Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
Vandaag om 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 23:18:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 23:09:44
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 22:47:01
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 22:42:34
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:31:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
Vandaag om 22:26:08
Vaste baan door GertW
Vandaag om 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
Vandaag om 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
Vandaag om 22:09:16
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
  

Auteur Topic: Plan U vs Plan V (Mat 64)  (gelezen 8494 keer)

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Plan U vs Plan V (Mat 64)
« Gepost op: 04 October 2014, 22:56:19 »
Hallo allemaal,

Op Wikipedia las ik dat de plan U en de plan V/T dezelfde neus delen.

Citaat
Daarom kregen de nieuwe dieseltreinstellen een rondere neus, die later ook werd toegepast bij het elektrische Mat '64.

Nu lijk ik aan de onderlip wel wat verschillen te zien maar vraag me dus af of beide plannen echt dezelfde neus delen ?

Kan iemand hier wat helderheid in verschaffen ?

Alvast bedankt,
Marc.

Mischa

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: Plan U vs Plan V (Mat 64)
« Reactie #1 Gepost op: 04 October 2014, 23:07:20 »
De neus zelf is in principe het zelfde, de verschillen zitten hem onder en boven de neus.
Boven de ramen is de dakopbouw van plan V anders en hoger. En de koppeling is bij plan V hooggeplaatst en bij plan U laag. En er zijn nog wel wat verschillen volgens mij.
Mischa

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Plan U vs Plan V (Mat 64)
« Reactie #2 Gepost op: 05 October 2014, 09:51:28 »
Beste MB6400
zie hier twee foto's en neem daarin mee het antwoord van Mischa.
kijk en vergelijk.
http://files.3rail.nl/acido/diascans/dia_2269.jpg   (Plan U naast een plan V)
https://c2.staticflickr.com/8/7392/12109377856_a51f3b4eea.jpg    (plan U naast een plan V)
http://i172.photobucket.com/albums/w11/fermon_photos/IMG_3565pb.jpg    (plan U naast een plan T)
http://www.martijnvanvulpen.nl/web/images/stories/scans/scan103%20small.jpg    (plan V naast een motorpost)

Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 05 October 2014, 10:29:59 door Jamie »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Plan U vs Plan V (Mat 64)
« Reactie #3 Gepost op: 05 October 2014, 11:51:12 »
Origineel van de eerste foto is te vinden op http://forum.3rail.nl/index.php?topic=7238.msg112184

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Plan U vs Plan V (Mat 64)
« Reactie #4 Gepost op: 05 October 2014, 23:45:17 »
Voor mijn gevoel is de neus van een U altijd wat 'stomper' dan van mat'64, al heb ik toch  het idee dat het gezichtsbedrog is door de koppeling die op andere hoogte hangt en het grijs van het dak wat anders eindigt.

De frontbalk is iig voor beide gelijk, en dat geldt ook voor de (geblindeerde) zijruitjes en die bepalen tochal wel een groot deel van de vorm.

De neus van een mP is sowieso minder rond toelopend, maar wat breder en daarmee stomper, maar desondanks zijn die hoekruitjes tochwel weer gelijk.


Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
« Laatst bewerkt op: 06 October 2014, 11:57:30 door Jamie »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Plan U vs Plan V (Mat 64)
« Reactie #6 Gepost op: 06 October 2014, 10:18:56 »
Jamie die laatste foto kan nooit een mP zijn...
- ik zie de afsluiter voor de automatische koppeling
- ik zie geen FV-4 remkraan

Volgens mij is die laatste ook weer een Plan T?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Plan U vs Plan V (Mat 64)
« Reactie #7 Gepost op: 06 October 2014, 10:34:46 »
Een mP heeft ook weer een groen bedieningspaneel ook :) En geen schakelaar voor het ontgrendelen van de deuren  ;D
http://members.casema.nl/m.schulte/plaatjes/foto's%20grootbedrijf/cabinefoto/cab_3031.jpg

Volgens mij had plan T een groen bedieningspaneel, evenals de eerste Victors en later is dat overgegaan op zwarte panelen.
« Laatst bewerkt op: 06 October 2014, 10:41:16 door Thom »

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Plan U vs Plan V (Mat 64)
« Reactie #8 Gepost op: 06 October 2014, 11:46:26 »
@JAB V Ree en Thom,jullie hebben helemaal gelijk idd.
Raar want ik heb op google afbeeldingen gezocht (cabine motorpost) en daar kwam dit plaatje naar voren.
Dan zit daar iets verkeerd.    http://www.google.nl/search?q=cabine+motorpost&biw=1280&bih=800&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=OmUyVI7-OcbWPZWVgJAC&ved=0CAYQ_AUoAQ

Ik heb het aangepast,nu heb ik daar wel een motorpostcabine geplaatst.
Bedankt voor jullie scherpe opmerking.

Mvg jamie
« Laatst bewerkt op: 06 October 2014, 11:57:01 door Jamie »

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Plan U vs Plan V (Mat 64)
« Reactie #9 Gepost op: 06 October 2014, 15:22:38 »
Een mP heeft ook weer een groen bedieningspaneel ook :) En geen schakelaar voor het ontgrendelen van de deuren  ;D
http://members.casema.nl/m.schulte/plaatjes/foto's%20grootbedrijf/cabinefoto/cab_3031.jpg

Volgens mij had plan T een groen bedieningspaneel, evenals de eerste Victors en later is dat overgegaan op zwarte panelen.
Voor zover ik weet hebben alleen Plan T en mP's groene bedieningspanelen gehad. Plan V's hadden allemaal zwarte stuurtafels met losse, erboven hangende meterverlichting. Stel 528 vormde de laatste jaren van z'n bestaan een uitzondering. Na brand van een van de Bk-bakken is deze vervangen door de Bk van de 424. Daardoor had je aan de ene kant een zwart bedieningspaneel en aan de andere kant een groen bedieningspaneel.
Groetjes,
Emiel

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Plan U vs Plan V (Mat 64)
« Reactie #10 Gepost op: 06 October 2014, 18:49:30 »
Heeft iemand weleens gemeten (of nagezocht) of de hoogte van de frontruiten ook gelijk is? Op de foto is het inderdaad moeilijk te zien of daar verschil in zit.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Plan U vs Plan V (Mat 64)
« Reactie #11 Gepost op: 06 October 2014, 18:57:06 »
Uit ervaring weet ik dat mP en Plan U in elk geval 100% uitwisselbaar zijn.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: Plan U vs Plan V (Mat 64)
« Reactie #12 Gepost op: 06 October 2014, 20:49:00 »

Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik had verwacht dat het antwoord relatief eenvoudig zou zijn  ;D  ::)

Bij foto op 3rail forum van de Plan U vs Plan V is het verschil aan de onderzijde van de neus duidelijk te zien aan de "hap" uit de neus aan de onderzijde van de Plan V voor de hogere koppeling.

Op deze foto lijkt het er ook op dat het dak boven de ramen van de plan V hoger is.
Ook op de volgende foto: https://c2.staticflickr.com/8/7392/12109377856_a51f3b4eea.jpg lijkt het dak van een plan V hoger (wel lastig te zien ivm de rode vs de gele kleur)

Ik ben erg benieuwd of iemand de hoogte wellicht op een tekening heeft ?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Plan U vs Plan V (Mat 64)
« Reactie #13 Gepost op: 06 October 2014, 21:34:43 »
Ik denk dat dat maar optisch bedrog is omdat het grijs van het dak anders geschilderd is en de 'hap' van de regengoot op een andere plek zit...

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Plan U vs Plan V (Mat 64)
« Reactie #14 Gepost op: 06 October 2014, 22:57:30 »
Heeft iemand weleens gemeten (of nagezocht) of de hoogte van de frontruiten ook gelijk is? Op de foto is het inderdaad moeilijk te zien of daar verschil in zit.
Alle cabineruiten van mP en Plan T/U/V zijn uitwisselbaar. Dat komt eenvoudigweg omdat de neus in de basis hetzelfde is. Bij mat'64 is het dak hoger en dat is zichtbaar aan de hogere opbouw boven de cabineramen. Bij mP is er verder een bufferbalk in de constructie opgenomen en bij mat'64 is er een 'hap' uit de onderzijde omdat de koppeling hoger zit. Alleen stel 501 heeft van oorsprong een lagere koppeling en op foto's van die tijd zie je dan ook beter de gelijkenis met Plan U.
Groetjes,
Emiel