Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help!
door
Voske
Vandaag
om 21:55:20
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:54:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 21:49:34
Een leuke vrachtwagen
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 21:43:30
Project X......
door
Ivo tB
Vandaag
om 21:32:27
C12c rijtuig
door
roco
Vandaag
om 21:12:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Cc72000
Vandaag
om 20:48:54
Raadplaatje
door
chrvdv37402
Vandaag
om 19:49:55
info gezocht over ETS aandrijfunits
door
Pauldg
Vandaag
om 19:41:05
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling??
door
verst107
Vandaag
om 19:19:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
Vandaag
om 19:11:06
De prachtige reeksen van Bemo
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:05:14
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 19:05:11
Layne, Somewhere South.
door
Noordernet
Vandaag
om 18:40:14
Show je werkplek
door
Sven
Vandaag
om 18:38:09
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013
door
prutser
Vandaag
om 18:16:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:33:41
Modelbaan Beltheim.
door
Paul1969
Vandaag
om 17:01:07
NS-1000 in spoor-1
door
Edwin2121992
Vandaag
om 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
prutser
Vandaag
om 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:47:37
Tsjechische Sikken
door
maartenvdb
Vandaag
om 15:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
Vandaag
om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E
door
klusser
Vandaag
om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Jelmer
Vandaag
om 14:39:38
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
bask185
Vandaag
om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:40:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Bochten?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bochten? (gelezen 12144 keer)
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8570
Re: Bochten?
«
Reactie #45 Gepost op:
06 July 2006, 20:21:20 »
Het blijft toch jargon. Dat een bocht in spoorwegjargon een boog heet, neemt niet weg dat het een bocht is: een buiging in een verkeersader.
Wanneer er sprake is van een situatie waar een precieze definitie belangrijk is (zoals bij de straal en de doorsnede van een draad) is het belangrijk om de juiste termen aan te houden, maar daar is hier geen sprake van.
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
Harry
Offline
Berichten: 1424
Re: Bochten?
«
Reactie #46 Gepost op:
06 July 2006, 23:15:26 »
Een klein zegje.
Ik merk bij mij op het werk dat het gebruik van verschillende woorden voor het zelfde ding verwarrend kan werken. En ik ga er vanuit dat het niet bedoeld is als 'hard' commentaar. Ik zie het als een toelichting. Een volgende keer, als er iemand de term boog gebruikt, weet iedereen die dit draadje heeft gevolgd, dat het om een bocht in een verkeersader gaat. Zo leer je elke dag nog weer.
Groeten Harry
Gelogd
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)
Hielco
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 4
Re: Bochten?
«
Reactie #47 Gepost op:
09 July 2006, 16:30:49 »
Beste Mark,
De kleinste radius die in het grootspoor wordt gebruikt wordt bepaald door het materiaal dat daaroverheen moet rijden. Een gemiddelde 4-assige lok meet zo'n 18 á 20 meter in lengte en kan meestal een radius van minimaal 75 meter aan. Zo ook de meeste 4-assige goederen wagons. Een rijtuig van zo'n 26 á 27 meter heeft daar dus al wel een probleem, en zal vermoedelijk uit de rail lopen. De snelheid in zo'n boog is natuurlijk uiterst gering.
Verder wordt de radius van een boog bepaald door de maximale snelheid waarmee gereden moet worden en de maximale verkanting die toegepast kan worden.
Ook in het grootbedrijf keert men de zaken wel eens om, en wordt de maximale snelheid in een boog bepaald door de boogstraal, de (max) verkanting en de ondergrond van de ballast (nog een variabele)
Een voorbeeld in Nederland van een "krappe" boog is die bij Harderwijk waar een max mogelijk is van 115 km/h i.v.m. de boogstraal van 700m en de verkanting van 17 cm! Deze verkanting passen we ook toe in HO bij een boog van 36 cm radius. Ik bedoel maar ...
Zien we naar het buitenland dan worden en werden er wel kleinere boogstralen toegepast. Bijvoorbeeld op de Semmering pas (Oostenrijk) is de kleinste boogstraal 180 meter! Hier is de maximale snelheid <80 km/h en wordt de maximale verkanting gebruikt.
Ook de Gotthard-lijn is hier een voorbeeld van met een kleinste radius van 200 meter en een maximale snelheid van 80 km/h. Deze wordt daar overigens niet alleen bepaald door de bochten, maar meer door het stijgingspercentage en de duur van de stijging. Hier is het meer een behoud van het materiaal.
Eén en ander is uiteraard allemaal terug te voeren naar en te implementeren op de modelbaan, maar velen hebben het al gezegd: de ruimte is de beperking. De ontsnappings clausule is dat de grootstmogelijke boogstraal de beste is.
Een voorbeeldje: een boogstraal van 36 cm radius lijkt veel beter bij HOe dan HO. Oorzaak: de lengte van het materiaal wat er overheen rolt!
Voor jou is nu denk ik de vraag van het materiaal en tijdperk gekomen. De vroegere periodes staan dus kleinere boogstralen toe dan de moderne tijden met hun langere locs en rijtuigen.
Veel succes bij je besluitvorming en speurtocht op beurzen en internet naar nog meer leesvoer over de BOCHT.
Groetjes,
Hielco
Gelogd
dancer
Offline
Berichten: 72
Re: Bochten?
«
Reactie #48 Gepost op:
25 October 2007, 15:12:01 »
HEllo,
Op mijn toekomstige zwitserse baan in HO wil ik zeker en vast ook bochten hebben die zichtbaar zijn: voor de hoofdbaan is de diameter ongeveer 3 m, en voor de nevenbaan (kortere treinen die ook trager rijden ) ongeveer 1m20 lang....
Bovendien om het mooier te maken wens ik er verkanting bij..
Probeer fotos te vinden op internet van bochten, dan kun je een beetje vergelijken en meer ideeën krijgen...
Vergeet ook niet: een bocht begint altijd met een faluwe bocht, waarna dan de bocht scherper wordt (realistischer als je dit op de baan doet)..
Gelogd
Wim Romijn
Offline
Berichten: 349
Re: Bochten?
«
Reactie #49 Gepost op:
25 October 2007, 16:15:51 »
De kleinste bocht die ik ooit gezien heb is in de lijn Durango Silverton.
In deze lijn zit een kompleet hoefijzer en zittend in de laatste wagon zie je de lok aan de andere kant van het ravijn verschijnen.
Het is wel smalspoor.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Bochten?