Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door M. Ardon
Vandaag om 16:22:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
  

Auteur Topic: Fleischmann wisselaandrijvingen 6421 en 6422  (gelezen 3738 keer)

rschuite

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Fleischmann wisselaandrijvingen 6421 en 6422
« Gepost op: 11 February 2015, 21:37:26 »
Onlangs heb ik in Houten een aantal Fleischmann wisselaandrijvingen 6421 en 6422 gekocht.
Een aantal aandrijvingen stoppen met schakelen na 10-20 impulsen. Als ik de aandrijving/wissel vervolgens een paar keer met de hand schakel, dan werkt de electronische aandrijving weer. Soms ook werkt de aandrijving los wel, maar als ik hem aan een wissel vastmaak, werkt hij weer niet.
Ik heb de aandrijving ook al 15 minuten ondergedompeld in de wasbenzine, echter zonder merkbaar verschil.
Wie heeft nog suggesties?

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Fleischmann wisselaandrijvingen 6421 en 6422
« Reactie #1 Gepost op: 12 February 2015, 11:20:48 »
Hallo,

Deze aandrijvingen zijn voorzien van een eindafschakeling. Deze eindafschakeling werkt met een contactveertje dat over een printbaan en twee contactpunten schuift. Na verloop van tijd slijt dit en maakt het veertje niet meer goed contact.
Op onze club baan halen we de aandrijving uit elkaar en solderen een draad over de contacten. Je hebt hierna geen eindafschakeling meer! Bedien je alles met een Pc of digitaal, maakt dit echter niets uit.
Mocht je er niet uitkomen, lees ik het wel en plaats een paar foto's.

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Fleischmann wisselaandrijvingen 6421 en 6422
« Reactie #2 Gepost op: 12 February 2015, 12:33:47 »
Hallo,

Toch even een opmerking...

Op onze club baan halen we de aandrijving uit elkaar en solderen een draad over de contacten. Je hebt hierna geen eindafschakeling meer! Bedien je alles met een Pc of digitaal, maakt dit echter niets uit.

Het schakelen zonder eindafschakeling blijkt wel degelijk "overwachte" consequenties te kunnen hebben, juist bij digitale bediening via een Pc:

> http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63101.0.html

Bijna alle wisseldecoders hebben standaard een "eigen" schakeltijd, die vaak los staat van het in- en uitschakelen door de Pc-software zelf. Bij het schakelen van bijvoorbeeld wisselstraten kunnen wisseldecoders dan behoorlijk onder "stress" komen te staan omdat dan juist zonder eindafschakeling meerdere wissels tegelijkertijd enige tijd onder spanning kunnen blijven staan. Zelfs belastingen van 6 ampère of meer zijn dan mogelijk...

Zie daartoe de specifieke uitleg in dezelfde topic onder:

> http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63101.msg3221544074.html#msg3221544074

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 12 February 2015, 16:38:33 door Bert_Apd. Reden: iets uitgebreidere tekst opgenomen »

rschuite

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Fleischmann wisselaandrijvingen 6421 en 6422
« Reactie #3 Gepost op: 15 February 2015, 14:53:26 »
Beste Roelof
Bedankt voor je heldere antwoord!
Ik heb inderdaad een veertje gezien, maar of dat inderdaad de bewuste eindafschakeling is, weet ik niet zeker.
Zou je inderdaad de foto's kunnen uploaden of deze aan mij toesturen.
Bij voorbaat dank

Ronald
Hallo,

Deze aandrijvingen zijn voorzien van een eindafschakeling. Deze eindafschakeling werkt met een contactveertje dat over een printbaan en twee contactpunten schuift. Na verloop van tijd slijt dit en maakt het veertje niet meer goed contact.
Op onze club baan halen we de aandrijving uit elkaar en solderen een draad over de contacten. Je hebt hierna geen eindafschakeling meer! Bedien je alles met een Pc of digitaal, maakt dit echter niets uit.
Mocht je er niet uitkomen, lees ik het wel en plaats een paar foto's.

Groet, Roelof

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann wisselaandrijvingen 6421 en 6422
« Reactie #4 Gepost op: 15 February 2015, 15:25:41 »
Op de website van een Duitse hobbyist vond ik twee foto's van een Fleischmann aandrijving. Stukje naar beneden scrollen. Op de linker foto zie je het bewuste contactveertje apart, op de rechter foto de contacten overbrugd.
Foto's kun je in groter formaat zien door er op te klikken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rschuite

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Fleischmann wisselaandrijvingen 6421 en 6422
« Reactie #5 Gepost op: 16 February 2015, 10:48:32 »
Beste Klaas
Bedankt voor de link!
Echter deze foto's zijn van een andere N? schakeling dan de 6421 en 6422. Dus als je daar nog foto's van hebt:http://forum.beneluxspoor.net/Smileys/classic/smiley.gif