Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:49:11
Duits transport, waar in NL?
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 14:48:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Erwin 054
Vandaag
om 14:43:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
gdh
Vandaag
om 14:42:10
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus
door
Bob R.
Vandaag
om 14:32:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:27:14
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Jeroen Water
Vandaag
om 14:19:35
Zwederbaan
door
nighttrain1
Vandaag
om 14:13:26
Artitec 6300
door
MathynK
Vandaag
om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
door
Eelco Storm
Vandaag
om 13:53:58
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:52:30
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 13:29:15
VAM containerwagens spoor-0
door
cor_b
Vandaag
om 13:01:51
Yet Another Servo Decoder
door
Menno
Vandaag
om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:38:20
BNLS-actie: Artitec DAF SRV
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:39:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 11:25:14
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:04:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:53:54
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B
door
Modelbouwerke
Vandaag
om 10:30:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
Ad Cleijsen
Vandaag
om 10:12:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:56:12
Overstap naar HTM
door
gdh
Vandaag
om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 09:21:14
W.V. Kalender 2026
door
MOVisser
Vandaag
om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen
door
DJV
Vandaag
om 01:30:22
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Nederlands baanplan H0 (375x210)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Nederlands baanplan H0 (375x210) (gelezen 8372 keer)
jandcargo
Offline
Berichten: 1286
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
«
Reactie #15 Gepost op:
30 September 2015, 23:20:27 »
Hallo Jimmi,
Ja dat weer een heel ander ontwerp. Ik denk dat aan de rechterkant de sporen verdwijnen naar een schaduwstation??
Toch denk ik dat op zo'n prachtige ruimte veel meer uit het sporenplan te halen is.
naar mijn idee ontbreekt nog steeds het doel van deze baan.
Wat,waarom en hoe gaan we mensen en goederen vervoeren?
En hoe ga je dat realiseren?
Als je bv een olieopslag bouwt dan hoort daar een losspoor, afhankelijk van het aantal wagons per dag, van bepaalde lengte bij.
Misschien een omloopspoor voor de loc.
Dit spoor moet ergens uit de baan komen enz enz
Zo volgt vanzelf voor alle dingen die je wil uitbeelden bepaalde spoorconfiguraties die je gaat samenvoegen tot een aanvaardbaar geheel en dan krijg je een zinvolle baan.
succes jandcargo
Gelogd
Jimi
Offline
Berichten: 41
Station Afferden
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
«
Reactie #16 Gepost op:
01 October 2015, 10:10:49 »
Hallo,
Bedankt voor alle tips!
Nog maar weer een poging gedaan en nu ben ik tot een ronde baan gekomen namelijk deze.
Zelf ben ik nu tevreden over de baan.
Groet, Jimi
Gelogd
Frans Peeters
Offline
Berichten: 1490
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
«
Reactie #17 Gepost op:
01 October 2015, 11:08:37 »
Als je er zelf tevreden over bent, moet je het bouwen.
Als het je later niet meer aanstaat, dan breek je het af en begint aan iets anders.
Ik vrees dat je snel "uitgespeeld" zal zijn op deze baan, tenzij je natuurlijk houd van "rondtoerende" treinen.
Naar rangeerwerk is er geen enkele uitdaging en je moet altijd over het hoofdspoor.
Maar zoals gezegd: het is jou ding.
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2637
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
«
Reactie #18 Gepost op:
01 October 2015, 12:11:40 »
Volgens mij is dit een prima plan om mee te beginnen.
Met zo'n oppervlakte kun je je railplan makkelijk aanpassen.
Nog even een paar opmerkingen.
Je hebt nu een ruime dubbelsporige ovaal. Dat geeft de mogelijkheid om met twee treinen gewoon te rijden. Dat kun je 'spelen' noemen of 'rondtoeren' (@ Frans). Maar volgens mij is daar helemaal niets mis mee. Voordeel is dat je treinen wat langere tijd kunnen rijden.
De opmerking van Frans over rangeren vind ik niet terecht. Als je wilt rangeren kun je daar een van beide doorgaande sporen voor gebruiken. Je kunt wel proberen meer gelegenheid te bieden om te rangeren. Het goederenstation zou je kunnen uitbreiden met een of twee kopsporen. Ik zou denk ik ook de sporen naar de werkhal laten aftakken vanaf het goederenstation.
Positief vind ik dat je reizigerstreinen in het station meer ruimte hebben. Je kunt redelijk lange perrons maken.
Het schaduwstation biedt de mogelijkheid op elk van beide hoofdsporen een trein weg te zetten. Echt lange treinen kun je er niet kwijt, maar dat is waarschijnlijk ook niet je bedoeling.
Nog een punt van overweging. Stel: vanaf spoor 3 (het doodlopende perronspoor) van het station vertrekt een reizigerstrein. Die kan vervolgens een aantal rondjes rijden. Maar waar rijdt die trein naar toe? Oftewel: waar keert deze trein om?
In het schaduwstation? Dan is het misschien goed om daar een extra kopspoor te maken. En misschien nog een extra verbinding tussen de twee doorgaande sporen zodat de trein meteen weer rechts kan rijden.
Maar goed, al met al komen er dan nog heel wat wissels bij.
In elk geval veel plezier met de verdere uitwerking van je plan.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Nederlands baanplan H0 (375x210)