Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Au bord de la Cèze door Schachbrett
Vandaag om 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 21:38:35
Modelspoorbaan van Einte door Schachbrett
Vandaag om 21:36:58
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:35:49
Rheinburg, TP V/VI door Schachbrett
Vandaag om 21:34:12
NS 8800 in spoor 0 door Huup
Vandaag om 21:25:21
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 21:22:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 21:12:22
Exact-Train 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Seinhuis
Vandaag om 21:06:52
Mijnbouw Indonesië door Rob Ellerman
Vandaag om 21:06:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mitchell2000
Vandaag om 20:39:32
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 20:09:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:56:30
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door NL-modelspoor
Vandaag om 19:55:11
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 19:49:01
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:40:32
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
Vandaag om 18:12:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:59:45
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 17:28:10
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door 008200
Vandaag om 17:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
  

Auteur Topic: Treinkamer klimaat  (gelezen 1944 keer)

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Treinkamer klimaat
« Gepost op: 29 August 2014, 21:25:27 »
Wat is het ideale klimaat in een treinkamer. Ik denk hierbij aan luchtvochtigheid, temperatuur en het wisselen van de jaargetijden, droog/ nat, warm/ koud.
Grt fred

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Treinkamer klimaat
« Reactie #1 Gepost op: 29 August 2014, 22:32:15 »
Het ideale klimaat lijkt mij het klimaat dat in een woonkamer heerst. Van luchtvochtigheid heb ik eigenlijk geen idee, maar de temperatuur b.v. 20 graden als je stilzit, en 18 graden als je aan het werk bent.
Dus eigenlijk is de woonkamer de ideale treinenkamer. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: Treinkamer klimaat
« Reactie #2 Gepost op: 29 August 2014, 23:47:06 »
Maar wat zijn nou ideale omstandigheden voor een treinkamer. Ik denk hierbij aan de loks, scenery en het houtwerk van de onderbouw.
Fred

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Treinkamer klimaat
« Reactie #3 Gepost op: 29 August 2014, 23:57:19 »
Ik heb even wat zitten googelen op luchtvochtigheid. Algemeen wordt een relatieve vochtigheid van 50 à 60% als ideaal gezien.
Maar wat volgens mij het belangrijkst is, is dat temperatuur en vochtigheid zo constant mogelijk blijven. Te grote schommelingen in temperatuur kunnen condensatie van vocht veroorzaken, en dat wil je natuurlijk vermijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Treinkamer klimaat
« Reactie #4 Gepost op: 30 August 2014, 00:20:55 »
Als je het hebt over ideale omstandigheden dan denk ik ook aan voldoende ventilatie, voorkomen van stof (dus geen hoogpolig tapijt), geen direct zonlicht op de baan. Geen hond of kat (haren) in de treinkamer.

Sander

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9417
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Treinkamer klimaat
« Reactie #5 Gepost op: 30 August 2014, 01:22:18 »
Cleanroom  ??? ;D

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Treinkamer klimaat
« Reactie #6 Gepost op: 30 August 2014, 07:31:37 »
Een utopie dus  ;D
Gewoon een beschikbre ruimte. Heet in de zomer, frisjes in de winter.
En voor gebruik van de treinbaan eerst de kattenharen verwijderen  8) :-\ ;D
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Treinkamer klimaat
« Reactie #7 Gepost op: 30 August 2014, 10:16:01 »
Dat is ook een opvatting. Gewoon accepteren wat er beschikbaar is. Voor de meesten van ons is dat de harde werkelijkheid.
Maar dat was volgens mij niet wat Fred vroeg. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re: Treinkamer klimaat
« Reactie #8 Gepost op: 30 August 2014, 10:24:49 »
Dat wordt een apart klimaatkamertje bouwen, zoals je wel bij de betere sigarenwinkel ziet...  ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Treinkamer klimaat
« Reactie #9 Gepost op: 30 August 2014, 10:46:57 »
Als je het hebt over ideale omstandigheden dan denk ik ook aan voldoende ventilatie, voorkomen van stof (dus geen hoogpolig tapijt)

Juist wel tapijt, dat houdt het stof lekker vast. Tapijt verzamelt geheel automatisch stof dat ronddwarrelt, waarna je het geregeld kan wegzuigen. Met twee keer stofzuigen per week, heb je met tapijt minder stof in een ruimte dan met een gladde vloer. Met een gladde vloer blijft stof ronddwarrelen om zich uiteindelijk in van die fijne nesten te verzamelen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Treinkamer klimaat
« Reactie #10 Gepost op: 30 August 2014, 11:25:00 »
Cleanroom  ??? ;D

Ik kan je uit ervaring vertellen dat zelfs in een professionele cleanroom met overdruk en een actieve laminaire luchtstroom van onder naar boven er nog altijd stof te vinden is.
Het klimaat is uiteraard behoorlijk goed en vooral constant  :D

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2885
    • foto's op Imgur
Re: Treinkamer klimaat
« Reactie #11 Gepost op: 30 August 2014, 12:35:18 »
Is eigenlijk geen "klimaat"aspect, maar ook teveel daglicht is op de lange duur funest voor je modelbaan, en met name direct zonlicht.
De zon zorgt voor veel teveel warmte, en de UV-straling maakt kleur en materiaalstructuur (behalve dan natuurlijk metaal) van je modellen kapot.

Ik heb mijn modelbaan op zolder, met alleen vóór en achter een klein raam.
Deze staan zomer en winter in de kiepstand, zodat de RV ongeveer gelijk is aan buiten.
Temperatuur wisselt natuurlijk wel, maar heb ik nooit problemen van ondervonden.

Verder geen stoffering (laminaat vloer), en 1x/week stofzuigen.

Het enige waar je dan last van houdt, is het allerfijnste stof (grijs-bruin).
Dat betekent 1x/jaar de gehele modelbaan afstoffen met een kwastje en de stofzuiger erbij (nylonkous over het mondstuk!).
« Laatst bewerkt op: 30 August 2014, 22:00:35 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html