Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door AP3737
Vandaag om 18:00:35
Grootspoor in Frankrijk door Frank103
Vandaag om 17:58:08
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:56:39
Met welke tang knip je verenstaal? door RetroJack
Vandaag om 17:54:40
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47

Auteur Topic: Herstart, algemeen advies : analoog, arduino, HO-Fleischmann  (gelezen 7307 keer)

dickkoning

• Offline Offline
Re: Herstart, algemeen advies : analoog, arduino, HO-Fleischmann
« Reactie #15 Gepost op: 13 September 2015, 21:31:34 »
hallo calimero

ik ben ook de 50 gepasseerd en na vele jaren niets weer eens met modelspoor bezig gegaan
aanvankelijk met een multimaus , rocrail en de modules van rosoft en nu alles prima werkt, ben ik voorzichtig met arduino's aan het stoeien.
Is een leuk leertraject wat ik je zeker kan aanraden.

dick

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 14 September 2015, 10:30:05 »
Hoi George,

Naar de vraag analoog of digitaal is er nog een belangrijke vraag. Hoe geautomatiseerd wil je het hebben? Wil je volle automatisering zodat treinen zelf hun weg kunnen kiezen of wil je gewoon zelf rijden en daar mee klaar. Tussenweg is nog basis beveiliging zodat bijvoorbeeld loc's op de hoofdbaan zonder kopzorgen gewoon kunnen rijden zonder brokken te maken.

Volle automatisering is leuk maar het moet je wel aan staan. Zeker omdat je aangeeft dat je nadruk meet op de aankleding ligt weet ik niet of dit bij jou past. Simpele beveiliging lijkt me dan een betere weg. Dingen als wisseldecoders, terugmelding, computerinterfaces enz kan je dan lekker achterwegen laten, scheelt ook weer kosten. Gewoon een MultiMaus is dan voldoende. Voor een grote baan eventueel uitgebreid met een extra versterker.

Voor digitaal rijden moet je even een denkstap maken. Namelijk dat de spanning op de rails er niet toe doet hoe de loc rijdt (stilstaan, vooruit, achteruit enz). Verder komen bij meer opties ook meer instellingen kijken. Maar in de basis is het allemaal goed te doen en anders is er het forum. En als je een soldeerbout vast kunt houden (en dan bedoel ik echt vasthouden  ;D ) is het goed te doen om te leren hoe een loc om te bouwen. Waarschijnlijk zijn hierover op Eurospoor wel weer workshops, er is online veel te vinden en anders is er altijd wel een forumgenoot die je daarmee kan helpen. Waar in het land woon je?

2m bij 0,5m, is dat de afmeting voor het station? In welke schaal wil je eigenlijk aan rijden? Beginnen met een ovaaltje is natuurlijk nooit slecht. Maar ik zou zeggen, zeker als je de nadruk op de aankleding wilt leggen, begin wel ergens mee wat je leuk vind om uit te beelden. Als dit inderdaad een stationnetje is dan is dat verder prima. Wel zou ik zeggen, er is niets mis met een ovaaltje maar ik zou dan aan de achterzijde wel één (of meerdere) sporen maken zodat je daar wat extra materieel op kunt stellen (schaduwstation). Op die manier kan je wat spannender treinverloop hebben (trein 1 verdwijnt en trein 2 verschijnt).

Als je elektronica nog steeds leuk vind zou je dat kunnen inzetten voor de simpele beveiliging, aansturen van kloppende seinbeelden of om effecten op de baan te creëren.

Heb je al een idee welk (/of) tijdsbeeld je wil uitbeelden? Nog een specifiek land? En als je daar nog niet direct antwoord op hebt is ook niet erg, heb je iets om over te fantaseren  ;D

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Georg

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 14 September 2015, 21:30:20 »
Hoi Tino,

Alweer bedankt voor je waardevolle bijdrage! En nogmaals ook voor die anderen.  Ik ben hierdoor wel beter voorbereid, sterker nog, ik heb nog meer kriebels gekregen  (y)

Ik ga het volgende doen :

1. Treintjes opzoeken, en vervolgens een nieuw leventje ingooien.
2. Een ovaal baantje maken, en uiteraard Tino, met schaduwsporen, gewoon met die rails die ik nu heb.
3. Workshop electronica, ik ben chemicus, dus dat moet kunnen  ;D Een beetje leren lassen en zo, dat kan beslist geen kwaad lijkt me!
4. Spelen met electronica / sceneries.
.........lange pauze........
5. BESLISSEN of ik alsnog digitaal wil doen.  ;D

Ik denk dat dit voor mij te doen is, en belangrijker, de eerste 4 punten vind ik ook leuk

Tja welk tijdperk, ik heb locomotiefjes, diesels en electrisch locs. Ik gebruik ze 't allemaal  ;D

Ik kom regelmatig in Hongarije, en zie leuke oude stations (Pecs, Dombovar Kaposvar bijv). Ze hebben geen overkappingen, soms hele smalle perrons, je ziet ook wel "oppassers", die moeten passagiers in de gaten houden, als ze willen oversteken. Die sfeer wil ik hebben, niet druk, relaxend , zoiets heb ik in mijn gedachten.

Maar goed, eerst maar die 1e 4 punten doen  (y)
O ja, het is HO-schaal

Groetjes uit de omgeving van Rotterdam!

Georg

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #18 Gepost op: 14 September 2015, 21:39:02 »
Tja, als een PIC een factor meer EEPROM writes aan kan dan een AVR, dan weet ik het eventjes niet meer  ???.
Je moet niet vergeten dat een PIC niet zonder meer in een Arduino-ontwikkelprint past en andersom. Net zoals een PIC niet te programmeren is met de software voor AVR's: beiden hebben hun eigen schare fans met voors en tegens en beide families hebben hun voor- en nadelen.

AVR's, de microcontrollers van Atmel en de digitale harten van arduino-printjes, werden geroemd om hun programmeergemak (ik praat nog uit een tijdperk dat er nog veel met de seriële poort gewerkt werd waarbij ik, PIC-probeerder, met een forse programmer aan de gang moest waarbij een goeie vriend aan enkele weerstandjes en diodes of zo genoeg had)

Zonder al teveel extra onderdelen kon je deze met de computer verbinden om ze te programmeren. Dit in tegenstelling tot de PIC familie van Microchip, die voor zo'n beetje elk type wel weer iets aparts nodig had om 'm te kunnen programmeren, waardoor de programmers die in staat waren meerdere types te programmeren, complexer werden.

Dat verschil zal tegenwoordig met USB minder aanwezig zijn, daar 'even' communiceren met de USB-poort niet zo makkelijk is als met een seriële poort.
Mede dat heeft de Arduino ontwikkelomgeving tot een groot succes gemaakt, naast het feit dat als je het spul bij de originele fabrikant koopt, je meebetaalt aan de ontwikkeling van zowel hard- als software.
Het is helemaal niet erg dat er namaak in omloop is, maar er zit een keerzijde aan.

Om nu nog op de read/write cycles van het EEPROM in te gaan: in de praktijk zul je hier geen last van ondervinden. Pas als je elke dag flink in het EEPROM gaat schrijven en lezen, zul je uiteindelijk tegen 'omgevallen bitjes' aan lopen. Maar je zit hoogstwaarschijnlijk niet elke dag aan je baan...
Dus kom ik kennelijk viertal belangrijke zaken tegen : (meer zijn er volgens mij niet, tijd en geld niet inbegrepen dan)

1. Je gaat een leuke baan maken, met zoveel mogelijk treinen en liefst zo ingewikkeld mogelijk, en uiteraard moet dat digitaal.
2. Je gaat bezig houden met electronica, digitale ontwerp maken enz. Dus je vindt treintjes spelen hier minder belangrijk   ;)
3. Je gaat lekker knutselen, dus sceneries.
4. Je gaat lekker met treintjes spelen, maar dan beetje op een analoog-achtige wijze  ;)
Voor mij is punt 2 en 4 absoluut belangrijk: ik heb een Multimaus als digitaal systeem aangeschaft maar ik heb het altijd leuker gevonden om de wissels zelf te blijven schakelen, gewoon met een transformator, een schakelaartje en een boeeel draad.

Dat de computer alles van me over zou kúnnen nemen, is prachtig, maar zou voor mij de lol van de hobby ontnemen.

Wat dat betreft: ik vind digitaal rijden prachtig vanwege de voordelen, maar het moet niet te gek worden ;)
Ik ben de 50 al gepasseerd, dus ik denk dat  ik daar ook rekening mee moet houden, vooral op gebied van leren, tenminste dat denk ik  :)
Ik ben elektronisch redelijk onderlegd en heb voor m'n Multimaus systeem een digitaal systeem van Conrad gehad, dat ontwikkeld werd om te breken met de markt, waar systemen, goed voor wel 100 of nog meer loks, al heel gewoon waren geworden, maar natuurlijk een dito prijskaartje hadden.

Dat systeem stond echter volledig op zichzelf en werd ingehaald door de markt: de decoders waren niet uitwisselbaar met enig ander systeem en de rest was eigenlijk al achterhaald toen ik het (gedeeltelijk) kocht: een deel kreeg ik van m'n ouders.

Ergens in 2003 of zo glipt de forse rijregelaar uit m'n hand en de ongelukkig val deed een van de schakelaars afbreken. Een type dat natuurlijk moeilijk te krijgen was.
Toen ik in 2007 of iets dergelijks bij de kerst-gekte bij een modelbouwzaak binnenstapte en allereerst een warm welkom in de vorm van een kop warme chocolademelk aangeboden kreeg en toen, tussen de enorm dure startsets van 500 euro, ineens een set van 100 euro zag staan, ben ik toch maar overstag gegaan.

Thuis het ovaaltje uitgelegd en er mee aan de slag gegaan. Nou, dat was zo'n enorm verschil met het Conrad systeem, dat er een wereld voor me openging. Ondanks het ovaaltje alle funties goed uit kunnen proberen en toen (natuurlijk) de Hondekop al snel van een van de 2 extra aangekochte decoders voorzien en opnieuw aan de gang gegaan.

Dit:
Vast staat in elk geval dat ik een heel klein half ovaal baantje neem, en dat ik een stationnetje ga maken met alles erop en eraan, 2 bij 0.5 metertje of zo. De rest van de baan gewoon kaal, daar doe ik dus niks mee, uitraard moet het wel ovaal zijn, anders kan ik helemaal niet rijden :)  Punten 2 t/m 4 dus. Ik moet alleen nog beslissen of ik echt direct digitaal moet doen, en dat valt me bijzonder zwaar tegen. Misschien komt het wel door mijn leeftijd  :)
Kan ik dan ook alleen maar aanbevelen.

draaischijf2000

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 14 September 2015, 23:20:26 »
Met het laatste blokje van mijn voorganger(Menno) ben ik het helemaal eens.
Ik rijd al 54 jaar analoog en stam dus uit het pre-digitale tijdperk.
Met mijn leeftijd (69) heeft het niets te maken ,maar ik ga niet investeren in de digitale techniek,omdat ik tevreden ben met wat ik niet heb.
Bijvoorbeeld geen geluid, geen natuurgetrouw afremmen en optrekken en geen verlichting bij stilstand.
Maar mijn treinen rijden wel altijd als ik dat wil en ik regel dat in mijn functies van seinhuis/overwegwachter/rangeerder/machinist en alle functies die voor de exploitatie nodig zijn.
Met behulp van reedcontacten kan ik toch 5 treinen tegelijk laten rijden (heb ik wel de handen vol aan),maar geeft mij veel voldoening.
Met dit relaas wil ik aan geven dat er ook wel te leven valt zonder de digitale techniek.
Veel succes met je herintreding.
Mvg, Romani-P
tijdperk 3 NS in opbouw

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 15 September 2015, 08:27:49 »
3. Workshop electronica, ik ben chemicus, dus dat moet kunnen  ;D Een beetje leren lassen en zo, dat kan beslist geen kwaad lijkt me!
Een beetje lerenlassen kan best nuttig zijn. Alleen niet voor de modelspoorhobby  8) Tenzij je een stevig metalen frame voor je baan in elkaar wilt flansen.
Voor het froebelen aan elektronica en treinen zou ik je aanraden eerst maar te leren solderen.  ;D
Lijkt me veiliger voor je spullen.

4. Spelen met electronica / sceneries.
.........lange pauze........
Genoeg uitdagingen voor een chemicus dus. Zoals je al aangeeft, leer de basisbeginselen voor elektronica.

5. BESLISSEN of ik alsnog digitaal wil doen.  ;D
Zou ik gewoon doen.
Begin met een simpel startsetje met een MultiMaus en je zult zien dat je zo verkocht bent.
Bevalt het niet kan je die altijd weer verkopen. is altijd vraag naar.
Gr.
Eric

Georg

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 15 September 2015, 09:18:47 »
Ergens in 2006 een foto van dat station "Dombovar" in Hongarije gemaakt, vond wel een leuke, nostagisch allemaal... :)

Georg

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 15 September 2015, 20:51:39 »
Oke ,

Ik heb voldoende informaties gekregen, mijn dank!

Rest mij nog 2 vraagjes :

Workshops, dat lijkt me heel leuk en erg handig. Ik heb immers meer dan 30 jaar niets gedaan, behalve klusjes in het huis dan. Waar kan ik die informaties vinden op internet, ik heb het gekeken bij kalender, niets te vinden. Ik kan wel zoeken op internet, maar via forum vragen is uiteraard veel beter (y)
Ik ga ook eens kijken op internet of in de omgeving van Rotterdam een soort vereniging te vinden is, ik heb echt geen idee hoe dat gaat in de modelbouw!

2e vraag, hoe sluit ik dit draadje af, zoiets als "opgelost" of bestaat dat hier niet  ;D

Groetjes....
Georg

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #23 Gepost op: 16 September 2015, 22:06:48 »
Radio-amateurverenigingen zijn, ondanks het feit dat de hobby als oubollig wordt ervaren door de buitenwereld (maar goed, daar hebben wij geen last van ;) ) bijzonder levendig en geven vaak (ook voor de jongeren) cursussen elektronica en solderen.

Je licht opsteken bij de VERON, om in ieder geval te kijken of je ergens kan leren solderen, lijkt me een goede start. De cursussen elektronica die er mogelijk te vinden zijn, kunnen vrij pittig zijn en misschien te veel op radio gericht zijn, dus dat is misschien niet de handigste.

Tip 2: Ook Rotterdam zal wel modelbouwclubs kennen. Ook daar kun je altijd eens binnenlopen en je vragen voorleggen.

Voor het topic zelf: er is niet echt een 'opgelost' of iets dergelijks. Het topic blijft open voor eventuele verdere vragen of opmerkingen. Een slotje komt er alleen als iemand het hier te bont maakt ;)

Georg

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 22 September 2015, 20:10:54 »
Tip 2: Ook Rotterdam zal wel modelbouwclubs kennen. Ook daar kun je altijd eens binnenlopen en je vragen voorleggen.

Hoi Menno,

Ja, echter ik zie maar 1 in Rotterdam en eentje in Schiedam. Heeft iemand een duidelijk link met plaatsnamen. In de omgeving van Rotterdam is geen probleem. Het is voor mij echt moeilijk zoeken. Ik heb wel een hoop gevonden, maar die zijn mijlenver gevestigd, en ik moet steeds in die website zoeken waar die zit, een heel gedoe, eerlijk gezegd  >:(

Ik denk nl. erover om gewoon lekker lid te worden van een van die vereniging, dat lijkt me ook leuk. Beetje contact hebben is ook handig trouwens  ;)

P.S. Bedankt voor je uitgebreide reactie daarvoor, dat stel ik zeer op prijs!

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 22 September 2015, 20:40:00 »
Al eens van de NMF gehoord.

Zoek ze  ;D
Gr.
Eric

Georg

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 22 September 2015, 20:51:12 »
Bedankt, en gezien  ;D
Spijkernisse en Schiedam is misschien wel te doen  (y)
By the way, Rotterdam is er niet bij, uiterst merkwaardig, ik meen ergens wel gezien te hebben  >:(

« Laatst bewerkt op: 22 September 2015, 21:28:06 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 22 September 2015, 20:56:44 »
Niet elke vereniging is lid van de NMF.
Dan staan ze ook niet in de lijsten.
Gr.
Eric

lok1614

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 23 September 2015, 07:16:52 »
Schiespoor in Schiedam heeft as zaterdag 26-9 open dag, ik weet dat er daar 1 lid is die wat met Arduino doet.
Weet ook dat hij er toevallig zaterdag niet is ivm andere verplichtingen.  :P
Ze zijn daar juist bezig de H0 baan digitaal/analoog te maken, hebben een digitale M-baan en N-baan en N-modules die wel digitaal rijden maar analoog besturen.
Wellicht dat je er ideeën op kan doen.

Peter  (ja lid en Arduino junk)