Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 17:36:01
Bovenleiding door Ronald69
Vandaag om 17:30:30
Rails behandelen door Ronald69
Vandaag om 17:25:10
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door eelcos
Vandaag om 17:23:47
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:20:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:18:35
Projekt 083-338 door ex44
Vandaag om 17:07:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert uut Salland
Vandaag om 17:00:30
Toon hier je (model)TRAM foto's. door patrick
Vandaag om 16:51:06
Een digitaal test baantje door MJ11
Vandaag om 16:44:54
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 16:13:52
Artitec plan E rijtuigen verlichting? door Jelle1969
Vandaag om 15:44:31
probleem met draaischijf 6152 fleischmann door Ben
Vandaag om 15:13:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:08:25
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 15:03:27
Baanplan K.L.ooit door Ruud-64
Vandaag om 14:48:49
Modelspoorbeurs Houten 16 mei 2026 door Biesje
Vandaag om 14:10:55
Show je realistische treinsamenstelling door Hammondman
Vandaag om 14:06:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Charles_
Vandaag om 13:25:11
Digikeijs DRC 2400v5 lichtsetjes door KoosDeJong
Vandaag om 13:02:13
Oudere Marklin S3/6 opleuken door Bahn-AG
Vandaag om 12:58:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 12:43:57
Bouw Br 44 002 DRG. door puntenglijder
Vandaag om 12:25:30
Vraag bouwbeschrijving MK modelbouw Vickers panto door prutser
Vandaag om 12:06:50
Een HTM 'Ombouwer' door Sven
Vandaag om 11:44:07
Traincontroller software gaat stoppen. door Rick
Vandaag om 11:41:00
Au bord de la Cèze door daan2353
Vandaag om 10:22:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 08:50:21
EifelBurgenBahn door puntenglijder
Vandaag om 08:06:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 07:09:37

Auteur Topic: De dingen die je kan maken uit een plaat.  (gelezen 24791 keer)

bask185

• Offline Offline
Re: De dingen die je kan maken uit een plaat.
« Reactie #30 Gepost op: 17 April 2026, 23:47:09 »
Deze zijn bijna klaar, pas als ze gemonteerd zitten, kan ik de laatste strookjes karton er op plakken.

Ik heb geprobeerd in paint om een soort praatplaatje te maken

Links wil ik weg van grind of asvalt. Die moet van voor naar achteren lopen Zowel links als rechts wil ik struiken plaatsen. De hoekjes moet ik vrij houden ivm het stapelen van de modules. Niet de mooiste oplossing, misschien, wel de meest praktische.

Aan de voorzijde komt een grasveldje met spelende en of treinspottende kinderen.

Dat stapelen, heb ik wellicht ook afgekeken van die C-trak modules. Die ik gezien heb die hadden grote duvels. En bij het stapelen hield dat het een en ander op zijn plek. Zoiets wil ik ook maken maar iets minder opvallend. Misschien dat ik iets van kleine struikjes op een blokje kan maken zodat ik ze kan verbergen ofzo.

De zijkanten hebben grote uitsparingen. Het primaire doel, is dat ik er onder kan komen wanneer ze op de grond liggen. Dan kan ik alle stekker doorvoeren zonder al te veel moeite.
Die 32mm gaten zijn straks niet alleen voor de schakelaars maar ook voor evt uitbreidingen. Deze kleine stroken bijvoorbeeld, wil ik zo kunnen inpluggen.

Dus die stroken krijgen aan 1 zijde (misschien beide zijdes, nog onbekend), exact dezelfde zijkanten als de modules. In in die stroken lijm ik dan korte stukken PVC buis. En dan moet ik ze hopelijk zo er in kunnen schuiven. Evt nog een klein boutje en moertje om ze een beetje aan te trekken.

En misschien zelfs een setje achtergrond wandjes ofzo. Die kan je dan achteraf nog ff fabrieken.

Nu bedenken welke gebouw ik nu ga maken. Ik denk het seinhuis maar. De eerste wisselbak heeft al rails

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 19 April 2026, 01:00:34 »
Vandaag een beetje lol gehad met grasmatten en ballast. Helaas is tijdens het drogen een van die huizen verschoven. Dat kan ik nog deels wel rechtbreien, maar mooi is het niet  ::)

Ik probeer in grote lijnen de scenery een beetje logisch te laten overlopen waar mogelijk. Naast het metcalfe huisje bak, komt er eentje die er veel op lijkt. Maar ik denk dat ik er toch aan moet geloven dat niet alles perfect op elkaar zal aansluiten.

Ik moet er ook rekening mee houden, dat bij het station er 2 configuraties zijn, waarbij dingen andersom komen te liggen. Zowel de kolenbunker als die cattledock die heb ik maar half netjes gemaakt. Als in: aan de achterkant kan je nog precies zien waar ik ze van gemaakt heb  ::). Dus ik moet er aan geloven dat ook die dingen, los komen te staan. Dat is scenery technisch iets lastiger. Als ik beide layouts naast elkaar leg, denk ik dat er goed aan doe om doorlopende grindpaden te maken. Een van die enkelsporige bakjes, krijgt dat dan ook.

Die kolenbunker heb ik maar ontdaan van die styreenplaat waar die ooit op zat. Die was niet meer te redden. Dus dat wordt een nieuwe basisplaat.

Ziet iemand hier de grote fout die ik gemaakt heb?  Ik heb die wissels in de volgorde gelegd  :-X Dat is niet echt een ramp. Alleen die meegebogen wissel die ik al heb, moet dus gespiegeld worden. Dat is wel lichtelijk vervelend. Misschien dat ik het alsnog losscheur, dat weet ik nog niet. Deze wissels groeien niet aan bomen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
« Reactie #32 Gepost op: 19 April 2026, 09:54:31 »
Het afbuigende spoor eindigt niet precies in de hoek rechtsonder, is dat het?
"Oh, qu'ils sont pittoresques, les trains manqués." (uit: Jules Laforgue, Ô géraniums diaphanes)
Wohnzimmer Rbf

bask185

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 19 April 2026, 19:00:35 »
Dat is het probleem niet. Dat spoor duikt prima de hoek. Anyrail liegt niet met die maten  ;D. Ik heb eerste de rechter wissel gedaan en dan de linker er achter. Maar dat moest andersom zijn.

Ik heb met de plannen uit mn draadje naast mij, nog wat ballast, gras, grind en aarde toegevoegd. Je moet wel goed kijken voor beide configuratie station. Ik probeer waar mogelijk het gras en grind goed te laten uitlijnen.

Ik heb op de eerste dubbelspoor bak, net even te dun grind gestrooid. En je ziet nu kale plekken. Bij de laatste bak, begon ik slimmer te worden en daar deed ik eerst gedroogde aarde op strooien voordat het grind er op ging. Het is nu nog nat allemaal. Maar ik zit nu op de 2 meter  ;D

En ik heb cab control printjes binnen. Ze zien er goed uit. Ik dacht elke MTS schakelaar nummer te hebben, maar degene ik moet hebben, MTS203 (2 polig, 0 terugverende standen, 3 standen) die heb ik nou weer niet in m'n bakkie. Maar dit heeft geen haast verder. Ik ben benieuwd of ze goed in de PVC buis gaan passen. En welke lijm ik wil gebruiken. Ik dacht bison super montage kist. Voor als het echt vast moet zitten.

Ik wil ook iets van een spacer maken, zodat ik front plaat op het einde kan van het schroefdaad kan monteren. Ik denk dat dat mooier zal zijn.

Komende week, ben ik druk met werk. Dus het enige wat ik ga doen, is kartonnen huisjes lijmen  ;D.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 26 April 2026, 23:59:57 »
Langzaam gaan we verder. Afgelopen week het nieuwe seinhuis in mekaar gezet. Je moet wat doen als je in een hotel zit. TV kijken is ook niet alles.

Ik heb de Hornby brug ook in elkaar geklikt. Hij is wel iets aan de brede kant. Maar met een aangepast perron moet dat wel goed komen.

Bak 5/16 in het ballast met de beoogde huisjes geplaatst

Bak 6/16 in het ballast. Hierop komen geen vaste gebouwen. De kolenbunker zou er kunnen staan. Of iets wat ik nog later ga invullen.

Ik heb nu nog 1 rechte bak over waar de ik wissels nog niet voor heb. En nog een enkelspoor bakje, waarvoor ik ook nog geen invulling heb. Ik dacht om daar een bolle heuvel op te maken met een brug over het spoor. Met natuursteentjes enzo.

De boogbakken heb ik nog niet gezaagd. Dat is iets opgeschoven.

Er is iig nog zat te doen.
Railstaven verven
De grond drybrushen
Ontwerp zijkanten bakken afronden en laten maken
Struiken, bomen, hekjes en hegjes aanbrengen
Lantaarns plaatsen en scenery dingen invullen.
Om slechts een paar dingen te noemen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

RikM

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 27 April 2026, 07:58:03 »
Wissels in volgorde, ipv eerst rechts eerst links en dan rechts.
Ik geef het toe: snap en zie het nog steeds niet.  ???
Geduldig gewacht  op het ohja moment.  Leg het alsjeblieft nog eens uit zodat ik het ook snap.
Dan kan daarna de vlag uit (y)
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

bask185

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 06 May 2026, 00:18:21 »
Zoek het verschil tussen wat ik heb bedacht en wat ik heb gemaakt.  :-[

Ik heb nog een erg wijze geleerd.

Vertrouw nooit iemand met een zaagmachine, die ooit drie van zijn eigen vingers er af gezaagd heeft

bueno

No bueno

Ik zit hier thuis nu met 8  no buenos en 6 buenos. Iemand, die niet ik ben, had de graden wijzer van zijn zaagtafel niet helemaal goed afgelezen. Uit het hout wat ik over had en 2 plankjes die die zelf nog had, konden we alsnog 6 buenos maken.  ::) dus ik vergeef de kerel voor 75%  ;D

Ik denk dat ik de overige 2 ga maken met de decoupeerzaag. Ik kan van 2 no buenos 1 bueno maken. Ik heb immers nu 6 goede mallen voor het aftekenen. En van die 4 no buenos die ik daarna nog over hou, daar wil ik denk ik maar 2 rechte bakken van maken ofzo.

Als ik nu terug kijk naar het project, zou ik 2 dingen anders doen.
Aangezien de zijkanten wel worden lasergesneden, had ik achteraf gezien de bovenkanten net zo goed ook kunnen laten snijden. Als dat ding dan toch al aan staat... en het voorkomt bepaalde zaagtafel gerelateerde problemen  ::).

En in het originele plan, zou ik uit 50x30 plaatje de boogbakken maken. Omdat dat per stom toeval op 1mm na kwa lengte uit kwam. Daar was het plan op gebaseerd, maar uiteindelijk zijn de trapezium platen uit stroken vervaardigd. Boog bakken en rechte bakken hoeven ook helemaal niet een maat te delen met elkaar. Dit wetende.. achteraf gezien  ::)  zou ik de bakken nu in 60x40cm uitgevoerd hebben. Dat past met hetzelfde railplan, wissels en bogen. Soms is less is more en soms more gewoon more.

Dus over een jaar of 5 ofzo, komt er heel misschien draadje genaamd, De dingen die je kan maken met een lasersnijmachine  ;D

Komende 1.5 week, ga ik de zijkanten uitwerken, PVC buis kopen voor die schakelaars, misschien gelijksoortige schakelaar printen bedenken voor wissels en lampjes te schaken enzo en gewoon meer dingen bedenken.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github