Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 23:39:58
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
Vandaag om 23:36:29
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Duikeend
Vandaag om 23:16:49
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
Vandaag om 23:11:59
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door maartenvdb
Vandaag om 23:01:02
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
Vandaag om 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
Vandaag om 22:20:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:08:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
Vandaag om 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
Vandaag om 21:55:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 20:49:05
Database software door AlbertG
Vandaag om 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
Vandaag om 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09

Auteur Topic: Waarom noemt men schaal N: N spoor?  (gelezen 6614 keer)

hielke1501

• Offline Offline
Re: Waarom noemt men schaal N: N spoor?
« Reactie #15 Gepost op: 18 September 2015, 12:55:18 »
Goede middag,

Als N-spoor/schaal N rijder moet ik eerlijk bekennen dat ik het altijd (onbewust) de term N-spoor gebruik. Gewoon omdat dit zoals Rick al noemde, makkelijk uit te spreken is. Ik denk dat hierom de mensen N zo noemen.

MVG, hielke1501

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 18 September 2015, 12:58:20 »
Misschien komt dat wel omdat de term "H0" refereert naar een schaalverhouding (1 : 87) en de term "N" (zoals in een eerder bericht omschreven) afkomstig is, of zou zijn, van het getal 9, van het aantal millimeters spoorwijdte.

MartOnTheWeb

• Offline Offline
    • MartOnTheWeb
« Reactie #17 Gepost op: 18 September 2015, 14:18:21 »
N is inderdaad vernoemd naar het aantal millimeters dat de spoorstaven uit elkaar staan, dus Negen millimeter.

h0 (spreek uit als half nul)  is de helft van de eerder op de markt gebrachte schaal 0.

Met spoorse groet,
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

RE465

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 18 September 2015, 19:17:29 »
Citaat
• Schaal en spoor

In de praktijk worden deze begrippen door elkaar gehaald. Schaal wordt omschreven als
Schaalverhouding, dus de verhouding tussen de maten van voorbeeld en model. Om de
schaalverhoudingen van onze modellen aan te geven worden bepaalde aanduidingen gebruikt.
Deze schaalaanduiding wordt aangegeven door letters of Romeinse cijfers, zie NEM 010.
Bij de schaal behoort tevens een spoorwijdte, het woord "spoor" alleen zou verwarring hebben geschapen.
Hierbij nog een kanttekening; NEM 010 noemt uitsluitend letters en Romeinse cijfers. Toch
spreken we over HO "half nul" ofschoon "half' noch een cijfer noch een letter is en "nul" geen
Romeins cijfer. Maar omdat HO de helft is van schaalaanduiding "nul" en deze op haar beurt de
schaalverhouding aangeeft kleiner dan schaalaanduiding "I", is onze "half nul" historische gezien de
juiste benaming. Ingewikkeld? Welnu, zo waren er diverse problemen.

Dit is een deel van het voorwoord uit de NEM vertaling die in 1999 is uitgegeven.

Mijn mening is dat men moet reden over spoor H0 en spoor N, om dat je hierbij de schaal en ook de spoorwijdte aan geeft, kijk maar naar spoor H0m (is meter spoor in schaal 1:87)

RE465
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

Alewijn

• Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 18 September 2015, 19:33:43 »
Re465, Dat lijkt me inderdaad wel zo consequent.
Spoor h0 heeft dan, denk ik,  betrekking op normaalspoor (16,5 mm). Anders moet er een lettertje bij: bijv h0f, h0e, h0m.

Gaat het puur om de schaalverhouding, dan zou je kunnen spreken van schaal h0 of schaal N of welke andere schaal je ook op het oog hebt.
Maar goed, zo gewichtig is dit nu allemaal ook weer niet.

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #20 Gepost op: 18 September 2015, 21:01:25 »
Misschien komt dat wel omdat de term "H0" refereert naar een schaalverhouding (1 : 87) en de term "N" (zoals in een eerder bericht omschreven) afkomstig is, of zou zijn, van het getal 9, van het aantal millimeters spoorwijdte.

Ja ja Moderators, een citaat volledig herhaald! Maar dat citaat geeft het juiste antwoord, waarvan ik het idee heb dat mensen er over heen lezen.

H0 (Half nul) is een aanduiding van de schaal. Daarom zeggen we niet H0-spoor, maar schaal H0.

N is geen aanduiding van een schaal, maar een aanduiding van de spoorwijdte. Daarom is het ook N-spoor (N zegt immers iets van het spoor en zegt niets over de schaal) en niet schaal N.
Er is dus op dit moment niet een term waarmee je de schaal van het spoor N kan benoemen, is gewoon nog nooit uitgevonden. Ik zou er een prijsvraag voor uitschrijven.
Overigens zou "kwart 0" dan wel weer heel consequent zijn als benaming. Geen idee wat TT dan zou zijn.

Ik rij smalspoor, dus als mensen mij vragen wat ik rij, zeg ik altijd: Ik rij Half 0 als schaal en engspoor als spoorwijdte. H0e dus. Niet dat iemand het dan begrijpt hoor.  ;)

Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

henk

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 18 September 2015, 21:23:44 »
Toen de term H0 werd bedacht was het primair de helft van 0-gauge of Spur 0 Hijlco. Het ging om de spoorwijdte. Pas later zijn er schaalverhoudingen aan die spoorwijdten gekoppeld. In Duitsland is het nog steeds niet vreemd om over Spur H0 te spreken. In de VS hebben ze het rustig over H0-gauge.
En hier in Nederland is het helemaal niet zo ongebruikelijk om het over schaal N te hebben. De tijdschriften hebben er geen moeite mee zag ik net nog. N-scale is al even gebruikelijk. Dus hoezo is er geen aanduiding voor 1:160? Buiten het VK is dat gewoon N. H0 en N zijn beide aanduidingen voor zowel een schaal als een spoorwijdte. H0e is een andere aanduiding.

In Nederland hebben we het niet meer zo vaak over H0 spoor. Maar daar moet je ook niet te veel achter zoeken. Jullie zoeken denk ik naar een logica die er niet is.
« Laatst bewerkt op: 18 September 2015, 22:26:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 18 September 2015, 21:46:46 »
Ik rij smalspoor, dus als mensen mij vragen wat ik rij, zeg ik altijd: Ik rij Half 0 als schaal en engspoor als spoorwijdte. H0e dus. Niet dat iemand het dan begrijpt hoor.  ;)
En om het nog 'onbegrijpelijker' te maken: h0e komt overeen met h0n30, h0n2½ en OO9; allen op schaal 1:87 en rijdend op 9 mm. Bij OO9 kan het overigens ook 1:76 zijn. Overigens is er naast h0m meterspoor ook de Japanse variant h0j bekend.
Voorts in schaal 1:87 vanzelfsprekend nog het Amerikaanse h0n3 (10,3 mm) en dan nog de tandradvarianten h0ez (Brienzer Rothorn Bahn), h0n3z (Gerard tandradbaan) en h0mz (FO & BVZ, Brünig Bahn en de daaruit voortvloeiende fusie maatschappijen).

Gr, Silvolde

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #23 Gepost op: 19 September 2015, 00:13:24 »
N is geen aanduiding van een schaal, maar een aanduiding van de spoorwijdte.
Die N komt inderdaad van negen, de spoorwijdte. Maar in de normalisatie staat de N toch echt voor de schaalverhouding, 1:160

En voor degenen die mijn vorige bericht hebben gemist: het is H0, met een hoofdletter H.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 19 September 2015, 00:38:43 »
Just my 2 cents:

even wat nagekeken in mijn boekjes.

In het boek eenvoudige spoorwegmodelbouw van Joop Verburg uit 1979 praat (lees: schrijft) de schrijver over spoor H0 en spoor N en spoor Z. In 1988 praat Hameeteman in zijn handboek modelspoorbouw over schaal H0 en schaal N en schaal Z. Ik denk dat beide termen door elkaar gebruikt kunnen worden.

Jeroen

RE465

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 19 September 2015, 01:40:48 »

Afbeelding uit de Nederlandse vertaling NEM 010

Spoor TT staat voor “table top“

RE465
« Laatst bewerkt op: 19 September 2015, 09:41:58 door RE465 »
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

henk

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 19 September 2015, 07:11:05 »
Ja, gewoon een fancy naam bedacht uit marketingoverwegingen, net als N. Om aan te geven hoe klein het allemaal wel niet was. TT past op je keukentafel en N heeft hele kleine spoortjes, maar neun, nine, neuf, negen mm. Z wat later idem dito. Kleiner kon niet was de boodschap en daarom kiezen we de laatste letter van het alfabet. Meer zat er niet achter.
Er is wel een verschil met de oudere namen. TT, N en Z werden bedacht toen het al gewoonte was geworden behalve een spoorwijdte ook een schaalverhouding aan zo'n aanduiding te koppelen. Bij alle vooroorloge grotere schalen, ook H0 en OO, ging de normalisatie in eerste instantie alleen over de spoorwijdte. Pas later werd daar een schaalverhouding aan gehangen.

In Nederland worden volgens mij zowel de termen N-spoor als schaal N gebruikt. Je hoort niet vaak H0-spoor of zoiets. Maar meer dan een gewoonte zit daar niet achter. Geen logica zoeken die er niet is. In andere talen hebben mensen het wel degelijk ook over H0-gauge of Spur H0.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #27 Gepost op: 19 September 2015, 09:46:23 »
Z wat later idem dito. Kleiner kon niet was de boodschap en daarom kiezen we de laatste letter van het alfabet. Meer zat er niet achter.
Ik heb eens ergens gelezen (weet niet meer waar) dat er toch meer achter zit. Omdat de normaalspoorwijdte van schaal Z 6,5 mm is, wilde Märklin de S van Sechs gebruiken. Maar schaal S bestond al, dus maakten ze er maar Zechs van. Voor wat het waard is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 19 September 2015, 11:57:03 »
Het is een mooi verhaal Klaas en dat is de hoofdzaak.  :)

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 19 September 2015, 13:37:47 »
De broer van mijn oom uit de provincie, die ook een marklin treinbaan heeft, die vertelde altijd op verjaardagen dat marklin de kleinste treintjes kon maken en daarom de laatste letter uit het alfabet  als naam heeft uitgekozen, na de z zou er niks kleiners meer komen of mogelijk zijn...