Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
Vandaag om 22:42:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:36:58
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
Vandaag om 22:20:42
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46

Auteur Topic: baanontwerp  (gelezen 3920 keer)

F.Koers

• Offline Offline
baanontwerp
« Gepost op: 15 September 2007, 15:53:27 »
Hallo beste Modelspoorvrienden

Gelukkig heb ik op dit forum gelezen dat er meerdere beginnende modelspoorbouwers zijn
Ondanks mijn leeftijd van 60 jaar is dit mijn eerste (Fleischmann-Profi) baan in een ruimte van 0ng. 2X4 meter
Verder rij ik digitaal met de Roco lokmuis 2
Op Internet heb ik al veel gelezen over digitaliseren van de baan
Uiteindelijk is mijn einddoel om te rijden met Dinamo als besturing en Koploper als software.
Voorlopig is dat voor mij nog veel te ingewikkeld en probeer nu via dit forum met hele kleine stapjes tegelijk vooruit te komen
Tenslotte hoeft de baan niet in een jaar klaar, het blijft een hobby nietwaar?
Mijn eerste vraag is:Voor dat ik de rails definitief vast ga leggen,welke voorbereiding moet ik treffen?
Concreter: Ik heb iets gelezen over de baan verdelen in blokken.
Hoe moet je dat doen, op sommige plaatsen raillassen weglaten?
Maar hoe krijgt elk blok dan zijn stroom?
Tweede vraag : Ik heb op MP een Fleischmann keerlus gekocht, maar ik durf deze nog niet in te bouwen omdat ik digitaal rij met Roco lokmuis 2
Is deze keerlus alleen analoog te gebruiken of kan ik de keerlus ongestraft toepassen?
Ik hoop van jullie te horen

Groetjes  Frans

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: baanontwerp
« Reactie #1 Gepost op: 15 September 2007, 18:17:22 »
Mijn eerste vraag is:Voor dat ik de rails definitief vast ga leggen,welke voorbereiding moet ik treffen?
Concreter: Ik heb iets gelezen over de baan verdelen in blokken.
Hoe moet je dat doen, op sommige plaatsen raillassen weglaten?
Maar hoe krijgt elk blok dan zijn stroom?

De raillassen verwijder je en vervang je door plastic railverbinders.
Het blok krijgt via een bezetmelder, of via een blokprint zijn  stroom en rij informatie.

Citaat
Tweede vraag : Ik heb op MP een Fleischmann keerlus gekocht, maar ik durf deze nog niet in te bouwen omdat ik digitaal rij met Roco lokmuis 2
Is deze keerlus alleen analoog te gebruiken of kan ik de keerlus ongestraft toepassen?

Deze keerlus is alleen geschikt voor analoog. Voor de digitale baan zijn er andere oplossingen.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

F.Koers

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 15 September 2007, 19:28:09 »
Hartelijk bedankt Wim

Helaas heb ik nu dus een onbruikbare keerlus
Had ik maar eerder gevraagd!
Wat betreft de blokken: Ik heb nu een binnenbaan  en een buitenbaan , onderling met elkaar in verbinding met 2X2 wissels
Is het verstandig om het plasic raillasje precies in het midden van de beide wissels te plaatsen, dus daar waar de bochten van de 2 wissels aan elkaar verbonden zijn?
Elke wissel komt dan in een ander blok
Of mag er helemaal geen wissel in een blok en moet ik alle wissels voor en achter isoleren en apart van stroom voorzien?

Mvrgr   Frans

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 15 September 2007, 22:02:55 »
Frans,

Voordat je gaat isoleren, of je baan in blokken gat verdelen, zal ik eerst eens de gebruiksaanwijzing van het besturingssysteem wat je gaat gebruiken lezen. Je zegt dat je denkt om Dinamo te gaan gebruiken, dat is natuurlijk een mogelijkheid, maar is niet echt eenvoudig en vergt toch wel enige kennis van electronica en computertechniek. Het is een prima systeem, maar niet echt eenvoudig.

Misschien is het wel verstandiger om een inteface op je Lokmaus aan te sluiten en via die manier te gaan werken.

Verder is het van belang hoe een besturingsprogramma met blokken of bezetmeldpunten omgaat, dus een sluitend antwoord op je vraag kan ik je niet geven. Je zult eerst een basis beslissing moeten nemen.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 16 September 2007, 02:12:56 »
Beste Frans,

Ik sluit me aan bij hetgeen Wim al zei tegen je, echter ik zou er nog wat aan toe willen voegen.
Gezien het feit dat je nog niet zo bekend bent met digitaal is het misschien een goed idee om de baan vooralsnog niet definitief vast te leggen zodat je een beetje kunt ' oefenen ' en er op deze manier achter kan komen hoe alles in zijn werk gaat,wat wel en niet gaat enzovoorts.
Het spaart je de tijd en moeite dat wanneer de baan vast zou liggen en het zou niet werken dat je dingen moet veranderen bijvoorbeeld.
Misschien is het handig om eerst een tekening van de baan te maken zoals je de baan in gedachten hebt,inclusief de blokken.
Vervolgens als je je plan aan Wim voorlegt kan Wim je van verder advies zijn wat wel en niet kan in het ontwerp.
Het gezegde van oefening baart kunst gaat in dit geval ook op maar dan met betrekking op het ontdekken van wat wel en niet kan met digitaalrijden  ;)

Veel succes,

Met vriendelijke groet,

Peter.

F.Koers

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 16 September 2007, 12:06:59 »
Beste Wim en Peter

Bedankt voor jullie advies
Het is voor mij voorlopig inderdaad te hoog gegrepen
Ik ga met jullie voorstel aan de slag, met de Lokmuis
Dus op zoek of er een interface bestaat op de Lokmuis,echter in de gebruiksaanwijzing van de Lokmuis vind ik niets over blokken verdeling en ook niet over aansluiting op een PC.
Ook ga ik nu eerst de baan op papier zetten ( hoe dat weet ik nog niet, ook dat kan ik alleen handmatig )
Tegen de tijd dat ik de baan op papier heb, leg ik deze graag aan jullie voor om te kijken hoe het verder moet
Bedankt, en tot de volgende keer

Mvrgr

Frans

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 16 September 2007, 19:19:30 »
Frans, je kunt ook overwegen een andere digitale set te kopen. Inplaats van te gaan werken met Dinamo.

Je kunt daarbij denken aan de aanschaf van een Daisy, je kunt daarmee zowel analoog als digitaal mee rijden, en je kunt er via een tussenkastje ook nog je Locmaus op aansluiten. Via een LocoBuffer en dus het Loconet kun je dan computergestuurd rijden. Ook dit is een systeem met ongekende mogelijkheden. Meer weten kijk op www.uhlenbrock.de

Mvg
Wim.

F.Koers

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 17 September 2007, 12:07:23 »
Hallo Wim

Bedankt voor je reactie
In mijn geval vind je dus het beste om een Daisy aan te schaffen
Dat brengt mij weer wat verder want in de wirwar van systemen is het voor een beginner erg moeilijk om een keuze te maken
Dan maar eventjes wat sparen( 200 Euro is toch een investering )
Weet je misschien ook een niet te duur tekenprogramma om mijn baan in beeld te brengen?
Verder wil ik graag van dit forum gebruik maken om alle beginnende modelspoorders een hart onder de riem te steken.
Zelf ben ik 2 jaar geleden begonnen met het geschikt maken van een kamertje van 2X4 meter
Naveel plannen, wikken en wegen, kijken en vragen op beurzen heb ik nu een L-vormige dubbelsporige HO baan liggen, met in totaal 4 wissels,
NS materiaal verzameld, vitrine kast ingericht en met de Roco Lokmuis kan ik nu 2 treinen laten rijden.
Al met al een enome klus, die mij als houtworm wel lag.
Ik heb moeten leren om mij niet te laten frusteren door mijn omgeving door vragen als: Is de baan nou nog niet klaar? Nooit dus : Het is een hobby, dus je blijft er mee bezig.
Dan ben ik nu dus aangeland op een punt hoe het verder kan.
Ik kan besluiten dat de verzameling voltooid is en dat 2 treintjes rond laten rijden wel voldoende is en me nu met landschapbouw bezig gaan houden om de baan "af" te maken. Niks mis mee denk ik
Maar op beurzen fascineerde het me om ploseling uit het :" niets" een trein te zien opduiken, te stoppen, weer op te trekken, enz.
Dat wil ik dus ook!!
Maar wat betreft elektronica ben ik een barbaar.
Toch wil ik via studie en ( heel belangrijk) via dit forum met kleine stapjes tegelijk me dit eigen proberen te maken.
Misschien komt de baan nooit af, maar ik heb wel een fantastiche hobby!!
Tot een volgende keer.

Groetjes   
Frans

The_Masterer

• Offline Offline
  • Tjoeke tjoek tuut tuut
« Reactie #8 Gepost op: 19 September 2007, 17:03:16 »
En wat is er mis met een testbaantje om "alles" onder de knie te krijgen op digitaal gebied.  ;D

Een goedkoop tekenprogramma (als je toch al windows gebruikt) is paint. Wil je wat meer mogelijkheden dan kun je hier op het forum wel wat vinden. De een gebruikt winrail (waaronder ik) de ander doet iets met drail en zo zijn er nog wel een aantal. Even zoeken hier op het forum levert je die info wel.

F.Koers

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 20 September 2007, 14:52:41 »
Hallo Masterer

Bedankt voor je reactie

Misschien komt het door mijn stuntelige computervaardigheden, maar dit zijn mijn bevindingen op jouw advies:

Paint is inderdaad erg summier : lijnen en bogen lukt wel, maar ik mis de maatvoering,cq. schaal
Winrail kost 47 Euro en Drail is ook niet meer gratis
Verder snuffelen op dit forum kwam ik xtrkcad tegen: na het downloaden kon ik het niet geopend krijgen
Tenslotte Trackplanner: Is gratis,goed te downloaden en mee te werken
Voor een beginner als ik meer dan voldoende,ik moet nog wel veel oefenen om de mogelijkheden te leren kennen.

Op advies van dit forum blijft mijn baan voorlopig als test en oefenbaantje "los"liggen,nog eventjes sparen voor een Daisy besturing, ook daarmee studeren en oefenen.

Een volgende vraag is: Als het baanplan uitgetekend is, hoe krijg ik het dan ingevoegd op dit forum?
Ik zie wel de knop "Voeg afbeelding toe" , maar op welke schaal is dat het beste? en als ik fotos wil toevoegen?

Vriendelijke groet

Frans

treinfan

• Offline Offline
  • 515,3 km/h - is toch al verbroken
    • Rens' Treinenpagina
« Reactie #10 Gepost op: 20 September 2007, 15:02:50 »
Hoe je het baanplan hier kan laten verschijnen:
met trackplanner kan je het baanplan exporteren in een JPEG bestand (.jpg), dat moet je doen en het bestand opslaan op je pc.
links in het menu van deze site kan je dan plaatje uploaden aanklikken, hier moet je dan het baanplan op je pc kiezen door op bladeren te klikken en daarna kan je uploaden.
Van de afbeelding moet je dan het volledige internet-adres kopieren.
Dan kan je in een post op voeg afbeelding toe drukken en het internet tussen de [ img] en [/ img]  haakjes zetten (die dan zonder spatis erin in je bericht staan).
Als je dan het bericht bekijkt/verzendt, heb je het plaatje in je bericht ;) :)
mvg, Rens Bloom

F.Koers

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 21 September 2007, 16:49:54 »
Bedankt Rens

Dat moet lukken zo
Ik ben nog niet helemaal zover (ben nog aan het oefenen met Trackplanner)
Het lukt al aardig

mvrgr

Frans