Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Arjan6511
Vandaag om 15:02:49
booster vraag door ruudns
Vandaag om 14:52:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:01:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door bellejt
Vandaag om 13:59:07
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 12:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
  

Auteur Topic: Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?  (gelezen 8679 keer)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
« Reactie #15 Gepost op: 25 February 2013, 23:29:52 »
Een buffer zit vast met vier M24 bouten, dat is wel leuk maar met het gewicht van een loc (slordige 80 ton) aan 16 van die bouten... mwah

lokpaint

  • Gast
Re:Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
« Reactie #16 Gepost op: 25 February 2013, 23:58:48 »
Hoi

Aan een M6 boutje kun je ook al een ton hangen. Staal is toch best sterk  ;D

Blijft het binnen het profiel, dan kan het gewoon op een wagen.

(schokkende beelden !)

http://www.lokfotos.de/fotos/100/110/400/4774.jpg
http://www.lokfotos.de/fotos/100/110/400/47711.jpg

Bart
« Laatst bewerkt op: 26 February 2013, 00:06:09 door lokpaint »

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
« Reactie #17 Gepost op: 26 February 2013, 00:00:46 »
Direct tegen de lok zal wel geen probleem zijn, gaan de stroppen schuiven naar het uiteinde, dan wordt het krachtenspel anders. Ik neem aan dat er eerst aan gerekend is voordat er toestemming is geweest om dit zo te mogen uitvoeren.
Ik had zelf niet de verantwoording ervoor genomen.
Een bijkomend voordeel bij het hijsen aan de buffers, de bovenleiding kan blijven zitten, dat is dus een goede kostenbesparing.

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
« Reactie #18 Gepost op: 26 February 2013, 01:10:50 »
Zoiets? En ja, dat is onze voormalige tulplok.
Nog sleepvaardig, dus met een gangetje van 40 km/h en een enorme omweg omdat hij geen buffers meer heeft aan 1 kant tussen het verkeer door afgevoerd worden: klik. Even scrollen!

Of gewoon per vrachtwagen, op je kant liggend: video. Zelfde lok, andere locatie, inmiddels weer op zijn "pootjes".

Op een asbreuklorrie met 2 of 3 km/h van de vrije baan gesleept worden: klikje doen

Wellicht "leuk" om op te Googlen: 1116 017 en 1116 062. Beide loks zijn na hun ongeluk geplukt, gesloopt en rijden tegenwoordig weer rond... Als praktisch nieuwe lok. ÖBB heeft bij het bestellen van de 1016/1116 3 extra lokkasten laten bouwen. 2 Daarvan zijn dus inmiddels in gebruik.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re:Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
« Reactie #19 Gepost op: 26 February 2013, 17:45:33 »
Wat een mooi linkjes weer. Ik blijf me verbazen over de aangedragen oplossingen.

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
« Reactie #20 Gepost op: 04 October 2015, 15:19:14 »
De afvoer van defectmaterieel gaat als volgt .
Als er geen draaistel of assen aanwezig waren ,dan werd het materieel op een diplorrie geplaatst . Een diplorrie is opgebouwd iut 2 u-balken ,die dmv 2 tweewielige asstellen samengebouwd waren .
 Was er wel een as aanwezig dan werd de as breuk wagen gebruikt . De vaste as werd geheven en de as breuk wagen werd ter plaatse om de as opgebouwd . De vaste as ruste tussen de wangen van de as breuk wagen op zogenaamde schommelstukken . De beide as breuk wagens werden door wartelstangen met elkaar verbonden . De defecte as werd tussen de wangen in geklempt . Alvorens tot het opbouwen van de as breuk wagen te beginnen ,moesten er de nodige attributen verwijderd worden .   
De snelheid bij dit vervoer was op de vrije baan max 40 km/h en in wissels en kruisingen 5 km/h . Vooral de puntstukken ware cruciaal .

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
« Reactie #21 Gepost op: 04 October 2015, 15:44:45 »

 ;)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
« Reactie #22 Gepost op: 08 October 2015, 19:38:38 »
Naast het al genoemde boek van de heren van Ee, is er ook nog het boek 'Naast het spoor' ISBN 9059940865.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Rob46

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
« Reactie #23 Gepost op: 12 October 2015, 10:05:03 »
Ons boek ISBN 90-6013-067-7 is al jaren geleden uitverkocht,  misschien nog in de tweedehands markt.
Grt Rob van Ee

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
« Reactie #24 Gepost op: 12 October 2015, 10:42:13 »
...
Een bijkomend voordeel bij het hijsen aan de buffers, de bovenleiding kan blijven zitten, dat is dus een goede kostenbesparing.

Ik kan me voorstellen dat de exploitant van deze spoorlijn alle locs zodanig laat uitvoeren dat ze bij de buffers kunnen worden opgehesen. Dat scheelt zo enorm veel tijd en moeite om het baanvak weer vrij te krijgen dat ze die extra investering na de eerste paar calamiteiten hebben terugverdiend.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
« Reactie #25 Gepost op: 12 October 2015, 19:13:49 »
Er zijn locseries die hijsogen aan de punten van de bufferbalk hebben zitten, de NS 600 bijvoorbeeld ook. Zie de keurige afdekplaatjes.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
« Reactie #26 Gepost op: 12 October 2015, 19:52:34 »
Tussen mijn tijd in de ongevallenploeg en nu zitten een aantal jaren ,waarin de techniek sterk verbeterd is .Denk aan de toepassing van hydrauliek .kan je nu kranen bouwen waarvan de giek horizontaal een last kan hijsen. Wat mij opvalt is dat er geschutterd wordt om de assen op het spoor te krijgen .Wij gebruikten in zo'n geval een hulpstuk , de zogenaamde wielvanger . Deze werd over de spoorstaaf geschoven ,en de binnenkant van de wielflens stuite dan tegen de opstaande rand .