Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:30:44
Wat was jullie allereerste loc? door MOVisser
Vandaag om 14:14:26
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:26:20
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 13:06:55
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:19:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
  

Auteur Topic: Klimspiraal en los geraakte wagons  (gelezen 2279 keer)

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Klimspiraal en los geraakte wagons
« Gepost op: 08 May 2015, 15:40:11 »
Nu heb ik een prachtige dubbelsporige klimspiraal gebouwd. Met koploper in diverse blokken ingedeeld. Werkt allemaal uitstekend en tot volle tevredenheid. Doch een losgeschoten wagon dendert met een flinke vaart bergafwaarts alwaar deze onderweg zal ontsporen met alle schade van dien. Is er een oplossing zodat de losgeschoten wagon tot stilstaand kan worden gebracht.
Mvg Fred

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Klimspiraal en los geraakte wagons
« Reactie #1 Gepost op: 08 May 2015, 15:45:02 »
Je zou een mechaniek kunnen maken, hetzij met een elektromagneet, hetzij met een servo, dat nadat een trein het blok kort geleden gepasseerd is er een plaatje over de baan schuift die de trein na het losraken tegen houdt. Je zult zelf iets dergelijks moeten construeren. Er is zover ik weet niets hiervan in de handel.
vr gr Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Noordpool

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
    • https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
Re: Klimspiraal en los geraakte wagons
« Reactie #2 Gepost op: 08 May 2015, 15:47:40 »
Een oplossing zou kunnen zijn om beneden een wissel te plaatsen met veer welke altijd op de afbuigende stand van het hoofdspoor staat. Daar een uitloopspoor aan maken met wat schuimrubber eromheen.
Mocht er een wagen loslaten terwijl de trein omhoog klimt rolt deze automatisch in het vangnet.

Succes.
Lid: OMC Hilversum.
Gebouwde banen: KBS 562, Ergernisse I & II, Numéro 4, Less is More en in aanbouw Baan 6 (Nog Naamloos).

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Klimspiraal en los geraakte wagons
« Reactie #3 Gepost op: 08 May 2015, 15:52:32 »
Peco heeft een zogenaamde ontspoortong die, net zo als in het echt op drift geraakte wagons kan opvangen. Je moet dan wel zorgen dat de wagon niet crasht. Dus zou je inderdaad zoiets als schuimrubber aan het einde van de wissel kunnen maken. In het echte bedrijf worden af en toe ook ontspoortongen toegepast aan het einde van een rangeerterrein.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: Klimspiraal en los geraakte wagons
« Reactie #4 Gepost op: 08 May 2015, 16:37:41 »
het eind van de klimspiraal haalt de wagon niets eens ivm de hoge snelheid is die dan al ontspoort. Ik dacht meer in de richting van snelheid af laten remmen of zo

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Klimspiraal en los geraakte wagons
« Reactie #5 Gepost op: 08 May 2015, 16:43:34 »
Tenzij je remblokjes wilt gaan inbouwen in je rijtuig en er een decoder in wilt gaan zetten.... Denk het niet.

Dan blijft als enige oplossing over één of andere installatie buiten de trein. Makkelijkste is dan toch een wissel naar een doodlopend spoortje. Als het dermate vaak voorkomt dat je er iets automatisch voor wilt regelen moet je misschien op elke hele draai van je spiraal zo'n spoortje aanleggen. Het al genoemde schuimrubber erbij en klaar. Op basis van bezetmelding is vast te regelen dat zo'n wissel omgezet wordt.

Persoonlijk zou ik m'n moeite erin stoppen om de koppelingen betrouwbaar te krijgen. Welke schaal + koppelingen gebruik je?

Aan de andere kant is er ook wel lol in de doodlopend-spoor oplossing, maar 't lijkt me veel werk.

Met servo-aansturing kan je ook een "spoorboom" met wat schuimplastic over het spoor heen leggen in plaats van een wissel. Als je dat op meerdere plekken doet... Misschien minder werk.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Klimspiraal en los geraakte wagons
« Reactie #6 Gepost op: 08 May 2015, 16:55:26 »
@fredamsterdam,

Voor de klimspiraal die ik gepland heb staan in een latere baan, heb ik het zo bedacht dat er altijd 2 locs op de klimspiraal aan een trein staat. Een voor en een achter om zo ervoor te zorgen dat er geen wagens plotseling vandoor kunnen gaan. Tot zo ver is het bij mij de bedoeling dat deze locs dan in dubbeltractie rijden. Wellicht een optie.

Een andere optie is misschien wel om een aantal ontkoppelrails zo aan te passen dat deze na passeren van de trein in de ontkoppelstand gaan staan, dat ze met een aanpassing op de assen remmen. Voor de zachte afremming en ter voorkoming van beschadigingen kun je gebruik maken van schuimrubber.

Wellicht heb je er iets aan.

MVG, hielke1501

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1385
Re: Klimspiraal en los geraakte wagons
« Reactie #7 Gepost op: 08 May 2015, 16:57:03 »
Klein spiraalveertje om 1 uiteinde van de as? Wagons rijden wat zwaarder, maar het is wel veruit de goedkoopste oplossing.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Klimspiraal en los geraakte wagons
« Reactie #8 Gepost op: 08 May 2015, 17:01:41 »
Gewoon de randen van de klimspiraal beveiligen met. Komt er een los en ontspoort deze dan dondert hij toch niet uit de rails 2 meter lager de grond op.

Verder betrouwbare koppeling gebruiken en rails mooi egaal hebben liggen voorkomt eigenlijk 99% van dit mogelijk probleem.

Op mijn spiralen heb ik hiertoe met de Roco Universeel koppelingen eigenlijk nooit geen spontane ontkoppelingen meer.

Mvg
Peter

Petdig1

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: Klimspiraal en los geraakte wagons
« Reactie #9 Gepost op: 08 May 2015, 17:28:29 »
Gelukkig heb ik er bijna geen last van en gaat het net om die 1 procent ook die wil ik voorkomen. Ik gebruik kadee koppelingen waar ik zeer tevreden over ben.