Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcoK1999
Vandaag om 23:39:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 23:35:13
Aanpassen baanplan bestaande baan door hervé
Vandaag om 23:30:27
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 23:02:49
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:53:36
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:36:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:14:12
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 21:51:09
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 21:34:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:29:45
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
Vandaag om 21:11:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:10:56
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
Vandaag om 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
Vandaag om 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
Vandaag om 20:39:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:05:30
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
Vandaag om 17:32:15
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
  

Auteur Topic: Basisnet vergroot veiligheid voor omwonenden van spoor, weg en water  (gelezen 985 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12463
    • sleutelspoor
Op 1 april is de regeling ‘Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen’ in werking door een wetswijziging. Het Basisnet verhoogt de veiligheid van mensen die wonen of werken in de buurt van rijksinfrastructuur (auto-, spoor- en vaarwegen) waarover gevaarlijke stoffen worden vervoerd. In de regeling ligt vast wat de maximale risico’s voor omwonenden mogen zijn. Die begrenzing was er tot nu toe niet. Bovendien zorgt het Basisnet ervoor dat gevaarlijke stoffen tussen de belangrijkste industriële locaties in Nederland en het buitenland vervoerd kunnen blijven worden.

‘Dichtbevolkte gebieden worden waar mogelijk ontzien, terwijl chemische bedrijven bereikbaar blijven. Zo draagt het Basisnet bij aan veiliger vervoer van goederen’, aldus staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu (IenM).

In Nederland is de kans op ongelukken met het vervoer van gevaarlijke stoffen erg klein. Dat moet zo blijven, vindt het kabinet, ook als dit vervoer in de toekomst groeit. De meeste gevaarlijke stoffen worden vervoerd via pijpleidingen (circa 52%) of met binnenvaartschepen (circa 40%), de rest in vrachtwagens (circa 6%) en in goederentreinen (circa 2%)1 .

Risicoplafond
Per traject geeft Basisnet een risicoplafond voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. ProRail houdt het aantal ladingen van het spoorvervoer bij. Rijkswaterstaat doet dit voor weg en water. Het ministerie van IenM let erop dat het vervoer inderdaad binnen deze risicoplafonds plaatsvindt.

IenM overlegt met vervoerders en verladers (de chemische industrie) indien overschrijding van een risicoplafond op een traject dreigt. Het risico moet immers binnen de grenzen blijven. Daarvoor zijn aanvullende maatregelen mogelijk: bijvoorbeeld het veiliger maken van voertuigen (ketels met dikkere wanden, verklikkers voor hete assen aan ketelwagons, dubbelwandige tankers) of het aanpassen van de infrastructuur (minder wissels in het spoor). In het uiterste geval moet de vervoerder een andere route nemen. Het vervoer van gevaarlijke stoffen moet waar mogelijk verschuiven van spoorlijnen waarop personen- en goederentreinen rijden naar de Betuweroute waarop alleen goederenvervoer plaatsvindt.

Naast het verhogen van de veiligheid voor omwonenden zorgt het Basisnet ervoor dat de bevoorrading van chemische bedrijven verzekerd blijft. Ook maakt de regeling helder waar in de omgeving van rijksinfrastructuur gebouwd mag worden en waar niet. Informatie over het Basisnet is te vinden bij het Kenniscentrum Infomil van Rijkswaterstaat: www.infomil.nl.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.