Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
  

Auteur Topic: ZIMO decoder, eigenschappen tijdens analoog gebruik  (gelezen 4361 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: ZIMO decoder, eigenschappen tijdens analoog gebruik
« Reactie #15 Gepost op: 01 February 2016, 21:24:03 »
Hoezo diode oplossing? Hele ABC systeem is niet meer dan asymmetrisch signaal = diode oplossing... Dus of je nu zelf aan de slag gaat of diode stukken maakt, het hele blok moet geschakeld worden. Overbruggen van het blok levert geen kortsluiting op maar zou het remmen kunnen verstoren. (Maar ik neem eigenlijk aan dat decoders slim genoeg zijn om door te hebben dat kortstondig geen asymmetrisch signaal genegeerd moet worden.)

Maar goed, ABC voor het schaduwstation lijkt me nog steeds niet handig. In een schaduwstation telt elke cm. Ik zou daar geen ruimte willen incalculeren voor een stopafstand. Zeker niet als ik ook ABC op de baan gebruik en daar dus een mooie grote stopafstand zou willen hebben. Dus ik zou de voorkeur hebben in een schaduwstation aan gewoon directe stop en klaar. Maar goed, dat mag natuurlijk iedereen zelf kiezen  ;)

Overigens is trek duw combinatie altijd lastig als de trein langer is dan een blok. Zowel met diode, als echte ABC modules als gewoon de baanspanning uit zetten. Volgens Lens moet een trein in ieder geval passen in een blok om ABC te laten werken. Als je zelf aan de slag gaat zou je dit zelf nog wel een mouw aan kunnen passen maar echt makkelijk is het niet.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: ZIMO decoder, eigenschappen tijdens analoog gebruik
« Reactie #16 Gepost op: 02 February 2016, 09:49:16 »
Hoezo diode oplossing? Hele ABC systeem is niet meer dan asymmetrisch signaal = diode oplossing...
De BM2 en BM3 van Lenz zijn toch echt wel meer dan een diodeschakeling
Dus of je nu zelf aan de slag gaat of diode stukken maakt, het hele blok moet geschakeld worden. Overbruggen van het blok levert geen kortsluiting op maar zou het remmen kunnen verstoren.
Elk blok dient te bestaan uit een rij-sectie en een stop-sectie. Anders begint een trein meteen te remmen bij binnenkomst van een blok. Pas als de hele trein in het blok is en de stopsectie binnen rijdt, moet het hele blok op stop geschakeld worden. Dat doen de BM2 en 3.  Bij gebruik van de diodeschakeling moet een detectie plaatsvinden (binnenrijden stopsectie), die zorgt (relais?)voor het inschakelen van de diodes voor het hele blok.
(Maar ik neem eigenlijk aan dat decoders slim genoeg zijn om door te hebben dat kortstondig geen asymmetrisch signaal genegeerd moet worden.)
Dat is een onjuiste aanname. Bij elke passage van een as over een isolatie en bij elke wagen (met verlichting), die de isolatie overbrugt, krijg je een overbrugging van de diodeschakeling, en wordt er niet meer geremd, maar weer snelheid gemaakt. Bij de hogere snelheid in het begin zie je dat niet zo goed, maar naarmate er meer afgeremd is wordt dit effect duidelijk zichtbaar en blijft de trein doorrijden, door de stopsectie heen.
Dus het idee om een heel blok vooraf al op stop te zetten gaat niet werken.

Als het schaduwstation programma-gestuurd is, zouden andere bezetmelders deze problemen op kunnen lossen (zonder ABC). Het probleem lijkt mij te zitten in de Tams, die voor zover ik kan beoordelen niet geschikt is. Die wil naar 0 met een klein beetje spanning. De 0 schakel je zelf, de Tams geeft het beetje spanning om de bezetmelding op gang te houden. Ongeschikt naar mijn mening.

Maar ik hoor niks meer van de steller van de vraag. Hoe is het daar mee? Al enig idee welke richting je in wil?

Maarten
« Laatst bewerkt op: 02 February 2016, 09:52:37 door maarten van der burgt. Reden: toevoeging »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: ZIMO decoder, eigenschappen tijdens analoog gebruik
« Reactie #17 Gepost op: 02 February 2016, 11:58:21 »
De BM2 en BM3 van Lenz zijn toch echt wel meer dan een diodeschakeling
BM2 is inderdaad iets complexer door de slow approach functie. De BM3 is niets meer dan de stroomdetectie, relais en diodeschakeling in een.

Elk blok dient te bestaan uit een rij-sectie en een stop-sectie. Anders begint een trein meteen te remmen bij binnenkomst van een blok.[knip]
Helemaal waar. Maar mijn punt was dat het niet anders is met de diodes of met de BM3. Met beide schakel je het hele blok. Nee, je moet niet gelijk beginnen met remmen nee. Dat doet de BM3 ook niet en moet je met de diodeschakeling ook niet doen.

Dat is een onjuiste aanname.
Jammer, had ik decoders weer te slim ingeschat  :-\ Was zo simpel geweest voor een decoder. Maar goed, zoals je kon lezen ging ik er al een beetje vanuit dat ze niet slim genoeg waren.

Als het schaduwstation programma-gestuurd is, zouden andere bezetmelders deze problemen op kunnen lossen (zonder ABC).
Wat bedoel je met programma gestuurd? Computer gestuurd?

Het probleem lijkt mij te zitten in de Tams, die voor zover ik kan beoordelen niet geschikt is. Die wil naar 0 met een klein beetje spanning. De 0 schakel je zelf, de Tams geeft het beetje spanning om de bezetmelding op gang te houden. Ongeschikt naar mijn mening.
De Tams lijkt me prima geschikt. Detectie dmv stroomdetectie zal je altijd een klein beetje stroom moeten doen vloeien, ook als de trein stil staat. Als je het zelf zou bouwen zou je ook moeilijk kunnen doen met het onthouden van een trein als de rails spanningsloos is. Naast dat me dat de moeite niet waard lijkt heb ik het ook nog nooit gezien bij elke andere te koop zijnde module die werkt met stroomdetectie.

Maar inderdaad, Evert, hoe zit het er nu mee? Hoe heb je de boel aangesloten vooral?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: ZIMO decoder, eigenschappen tijdens analoog gebruik
« Reactie #18 Gepost op: 02 February 2016, 12:17:35 »
Ja, met op de computer een programma dat het schaduwstation stuurt.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: ZIMO decoder, eigenschappen tijdens analoog gebruik
« Reactie #19 Gepost op: 02 February 2016, 13:22:53 »
De Tams lijkt me prima geschikt. Detectie dmv stroomdetectie zal je altijd een klein beetje stroom moeten doen vloeien, ook als de trein stil staat.
Als de volle spanning op de rails staat wel. Maar als je afschakelt en met een serieweerstand een klein beetje spanning op het spoor houdt, dan loopt er te weinig stroom om gedetecteerd te worden. Gewoon ervaring met digitale locs op een analoge baan. Stopsectie uit en via 4k7 nog een klein beetje kietelspanning op de baan, dan wordt hij niet meer gezien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: ZIMO decoder, eigenschappen tijdens analoog gebruik
« Reactie #20 Gepost op: 02 February 2016, 13:52:23 »
De vraag is of die weerstand wel bedoeld is voor detectie. Ik stel me het geheel zo voor. Als de schakelaar (relais?) wordt gesloten, komt de volle digitale spanning weer op het spoor te staan en de trein rijdt weg. Als de volgende trein wordt gedetecteerd, wordt de verbinding weer verbroken en resteert de aansluiting via de weerstand. De nieuwe trein stopt en mag een tijdje gaan wachten (timer, handmatig?) maar de installatie 'weet' dan dat het spoor bezet is. Daar is geen detectie meer voor nodig. Dergelijke weerstanden werden in het verleden aangesloten om ervoor te zorgen dat de decoder in de wachtstand nog digitale informatie kreeg. Bij moderne decoders is dat niet nodig.

Geen idee of dit de bedoeling is. Kan ook andere scenario's verzinnen. Daarover moet Evert uitsluitsel geven.

De detector lijkt wel primair voor analoog ontwikkeld. Vandaar die hulpspanning. Daarmee wordt de werking onafhankelijk van de baanspanning. Maar het kan met digitale spanning best functioneren.
« Laatst bewerkt op: 02 February 2016, 14:03:02 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: ZIMO decoder, eigenschappen tijdens analoog gebruik
« Reactie #21 Gepost op: 02 February 2016, 15:17:20 »
De vraag is of die weerstand wel bedoeld is voor detectie.
Handleiding of in ieder geval de quote gelezen? ;) Ja, de weerstand is daar voor.

Of deze stroomdetectie ook zo werkt met een decoder weet ik niet, dat is testen.

maar de installatie 'weet' dan dat het spoor bezet is.
Nouwja, dat kan dus alleen als je een bi-stabiel relais gebruikt (of andere logica). Je kan niet gewoon een monostabiel relais door de stroomdetectie in het volgende blok laten schakelen. Dat zou de meest eenvoudige oplossing zijn. Afgezien van trek duw combi lastigheden...

Bij moderne decoders is dat niet nodig.
Daar twijfel ik over. Volgens mij als je een decoder op het spoor zet zonder dat hij commando's krijgt (dus uit refresh stack) blijft hij gewoon staan...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: ZIMO decoder, eigenschappen tijdens analoog gebruik
« Reactie #22 Gepost op: 02 February 2016, 16:32:25 »
Ik bedoel in deze opstelling. Als mijn versie klopt is permanente detectie overbodig. Kan de weerstand hooguit de functie hebben de decoder onder spanning te houden, maar kennelijk niet afdoende wat een Zimo betreft. Kan je tegenwoordig niet ergens in een decoder instellen wat die doet na spanningsverlies? De instellingen worden wel onthouden door de decoder. Misschien heeft die Zimo ook wel zo'n instelling.

Maar we weten eigenlijk niet precies hoe het schaduwstation nou precies werkt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.