• Schaal en spoorIn de praktijk worden deze begrippen door elkaar gehaald. Schaal wordt omschreven alsSchaalverhouding, dus de verhouding tussen de maten van voorbeeld en model. Om deschaalverhoudingen van onze modellen aan te geven worden bepaalde aanduidingen gebruikt.Deze schaalaanduiding wordt aangegeven door letters of Romeinse cijfers, zie NEM 010.Bij de schaal behoort tevens een spoorwijdte, het woord "spoor" alleen zou verwarring hebben geschapen.Hierbij nog een kanttekening; NEM 010 noemt uitsluitend letters en Romeinse cijfers. Tochspreken we over HO "half nul" ofschoon "half' noch een cijfer noch een letter is en "nul" geenRomeins cijfer. Maar omdat HO de helft is van schaalaanduiding "nul" en deze op haar beurt deschaalverhouding aangeeft kleiner dan schaalaanduiding "I", is onze "half nul" historische gezien dejuiste benaming. Ingewikkeld? Welnu, zo waren er diverse problemen.
Misschien komt dat wel omdat de term "H0" refereert naar een schaalverhouding (1 : 87) en de term "N" (zoals in een eerder bericht omschreven) afkomstig is, of zou zijn, van het getal 9, van het aantal millimeters spoorwijdte.
Ik rij smalspoor, dus als mensen mij vragen wat ik rij, zeg ik altijd: Ik rij Half 0 als schaal en engspoor als spoorwijdte. H0e dus. Niet dat iemand het dan begrijpt hoor.
N is geen aanduiding van een schaal, maar een aanduiding van de spoorwijdte.
Z wat later idem dito. Kleiner kon niet was de boodschap en daarom kiezen we de laatste letter van het alfabet. Meer zat er niet achter.