Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Lichtbeeld Hondekop met proefsnor L omgekeerd L of 2 gele?
door
Hans Gvz
Vandaag
om 22:22:29
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 22:10:28
Transfers AD reclame voor ombouw sprinter
door
Treintje_komt_zo
Vandaag
om 21:55:10
Aachenau West
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:45:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Arjen52
Vandaag
om 21:43:44
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:43:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 21:41:48
Frans loodsje et cetera
door
DJV
Vandaag
om 21:40:55
NS Postrijtuigen
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 21:40:51
Bahnstrecke 5867
door
DJV
Vandaag
om 21:35:48
Pfarrerwinkel bahn
door
DJV
Vandaag
om 21:27:09
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 21:21:45
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 21:16:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
hmmglaser
Vandaag
om 21:08:07
Modelspoorbaan van Einte
door
Mark D.
Vandaag
om 21:05:52
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 21:02:30
Baanplan Belkamp H0
door
jdk
Vandaag
om 20:53:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:53:17
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220
door
Freddy
Vandaag
om 20:46:59
NS-1000 in spoor-1
door
defender
Vandaag
om 20:42:34
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
ex44
Vandaag
om 20:41:21
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
defender
Vandaag
om 20:24:26
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Frank 123
Vandaag
om 20:15:50
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:17:09
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann
door
Bahn-AG
Vandaag
om 18:07:06
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden.
door
Josephes
Vandaag
om 15:38:12
Opmerkelijk...
door
Eric B
Vandaag
om 14:44:32
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:04:19
Pecorama Dicht
door
Noordpool
Vandaag
om 13:47:10
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Baanplan voor dit moment
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Baanplan voor dit moment (gelezen 5719 keer)
rjr
Offline
Berichten: 2078
Re: Baanplan voor dit moment
«
Reactie #15 Gepost op:
29 April 2016, 09:47:10 »
Hierbij een kleine aanpassing.
Het gedeelte van de draaischuif zou ik anders doen, vanaf het station een extra spoor naar achterlangs die wat klimt, zie rode lijnen. Deze gaat naar je draaischijf, en ook nog een klein extra station aan die kant. Kan wat goederen zijn voor b.v. een fabrieks aansluiting.
Heb nu even eenvoudig 2 sporen getekend, maar zouden er ook nog wat meer of iets anders kunnen liggen.
Eventueel bij het station een extra kop spoor zodat er vanaf dit deel daar heen gereden kan worden en terug zonder de hoofdbaan op te gaan.
De kinderen hebben daar dan de mogelijkheid te rangeren, afhankelijk van het aantal sporen meer of minder. Kunnen de trein dan een keer naar het station sturen en terug zonder dat de rest er last van heeft, maar ook de baan opsturen waarnaar deze via het schaduw station terug kan komen, of een andere trein zodat ze weer verder kunnen rangeren.
De 2 andere sporen lopen dan iets naar beneden en gaan er onderdoor. Aan de achterkant komen die dan uit zicht, maar aan de voorkant kun je ze in zicht houden. Eventueel pas weer in zicht nadat de sporen samen gekomen zijn zodat je daar nog een klein schaduw station krijgt, en er dus een andere trein komt dan vertrokken is.
Het blauwe deel vervalt dan zeg maar.
Bij het station wat meer overloop sporen zodat alle treinen alle sporen kunnen benaderen. Geeft een heel afwisselend beeld op je station.
je krijgt dan inderdaad keerlussen, maar die komen dan in de groene vlakken te liggen ( daarvoor ook nog even een tekening van je schaduw station )
Daar heb je mooie lange sporen, langer dan op het station. Dus kun je mooi een lange trein weg zetten die enkel rond kan rijden. Of per spoor 2 treinen zodat de capaciteit vergroot wordt.
Volgens mij kun je dan rustig rond rijden, handmatig, semi handmatig of volledig automatisch waarbij de kinderen zonder problemen handmatig kunnen rijden/rangeren.
En je hoeft nergens onder door te kruipen. Ik had dit in het verleden ook, maar op een gegeven moment is dat toch wel lastig, en denk dat je ook een mooie rij baan kunt krijgen zonder dat dat nodig is.
Groet,
Roelco
tekeningen te verduidelijking:
en scahduwstation voor keerlus:
Gelogd
johan0903
Offline
Berichten: 118
Re: Baanplan voor dit moment
«
Reactie #16 Gepost op:
29 April 2016, 10:41:17 »
Hallo Roelco
Heel erg bedankt voor het mee denken. Ik ga vanavond eens aan de gang met de aanpassingen. Ik snap alleen de keerlus in het schaduwstation niet of komt dat door de wissels die boven aan het einde van de railspiraal liggen?
Gr. Johan
Gelogd
rjr
Offline
Berichten: 2078
Re: Baanplan voor dit moment
«
Reactie #17 Gepost op:
29 April 2016, 10:56:28 »
Johan,
Door de wissels in het station heb je keerlussen nodig. Echter, het is niet handig die ook daadwerkelijk in het station te maken omdat daar de lengte te kort is.
Veel mensen proberen keerlus problemen daar op te lossen waar ze ontstaan. Maar vaak kun je dat veel makkelijker anders doen. Zo ook in jouw geval.
Bij station gewoon alles gelijk gepoold houden, en dan ergens op de baan waar je een lang stuk enkel spoor hebt de keerlus inbouwen.
In dit geval dus 1 in beide lussen van het station weg. De ene kan dan direct na het station. De andere kan ook direct na het station in de spiraal, maar zou dus ook prima beneden bij je schaduwstation kunnen.
Als er nog vragen of onduidelijkheden zijn zien we ze hier wel verschijnen, succes er mee voorlopig.
Groet,
Roelco
Gelogd
jandcargo
Offline
Berichten: 1290
Re: Baanplan voor dit moment
«
Reactie #18 Gepost op:
29 April 2016, 13:35:41 »
Hallo Johan,
Ik zie het probleem van 1 richting en enkel/dubbelspoor niet zo
Doordat je het enkelspoor bijna overal naast elkaar laat lopen heb je in feite dubbelspoor.
En in nedeland rijden treinen rechts.
Dus dat komt vanzelf goed in je station.
In de echhie rijden ze echt niet kriskras door elkaar in elke richting.
Als je de overloopwissels links en rechts van het station zou plaatsen kun je langs elk perron komen.
groet jandcargo
Gelogd
johan0903
Offline
Berichten: 118
Re: Baanplan voor dit moment
«
Reactie #19 Gepost op:
30 April 2016, 14:03:08 »
hallo
Even weer aan het tekenen geslagen, het is toch best lastig om een ontwerp te maken. Ik heb vooral het ontwerp van Roelco aangehouden dit omdat mij het wel heel erg aansprak. Zo kan ik toch wat hoogte verschillen krijgen en mijn bedoeling is om de sporen om de draaischijf op een viaduct te maken.
Maar ik zit nu toch even met mijn railspiraal om het station van beide kanten te berijden moet ik een omloop maken in de railspiraal. Is dit wel verstandig om te doen?
Ik lees overal op het forum dat het verstandig is om dit te vermijden.
Ik heb ook nog een ontwerp waar ik geen omloop in heb. Alleen met dit ontwerp rijden de treinen volgens mij andersom dan dat de bedoeling is gezien het stijgende spoor aan de buitenzijde van de spiraal is.
Rood is trouwens een stijgend spoor en groen gaat naar beneden.
Ik kan eventueel ook een omloop maken in het schaduwstation en dan met een spoor naar boven toe, maar dat komt de doorstroming niet echt ten goede
Gr. Johan
Gelogd
rjr
Offline
Berichten: 2078
Re: Baanplan voor dit moment
«
Reactie #20 Gepost op:
07 May 2016, 20:42:36 »
Johan,
Dit is inderdaad wat ik bedoeld had. Hoe je het dan precies aankleed is natuurlijk aan jouw. En hoeveel opstel sporen je eventueel rond de draaischijf wilt kun je ook later makkelijk invullen.
Wat je overloop wissels betreft. Het is altijd beter om de wissels vlak te hebben liggen inplaats van in een helling.
Als je het alleen netjes aanlegt zou het zonder probleem moeten kunnen. wel kijken dat je het zo vlak mogelijk kunt houden. En zorg dat je in het wisselgedeelte niet veranderd van steigingspercentage.
Zonder zou ook kunnen, maar dan kun je op je station iets minder afwisselend rijden. Hoeft geen probleem te zijn natuurlijk, maar dat is een eigen wens. Wel zou je dan de binnen baan eigenlijk moeten klimmen om rechts te kunnen rijden.
Of je moet een land nabouwen waar ze links rijden?
Een enkel spoor klimmen zou ik niet doen. Geeft toch een beperking in je rij mogelijkheden en krijg je snel met wachttijden te maken op de baan. Geen probleem als je een heel rustig treinbeeld wilt uitbeelden.
Groet,
Roelco
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Baanplan voor dit moment