Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten?
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 22:44:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sneek
Vandaag
om 22:33:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 22:24:13
Mijn geweatherde modellen
door
Zandmannetje390
Vandaag
om 22:23:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Wim1969
Vandaag
om 22:18:43
Gezocht decals wit op transparant
door
MOVisser
Vandaag
om 22:06:12
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 22:04:15
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 22:01:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
wob
Vandaag
om 21:51:49
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
De eerste Ivo
Vandaag
om 21:40:13
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 21:40:00
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 21:06:58
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
Mispoes
Vandaag
om 21:06:55
Raadplaatje
door
hervé
Vandaag
om 20:54:39
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 20:41:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 20:38:11
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken
door
klusser
Vandaag
om 19:56:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
basjuh1981
Vandaag
om 19:48:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
WimC
Vandaag
om 19:33:19
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor?
door
Thom
Vandaag
om 18:58:29
Artitec 6300
door
Gerke
Vandaag
om 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Gerke
Vandaag
om 17:44:13
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:40:47
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 16:44:55
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
Tjalling
Vandaag
om 16:35:53
De RTM in 2008 en ver daarvoor
door
Eric B
Vandaag
om 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum
door
Peter J K
Vandaag
om 15:46:54
worm en wormwiel - worm en tandwiel?
door
Herb73
Vandaag
om 15:15:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:51:37
Roco 4155 NS 2200 2de leven
door
John18
Vandaag
om 14:06:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D (gelezen 10788 keer)
Marco D
Offline
Berichten: 105
Re: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
«
Reactie #30 Gepost op:
08 February 2014, 22:09:33 »
Dank je wel Servé
Het gebruik van de seinen is me voor het grootste deel wel duidelijk.
Maar...
als ik de wissels in de hoofdbaan voor 60 maak, vraag ik me af of ik van links binnenkomend naar spoor 3 dubbelgeel mag tonen of geel-6. Het lijkt me dat dubbelgeel niet gebruikt werd om de snelheid te beperken voor het volgende wissel, alleen voor het volgende sein. Heb ik dat goed begrepen ?
Ik zal de verschillende varianten eerst uitwerken voor ik weer wat vraag
Wat betreft de beveiliging van een kruiswissel blijf ik nog op zoek naar andere situaties dan Haarlem zonder sein op het hoofdspoor. Ik heb de jaren 60 natuurlijk wel bewust meegemaakt, maar merk toch dat sommige details van de logica van destijds verloren gaan in mijn herinnering.
Ik zal ook aan Alkmaar te denken, waar halverwege het perron nog lang een perronseinpaal stond
(Zie
http://www.seinarm.nl/Armsein/Stationsbeveiliging/perronseinpaal.aspx
)
Voor mij blijft het ook merkwaardig dat op spoor 1 en 2 er geen (uitrij)seinen meer zijn ten westen van wissel 17. dat het als wisselstraat zou worden beschouwd, lijkt me meer een conclusie dan een oorzaak.
Nu ja, echt helemaal foutloos hoeft het natuurlijk niet altijd. Het blijft maar schaal 1:87
m vr gr
Marco
Oproep aan iedereen:
waar was een kruiswissel halverwege een perron waar minstens 1 sein ontbrak?
PS / nagekomen:
@Servé (or @anyone else)
Weet jij hoe dat in Maastricht ging? Daar zijn de dwergseinen bij het kruiswissel pas in 2005 geplaatst, zie ik.
«
Laatst bewerkt op: 08 February 2014, 22:19:50 door Marco D
»
Gelogd
Marco D
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan:
+
7x7, 2rail H0, analoog
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1771
Niks kan tippen aan een E1700
Re: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
«
Reactie #31 Gepost op:
09 February 2014, 07:37:05 »
Hoi Marco,
Even een snel antwoord.
Dubbelgeel werd (voor zover ik weet) nooit gebruikt voor het afremmen voor een wissel. Dubbelgeel werd puur gebruikt voor het preventief afremmen als er een blok kwam dat korter was dan de normale remweg.
Wat betreft de seinen: je mag er van uit gaan dat er aan beide kanten van een spoor een wissel staat, waarbij er zich geen wissel tussen de seinen bevindt. (uitzonderingen daargelaten, zoals kleine station die je maar in 1 richting mag berijden of wissels van aansluitingen die gegrendeld zijn met een OTC-sectie bijv).
Perronseinpalen werden alleen gebruikt in de tijd van armseinen. Overigens begrijp ik je opmerking van wissel 17 te Alkmaar niet? Ik kan dat hele wissel niet vinden
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
Marco D
Offline
Berichten: 105
Re: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
«
Reactie #32 Gepost op:
09 February 2014, 13:23:36 »
Hoi Servé
Dat dacht ik al. Dus afslaan alleen met een cijfer (onder sein of op koeiekop)
Ontbrekende sein ten westen van wissel 17 sloeg op Haarlem
Vóór er overal dwergseinen werden geplaatst had ook Maastricht perronseinen om de trein halverwege te stoppen. Ik weet natuurlijk niet of je die ooit gezien hebt.
Maastricht 1983?
Bij deze een foto van de invoering van de dwergseinen, met een laatste blik op de Perronseinen.
(rood=stop, dus niet te verwarren met de blauwe lampen).
Helaas (voor mij) hebben ze er weer gelijk vier neergezet. Ik denk dat ik er met het kruiswissel wel uit ben.
m vr gr Marco
Zie ook
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57367.msg3221435846/topicseen.html#msg3221435846
«
Laatst bewerkt op: 11 February 2014, 15:17:01 door Marco D. Reden: datum foto was niet 2005
»
Gelogd
Marco D
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan:
+
7x7, 2rail H0, analoog
Martin Hornis
Offline
Berichten: 1431
Re: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
«
Reactie #33 Gepost op:
11 November 2015, 19:46:15 »
Dit is een voor mij heel interessante discussie. Is er nog een vervolg met betrekking tot de bouw en de daarbij toegepaste seinen? Gebruik je ook een seinbeeldenkaart?
Gelogd
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.
Marco D
Offline
Berichten: 105
Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
«
Reactie #34 Gepost op:
20 November 2015, 14:27:48 »
Ja de plannen zijn er, maar de bouw schiet niet op.
Altijd druk met andere dingen. desnoods net bouwen van een molen enzo.
Ik maak op dit moment geen haast.
En nee, ik dacht niet aan seinbeeld kaarten of zo,
gewoon bedraden met contacten en/van relais, en wellicht met een enkel poortje. Dat laatste weet ik nog niet maar kan het behoorlijk verfraaien.
Gelogd
Marco D
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan:
+
7x7, 2rail H0, analoog
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D