Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 18:12:48
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door AP3737
Vandaag om 18:00:35
Grootspoor in Frankrijk door Frank103
Vandaag om 17:58:08
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:56:39
Met welke tang knip je verenstaal? door RetroJack
Vandaag om 17:54:40
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47

Auteur Topic: Lokadres, hoe kan ik dit achterhalen?  (gelezen 4163 keer)

Gerritvw

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Lokadres, hoe kan ik dit achterhalen?
« Gepost op: 18 June 2014, 18:24:43 »
Misschien een rare vraag,na 10jaar wil ik weer gaan rijden met m'n digitale trein.
Ik beschik over een lenz systeem tw Lv101 en handregelaar Lh200.
Hoe kom ik achter het juiste lokadres.
Ook heb ik een lok die niet wil rijden,maar wel werkt de verlichting.
Analoog werkt hij wel.

Alvasbedankt voor de moeite.
« Laatst bewerkt op: 18 June 2014, 18:52:01 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

santerdam

• Offline Offline
Re: lok adres
« Reactie #1 Gepost op: 18 June 2014, 18:39:44 »
Soms zou je het adres kunnen achterhalen door een aantal voor de hand liggende nummers te proberen. Maar echt belangrijk is het niet om het juiste nummer te achterhalen.

Om instellingen van een decoder (CV-waarden) te veranderen moet je vaak eerst het juiste nummer weten. Het lokadres is daarop een uitzondering. Als je een nieuw loknummer programmeert, dan hoef je het oude (vorige) nummer niet te kennen. Je kunt zondermeer een nieuw loknummer instellen.

Let op : Wel belangrijk is in dat geval uitsluitend deze ene lok op de baan te zetten - alle andere treinen even weghalen. Of het programmeren uitvoeren op een apart spoor met slechts een lok.

Sander

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Lokadres, hoe kan ik dit achterhalen?
« Reactie #2 Gepost op: 18 June 2014, 18:57:58 »

Ook heb ik een lok die niet wil rijden,maar wel werkt de verlichting.
Analoog werkt hij wel.

Waarschijnlijk heb je de stekker van de decoder 180 graden gedraaid.

Marco

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 18 June 2014, 19:11:31 »
Als je de stekker verkeerdom insteekt werkt juist de verlichting niet, en doet de motor het wel.
Er moet dus iets anders aan de hand zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerritvw

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 18 June 2014, 22:08:18 »
Soms zou je het adres kunnen achterhalen door een aantal voor de hand liggende nummers te proberen. Maar echt belangrijk is het niet om het juiste nummer te achterhalen.

Om instellingen van een decoder (CV-waarden) te veranderen moet je vaak eerst het juiste nummer weten. Het lokadres is daarop een uitzondering. Als je een nieuw loknummer programmeert, dan hoef je het oude (vorige) nummer niet te kennen. Je kunt zondermeer een nieuw loknummer instellen.

Let op : Wel belangrijk is in dat geval uitsluitend deze ene lok op de baan te zetten - alle andere treinen even weghalen. Of het programmeren uitvoeren op een apart spoor met slechts een lok.
Aha,dat is makelijk,ik was in de veronderstelling dat ik het nummer moest weten om te kunnen rijden,bedankt
« Laatst bewerkt op: 19 June 2014, 09:51:29 door guest7823. Reden: citaat gecorrigeerd »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 19 June 2014, 10:03:39 »
Dat moet je ook. Als je het juiste adres niet weet kun je de loc niet aansturen tenzij je een nieuw adres geprogrammeerd hebt en dat gebruikt.
Maar met je Lenz systeem kan je gewoon CV's uitlezen.
In CV1 vindt je het (korte) adres.
Mocht je ooit een lang adres ingesteld hebben, dan vindt je dat in CV17 en 18. Dan moet je wel even uitrekenen wat het precieze adres is omdat dit er gecodeerd in opgeslagen is. Kijk maar in je handleiding van de decoder hoe die berekening gaat.
Gr.
Eric

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 19 June 2014, 10:18:05 »
Om instellingen van een decoder (CV-waarden) te veranderen moet je vaak eerst het juiste nummer weten.
Uhm, nee  ::) Dit geld alleen voor (het "moderne") POM. Als je gewoon standaard CV programmeren doet kan je gewoon alle CV's beschrijven en (als je centrale het ondersteund) uitlezen. Dit gaat globaal, niet per loc, dus steeds maar één loc op de baan/programmeerspoor hebben. Bij lezen heb je anders een error/onjuiste waarde en bij schrijven geef je alle loc's dezelfde waarde.

Ken de regelaar niet zo goed maar als je kunt uitlezen is dat ook optie. (Of gewoon nieuw adres schrijven). CV1 bevat het adres als deze maximaal 127 is en CV17 en CV18 samen als het adres tussen 128 en 9999 ligt. Tip voor de toekomst, geef een loc een logisch adres. Een NS 1717 op adres 1717 is lekker logisch :)

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 19 June 2014, 11:58:04 »
Hallo,

Ik heb - als ik dit zo lees - de stellige indruk dat je maar het beste een analoog papiertje bij de hand kunt hebben waarop zulke gegevens met een nog analoger potloodje zijn opgeschreven. En dat papiertje dan goed opbergen in een brandkast en niet op een disc want die kan ook onleesbaar worden.....

Gegroet,

Rob

henk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 19 June 2014, 12:06:11 »
Dan heb je het niet zo goed gelezen Rob. 
Als je een adres niet meer weet, dan lees je het uit.
Kan dat om een of andere reden niet, dan geef je de decoder gewoon een adres naar keuze. Geen enkele reden om ingewikkeld te gaan zoeken.
En tegenwoordig onthouden centrales of besturingsprogramma's de adressen en andere gegevens ook nog.

Eigenlijk is de kans dat  je zo´n papiertje kwijtraakt een stuk groter.

Maar een analoogfundamentalist overtuig je nooit. Het is ook een volstrekt ongevaarlijke overtuiging en dus een welkom element van de diversiteit.  :P
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 19 June 2014, 12:24:38 »

Maar een analoogfundamentalist overtuig je nooit.

Die titel beschouw ik voortaan als een geuzennaam! Je weet hoe het begrip "geuzennaam"is ontstaan? Een veldheer zag ergens in Zeeland een aantal bootjes op de wal afkomen met een paar gewapende kerels aan boord om de toenmalige machthebbers in Nederland een lesje te leren. De militair sprak toen de befaamde (Franse ) woorden : "ils ne sont que des gueux" (schooiers). Nou, dat hebben achteraf die machthebbers wel geweten!

Gegroet Henk!

Rob
« Laatst bewerkt op: 19 June 2014, 12:26:11 door Rob van Kooy. Reden: typefoutje »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #10 Gepost op: 19 June 2014, 14:27:01 »
CV 1 uitlezen m.b.v. het programmeerspoor, of gewoon een nieuw adres toekennen eveneens via het programmeerspoor en CV 1, Wat soms ook helpt is de gebruiksaanwijzingen lezen.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 19 June 2014, 15:35:01 »
Gebruiksaanwijzing lezen is wel heel erg 1986, van een digitale centrale mag je ervan uit gaan dat de bediening intuïtief en logisch is.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #12 Gepost op: 19 June 2014, 15:45:28 »
Wie heeft het over alleen de centrale? Handleiding van de decoder zal ook zeer verhelderend werken. Maar de gouden regel is eerst vragen en proberen, en als dat alles niet helpt of werkt dan toch uiteindelijk de gebruiksaanwijzing lezen.  :o :o :o ::)
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 19 June 2014, 17:07:42 »
.. van een digitale centrale mag je ervan uit gaan dat de bediening intuïtief en logisch is.
Is wel wat voor te zeggen, maar de centrale kan niet ruiken wat voor adres er in die decoder steekt. Je zal als gebruiker toch actie moeten ondernemen om er via de centrale achter te komen. Of anders gewoon een adres er in stoppen, dat is meestal het makkelijkst. Wat er nu in staat is niet zo boeiend.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.