Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

herrmann door Martin Hornis
Vandaag om 01:19:56
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 01:04:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 00:44:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wummeke
Vandaag om 00:42:32
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:38
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 00:01:16
Terschellinger Spoor door KNed
20 December 2025, 23:52:18
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Ronald Halma
20 December 2025, 23:52:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
20 December 2025, 23:45:58
'Permaloog' met electronenbuizen door Eric B
20 December 2025, 23:23:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 December 2025, 22:52:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
20 December 2025, 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
20 December 2025, 22:32:01
Stub switches door Frank 123
20 December 2025, 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
20 December 2025, 21:57:28
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
20 December 2025, 21:34:24
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
20 December 2025, 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
20 December 2025, 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
20 December 2025, 20:44:07
Roco smeerolie door gtw6016
20 December 2025, 20:36:57
US diorama in H0 door Wim Vink
20 December 2025, 20:29:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
20 December 2025, 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
20 December 2025, 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
20 December 2025, 18:13:44
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
20 December 2025, 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
20 December 2025, 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
20 December 2025, 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 December 2025, 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
20 December 2025, 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
20 December 2025, 15:01:09
  

Auteur Topic: Lenz booster parallel aansluiten mogelijk?  (gelezen 2926 keer)

Trix-express

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Lenz booster parallel aansluiten mogelijk?
« Gepost op: 31 December 2014, 10:12:54 »
Ik heb twee booster van lenz (LV102).
Nu heb ik gelezen in de nieuwe gebruiksaanwijzing die ik gedownload heb van de website van lenz.
Dat je twee booster parallel kan aansluiten.
Weet iemand of dat ook kan met oudere versies booster van lenz.

Mvg maarten roos
« Laatst bewerkt op: 06 January 2015, 21:50:54 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangepast »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8100
Re: lenz booster parallel aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 31 December 2014, 11:52:27 »
Ja  ;D
Al je boosters staan parallel om het signaal van de centrale te versterken. C,D en E gaan naar alle ingangen van de boosters.
De uitgangen uiteraard wel gescheiden houden.
Gr.
Eric

Trix-express

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: lenz booster parallel aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 31 December 2014, 12:07:25 »
Beste Eric,

Het gaat juist om de uitgangen J en K.
Volgens de handleiding  5th  editie van lenz van booster LV102 kan je de uitgangen parallel aansluiten.
Je kan dat terug vinden in paragraaf 9, blz  12 en 13.
maar kan dat ook bij booster die ouder zijn.

Gr Maarten



« Laatst bewerkt op: 31 December 2014, 12:10:26 door Trix-express »

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
  • Vriend van vlaflip
Re: lenz booster parallel aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 31 December 2014, 12:13:33 »
Hoi,
inderdaad is dit bij Lenz boosters mogelijk, maar de vraag is of je wel 10 ampere wilt kunnen gebruiken door 1 draad. Ik denk dat je je van de risico's bewust moet zijn, gezien het ondertussen een aardig vermogen is waarbij je dingen serieus kunt opblazen, je praat tenslotte dan over bijna 200watt!
Ik zou het risico niet aangaan. :-X
Succes, Hans

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1502
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: lenz booster parallel aansluiten
« Reactie #4 Gepost op: 06 January 2015, 14:56:01 »
vastgelaste wielen bij een kortsluiting  >:( tenzij de centrale snel genoeg afschakelt.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22762
Re: lenz booster parallel aansluiten
« Reactie #5 Gepost op: 06 January 2015, 15:03:14 »
Jaren een 10A zelfbouwbooster gebruikt en mits goed aangesloten - voldoende dikke leidingen - geen enkel probleem. Alleen waarom zou je twee boosters parallel willen aansluiten?  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27058
    • Pagina van klaas
Re: lenz booster parallel aansluiten
« Reactie #6 Gepost op: 06 January 2015, 15:30:50 »
De EDiTS booster is feitelijk ook een dubbele booster. Twee eindtrappen met een gezamenlijke ingangsschakeling.
Levert ook 10A. Als je de tweede eindtrap weglaat heb je een 5A booster.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: lenz booster parallel aansluiten
« Reactie #7 Gepost op: 06 January 2015, 19:57:30 »
Het is geen enkel probleem dit bij de lenz boosters te doen. Niet bij de nieuwe en ook niet bij oudere versies.
Ik gebruik het al enkele jaren voor mijn LGB baan buiten.
En nooit last gehad. Ook niet bijeen kortsluiting. Schakelt hij heel netjes af.
En 10A is helemaal niets mis mee dan. Die treinen gebruiken wel wat.
Is zelfs 1 van de redenen waarom ik uiteindelijk voor Lenz gekozen heb als aansturing voor mijn LGB baan.

Roelco



Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: lenz booster parallel aansluiten
« Reactie #8 Gepost op: 06 January 2015, 21:40:17 »
Toch denk ik dat een kortsluiting bij LGB iets minder snel
schade oplevert dan op bijvoorbeeld N ?
Groet, Ronald.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
Re: lenz booster parallel aansluiten
« Reactie #9 Gepost op: 06 January 2015, 21:48:15 »
Ik heb een LV102 van enkele jaren oud en eentje van ongeveer 1 jaar oud.
Beide staan niet parallel geschakeld en worden gevoed met elk een eigen trafo. Ik merk in elk geval wel dat de top-top spanning van beide boosters ongeveer 0,7 V verschillend is. Bij wijze van test ook beide booster eens gevoed door dezelfde trafo maar de uitkomst was identiek.
Ook de CV setting voor de uitgangsspanning bij beide boosters is identiek.

Lenz geeft idd. wel aan dat je ze parallel kan schakelen echter ik stel me toch wel de vraag wat bij mij de gevolgen zouden zijn van een afwijkende uitgangsspanning.

mvg,

patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: lenz booster parallel aansluiten
« Reactie #10 Gepost op: 07 January 2015, 08:45:32 »
Toch denk ik dat een kortsluiting bij LGB iets minder snel
schade oplevert dan op bijvoorbeeld N ?

Klopt, maar voor een N baan lijkt het me ook niet echt nodig om ze parallel te schakelen. Kun je beter 2 secties maken in je baanplan.
Met LGB kwam ik dan soms nog niet goed uit omdat dan te veel treinen in 1 sectie reden, en niets in de ander. En een andere keer weer net andersom.
Een goede verdeling bleek daar nogal lastig te zijn. Ook al omdat je buiten iets minder makkelijk ergens een nieuwe sectie maakt. Dus daar gegaan voor 1 sectie van beide boosters.

Voor mijn H0 baan heb ik de boosters ook niet parallel geschakeld, maar meerdere secties gemaakt.
Maar dan nog worden ze regelmatig parallel geschakeld op moment dat er een trein of wagen met verlichting de overgang passeert.
Bij 1 overgang heb ik dat zitten in de keerlus schakeling. Bij het binnen rijden is die gekoppeld met de booster die de sectie er voor ook voed. Bij het uitrijden met de booster die de sectie er na voed.
Bij andere overgangen zijn het gewoon 2 korte isolaties die makkelijk overbrugt kunnen worden door een lok.

Ik heb een LV102 van enkele jaren oud en eentje van ongeveer 1 jaar oud.
Beide staan niet parallel geschakeld en worden gevoed met elk een eigen trafo. Ik merk in elk geval wel dat de top-top spanning van beide boosters ongeveer 0,7 V verschillend is. Bij wijze van test ook beide booster eens gevoed door dezelfde trafo maar de uitkomst was identiek.
Ook de CV setting voor de uitgangsspanning bij beide boosters is identiek.

Lenz geeft idd. wel aan dat je ze parallel kan schakelen echter ik stel me toch wel de vraag wat bij mij de gevolgen zouden zijn van een afwijkende uitgangsspanning.

mvg,

patrick

Patrick,
Je zou in staat moeten zijn dit verschil te verkleinen. De lenz boosters kun je per 0.5V instellen. Dus moet je altijd een verschil van minder dan 0.5V kunnen krijgen. Al adviseert Lenz wel om de waarde van de CV voor deze instelling gelijk te  houden voor alle boosters.

Roelco

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22762
Re: lenz booster parallel aansluiten
« Reactie #11 Gepost op: 07 January 2015, 10:42:13 »
Toch denk ik dat een kortsluiting bij LGB iets minder snel
schade oplevert dan op bijvoorbeeld N ?

Het wezenlijke probleem met een zware booster is dat de leidingen te dun kunnen zijn om de kortsluitstromen te verwerken. Als de booster is begrensd op 10A en de bedrading wil maar 8A doorlaten, dan zal de kortsluitsignalering nooit werken. Dat los je op door voldoende dikke bedrading te gebruiken, maar dan blijven de locs een zwak punt. De stroomafnemertjes en/of draadjes in de loc kunnen zo dun zijn dat ze zelf over die korte afstand niet voldoende stroom kunnen verwerken. Bij sluiting op een wissel of bij ontsporing slaat de booster dan niet af en de loc neemt de rol van zekering waar.  ;D Dat verhaal van vastgelaste wielen is onzin, maar vroeg of laat gaan de stroomafnemertjes en/of draadje in rook op. Duurt dat te lang, dan kan er zelfs brand ontstaan.
Het zal duidelijk zijn dat dit risico groter is naarmate de schaal kleiner wordt, maar ja dan neemt tegelijk de stroombehoefte af. Ik vind 3A altijd krap, maar met die 5A van een Lenz booster kan een groot deel van de modelbanen in de schalen tot en met H0 toe. Heb je meer stroombehoefte en wil je toch een zware booster (goedkoop en geen boosterovergangen) dan verdeel je de baan in secties die je apart afzekert op 3A of zo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.