Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:30:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Hasenwald
Vandaag om 01:29:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: Modelspoormagazine nummer 62 - September 2007  (gelezen 1204 keer)

Gert1

  • Gast
Modelspoormagazine nummer 62 - September 2007
« Gepost op: 24 August 2007, 21:49:03 »
Bokbier! Dat is het eerste wat bij me opkwam toen ik de foto's zag van een van de banen van de Waalse groep modelbouwers die luistert naar de illustere naam 'Saroulmapoul' (en waarom die naam zo illuster is, dat moet je zelf maar lezen, anders verklap ik de grap).

Enfin, veel herfsttinten dus op die modelbaan. Best wel passend voor een jaar waarin de herfst zowat in juni begon. (Wie zei ooit ook alweer: 'Het is weer voorbij, die mooie zomer?').

Goed, beste lezers, voor zover nog niet duidelijk, dit stukje gaat over het nieuwe nummer van Modelspoormagazine, het schone modelspoorblad van onze Zuiderburen. Ze Belgen noemen is bijna niet meer opportuun, want ik geloof dat hun land als ik dit schrijf bijkans niet meer bestaat. In MSM is echter vrijwel nooit iets te vinden over de perikelen van dit door de taalstrijd verscheurde landje. Of het zou moeten zijn dat er af en toe Franse teksten in rubriek 'Seintjes' (vraag en aanbod) staan.

Wat vinden we dan wel in dit nummer? Natuurlijk de test van de juist verschenen Reeks 41 van Mehano. De onvermoeibare Mehano-importeur Rocky Rail heeft zich namelijk weer hard gemaakt voor enkele Belgische modellen dit jaar en het eerste resultaat is een eigentijds dieseltreinstel. Als ik het goed heb binnen anderhalf jaar na aankondiging verschenen. Lezen jullie mee daar aan de Papaverweg in Amsterdam???    ;)

O ja, ik heb het voorwoord deze keer extra aandachtig gelezen, want via het forum van MSM had ik begrepen dat het heftig zou zijn, bijna zo heftig als dat men hier in Holland reageert op bepaalde wc-raampjes en draaistellen... Welnu, ik vond het allemaal nogal meevallen. Het woord 'gezapig' zal ik niet laten vallen, maar schokkend was het allerminst. Beste Gerolf als u wilt schockeren, kom dan eens boven de grote rivieren een kijkje nemen naar hoe men hier met elkaar placht om te gaan!

Normaliter bespreek ik de nieuwtjes-rubriek niet, maar deze keer viel me op dat de aardigste Belg die je in Houten kunt aantreffen, zowaar de wanprestaties van een Oostenrijkse kleinseriefabrikant gaat oplossen, door een nieuw chassis uit te brengen voor het model van de Reeks 60 van Klein Modelbahn. Wat was namelijk het geval? Het bestaande chassis van de Oostenrijkers trok in het beste geval na een aantal jaren krom en in het slechtste geval viel het gewoon uit elkaar.
Gelukkig is er nu dus oerdegelijk messing van onze beste Paul in plaats van rottig zamac uit de Alpen. En dan te bedenken dat de Oostenrijkers ooit nog eens de scepter zwaaiden in België. Misschien een ideetje voor als ze er met de kabinetsformatie in Brussel helemaal niet meer uitkomen?  ;)

O ja, nog een dingetje dan over de nieuwsrubriek: Het afgebeelde model van de WLAB30 dat door Heris is uigebracht is ongetwijfeld geheel conform het grote voorbeeld korter dan de standaard 1:87 rijtuigen die zowat 30 cm. meten. Maar zo kort en gedrongen als de foto ons wil doen geloven is het vast niet. Met andere woorden: de dtp-er heeft weer eens zitten klooien met de instellingen van de afbeelding. Een probleem waar dit blad en Spoorwegjournaal al eerder mee kampten. Kan iemand de dtp-afdeling eens bijles geven alstublieft?

De bespreking van de Chatham-show vond ik alleraardigst. Maar waarom maar twee pagina's, terwijl het bezoek aan Miwula, waarover vele specials en DVD's te krijgen zijn, werd uitgesmeerd over het dubbele aantal?

Tot slot blinkt ook dit nummer weer uit door de vele modelspoorpraktijk-artikelen (zondermeer het sterkste punt van dit blad). Ik noem deze keer vooral het artikel over het maken van kleine buislampen. Dik de moeite waard!

mvg,
Gert