Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
Vandaag om 13:08:52
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:03:35
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Probleem met inloggen door Gerrit H
Vandaag om 12:21:21
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Pauldg
Vandaag om 11:48:59
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 11:26:02
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
  

Auteur Topic: Getrokken treinen op de Ijssellijn jaren '50 en '60  (gelezen 2912 keer)

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
Getrokken treinen op de Ijssellijn jaren '50 en '60
« Gepost op: 14 July 2015, 12:30:38 »
Voor een aanstaand modelbouw project ben ik op zoek naar informatie en samenstellingen van getrokken treinen die op de IJssellijn hebben gereden in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw. Op http://www.seinarm.nl/Portals/0/stroomlijn/midnet/46net.html vond ik bij de informatie over de inzet van mat'46 dat er in  1961 plan E heeft gereden. In het boek 'Met de trein door Nederland 1947 - 1986' zie ik op pagina 242 een trein die te Zutphen door een 1100 van een 3700 wordt overgenomen in 1953. Dit betrof een sneltrein van Zwolle naar Roermond die als ik het goed heb werd gereden met plan D. Zou iemand mij kunnen vertellen tot wanneer deze plan D inzet heeft geduurd en in welke samenstelling dit heeft gereden.

Op http://www.klassiekebeveiliging.com/main.htm kwam ik bij de pagina over het seinhuis van Dieren-Doesburg twee foto's tegen van een 1100 met een getrokken trein. Was dit voor speciaal vervoer of een gewone sneltrein uit die jaren.

Mocht iemand nog andere informatie hebben over getrokken treinen op deze lijn dan zou ik daar erg blij mee zijn.

Mvg,
Martijn

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2527
Re: Getrokken treinen op de Ijssellijn jaren '50 en '60
« Reactie #1 Gepost op: 17 July 2015, 20:18:14 »
Was het niet zo dat plan D in de binnenlandse dienst reed totdat plan E kwam?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: Getrokken treinen op de Ijssellijn jaren '50 en '60
« Reactie #2 Gepost op: 17 July 2015, 23:26:36 »
Nee hoor.
Tot ongeveer 1960 werden de plan D rijtuigen hoofdzakelijk gebruikt voor de binnenlandse dienst en gedeeltelijk voor buitenlandse bestemmingen.
Daarna was de situatie omgekeerd, toen werd plan D vooral gebruikt voor de buitenlandse inzet en in wat mindere mate voor binnenlandse diensten.
In de tweede helft van de jaren '70 verminderde het gebruik in het buitenland, omdat de rijtuigen op leeftijd kwamen en niet helemaal meer aan de nieuwe buitenlandse eisen voldeden.

Gerard

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Getrokken treinen op de Ijssellijn jaren '50 en '60
« Reactie #3 Gepost op: 17 July 2015, 23:34:04 »
Dan is de conceclusie van Niels toch min of meer correct? In 1e instantie deed Plan D voornamelijk binnenlandsche diensten richting het noorden.

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!