Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:23:10
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 21:17:31
Märklin 2025 door henk
Vandaag om 21:15:08
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 21:09:06
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 21:08:53
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
Vandaag om 20:40:07
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 20:32:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:31:25
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
Vandaag om 20:20:29
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Forever Rocofan
Vandaag om 20:07:26
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door StefanNL_Plays
Vandaag om 19:59:27
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
  

Auteur Topic: USATC S160 (oorlogslok 44/45, zuiden van Nederland)  (gelezen 10128 keer)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: USATC S160 (oorlogslok 44/45, zuiden van Nederland)
« Reactie #30 Gepost op: 19 November 2016, 07:44:14 »
Bij de Keighley and Worth Valley Railway rijdt een S160 onder de naam "Big Jim". Meerdere filmpjes waarin deze lok in actie is te zien, zijn te vinden op het YouTube kanaal van K.F. Baker: Penny Steam. Direct vanuit Keighley maakt de lijn een scherpe boog naar rechts in een helling. Daar moet even flink getrokken worden. Bij de KWVR rijdt overigens ook nog een War Department 2-8-0.

Gerard

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: USATC S160 (oorlogslok 44/45, zuiden van Nederland)
« Reactie #31 Gepost op: 19 November 2016, 08:34:26 »
De War Department 1D die bij de Keighley and Worth Valley Railway rijdt, is de ex NS 4464.
Deze is door de NS aan Zweden verkocht, en uiteindelijk in Engeland bewaard. Dit is ook de laatste 1D loc die nog bestaat, de rest zijn 1E (het longmoor type)
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

ijzeren rijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: USATC S160 (oorlogslok 44/45, zuiden van Nederland)
« Reactie #32 Gepost op: 19 November 2016, 10:28:35 »
"De locs reden vanuit Zuid-Limburg via Sittard en Roermond via de Meinweg naar Mönchengladbach.  Via Herzogenrath kwamen ze weer terug Limburg in. Er werd een rondje gereden.
Ggz, Gérard Drost"


Aanvulling
Na de bevrijding van Vlodrop Station (28-02-1945), Herkenbosch en Roermond (01-03-1945) herstellen de geallieerden de lijn snel en ook het tweede spoor nemen ze weer in gebruik. Het verkeer naar Duitsland loopt vanaf Maastricht, via Vlodrop en Dalheim. Retour loopt het treinenverkeer via Baal en Heerlen. Een uitzondering wordt gemaakt voor Hospitaaltreinen. Gezien hun prioriteit worden deze ook over Vlodrop teruggeleid.

Van 10 april 1945 tot begin juni 1945 komt alleen militair goederenvervoer over deze lijn. Later is ook gewoon goederenverkeer mogelijk.
Aangezien Station Vlodrop niet meer in gebruik was gezien het bombardement van 24-09-1944, werkten de nederlandse spoorwegbeambten na de oorlog enige tijd op Station Dalheim.

citaat dagboek Paters franciscanen Klooster Sankt Ludwig
24-09-1944   Voor de 7e keer kreeg het station een bombardement te verduren. Maar nu is de afloop minder gelukkig dan de vorige maal. Vliegtuigen draaien wat rond boven ons hoofd.

28-09-1944   ”Begravenis" van het meisje. Twee Engelse jagers wilden precies weten wat er te doen was en cirkelden over de processie. De begravenis zelf was bijzonder omdat er een lange lijkrede gehouden werd door de Duitse P. Magister. Het leek alsof hij zich met nadruk richtte tot de soldaten van de stationswacht, die met wat bloemen in de hand deze droeve plechtigheid escodeerden. En het was alsof God zelf legers van de hele wereld toesprak



zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
S160 USA
« Reactie #33 Gepost op: 21 November 2016, 17:27:45 »
De stoomlocs S160 werden voor Engeland en het Europese vaste land gebouwd om het railverkeer weer op gang te helpen. Ik geloof dat Roco deze ook heeft aangekondigd? Of was dat een ander type? Hebben deze machines ook werkelijk in Nederland dienst gedaan? Ik meen dat ik ooit eens een foto gezien heb met een Amerikaanse machine in Nederland. Ik bedoel dus NIET de machine die nu bij de SGB te bewonderen is, namelijk de Enter.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

guest7823

  • Gast
Re: USATC S160 (oorlogslok 44/45, zuiden van Nederland)
« Reactie #34 Gepost op: 21 November 2016, 18:43:05 »
Op een van die Britse S160's heeft kapitein Kniesoor gestookt. Eens kijken of hij zijn ervaringen wil delen  ;D



......

Die herinneringen moet ik misschien maar eens uitschrijven  :laugh:

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: USATC S160 (oorlogslok 44/45, zuiden van Nederland)
« Reactie #35 Gepost op: 21 November 2016, 19:36:41 »
Zeker!!

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*