Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:35:43
Mijn-bouw Indonesie door Wim1969
Vandaag om 21:22:04
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
Vandaag om 21:17:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:59:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
Vandaag om 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
Vandaag om 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
  

Auteur Topic: 17 en halve tons openwagen, serie GLG in styreen - schaal 0  (gelezen 3687 keer)

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
17 en halve tons openwagen, serie GLG in styreen - schaal 0
« Gepost op: 08 September 2007, 21:47:08 »


Met dank aan 1795 (Edwin) voor de tekening en foto van de 17 en halve tons openwagen, serie GLG
Plaatje styreen en tekening meegenomen op vakantie en op het gemakje de planken van de wanden en vloer gekrast met de achterkant van een afbreekmesje. Daarna deurtjes uit de langswanden gesneden en met dun styreen 0,5 en 0,25 de inzetjes gemaakt. U profieltjes van Evergreen rondom geplakt. De driehoekinge schetsplaten met klinknageltjes zijn van 0,25mm styreen bewerkt met een schroef. Nu nog afwerken met messingdraad 0,8 en 0,5 voor grepen, stangen en treden



de laatste styreen onderdelen en de diverse messingdraadjes zijn aangebracht, en de eerste laag verf opgebracht. ben niet in het bezit van een airbrush, dus de keuze was spuitbus of kwast. Voor het laatste gekozen vanwege de vele randjes en kiertjes. Na het eerste laagje kun je pas zien hoe het met de oneffenheden is gesteld. dat wordt schuren 
aspotten, buffers, koppeling en verenpakket nog te bestellen, en op het laatst de grendelhaak en schuiven aanbrengen









groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
    • sleutelspoor
Re: 17 en halve tons openwagen, serie GLG in styreen - schaal 0
« Reactie #1 Gepost op: 08 September 2007, 21:53:53 »
Men kan toch wel hele mooie dingen maken met styreen. Hoe heb je het met het gewicht gedaan van de wagen?

Gr. Gerco

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: 17 en halve tons openwagen, serie GLG in styreen - schaal 0
« Reactie #2 Gepost op: 08 September 2007, 22:54:05 »
het gewicht had ik bedacht er gewoon onder te plakken, tussen de langs balken zitten 6 dwarsbalken. In de twee vakken van de wielen een plakje bladlood met dubbelzijdig tape en in kleur meeschilderen. De bak weegt nu 60 gram dus er moet nog +_ 100 /140 gram bij (buffers+veerpakketten in gietwerk nog niet mee gerekend) Mooier was natuurlijk geweest 'die truc met die doebbele bodem':op de basis bodem van styreen een rechthoekige plaat messing(hele afmeting) afgewerkt met 0,5mm styreen "zichtbodem". Had ik niet aan gedacht ;D
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: 17 en halve tons openwagen, serie GLG in styreen - schaal 0
« Reactie #3 Gepost op: 08 September 2007, 23:58:59 »
dom, dom dom, dom.

In dezelfde wagen die in de bouwkit "vierwagenset in 0" zit, is het ding niet volgepompt met messing (hij is al van messing) maar volgepompt met lood. Jawel, doebele bodem.
En vraag niet naar het gewicht. Vraag maar... hoe vaak ontspoort dat ding....Antwoord: nervernooitnietnoppesniksnul.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: 17 en halve tons openwagen, serie GLG in styreen - schaal 0
« Reactie #4 Gepost op: 09 September 2007, 00:10:28 »
uhh, vierwagenset in 0, bouwplezier voor een jaar , kan ik niet betalen ;D ;D ;D
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: 17 en halve tons openwagen, serie GLG in styreen - schaal 0
« Reactie #5 Gepost op: 10 September 2007, 10:50:34 »
Zo zwaar hoeft zo'n bak toch niet te zijn? Ik ben altijd liefhebber van lichtgewicht rijtuigen en wagens, zo krijg je met een klein locje tenminste nog een aardige sleep weg...

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: 17 en halve tons openwagen, serie GLG in styreen - schaal 0
« Reactie #6 Gepost op: 10 September 2007, 11:18:32 »
Mijn locjes slepen meerdere "zware" jongens gewoon weg. Ook een kwestie van gewicht. Net zoals in het grootbedrijf.
Mocht de motor het niet aankunnen, dan is die weer te zwak. Stelregel: zet de grootst (= sterkere) mogelijke motor in je loc.

De "langste trein" die we vorig jaar op Rail hebben laten lopen woog zo'n 25 kilo en was 122 wagens lang. Dit jaar op Eurospoor gaan we het proberen tot 180 wagens (x 20-25 cm). Zo'n kleine 40 kilo. En dat allemaal aan die kleine koppelingen.
Vorig jaar hadden we twee 6-assige loc's nodig. Nu gaan we het proberen met twee 4-assige met flinke motoren van binnen. We zien wel wat lukt.