Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin 2025 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door henk
Vandaag om 21:13:54
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:54:25
4 oktober modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 20:48:04
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:00:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:48:51
NS 3502 van zwart naar groen door 008200
Vandaag om 19:42:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
Vandaag om 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
Vandaag om 18:53:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
Vandaag om 18:02:59
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 17:18:57
Seinschakelaar door klusser
Vandaag om 16:58:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
  

Auteur Topic: Rivierhaven - (Baanplan-N)  (gelezen 8225 keer)

Ceesbaat

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Rivierhaven - (Baanplan-N)
« Gepost op: 31 October 2007, 15:37:26 »
Hallo medemodelspoorders,

Eindelijk wil ik gaan beginnen met de bouw van een modelspoorbaan. Na lang oriënteren op het internet, bezoek aan Eurospoor en lezen van boeken en tijdschriften ben ik aan het ontwerpen geslagen. Na diverse ontwerpen naar de prullenbak te hebben verwezen, ben ik uitgekomen op onderstaande eerste versie van mijn baanplan:

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rivierhaven2d_versie1.jpg - In 2d

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rivierhaven3d_versie1.jpg - In 3d

Hieronder volgt een korte omschrijving van mijn plannen en wensen:
Schaal = N
Ruimte = 300x80
Tijdperk = 4/5
Rails = Fl.mann
Besturing = Digitaal (IB/Koploper)
Land = Nederland
Plezier = Vnl bouwen en rondjes rijden. Rangeren minder belangrijk.

Korte uitleg over ontwerp:
- Middelgroot station in middelgrote stad.
- In stad enige hoogbouw te realiseren op achtergrond
- Links van de baan mogelijk industrie/locloods
- Vooraan kleine inland containerterminal
- Traject tegen achterwand liefst iets verhoogd. Weet nog niet hoe te integreren. Mogelijk als dijk o.i.d. en deels verborgen.
- Krappe bochten weg te werken. Mogelijk als tunnel á la HSL.
- Schaduwstation nog in te passen. Weet nog niet hoe? Ideeën zijn welkom.

Graag jullie deskundige mening gevraagd.

Alvast bedankt,

Cees

ceesbaat@xs4all.nl



« Laatst bewerkt op: 31 October 2007, 15:56:55 door Hans van de Burgt »

Frank!

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Rivierhaven - (Baanplan-N)
« Reactie #1 Gepost op: 31 October 2007, 15:46:02 »
Ik ben zelf niet zo'n fan van gewoon een rondje, liever iets dat meer realistisch oogt. Je zou kunnen overwegen om in ieder geval de bochten weg te werken. Wat je ook zou kunnen overwegen is het maken van een 8-vormige baan, zodat je ook nog een soort rondje onder je huidige rondje hebt. Het is erg leuk om daar een schaduwstation te hebben, om wat afwisseling in het treinbedrijf te verkrijgen. Helemaal met koploper is dit gemakkelijk aan te sturen.

Wat ik verder mis: Een setje wissels aan de linkerkant van je station, de treinen die naar links rijden komen niet meer terug op het rechterspoor op dit moment.

Probeer je trouwens een nederlands landschap na te bouwen?

EDIT:

« Laatst bewerkt op: 31 October 2007, 15:58:17 door Hans van de Burgt »

Ceesbaat

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Rivierhaven - (Baanplan-N)
« Reactie #2 Gepost op: 31 October 2007, 16:33:03 »
Frank,

Bedankt voor je tips. Ik moest nog een schaduwstation inbouwen, maar wist nog niet hoe. Jij hebt me op het juiste spoor ::) gebracht.

Het wordt inderdaad een Nederlands landschap.

Wat betreft het rondje ben ik het helemaal met je eens. Want zoals ik had aangegeven in de uitleg moeten de bochten minimaal worden weggewerkt.



« Laatst bewerkt op: 31 October 2007, 16:50:48 door Ceesbaat »

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Rivierhaven - (Baanplan-N)
« Reactie #3 Gepost op: 31 October 2007, 22:44:07 »
Hoi Cees,

Ziet er leuk uit je baanplan. Zeker als je zoals gezegd de bogen wegwerkt en een schaduwstation toevoegd.

In aanvulling op Frank heb ik nog een opmerking. Probeer het wissel naar de locloods anders te positioneren. De hoofdbaan gaat nu door een afbuigend wissel heen, dit komt in het echt bijna niet voor omdat dit de snelheid beperkt. Op de modelspoorbaan heb je hier natuurlijk minder last van alhoewel het wel onrealistisch oogt als een sneltrein ineens met volle vaart door een afbuigend wissel rijdt. Probeer je hoofdrijroute door een station altijd rechtdoorgaand door de wissels te ontwerpen.

Doordat je inderdaad geen wissels aan de linkerkant van je station heb die de binnen- en de buitenbaan vebinden kun je de locloods alleen vanaf de bovenste 3 sporen bereiken. Wil je van de locloods naar de rangeersporen aan de onderzijde, dan moet je een keer steken op de hoofdbaan aan de rechterzijde van het station. De vraag is of je dit wilt.

Succes met je verdere ontwerp.

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Rivierhaven - (Baanplan-N)
« Reactie #4 Gepost op: 01 November 2007, 00:49:49 »
Cees,

een schaduwstation past er makkelijk onder. Met een lengte van 300 cm in N heb je daar ruimte zat voor. Ik heb zelf een N-baan met een breedte van 60 cm, en een niveautje eronder ligt ook een schaduwstation. Kun je wel lekker rondjes rijden, maar zie je niet elke keer dezelfde trein.

Dus aan beide zijkanten de trein laten verdwijnen, de bocht om, en daarna de helling naar boven/naar beneden laten beginnen. Treinen houden niet van krappe bochten, en zeker niet van krappe steigende bochten.

Dus eigenlijk 2 ovaaltjes boven elkaar, en aan de 'bovenkant' van de tekening de hellingen laten lopen. Je schaduwstation komt onder je zichtbare station.

Succes d'rmee

Koos Kranenburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Rivierhaven - (Baanplan-N)
« Reactie #5 Gepost op: 01 November 2007, 23:05:07 »
Bij het ontwerpen is ook van belang waarmee je wilt rijden en hoe lang je treinen zullen zijn. Dat bepaalt de lengte van de perrons. Een kopspoor voor het stationsgebouw lijkt mij niet practisch, het is alleen van links te bereiken en alleen geschikt voor treinstellen of trek/duw combinaties.
Als je met lange rijtuigen (met twee draaistellen) wilt rijden kun je in het zicht geen kleinere bogen dan R3 toepassenom te voorkomen dat de bakken te ver overhangen, dat is geen gezicht.
Je moet ook bepalen hoeveel ruimte je boven de treinen in het schaduwstation zou willen hebben, dat bepaalt het hoogteverschil en daarmee het hellingpercentage. Uitgaande van 3% (dat vind ik persoonlijk het uiterste maximum) haal je met 2 m stijgspoor 6 cm. Je kunt in de bogen nog iets stijgen, hooguit 1% maar het blijft in feite te krap.
Ik heb een soortgelijke baan gehad die ik vanwege de stijgproblemen inmiddels heb gesloopt. Een nieuwe heb ik nog niet, ik overweeg nu de hele kamer (2,75 x 3,25 m) in de rondte te gaan!