Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RTM in 0m door Jan den Haan
24 August 2025, 23:45:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
24 August 2025, 23:17:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 August 2025, 23:16:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
24 August 2025, 22:58:40
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
24 August 2025, 22:51:29
Aachenau West door Erwin 054
24 August 2025, 22:49:57
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
24 August 2025, 22:17:49
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door Ronald69
24 August 2025, 22:13:23
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
24 August 2025, 21:50:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
24 August 2025, 21:45:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
24 August 2025, 21:42:43
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
24 August 2025, 21:33:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
24 August 2025, 21:24:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
24 August 2025, 21:01:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
24 August 2025, 20:43:05
Dönsdorfer Bauberichte door Frank 123
24 August 2025, 20:40:18
Au bord de la Cèze door Frank 123
24 August 2025, 20:22:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
24 August 2025, 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
24 August 2025, 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC door wob
24 August 2025, 19:49:25
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
24 August 2025, 19:17:44
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
24 August 2025, 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
24 August 2025, 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
24 August 2025, 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
24 August 2025, 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
24 August 2025, 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
24 August 2025, 17:24:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
24 August 2025, 16:37:20
Artitec goederenwagen door henk
24 August 2025, 16:17:39
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
24 August 2025, 15:42:58
  

Auteur Topic: Märklin of Trix R3/R4 wissels? Ervaringen met baanplannen?  (gelezen 2594 keer)

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Märklin of Trix R3/R4 wissels? Ervaringen met baanplannen?
« Gepost op: 05 September 2015, 15:40:44 »
Hallo,

Op bijvoorbeeld het Duitse Stummi-forum zijn al meerdere ontwerpen verschenen van railcombinaties waarbij de onlangs aangekondigde meegebogen R3/R4 wissels van zowel  Märklin als van Trix een interessante rol spelen. Zijn er op dit forum lieden die daar ook al over hebben gefilosofeerd in de vorm van toekomstig mogelijke baanplannen?

Ik ben benieuwd,

Gegroet,

Rob van Kooy
« Laatst bewerkt op: 05 September 2015, 21:32:37 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1721
Re: Al zitten puzzelen over de nieuwe meegebogen Mä/Trix R3/R4 wissels?
« Reactie #1 Gepost op: 05 September 2015, 16:37:41 »
Ja dat heb ik.

Helaas is het r3 r4 en geen r4 r5.
Dat had mij goed uit gekomen.

Gr arnout

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Al zitten puzzelen over de nieuwe meegebogen Mä/Trix R3/R4 wissels?
« Reactie #2 Gepost op: 05 September 2015, 18:20:37 »
Hallo,

Zodra sprake is van puntkontaktwissels waarin een R5 boog zit, moeten delen van de rails van dergelijke wissels  polariseerbaar zijn, wat wil zeggen dat er naar gelang de wisselstand dan ofwel rijstroom op staat dan wel dat ze verbonden zijn met de massa. Dergelijke wissels kunnen dan ook niet "open" gereden worden, maar moeten in de juiste stand staan als de trein van achteren de wissel nadert. Dat gaat tegen de basisprincipes van Märklin in.

Daarom is het zeer twijfelachtig of de zo zeer gewenste "slanke DKW" voor Märklin C-Rail systeem ongepolariseerd geconstrueerd kan worden waarbij de ononderbroken rijstroomvoorziening bij het passeren van de DKW voldoende gegarandeerd is. De kortstmogelijke afstand tussen twee relevante puntkontakten is dan te groot dat een sleper die kan overbruggen. Wellicht zou een"Baeseler" DKW aan die eis kunnen voldoen....

De specialist "Weichen Walter" bouwt  gepolariseerde slanke DKW's voor Märklin C-Gleis maar vraag niet wat die kosten.....

Gegroet,

Rob van Kooy
« Laatst bewerkt op: 05 September 2015, 18:23:44 door Rob van Kooy »