Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door Jan-Peter
Vandaag om 10:12:25
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 10:11:54
Sankt Georgen. door Wim Vink
Vandaag om 10:11:37
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:09:44
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 10:06:33
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 10:02:15
The Micro Model Railway Dispatch door g-j
Vandaag om 09:54:26
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 09:47:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 09:31:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:27:36
Molenbaan (werktitel) door tothebeach
Vandaag om 08:58:39
Mijn geweatherde modellen door Keska
Vandaag om 08:55:55
Bauarbeiten im gange door V200-G2000
Vandaag om 08:53:54
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:31:14
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 05:07:19
Minibaan Visserskaai H0 door Peter J K
Vandaag om 00:51:21
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door RieX
21 December 2025, 23:58:41
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door Dave.......
21 December 2025, 23:47:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 December 2025, 23:32:02
Goede wensen voor 2026 door Ferdinand Bogman
21 December 2025, 23:30:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Schachbrett
21 December 2025, 23:28:59
Revier Rheinbrenner (H0) door Schachbrett
21 December 2025, 23:26:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
21 December 2025, 23:25:31
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
21 December 2025, 23:19:32
Rondom Charlois door Schachbrett
21 December 2025, 23:16:02
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
21 December 2025, 22:57:38
herrmann door grossraumwagen
21 December 2025, 22:25:46
Werkplaats Wael en Bosch door NS264
21 December 2025, 22:15:27
Zwederbaan door nighttrain1
21 December 2025, 21:34:20
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 December 2025, 21:25:09
  

Auteur Topic: Lenz booster parallel aansluiten mogelijk?  (gelezen 2943 keer)

Trix-express

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Lenz booster parallel aansluiten mogelijk?
« Gepost op: 31 December 2014, 10:12:54 »
Ik heb twee booster van lenz (LV102).
Nu heb ik gelezen in de nieuwe gebruiksaanwijzing die ik gedownload heb van de website van lenz.
Dat je twee booster parallel kan aansluiten.
Weet iemand of dat ook kan met oudere versies booster van lenz.

Mvg maarten roos
« Laatst bewerkt op: 06 January 2015, 21:50:54 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangepast »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8101
Re: lenz booster parallel aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 31 December 2014, 11:52:27 »
Ja  ;D
Al je boosters staan parallel om het signaal van de centrale te versterken. C,D en E gaan naar alle ingangen van de boosters.
De uitgangen uiteraard wel gescheiden houden.
Gr.
Eric

Trix-express

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: lenz booster parallel aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 31 December 2014, 12:07:25 »
Beste Eric,

Het gaat juist om de uitgangen J en K.
Volgens de handleiding  5th  editie van lenz van booster LV102 kan je de uitgangen parallel aansluiten.
Je kan dat terug vinden in paragraaf 9, blz  12 en 13.
maar kan dat ook bij booster die ouder zijn.

Gr Maarten



« Laatst bewerkt op: 31 December 2014, 12:10:26 door Trix-express »

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
  • Vriend van vlaflip
Re: lenz booster parallel aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 31 December 2014, 12:13:33 »
Hoi,
inderdaad is dit bij Lenz boosters mogelijk, maar de vraag is of je wel 10 ampere wilt kunnen gebruiken door 1 draad. Ik denk dat je je van de risico's bewust moet zijn, gezien het ondertussen een aardig vermogen is waarbij je dingen serieus kunt opblazen, je praat tenslotte dan over bijna 200watt!
Ik zou het risico niet aangaan. :-X
Succes, Hans

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1502
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: lenz booster parallel aansluiten
« Reactie #4 Gepost op: 06 January 2015, 14:56:01 »
vastgelaste wielen bij een kortsluiting  >:( tenzij de centrale snel genoeg afschakelt.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22763
Re: lenz booster parallel aansluiten
« Reactie #5 Gepost op: 06 January 2015, 15:03:14 »
Jaren een 10A zelfbouwbooster gebruikt en mits goed aangesloten - voldoende dikke leidingen - geen enkel probleem. Alleen waarom zou je twee boosters parallel willen aansluiten?  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27065
    • Pagina van klaas
Re: lenz booster parallel aansluiten
« Reactie #6 Gepost op: 06 January 2015, 15:30:50 »
De EDiTS booster is feitelijk ook een dubbele booster. Twee eindtrappen met een gezamenlijke ingangsschakeling.
Levert ook 10A. Als je de tweede eindtrap weglaat heb je een 5A booster.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: lenz booster parallel aansluiten
« Reactie #7 Gepost op: 06 January 2015, 19:57:30 »
Het is geen enkel probleem dit bij de lenz boosters te doen. Niet bij de nieuwe en ook niet bij oudere versies.
Ik gebruik het al enkele jaren voor mijn LGB baan buiten.
En nooit last gehad. Ook niet bijeen kortsluiting. Schakelt hij heel netjes af.
En 10A is helemaal niets mis mee dan. Die treinen gebruiken wel wat.
Is zelfs 1 van de redenen waarom ik uiteindelijk voor Lenz gekozen heb als aansturing voor mijn LGB baan.

Roelco



Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: lenz booster parallel aansluiten
« Reactie #8 Gepost op: 06 January 2015, 21:40:17 »
Toch denk ik dat een kortsluiting bij LGB iets minder snel
schade oplevert dan op bijvoorbeeld N ?
Groet, Ronald.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
Re: lenz booster parallel aansluiten
« Reactie #9 Gepost op: 06 January 2015, 21:48:15 »
Ik heb een LV102 van enkele jaren oud en eentje van ongeveer 1 jaar oud.
Beide staan niet parallel geschakeld en worden gevoed met elk een eigen trafo. Ik merk in elk geval wel dat de top-top spanning van beide boosters ongeveer 0,7 V verschillend is. Bij wijze van test ook beide booster eens gevoed door dezelfde trafo maar de uitkomst was identiek.
Ook de CV setting voor de uitgangsspanning bij beide boosters is identiek.

Lenz geeft idd. wel aan dat je ze parallel kan schakelen echter ik stel me toch wel de vraag wat bij mij de gevolgen zouden zijn van een afwijkende uitgangsspanning.

mvg,

patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: lenz booster parallel aansluiten
« Reactie #10 Gepost op: 07 January 2015, 08:45:32 »
Toch denk ik dat een kortsluiting bij LGB iets minder snel
schade oplevert dan op bijvoorbeeld N ?

Klopt, maar voor een N baan lijkt het me ook niet echt nodig om ze parallel te schakelen. Kun je beter 2 secties maken in je baanplan.
Met LGB kwam ik dan soms nog niet goed uit omdat dan te veel treinen in 1 sectie reden, en niets in de ander. En een andere keer weer net andersom.
Een goede verdeling bleek daar nogal lastig te zijn. Ook al omdat je buiten iets minder makkelijk ergens een nieuwe sectie maakt. Dus daar gegaan voor 1 sectie van beide boosters.

Voor mijn H0 baan heb ik de boosters ook niet parallel geschakeld, maar meerdere secties gemaakt.
Maar dan nog worden ze regelmatig parallel geschakeld op moment dat er een trein of wagen met verlichting de overgang passeert.
Bij 1 overgang heb ik dat zitten in de keerlus schakeling. Bij het binnen rijden is die gekoppeld met de booster die de sectie er voor ook voed. Bij het uitrijden met de booster die de sectie er na voed.
Bij andere overgangen zijn het gewoon 2 korte isolaties die makkelijk overbrugt kunnen worden door een lok.

Ik heb een LV102 van enkele jaren oud en eentje van ongeveer 1 jaar oud.
Beide staan niet parallel geschakeld en worden gevoed met elk een eigen trafo. Ik merk in elk geval wel dat de top-top spanning van beide boosters ongeveer 0,7 V verschillend is. Bij wijze van test ook beide booster eens gevoed door dezelfde trafo maar de uitkomst was identiek.
Ook de CV setting voor de uitgangsspanning bij beide boosters is identiek.

Lenz geeft idd. wel aan dat je ze parallel kan schakelen echter ik stel me toch wel de vraag wat bij mij de gevolgen zouden zijn van een afwijkende uitgangsspanning.

mvg,

patrick

Patrick,
Je zou in staat moeten zijn dit verschil te verkleinen. De lenz boosters kun je per 0.5V instellen. Dus moet je altijd een verschil van minder dan 0.5V kunnen krijgen. Al adviseert Lenz wel om de waarde van de CV voor deze instelling gelijk te  houden voor alle boosters.

Roelco

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22763
Re: lenz booster parallel aansluiten
« Reactie #11 Gepost op: 07 January 2015, 10:42:13 »
Toch denk ik dat een kortsluiting bij LGB iets minder snel
schade oplevert dan op bijvoorbeeld N ?

Het wezenlijke probleem met een zware booster is dat de leidingen te dun kunnen zijn om de kortsluitstromen te verwerken. Als de booster is begrensd op 10A en de bedrading wil maar 8A doorlaten, dan zal de kortsluitsignalering nooit werken. Dat los je op door voldoende dikke bedrading te gebruiken, maar dan blijven de locs een zwak punt. De stroomafnemertjes en/of draadjes in de loc kunnen zo dun zijn dat ze zelf over die korte afstand niet voldoende stroom kunnen verwerken. Bij sluiting op een wissel of bij ontsporing slaat de booster dan niet af en de loc neemt de rol van zekering waar.  ;D Dat verhaal van vastgelaste wielen is onzin, maar vroeg of laat gaan de stroomafnemertjes en/of draadje in rook op. Duurt dat te lang, dan kan er zelfs brand ontstaan.
Het zal duidelijk zijn dat dit risico groter is naarmate de schaal kleiner wordt, maar ja dan neemt tegelijk de stroombehoefte af. Ik vind 3A altijd krap, maar met die 5A van een Lenz booster kan een groot deel van de modelbanen in de schalen tot en met H0 toe. Heb je meer stroombehoefte en wil je toch een zware booster (goedkoop en geen boosterovergangen) dan verdeel je de baan in secties die je apart afzekert op 3A of zo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.