Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 22:09:19
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:05:45
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 22:00:05
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:57:18
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:50:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:21
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronaldk
Vandaag om 21:30:34
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
Vandaag om 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 20:59:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:50:32
Yamorc 7001 dood door Menno
Vandaag om 20:33:08
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 20:19:42
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
Vandaag om 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
Vandaag om 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
Vandaag om 19:50:14
Modelwensen 2026 door Forever Rocofan
Vandaag om 19:22:24
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 19:07:41
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
Vandaag om 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:51:14
Aansluiting Bezetmelding door Ronaldk
Vandaag om 17:47:08
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
Vandaag om 17:38:41
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door NS2408
Vandaag om 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:26:52
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:19:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:12:17
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 16:48:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:44
  

Auteur Topic: Dagelijkse stoomtrein in Wolsztyn stopt per 1 april  (gelezen 3532 keer)

dgfly

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Dagelijkse stoomtrein in Wolsztyn stopt per 1 april
« Gepost op: 20 March 2014, 22:20:50 »
Het lijkt er op dat een tijdperk wordt afgesloten. De laatste volgens reguliere dienstregeling rijdende stoomtreinen in Europa in Wolsztyn stoppen per 1 april...
Geldgebrek lijkt hier de oorzaak. Jammer.....jammer......jammer....

http://www.parowozy.com.pl/newsd.htm


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8629
Re: Dagelijkse stoomtrein in Wolsztyn stopt per 1 april
« Reactie #1 Gepost op: 20 March 2014, 22:32:43 »
Dat, of 1 april.....
Jeroen

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3098
    • Mijn Flickr pagina
Re: Dagelijkse stoomtrein in Wolsztyn stopt per 1 april
« Reactie #2 Gepost op: 20 March 2014, 23:32:10 »
De smalspoorlijnen in Duitsland hebben ook nog regulier stoom iedere dag!!

Sent from my GT-S6810P using Tapatalk


Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3098
    • Mijn Flickr pagina
Re: Dagelijkse stoomtrein in Wolsztyn stopt per 1 april
« Reactie #3 Gepost op: 20 March 2014, 23:32:51 »
Maar wel jammer dat ik er nooit geweest ben.

Sent from my GT-S6810P using Tapatalk


Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: Dagelijkse stoomtrein in Wolsztyn stopt per 1 april
« Reactie #4 Gepost op: 27 March 2014, 21:25:07 »
Hallo allemaal,

Morgen, 28-03-2014, vinden gesprekken plaats tussen PKP Cargo en de provincie Wielkopolska over het rijden met stoom in een dienstregeling zoals we dat kenden bij Wolsztyn.  Als hier geen overeenstemming wordt bereikt stoppen de ritten per 31-03-2014

PKP Cargo heeft de kosten voor het gebruik van het spoor enorm verhoogd. Wielkopolska is geen rijke provincie.

Mensen die willen pleiten voor het  in stand houden van de stoomtreinen kunnen hun motivatie in het Engels sturen naar:

1. Minister van Cultuur
Mr. Bogdan Zdrojewski
minister A mkidn.gov.pl

2. Minister van infrastructuur en transport ontwikkeling
Mrs. Elżbieta Bieńkowska
kancelaria A mir.gov.pl

3. Gouveneur van de provincie  Wielkopolska
Mr. Wojciech Jankowiak
wojciech.jankowiak A umww.pl

4. PKP Cargo Wielkopolska Divisie Manager
Mr. Andrzej Jabłoński
a.jablonski A pkp-cargo.eu

De A’s in de e-mail adressen moeten dan vervangen worden door @

Groeten, Alexander

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Dagelijkse stoomtrein in Wolsztyn stopt per 1 april
« Reactie #5 Gepost op: 03 April 2014, 12:08:29 »
De stoomritten zijn voorlopig gestaakt, maar de partijen zijn nog met elkaar in gesprek. De poort is niet definitief dicht.

Hoe dan ook, zal het lastig worden om de stoomritten in stand te houden.

In een toeristische regio (denk aan de Harz) kun je door het rijden van treinen voor de toeristen nog wel voldoende inkomsten genereren om een stoombedrijf in stand te houden; voor de provincie Wielkopolska zal dat anders liggen.

De nadelen van stoomtractie zijn de afgelopen decennia natuurlijk alleen maar toegenomen. De personeelskosten zullen nog meer dan vroeger een probleem zijn en het onderhoud wordt alleen maar duurder - reserveonderdelen zijn steeds minder voorhanden, wat meer kennis van het personeel vereist voor innovatieve oplossingen en meer kosten voor het (laten) produceren van de benodigde onderdelen.

Zelfs bij de VSM staat al geregeld een loc aan de kant met een defect - laat staan welke problemen een organisatie heeft die dagelijks met stoom rijdt.

Zelfs als partijen in Polen nu tot overeenstemming komen, zal het op den duur afgelopen zijn met de stoomtractie. Tenzij, zoals in de Harz, de omslag gemaakt kan worden naar een bedrijf, dat zich laat financieren door toeristen.
Heußenstein : HO, DB 1957

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2115
  • MSc Micro-Electronics
Re: Dagelijkse stoomtrein in Wolsztyn stopt per 1 april
« Reactie #6 Gepost op: 03 April 2014, 19:46:58 »
Tenzij, zoals in de Harz, de omslag gemaakt kan worden naar een bedrijf, dat zich laat financieren door toeristen.
Dan moet ik je teleurstellen. De HSB maakt jaar in jaar uit miljoenen verlies, die worden gecompenseerd door de staten Thuringen en Saksen-Anhalt. Het is en blijft nauw eenmaal een gesprek over geld. Ik persoonlijk zie dit al jaren aankomen. Al jaren worden steeds meer machines buiten bedrijf gesteld vanwege verlopen revisie-termijnen of een defect. Ik was al bang dat het een kwestie van tijd was.

Nu hopen dat er toch mensen inzien dat dit een van de (weinige) dingen is die toeristen kan trekken naar dit gebied van Polen.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15448
Re: Dagelijkse stoomtrein in Wolsztyn stopt per 1 april
« Reactie #7 Gepost op: 03 April 2014, 20:03:39 »
Hm, ik weet 't niet... het is toch een stukje authenticiteit wat verdwijnt, denk ik.

Es war einmal, en gelukkig diegenen die de moeite hebben genomen om het mee te maken. Wolsztyn, bedankt!


SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Dagelijkse stoomtrein in Wolsztyn stopt per 1 april
« Reactie #8 Gepost op: 03 April 2014, 20:42:45 »
Dan moet ik je teleurstellen. De HSB maakt jaar in jaar uit miljoenen verlies, die worden gecompenseerd door de staten Thuringen en Saksen-Anhalt. Het is en blijft nauw eenmaal een gesprek over geld. Ik persoonlijk zie dit al jaren aankomen. Al jaren worden steeds meer machines buiten bedrijf gesteld vanwege verlopen revisie-termijnen of een defect. Ik was al bang dat het een kwestie van tijd was.
\

Maakt de HSB verlies, of krijgen zij "gewoon" een exploitatiebijdrage, zoals de meeste OV bedrijven?

Uiteindelijk maakt de HSB gewoon onderdeel uit van het OV netwerk binnen de Harz.

Overigens was ik er niet van op de hoogte dat de HSB zo enorm afhankelijk is van overheidsbijdragen.

Over Wolsztyn : toen ik het bericht las, had ik ook wel zoiets van: dit verbaast mij niets. Ik verbaasde mij er al langer over, hoe men dit stoombedrijf vol kon houden met twee slagen per dag, waarbij de eerste trein voor dag en dauw vertrok. Zeker ook als je ziet hoe moeilijk de museumorganisaties in Nederland het hebben, en de tarieven die een VSM of SSN moet vragen voor een hoofdlijnrit.

Heußenstein : HO, DB 1957

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3057
    • Zwetdorf in model
Re: Dagelijkse stoomtrein in Wolsztyn stopt per 1 april
« Reactie #9 Gepost op: 03 April 2014, 22:56:44 »
Maar gelukkig hebben we de foto's nog:
uit 2005







en uit 2007:




Wolsztyn bedankt voor de mooie vakanties.

Groeten,

Christoph

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: Dagelijkse stoomtrein in Wolsztyn stopt per 1 april
« Reactie #10 Gepost op: 03 April 2014, 23:05:45 »
Het Land Sachsen-Anhalt en wellicht ook de gemeentes dragen bij aan de HSB omdat het zo'n toueristenmagneet is. M.a.w. de investeringen in de HSB betalen zich voor de regio dubbel en dwars terug. Een soort exploitatiesubsidie specifiek voor stoom dus. Overigens is de HSB ook kostenbewust bezig (nouja, zoiets) want de tarieven stijgen regelmatig en men wil bijvoorbeeld ook de werkplaats uitbreiden om daardoor meer werk aan locs zelf te kunnen doen in plaats van ze elke 8 jaar naar Meiningen te sturen.
Maar dat even off-topic.