Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen
door
willyTEE
Vandaag
om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:39:42
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
NS 1100
Vandaag
om 13:38:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
paazhaas
Vandaag
om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
jerrytrein
Vandaag
om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
sncf231e
Vandaag
om 12:55:31
Vreemd probleem
door
RobVille
Vandaag
om 12:51:25
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
Vandaag
om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
bellejt
Vandaag
om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Dick55
Vandaag
om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t.
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:16:04
Arlbergbahn.. ?
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
Vandaag
om 11:00:27
Allereerste lok(je)
door
henk
Vandaag
om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
bellejt
Vandaag
om 10:52:45
Terugverende koppeling
door
ex-DR V100
Vandaag
om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 08:24:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Denfeld II - (Baanplan N)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Denfeld II - (Baanplan N) (gelezen 2271 keer)
Jerome
Offline
Berichten: 361
Denfeld II - (Baanplan N)
«
Gepost op:
04 November 2007, 12:39:25 »
Zo, ik zal ook even mijn baanplan voorleggen. Sinds ruim een jaar ben ik bezig om een baanplaan te maken. Ik ben nog bezig met de bouw van Denfeld I om diverse technieken uit te testen (zie ook
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6615.0
). Toch wil binnenkort gaan starten met de bouw van Denfeld II omdat ik wat meer vrije tijd krijg de komende weken en liever mijn geld steek in mijn nieuwe baan.
Net als velen heb ik helaas (veel) te weinig ruimte voor een grote baan. Sterker nog, ik heb eigenlijk geen ruimte! Maar... Ik ben nu op het idee gekomen om een baan te maken die ik kan opzetten boven de slaapbank en eenvoudig zou kunnen opbergen. Het stelt dus wel wat eisen. De modules mogen niet te groot worden en het onderstel moet demonteerbaar zijn. Een bijkomend voordeel is wel dat ik ook evt in de woonkamer/tuin kan werken aan de baan, wat voor de rest van de familie ook wel fijn is.. Het nadeel is dat de constructie en verbindingen wat extra werk zullen geven.
Ik ben begonnen met een aantal uitgangspunten. Met het ontwerpen van de baan heb ik er heel veel moeten bijstellen (Ik ben inmiddels bij versie 26). De punten die nog steeds van toepassing op mijn huidige ontwerp zijn:
-Spoor N, Peco 55
-Beschikbare ruimte: 240 bij 150 cm
-Heuvel, bergachtig gebied.
-Baan moet deels dubbelspoor zijn
-Apart bergspoor
-Paradebaan
-Schaduwstation met minimaal 4 sporen
-Radius bogen op hoofdbaan minimaal R2, in het zichtbare deel vanaf R3 (niet helemaal gelukt)
-Maximale hoogte doorgang: 5,9 cm (uitzondering is bergspoor)
-Maximale stijging 2,7% op de hoofdbaan
-Baan moet evt uit te breiden zijn.
-De baan moet de Bietschtalbrücke bevatten (omdat ik deze erg mooi vind)
Ik ben uitgekomen op 3 modules van 80 bij 150 cm. Een vierde bergmodule zal op de andere worden geplaatst. Deze zal ik later pas ontwerpen. Daarom zie je in het plan dat het bergspoor nu nog doodloopt in de berg.
Het ontwerp ziet er uit als een sporenspaghetti, maar dat valt echt mee. Het zijn eigenlijk gewoon 2 aan elkaar gekoppelde hondenbotten. Ik heb getracht niet een baan te maken met op elke vierkante centimeter spoor (tenminste op het zichtbare deel), maar die toch wel veel variatie zal geven (waar komt die trein nou weer vandaan?
). Voor velen zal deze baan wellicht te vol zijn, maar voor mij is dit een mooie balans.
De baan is ontworpen met Wintrack. Hier het 3D beeld:
Hier dan het sporenplan van het laagste niveau:
Naar niveau 1:
En dan het sporenplan op niveau 1.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken.
Groetjes, Jeroen
«
Laatst bewerkt op: 04 November 2007, 17:20:37 door Hans van de Burgt
»
Gelogd
weer begonnen met DMV Modules Jeroen
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Sicco Jan
Offline
Berichten: 840
Re: Baanplan Denfeld II
«
Reactie #1 Gepost op:
04 November 2007, 13:02:24 »
Gevaarlijk hoor Jeroen, zo'n spoorlijn op de bodem van een meer...
Zou het dal naar tenminste een kant van de baan doortrekken. Je kan vrijwel niet rangeren, dat zal wel niet de bedoeling zijn.
Ik vind die brug die twee geheel verschillende trajecten combineert een goed idee. Het is wel zo dat je op deze baan niet van links of rechts rijden kan spreken, omdat je vertrekkend vanaf het station op de brug altijd 'op het andere spoor' rijdt...
En tot slot, vanaf het gele spoor zal je altijd via de hoofdbaan moeten zagen om bij je opstelspoortjes onder het station te komen. Dat geldt dan natuurlijk ook voor stationsspoor 1.
Groet, Sicco Jan
Gelogd
Jerome
Offline
Berichten: 361
Re: Baanplan Denfeld II
«
Reactie #2 Gepost op:
04 November 2007, 14:00:08 »
Hallo Sicco Jan
Dank voor je reactie. Je hebt mijn plan goed bestudeerd!
Ja het lijkt wel een beetje op een meer!
Maar goed, het is een compromis om toch op een beperkte oppervlakte een heuvel landschap te krijgen. Ik zie het als een soort dal. Het dal is inderdaad niet open. Dat komt omdat ik makkelijk bij het schadusstation wil kunnen komen via een afneembaar paneel (dat rotsachtige deel naast het parade spoor op niveau 0).
Overigens ben ik nog aan het denken wat ik in het dal ga doen. Misschien een klein station of wellicht een kolen overslag.
Het rangeren zal op deze baan berperkt blijven tot het hoofdstation. Met het opstel deel ben ik nog niet echt tevreden. Ik ben overigens ook erg aan het pielen geweest met de sporen op het station. In een eerdere versie kon ik wel meer (inderdaad van de opstelsporen naar het eerste spoor), maar dan kan ik weer geen gebruik maken van de slankste wissels van Peco. Ik heb toch gekozen voor de oplossing met de slanke wissels.
De treinen rijden inderdaad op de brug aan verkeerde kant. Ik heb er zelf niet veel problemen mee.
Groetjes, Jeroen
Gelogd
weer begonnen met DMV Modules Jeroen
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
treinfan
Offline
Berichten: 135
515,3 km/h - is toch al verbroken
Re: Denfeld II - (Baanplan N)
«
Reactie #3 Gepost op:
05 November 2007, 20:27:44 »
Voor het probleem dat eigenlijk spoor 1 en de optelsporen beschikbaar moeten zijn vanaf het onderste niveau (dus gewoon van de linker kant) kan je makkelijk oplossen door 2 wissels in de bocht te leggen.
Je kan het huidige plan behouden, alleen een overloopwissel in de bocht links plaatsen
Gelogd
mvg, Rens Bloom
Jerome
Offline
Berichten: 361
Re: Denfeld II - (Baanplan N)
«
Reactie #4 Gepost op:
05 November 2007, 20:45:47 »
Hallo Rens,
Dank vor je reactie.
Ik zal eens kijken of dit gaat lukken. Ik denk dat het moeilijk word omdat de radius van de gebogen Peco wissels te groot is. Je ziet het aan de gebogen wissels aan de rechterkant van het station, deze bocht is ruimer.
Ik kan helaas de wissels niet naar rechts verplaatsen omdat dan deze op de rand van de module zit en daar dus de Dremel voor nodig is.
Maar ik zal toch eens kijken wat ik kan doen.
Groet, Jeroen
Gelogd
weer begonnen met DMV Modules Jeroen
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Denfeld II - (Baanplan N)