Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat is dit voor component door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:19:04
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Montanbahn
Vandaag om 15:08:51
Roco AC modellen door huskywolf
Vandaag om 15:04:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 14:59:26
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Eric B
Vandaag om 14:49:32
3 januari NVBS oliebollenrit door thevandijks
Vandaag om 14:32:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 14:31:54
Probleem bij inbouw decoder door borotof
Vandaag om 14:16:00
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 14:01:59
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 13:40:48
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door basjuh1981
Vandaag om 13:38:05
Alle detectiepunten S88 slaan even tilt door jorgendp
Vandaag om 13:36:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:35:51
PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:16:30
19 Toen door Dpc Fo
Vandaag om 13:14:47
Locatie van foto gezocht door R1954
Vandaag om 13:06:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:17:02
Extra functie in Zimo MS450P22 door VAM65
Vandaag om 12:16:11
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door borotof
Vandaag om 12:15:37
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:47:44
Rail away door R1954
Vandaag om 11:45:12
Eindstation Daarhuizen door Leolin
Vandaag om 11:41:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jelmer
Vandaag om 11:22:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 11:08:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:53:56
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:51:58
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:57:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
Vandaag om 09:55:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:48:11
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
  

Auteur Topic: L baanontwerp 3,75 x 2,00 ergens in Nederland  (gelezen 4457 keer)

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: L baanontwerp 3,75 x 2,00 ergens in Nederland
« Reactie #15 Gepost op: 17 April 2014, 22:19:27 »
Beste forumleden,

Ik heb de baan hier en daar op niveau 2 en 3 aangepast aan de hand van de gegeven suggesties.
Zit alleen de denken of de helling vanuit schaduwstation 2 naar het zichtbare gedeelte via de lus over het schaduwstation 2 niet te kort dus te steil is. Hoor graag uw reacties.

Peter







PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: L baanontwerp 3,75 x 2,00 ergens in Nederland
« Reactie #16 Gepost op: 04 May 2014, 18:30:54 »
Beste forumleden,

Hierbij een update van mijn baanontwerp:
Suggesties en of tips zijn van harte welkom.















Peter

gansep

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: L baanontwerp 3,75 x 2,00 ergens in Nederland
« Reactie #17 Gepost op: 17 May 2014, 10:26:33 »
Hallo Peter,

Ik heb de evolutie van het baanontwerp gelezen en bekeken. Zou zelf in het laatste ontwerp twee zaken anders doen dus voor jou wellicht een tip. (ik heb niet alle reacties 100% gelezen, dus misschien is het al eerder opgemerkt)

1. Het valt op dat het meerdere keren voor komt dat een wissel direct aan een gebogen rails vast zit. Dit is niet verboden, maar de kans op ontsporingen (als de wissel in de afbuigende stand staat) is groter. Hangt er ook een beetje vanaf welk materieel je hebt (de ene trein is er gevoeliger voor dan de andere) en welke richting(en) je rijdt. (als je met de wissel mee rijdt is het geen probleem)

2. Je kan het station op het zichtniveau nooit passeren zonder één of meer afbuigende wissels. Als alle treinen op het station moeten stoppen zou ik het zo laten. Als er ook sprake is van passerende (goederen)treinen, zou ik aan iedere zijde een wissel vervangen door een slank(er) type. Dan houden passerende treinen ook nog een beetje snelheid.

Ik realiseer me dat beide tips ruimtevreters zijn, waarbij je concessies moet doen aan spoorlengte. Dat is de uitdaging van/voor de ontwerper.
Groet
Erik