Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:16:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:13:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:04:52
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:28
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
  

Auteur Topic: Mijn ontwerp schaal N  (gelezen 1984 keer)

draemtrain

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Mijn ontwerp schaal N
« Gepost op: 07 February 2016, 18:45:16 »
Ja daar gaan we dan. 1e ontwerp waar ik me in kan vinden. Is alleen nummer 11 geworden.
Ben dan nu echt van plan e.e.a. op te pakken. Ga in schaal N want de ruimte die ik ter beschikking krijg is niet meer dan 4 x 2 meter en daar moet ook nog een klein kantoortje in kunnen werken. Naar het plafond dus maar met de baan. Heb daar wel al ideeën voor.
Takel bij Conrad en katrollen bij de Gamma. Gaat nog een hele constructie worden ???
We gaan starten met Selectric en heb daar al e.e.a. voor in huis. Vorige week zaterdag langs geweest bij Rokon, Elten te Duitsland want je moet er wat voor over hebben. Wat een mooie baan had Ron daar gemaakt. Alles vol digitaal en aangestuurd met iTrain.
Prachtige opzet waar je alleen maar van kan dromen.
Ben 68, maar nog steeds druk in bedrijf met mijn AV activiteiten op Neerlands Draf & Renbanen. Anders kon ik natuurlijk ook niet zo'n opzet verwezenlijken. Alleen met AOW pensioentje zal het niet lukken.
Kortom hier mijn eerst ontwerp. Ik ga er vanuit dat we alleen rechtsom rijden, maar volgens Ron moeten we straks ook linksom de baan op kunnen.
Plan is om Links via het groene spoor omhoog naar level +80 mm. te gaan. Daar kunnen de zelflossers hun materiaal lossen. Rechts naar beneden is dan wat stijl, maar bergafwaards moet dat wel lukken.
Op de Baan level 0 kunnen we het dan weer overstorten.
We beginnen voorlopig eerst maar de level 0 baan uit te zetten waarbij we de optelsporen nog maar even vergeten. Tenslotte moeten we ook nog e.e.a. met betrekking tot de besturing bezetmelders en schakel decoder instaleren. 
Alles met het Ratenhaus digital systeem. 
Ben alle spoorsites aan het afstruinen om e.e.a. met zo min mogelijk constructie fouten op te zetten. Problemen zullen er genoeg komen want de wet van Murphy zal zeker met het digitaal opzetten wel om de hoek komen kijken.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2016, 18:49:38 door draemtrain »

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re: Mijn ontwerp schaal N
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2016, 19:26:46 »
Wat wil je uitbeelden met je baan? Want ik zie wel veel rails, maar ik lees niet waarmee je wilt gaan rijden of wat je wilt uitbeelden (behalve dan de zelflossers). Een paar overdenkingen die ik er bij heb:
1) alleen rechtsom kunnen rijden (vanwege de hellingen) beperkt je wel erg.
2) de 24-graden wissels gaat niet alles lekker overheen (dito met R1-bochten). Wat voor materiaal ga je mee rijden?
3) de perrons zijn wel erg kort (ik neem aan dat de groene rechthoeken perrons zijn). Het perron in het 'hoofdstation' kun je verlengen door de inrijwissel aan de linkerkant al in de bocht te leggen (dan wel een rechts wissel ipv een links wissel).
4) het kleine station/perron op de korte poot volgt wel erg kort na het hoofdstation. Die zou ik weglaten.
5) de helix linksboven wordt ook wat aan de steile kant, lijkt me. De helling ervoor ook trouwens (tenzij je het paarse spoor al laat dalen).
Grt, Wim

draemtrain

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Mijn ontwerp schaal N
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2016, 22:47:19 »
Wat wil je uitbeelden met je baan? Want ik zie wel veel rails, maar ik lees niet waarmee je wilt gaan rijden of wat je wilt uitbeelden (behalve dan de zelflossers). Een paar overdenkingen die ik er bij heb:
Ik wil een leuk baantje maken niet gespecialiseerd op tijdvak. Kom regelmatig in Oostenrijk en krijg dan weer de zin e.e.a. te gaan bouwen. En nu gewoon gestart. Ben al weken bezig e.e.a. aan te kopen en te bekijken. Wil in de buiten doorgaandebaan twee Liliput treinstellen laten rijden volgens schema. Daardoor met rangeer mogelijkheden wat transport er tussen door. Niet speciaal gebonden aan Oostenrijk of Duitsland.
 
1) alleen rechtsom kunnen rijden (vanwege de hellingen) beperkt je wel erg.
Zoals ik al stelde zou dat (als ik de bezetmelder procedure goed onder de knie) heb kunnen wijzigen.

2) de 24-graden wissels gaat niet alles lekker overheen (dito met R1-bochten). Wat voor materiaal ga je mee rijden?
Algemeen Duits / Oostenrijks. Heb drie dieselloc en stoomloc met Selectric decoder.

3) de perrons zijn wel erg kort (ik neem aan dat de groene rechthoeken perrons zijn). Het perron in het 'hoofdstation' kun je verlengen door de inrijwissel aan de linkerkant al in de bocht te leggen (dan wel een rechts wissel ipv een links wissel).
Ga ik zeker uitproberen.

4) het kleine station/perron op de korte poot volgt wel erg kort na het hoofdstation. Die zou ik weglaten.
Idem
5) de helix linksboven wordt ook wat aan de steile kant, lijkt me. De helling ervoor ook trouwens (tenzij je het paarse spoor al laat dalen).
Dat klopt. Berekende lengte tot 8 cm komt op iets meer dan twee meter. Maar er komen geen treinen op te rijden langer dan ong. 70 cm.
Verder: Ik ben een starter. 40 jaar geleden een zeer grote analoge Marklin treintafel opgezet voor een ander en altijd de lol gehad dit toch eens op te pakken.
Met de kerst een klein baantje rond de kerstsfeer opgezet en dan wordt het leuk.
https://www.youtube.com/v/zeE3y27rwZg


Gr. Rob

« Laatst bewerkt op: 07 February 2016, 23:35:18 door draemtrain »