedelijk voor 2 decoders ging begin ik toch mijn mening een beetje te wijzigen.
heb zo juist mijn koploper digitaal gemaakt (alleen decoder ingebouwd veder gewoon standaard gelaten) en ik vond ht eigenlijk mee vallen wat betreft moeilijkheid
en al die mooie ombouw projecten hier op het forum brengen mij toch steeds meer naar het punt om wat meer tijd er in te gaan steken en de dubbeldekker ook te voorzien van binnen verlichting en als ik dat wil doen zal ik toch kabels van de motor deel naar de andere delen moeten hebben.
ik denk ook dat ik met de kosten die ik uitspaar voor de functie decoder ik een heel eind kom met de verlichting.
nu eerst maar eens proberen uit te vinden wat ik precies nodig ben om de binnenverlichting in de trein aan te kunnen sluiten en waar ik dit goedkoop kan krijgen.
«
Laatst bewerkt op: 06 April 2016, 15:12:39 door hjvg
»
Sneeuwtrein
«
Reactie #9 Gepost op:
06 April 2016, 16:04:38 »
Gefeliciteerd met je digitale Koploper!
De dubbeldekker heeft eigen koppelingen waar je dus geen stroomvoerende op kunt zetten. Je zult dan eerst een koppelingshouder moeten plaatsen of een stekkerverbinding moeten toevoegen. Het voordeel van een stekkerverbinding is dat je meerdere draden kunt leggen voor je front en sluit seinen alsmede stroomopname en de binnenverlichting. Als je een stroomvoerende koppeling neemt heb je maar 2 polen.
Je weet wel dat de dubbeldekker geen bovenverdieping heeft? Deze kon je ooit kopen bij MTE maar dat kan dacht ik niet meer. Ik weet niet of het mooi staat om binnenverlichting erin te maken als je geen 2 verdiepingen hebt.
Zelf hou ik niet zo van binnenverlichting maar ik heb gehoord dat je heel goedkoop led strips kan kopen die je makkelijk in kortere stukjes kan maken.
hjvg
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #10 Gepost op:
15 April 2016, 17:29:44 »
ondertussen de meeste spullen binnen en een begin gemaakt met de verbouwing.
aangezien ik nog zuinig ben op mijn dubbeldekker is mijn koploper weer test trein (hier ben ik ook wel zuinig op maar goed)
Heb vandaag stroom afnemers in het middelste deel gemonteerd en wat voorbereidingen gemaakt voor de koppelingen. het topic van ruudns is hier heel hulp vol bij. (zal binnenkort ook even wat foto`s plaatsen).
echter nu ben ik bezig met de bedrading en loop ik tegen het volgende aan ruud heeft hier een hele mooie tekening gemaakt
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42049.msg680060.html#msg680060
echter gebruikt hij een 5 polige koppeling en ik ben van plan een 6 polige koppeling te gebruiken zodat ik alles vanaf de decoder haal (zo heb ik het begrepen)
ruud heeft het in die post over dat er helaas geen ruimte is voor de blauwe draad die heb ik dus wel maar nu. maar nu vraag ik mij af welke 2 kabels moet ik dan van mijn decoder naar de led strip laten gaan?
het kan trouwens zijn dat mijn decoder een andere kleurcode heeft dan die van ruud. de decoder die ik gebruik is:Uhlenbrock 76320 (handleiding:
http://www.halling.at/images/dbimages/cms/file/pdf/download/Uhlenbrock_2012-08-14_Decoder_76320.pdf
)
ruudns
«
Reactie #11 Gepost op:
15 April 2016, 19:29:35 »
Dat wordt volgens mij een probleem..........je hebt op die decoder géén extra uitgangen
.
Op Pen 3 zit bij deze niets, bij de lopi zit daar Aux1 (groen) en Aux2 (violet) is bij de lopi een losse draad die niet op de stekker aangesloten zit.
Daarom rade ik je nou net de ESU lokpilot (Niet de
standaard
nemen) aan omdat je daar zo veel mogelijkheden mee hebt. Je kunt de verlichting wel nog constant laten branden, gewoon op de slepers
.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
hjvg
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #12 Gepost op:
15 April 2016, 19:42:05 »
was er al bang voor.
ja had die decoder al gekocht een tijdje terug denk dat ik dan als nog maar een andere decoder koop.
nu nog kijken welke dan precies de goede van de 4 verschillende die ik tot nu toe heb gevonden van de lokpilot v4
«
Laatst bewerkt op: 15 April 2016, 19:52:01 door hjvg
»
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|