Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 01:05:53
VERPLAATST: Van 2D afbeelding naar 3D model door Reinout van Rees
Vandaag om 00:23:20
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:44
Minibaan Visserskaai H0 door Ruben90
14 October 2025, 23:57:06
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorzeven
14 October 2025, 23:44:46
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
14 October 2025, 23:42:06
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Sam
14 October 2025, 23:37:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Noud
14 October 2025, 23:36:36
Liliput verpakking en motor door hervé
14 October 2025, 23:10:16
NS 8800 in spoor 0 door Tom Z.
14 October 2025, 22:43:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
14 October 2025, 22:12:36
Multimaus Error 13 door Ronald69
14 October 2025, 21:51:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door FreekH
14 October 2025, 21:50:58
Stoomloks van de staatsmijnen door Eelco Storm
14 October 2025, 21:34:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
14 October 2025, 21:03:27
Fotodijkje en fotodiorama door Paul1969
14 October 2025, 21:01:31
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
14 October 2025, 20:56:04
De winkel van weleer door Eric B
14 October 2025, 19:55:45
The Summer of 69 door defender
14 October 2025, 19:38:51
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door defender
14 October 2025, 19:35:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door puntenglijder
14 October 2025, 19:26:00
Viesmann 5214 pendelautomaat door R1954
14 October 2025, 18:13:36
IiTrain akties op tijd aanmaken. door JohnH
14 October 2025, 17:02:12
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
14 October 2025, 15:54:14
Bietschtalbrücke h0 door AlbertG
14 October 2025, 15:37:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bertje B
14 October 2025, 15:12:08
C12c rijtuig door maartenvdb
14 October 2025, 14:49:05
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Ellerman
14 October 2025, 13:48:13
Een nieuw baantje op Micromodules door MacArthur
14 October 2025, 13:47:42
Line-up foto's van modellen door Rob Ellerman
14 October 2025, 13:46:43

Auteur Topic: Kwaliteit oude types Piko en Roco rails  (gelezen 5773 keer)

pip

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Kwaliteit oude types Piko en Roco rails
« Gepost op: 09 August 2015, 18:09:58 »
Hallo allemaal,

Na een korte jeugdliefde is sinds kort mijn interesse in modelspoor weer teruggekeerd. Op marktplaats e.d. ben ik wat dingen bij elkaar aan het sprokkelen. Nu heb ik samen met wat andere spullen ook wat piko en roco H0 rails in mijn bezit gekregen.

Voor zover ik kan beoordelen gaat het om de oude types rails, beide met spoorstaafhoogte 2,5: Roco Modelrails(?) en de oude Piko rails met pen verbinding. Nu vraag ik me af, hoe is de kwaliteit van beide rails vergeleken met de nieuwere soorten die deze merken inmiddels hebben uitgebracht (A-Gleis en Rocoline). De oude soorten zijn redelijk goed tweede hands verkrijgbaar voor niet al te veel geld. Dat is natuurlijk wel prettig als je vanaf 0 moet beginnen. Heeft het zin om hiermee door te gaan, of is het toch verstandiger om voor de nieuwe types rails te gaan?

« Laatst bewerkt op: 09 August 2015, 21:55:27 door Bert van Gelder. Reden: Titel voorzien van hoofdletter(s) »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: kwaliteit oude types piko en roco rails
« Reactie #1 Gepost op: 09 August 2015, 19:14:13 »
Hangt er vanaf van welk materiaal de rails zijn gemaakt. Oudere rails van Roco kunnen nog van messing zijn, die zou ik niet gebruiken, want dat spul corrodeert nogal snel. Er is een periode geweest waarin Roco de messing variant alleen nog aanbood op de Nederlandse markt.
En de Piko rails met penverbinding, zijn die van blik? Dat zou ik helemaal niet gebruiken vanwege roestvorming.
Tegenwoordig zijn rails bijna altijd van nieuwzilver, dat heeft veel betere contacteigenschappen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #2 Gepost op: 09 August 2015, 19:48:41 »
Hoi,

Allereerst : welkom op het forum!

Goed,  het is wat Klaas aangeeft.  Messing rails zou is niet zo'n snel meer kieze, daar blijf je mee aan het poetsen.  :) De oude piko-rails zou ik ook niet meer zo snel kiezen vanwege de kwaliteit.  Dan doe ik gewoon voor de huidige rocoline met of zonder bedding of de piko A-gleis gaan.  De piko rails is ook niet zo gek duur.

Groeten Ronald
« Laatst bewerkt op: 09 August 2015, 20:04:05 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 09 August 2015, 20:01:45 »
De oude 2,5 mm Rocorails was er in messing en nieuwzilver. Ik heb op mijn nieuwe baan nog een nieuwzilver ovaal in het opstelstation gelegd. Ik wil zo nu en dan een verzameling oude modellen een rondje laten rijden, vandaar. Wel nieuw gekocht uit nog bestaande voorraden. Technisch is het goede rails waarop ook moderne modellen goed rijden. Uiterlijk is het natuurlijk grover dan de Rocoline dat in de rest van het opstelstation is te vinden. Maar op zich prima bruikbare rails.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ddv

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 09 August 2015, 21:51:51 »
Hoi;

Ik heb nog een hele voorraad Roco 2,5 mm Nieuwzilver rail in gebruik. Ik heb geprobeerd dit met Roco-Line te combineren maar dat was vanwege de lage railstaafhoogte 2,1 mm geen succes, mijn oude materieel ratelde daar overheen. Ik combineer nu met Piko-A en ben hier tevreden over. Roco-Line gaat in het fabrieksbaantje.

Groet.

pip

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Re: Kwaliteit oude types Piko en Roco rails
« Reactie #5 Gepost op: 09 August 2015, 22:07:06 »
Bedankt voor jullie reacties alvast.De roco rails is volgens mij van nieuwzilver, op twee meer koperkleurige stukjes na die dus wel van messing zullen zijn. De piko rails zou inderdaad wel eens van blik kunnen zijn. Ik vond het geheel wel erg buigzaam. Dat lijkt me dan niet zo'n geschikte keus.

Als ik het zo lees is er op zich met de kwaliteit van de oude roco rails niets mis. Maar hoe zit het met de wissels en dergelijke? Zijn die nog wel te digitaliseren/automatiseren? Misschien zijn de nieuwe lijnen rails wat dat betreft wat toekomstbestendiger?

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #6 Gepost op: 09 August 2015, 22:23:33 »
Hoi,

Dat maakt niet zoveel uit.  Je kan altijd nog andere aandrijvingen, zoals bijvoorbeeld servo's,  kiezen voor je wissels. Mogelijk komt het wat aanpassingen maar het is goed te doen.

Groeten Ronald
« Laatst bewerkt op: 11 August 2015, 10:48:14 door Ronald Koerts. Reden: typo verbetert..... »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #7 Gepost op: 10 August 2015, 18:52:35 »
[...]
en de oude Piko rails met pen verbinding.
Vergeleken met de nieuwere rails zal wat je hebt waarschijnlijk minder goed zijn.

Echter, als de Piko Rails met penverbinding de holle, vierkante, glimmende rails is met een soort S-pennetje aan elke kant, dan zit je eigenlijk puur met het uiterlijke aspect naar mijn mening: in m'n kinderjaren heb ik u-ren met die rails gespeeld en nooit heb ik er iets aan schoon hoeven maken. De loks wel, die werden smerig, maar de rails was uiterst betrouwbaar in het contact.

pip

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 11 August 2015, 10:43:25 »
Het is inderdaad de rails die je beschrijft.
... de holle, vierkante, glimmende rails is met een soort S-pennetje ...
En inderdaad is ie wat minder mooi dan de nieuwere railsoorten. Nogal vierkantig. Maar misschien wel geschikt in het schaduwstation.

Het is wel jammer dat ik van die oudere railsoorten (zowel piko, als roco) niks kan vinden over de geometrie. Misschien heeft iemand hier nog een linkje naar?
De goed doordachte en gedocumenteerde geometrie van de nieuwere railsoorten staat me wel aan.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 11 August 2015, 11:46:02 »
Qua geometrie waren die holle Piko-rails vrij simpel. Er was naar mijn weten maar één type bocht. Deze bocht was hetzelfde als de tegenbocht die in wissels gebruikt werd.
Fleischmann had lang geleden hetzelfde systeem als Piko. De rails waren van geperst papier waarop de holle blikken rails waren bevestigd. Holle blikken rails met pennetjes die in het holle stuk van een andere rails vielen. Ik heb daar nog wel wat wissels en overgangstukjes naar de messingrail van, want ook ik heb de pikorails gebruikt omdat het destijds goedkoop was. En die Fleischmann holle rails inclusief wissels heb ik ooit eens gratis gehad. De piko rails werkten prima, maar waren niet mooi om te zien. Het was toen echt voor de speelgoedmarkt gemaakt en niet voor de serieuze modelbouwert.
« Laatst bewerkt op: 11 August 2015, 11:48:03 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

guest9985

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 11 August 2015, 12:20:55 »
Pip,

Die oude Piko rails staat in Scarm - Piko H0-S.
Ook van Roco staan er de nodige in.
Mogelijk heb je daar wat aan?

Ikzelf heb ook wat van die oude Piko rails en die wil ik gaan gebruiken voor een stukje straatspoor.

Groet, Martin.

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #11 Gepost op: 12 August 2015, 12:21:44 »
Maar misschien wel geschikt in het schaduwstation.

Dat zou ik nu net niet ermee doen. Gesteld dat het schaduwstation op de moeilijkst bereikbare plek komt te liggen (onder de rest van de baan), ga ik uit van het allerbeste materiaal wat je hebt in het schaduwstation, om zelfs het kleinste ongelukje uit te sluiten.

:offtopic
Ik rijd o.a. met Marklin rails. Ik leg bij voorkeur geen m* rails in een schaduwstation. Maar wel peco of piko-A, "nieuwzilver".  En als ik al M* wissels op zo'n plek inzet, haal ik ze eerst uit elkaar, en test ze door en door, voor ze erin mogen. Kwaliteit heeft een prijs; M* heeft ook zo'n prijs, maar niet noodzakelijk de te verwachten corresponderende kwaliteit.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 12 August 2015, 23:11:40 »
Bij schaduwstations dient uitsluitend het beste en meest betrouwbare materiaal gebruikt worden. Vanwege de betrouwbaarheid zouden de schakelcontacten dubbel uitgevoerd moeten worden.
Goedkoop is hier duurkoop.

Groet, Silvolde

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #13 Gepost op: 13 August 2015, 14:26:15 »
Vanwege de betrouwbaarheid zouden de schakelcontacten dubbel uitgevoerd moeten worden.
Je maakt me nieuwsgierig naar wat voor schakelcontacten dat dan wel zijn ....
Dat is misschien een beetje offtopic in dit draadje.

Ik heb foto's gezien van mensen die twee reedcontacten serieel inzetten. Als de ene het niet doet, maakt de andere dus evenmin contact. Parallel zetten zou dan moeten je suggestie volgend.
Stel je gebruikt F*-paddenstoeltjes, en je zet  2 contacten achter elkaar, of stel je gebruikt M* contactrails (met zo'n nippeltje erin) achter elkaar, ja dan werkt het wel.
Als de ene het niet doet, doet de andere het nog wel (mits parallel verdraad).
Het zelfde gaat volgens mij ook op voor hallsensoren.
Het enige schakelcontact dat  je dan niet hoeft te dubbelen, is de lichtsluis. Die dubbel je alleen als je 'm meteen ook wil gebruiken voor het vaststellen van de rijrichting.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #14 Gepost op: 13 August 2015, 17:53:21 »
Bij schaduwstations dient uitsluitend het beste en meest betrouwbare materiaal gebruikt worden. Vanwege de betrouwbaarheid zouden de schakelcontacten dubbel uitgevoerd moeten worden.

Grote onzin.  :-X
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net