Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 19:38:07
Station Steenwijk poging 2 door Jeroen95
Vandaag om 19:27:45
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaƫl dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
  

Auteur Topic: Bemo DB AG Br 624 koppeling nemschacht inbouwen.  (gelezen 1339 keer)

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Yes we can!
Bemo DB AG Br 624 koppeling nemschacht inbouwen.
« Gepost op: 27 December 2015, 10:06:59 »
Goedemorgen,

Uit pure noodzaak moest ik na het testrijden op mijn nieuwe baan met mijn bemo br 624 een reparatie uitvoeren.
Alweer!!
Dwz bij de orginele 6 polige kortkoppeling breken continue de te stugge stroomkabels van de printjes af.
Tevens vind ik de koppelingen te lomp ogen en staan de bakken te ver van elkaar vandaan met 2,5-3mm tussen de vouw/gummibalgen.
Dus dat kan anders....
Ik heb de standaart koppelingen verwijdert van de stiften en er nemschachten onder gemonteerd waarbij ik rekening wilde houden met het te grote gat tussen de wagens.
Maw ik heb de af fabriek kortkoppelings mechanieken van bemo gebruikt met daaraan een nemschacht.
En daarin zit weer een Flm profi kortkoppeling

Nu komt het probleem, ik heb de schachten zo geplaatst dat er altijd bij een geduwde samenstelling 1mm tussen de vouwbalgen blijft.
Bij ieder flauwe boog of wisselpaar lopen de motorloze wagens voorop uit het spoor.
Dit gebeurt uiteraard in een testopstelling met standaart en extra rijtuig gewichten.
Uiteraard heb ik dit weten aan te passen tot de afstand waarbij dat niet meer gebeurde, en je raadt het al...
Precies weer de afstand van de bemo opstelling... Vreselijk, weer 2,5-3mm.

Ik heb naar het ontwerp van bemo gekeken en er valt mij wat op.
Normaal gesproken is het typische van zo,n mechaniek dat er een duidelijke V vorm in de bodem zit waarbij heel snel de koppelingen naar buiten steken bij bogen en wissels.
Bij bemo is dit een parabool, oftewel een gedeelt van een cirkel.
Ik heb het volgende plaatje van het www gepikt, let niet op de cirkel maar op de koppeling.



Dus bij het bemo ontwerp reageert de koppeling standaart te laat op het boogverloop, waardoor ze dit probleem hebben moeten opvangen met een grote bakafstand.
Heeft dit ontwerp dus zijn afstands koppelings beperking?

Volgende vraag; als ik dit koppeling mechaniek helemaal verwijder en er een Symoba, Ribu of een ander type namontage mechaniek onder/in plaats, welke is dan het best?
Het zijn rijtuig bakken van 31cm, en ik weet dat sommige modellen niet verder dan 17-18cm gaan.
Ik heb in het verleden genoeg symoba,s onder mastica plan-e rijtuigen gemonteerd en dat ging best en de wagens stonden strak tegen elkaar.
Maar met de extra baklengte van de Br 624 mis ik toch een stuk uitzwaai aan beide kanten van het symoba mechaniek.
De symoba,s zijn erg klein.
Wie kan me vertellen welke mechanieken het beste zijn onder extreem lange rijtuigen.
Of het huidige bemo ontwerp aangepast kan worden?

Fred
« Laatst bewerkt op: 27 December 2015, 14:24:02 door Fred Peters »
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC