Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lichtbeeld Hondekop met proefsnor L omgekeerd L of 2 gele? door Hans Gvz
Vandaag om 22:22:29
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 22:10:28
Transfers AD reclame voor ombouw sprinter door Treintje_komt_zo
Vandaag om 21:55:10
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 21:45:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Arjen52
Vandaag om 21:43:44
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:41:48
Frans loodsje et cetera door DJV
Vandaag om 21:40:55
NS Postrijtuigen door Rob Ellerman
Vandaag om 21:40:51
Bahnstrecke 5867 door DJV
Vandaag om 21:35:48
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 21:27:09
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 21:21:45
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 21:16:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door hmmglaser
Vandaag om 21:08:07
Modelspoorbaan van Einte door Mark D.
Vandaag om 21:05:52
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:02:30
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 20:53:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 20:53:17
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220 door Freddy
Vandaag om 20:46:59
NS-1000 in spoor-1 door defender
Vandaag om 20:42:34
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 20:41:21
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door defender
Vandaag om 20:24:26
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Frank 123
Vandaag om 20:15:50
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:09
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Bahn-AG
Vandaag om 18:07:06
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 15:38:12
Opmerkelijk... door Eric B
Vandaag om 14:44:32
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:04:19
Pecorama Dicht door Noordpool
Vandaag om 13:47:10
  

Auteur Topic: Baanplan voor dit moment  (gelezen 5719 keer)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
Re: Baanplan voor dit moment
« Reactie #15 Gepost op: 29 April 2016, 09:47:10 »
Hierbij een kleine aanpassing.
Het gedeelte van de draaischuif zou ik anders doen, vanaf het station een extra spoor naar achterlangs die wat klimt, zie rode lijnen. Deze gaat naar je draaischijf, en ook nog een klein extra station aan die kant. Kan wat goederen zijn voor b.v. een fabrieks aansluiting.
Heb nu even eenvoudig 2 sporen getekend, maar zouden er ook nog wat meer of iets anders kunnen liggen.
Eventueel bij het station een extra kop spoor zodat er vanaf dit deel daar heen gereden kan worden en terug zonder de hoofdbaan op te gaan.

De kinderen hebben daar dan de mogelijkheid te rangeren, afhankelijk van het aantal sporen meer of minder. Kunnen de trein dan een keer naar het station sturen en terug zonder dat de rest er last van heeft, maar ook de baan opsturen waarnaar deze via het schaduw station terug kan komen, of een andere trein zodat ze weer verder kunnen rangeren.

De 2 andere sporen lopen dan iets naar beneden en gaan er onderdoor. Aan de achterkant komen die dan uit zicht, maar aan de voorkant kun je ze in zicht houden. Eventueel pas weer in zicht nadat de sporen samen gekomen zijn zodat je daar nog een klein schaduw station krijgt, en er dus een andere trein komt dan vertrokken is.
Het blauwe deel vervalt dan zeg maar.

Bij het station wat meer overloop sporen zodat alle treinen alle sporen kunnen benaderen. Geeft een heel afwisselend beeld op je station.
je krijgt dan inderdaad keerlussen, maar die komen dan in de groene vlakken te liggen ( daarvoor ook nog even een tekening van je schaduw station )

Daar heb je mooie lange sporen, langer dan op het station. Dus kun je mooi een lange trein weg zetten die enkel rond kan rijden. Of per spoor 2 treinen zodat de capaciteit vergroot wordt.

Volgens mij kun je dan rustig rond rijden, handmatig, semi handmatig of volledig automatisch waarbij de kinderen zonder problemen handmatig kunnen rijden/rangeren.
En je hoeft nergens onder door te kruipen. Ik had dit in het verleden ook, maar op een gegeven moment is dat toch wel lastig, en denk dat je ook een mooie rij baan kunt krijgen zonder dat dat nodig is.

Groet,
Roelco

tekeningen te verduidelijking:


en scahduwstation voor keerlus:


johan0903

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Baanplan voor dit moment
« Reactie #16 Gepost op: 29 April 2016, 10:41:17 »
Hallo Roelco

Heel erg bedankt voor het mee denken. Ik ga vanavond eens aan de gang met de aanpassingen. Ik snap alleen de keerlus in het schaduwstation niet of komt dat door de wissels die boven aan het einde van de railspiraal liggen?

Gr. Johan

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
Re: Baanplan voor dit moment
« Reactie #17 Gepost op: 29 April 2016, 10:56:28 »
Johan,

Door de wissels in het station heb je keerlussen nodig. Echter, het is niet handig die ook daadwerkelijk in het station te maken omdat daar de lengte te kort is.
Veel mensen proberen keerlus problemen daar op te lossen waar ze ontstaan. Maar vaak kun je dat veel makkelijker anders doen. Zo ook in jouw geval.

Bij station gewoon alles gelijk gepoold houden, en dan ergens op de baan waar je een lang stuk enkel spoor hebt de keerlus inbouwen.
In dit geval dus 1 in beide lussen van het station weg. De ene kan dan direct na het station. De andere kan ook direct na het station in de spiraal, maar zou dus ook prima beneden bij je schaduwstation kunnen.

Als er nog vragen of onduidelijkheden zijn zien we ze hier wel verschijnen, succes er mee voorlopig.

Groet,
Roelco

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1290
Re: Baanplan voor dit moment
« Reactie #18 Gepost op: 29 April 2016, 13:35:41 »
Hallo Johan,

Ik zie het probleem van 1 richting en enkel/dubbelspoor niet zo
Doordat je het enkelspoor bijna overal naast elkaar laat lopen heb je in feite dubbelspoor.
En in nedeland rijden treinen rechts.
Dus dat komt vanzelf goed in je station.
In de echhie rijden ze echt niet kriskras door elkaar in elke richting.
Als je de overloopwissels links en rechts van het station zou plaatsen kun je langs elk perron komen.

groet jandcargo

johan0903

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Baanplan voor dit moment
« Reactie #19 Gepost op: 30 April 2016, 14:03:08 »
hallo

Even weer aan het tekenen geslagen, het is toch best lastig om een ontwerp te maken. Ik heb vooral het ontwerp van Roelco aangehouden dit omdat mij het wel heel erg aansprak. Zo kan ik toch wat hoogte verschillen krijgen en mijn bedoeling is om de sporen om de draaischijf op een viaduct te maken.
Maar ik zit nu toch even met mijn railspiraal om het station van beide kanten te berijden moet ik een omloop maken in de railspiraal. Is dit wel verstandig om te doen?
Ik lees overal op het forum dat het verstandig is om dit te vermijden.
Ik heb ook nog een ontwerp waar ik geen omloop in heb. Alleen met dit ontwerp rijden de treinen volgens mij andersom dan dat de bedoeling is gezien het stijgende spoor aan de buitenzijde van de spiraal is.
Rood is trouwens een stijgend spoor en groen gaat naar beneden.
Ik kan eventueel ook een omloop maken in het schaduwstation en dan met een spoor naar boven toe, maar dat komt de doorstroming niet echt ten goede ;D





Gr. Johan

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
Re: Baanplan voor dit moment
« Reactie #20 Gepost op: 07 May 2016, 20:42:36 »
Johan,

Dit is inderdaad wat ik bedoeld had. Hoe je het dan precies aankleed is natuurlijk aan jouw. En hoeveel opstel sporen je eventueel rond de draaischijf wilt kun je ook later makkelijk invullen.

Wat je overloop wissels betreft. Het is altijd beter om de wissels vlak te hebben liggen inplaats van in een helling.
Als je het alleen netjes aanlegt zou het zonder probleem moeten kunnen. wel kijken dat je het zo vlak mogelijk kunt houden. En zorg dat je in het wisselgedeelte niet veranderd van steigingspercentage.

Zonder zou ook kunnen, maar dan kun je op je station iets minder afwisselend rijden. Hoeft geen probleem te zijn natuurlijk, maar dat is een eigen wens. Wel zou je dan de binnen baan eigenlijk moeten klimmen om rechts te kunnen rijden.
Of je moet een land nabouwen waar ze links rijden?

Een enkel spoor klimmen zou ik niet doen. Geeft toch een beperking in je rij mogelijkheden en krijg je snel met wachttijden te maken op de baan. Geen probleem als je een heel rustig treinbeeld wilt uitbeelden.

Groet,
Roelco