Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:23:37
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
Sfeer op je modelbaan door Rob Ellerman
Vandaag om 19:46:38
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:30:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 18:56:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
  

Auteur Topic: Lima Hondekop kortkoppeling  (gelezen 5073 keer)

Piet van Dorssen

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Lima Hondekop kortkoppeling
« Gepost op: 01 January 2007, 16:11:15 »
Wie heeft ervaring met het inbouwen van een kortkoppeling in de motorbak van een Lima Hondekop? De overige rijtuigen zijn af en werken prima met een Symoba kortkoppeling.
NS tijdperk 3; Lenz Digital Plus; station Meppel; Koploper in voorbereiding

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Lima Hondekop kortkoppeling
« Reactie #1 Gepost op: 08 January 2007, 14:23:16 »
Kijk eens op de site van Chris. Hij heeft ook een koploper kort gekoppeld (koppelloper?  ;)  )
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Lima Hondekop kortkoppeling
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2007, 15:37:50 »
Wat ik ooit hiervoor heb gedaan bij een Lima hondekop is de motor naar de neus verplaatsen.
Werkwijze: motor eruit halen en sjabloontje maken ter groote van het gat. Sjabloon op plaats waar kopdraaistel zit plakken en gat uitzagen. Uitgezaagde stuk in originele gat plakken m.b.v. enkele reepjes styreen. Hier ontstaat dan dezelfde ruimte voor de kortkoppeling als bij de andere rijtuigen. De motor kan dan in het nieuwe gat, dit past net bij de frontruiten, alleen in sommige uitvoeringen moet in de doorzichtige binnenkap een gat bovenin gemaakt worden (zit origineel ook boven motor). En als ik mij goed herinner nog 2 smalle reepjes styreen plakken aan de zijkanten van het nieuwe gat (het kan zijn dat ik in de war ben met Mat '46 ombouw), hier steunt het draaistel tegen. Even goed vergelijken met de originele plaats van de motor dus of dit nodig is.

Helaas geen foto's mogelijk, ik heb de Lima hondekoppen niet meer.

Albert
« Laatst bewerkt op: 08 January 2007, 15:44:42 door Albert.H0 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Lima Hondekop kortkoppeling
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2007, 16:23:48 »
Ik heb hetzelfde gedaan als Albert, alleen heb ik de Lima motor vervangen door een spud. Scheelt weer pas en  zaagwerk ;)

Remco

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1484
Re:Lima Hondekop kortkoppeling
« Reactie #4 Gepost op: 05 March 2010, 10:16:09 »
Dag Remco,

Heb je ook foto's van de geplaatste spud in de Lima Hondekop.
Hoe is de trekkracht van die spud?Kan het een 4 delig tre1nstel trekken.

mvg Henk

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5337
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Lima Hondekop kortkoppeling
« Reactie #5 Gepost op: 05 March 2010, 10:20:16 »
Met 1 spud trek je geen 4-delige hondekop, een 2-tje gaat nog net, maar in de bochten wordt 't al lastig.
Dit is ook een optie:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14756.0.html
Dan kun je vervolgens met Symoba's de bakken kortkoppelen.

Groet, Bessel
« Laatst bewerkt op: 05 March 2010, 10:22:53 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

rpammeraal

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Lima Hondekop kortkoppeling
« Reactie #6 Gepost op: 29 April 2017, 19:54:56 »
Heeft iemand fotos hoe een symoba op lima hondekop motorbak geïnstalleerd is?
Ben er (ook) mee bezig, maar zie absoluut geen ruimte, ook niet als het motordraaistel naar voren verplaatst is.
Het loopdraaistel (met stroomafname) neemt zoveel ruimte in dat t mij onmogelijk lijkt om symobas te installeren.
Maar, een plaatje zegt meer dan 80.000 woorden...