Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Marcel112
Vandaag om 11:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 11:35:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:47:27
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 10:45:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:28:20
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Onshape gebruikersgroep door Joz
Vandaag om 09:41:00
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Quinzeedied
Vandaag om 07:51:53
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Martijnstein
Vandaag om 06:17:52
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
12 December 2025, 14:05:52
  

Auteur Topic: BNLS-modulebaan: regels en afspraken N baan  (gelezen 28947 keer)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2337
    • Somda
BNLS-modulebaan: regels en afspraken N baan
« Gepost op: 10 October 2013, 15:19:11 »
BNLS N baan norm 3.0, d.d. 2016-11-22



Afmetingen van de bak:
  • 120 cm breed, 54,9 cm diep;
  • Het is mogelijk/ toegestaan meerdere modules te combineren tot 1, langere, inbreng. (Module is een deel van 120 cm, een inbreng is wat 1 bouwer meeneemt);


Overgang tussen de inbrengen:
  • Black Box (BB) van 30 cm aan beide zijden. Dat betekend dat de ruimte tussen twee inbrengen 60 cm bedraagt. Deze ruimte wordt afgedekt met een BB paneel;
  • De modules worden gekoppeld met 2 bouten M-8 op de kopse kanten. De inslagmoeren zitten in de BB aan de rechterzijde van de inbreng. Gezien vanuit het publiek;
  • Op 10 cm van de BB overgang moeten de twee hoofdsporen uitgevoerd zijn in Peco code 55 flex en parallel lopen aan de bakvoorkant;
  • De overgang tussen de inbreng en de BB mag NIET bestaan uit raillassen en dient dus te bestaan uit aan beide kanten gefixeerde rails.

Afwijkingen van de bovenstaande standaard maten (lengte 120 cm, diepte 60 cm, BB maat 30 cm) zijn bij voorafgaande overleg met de technische commissie en daarna eventueel verkregen goedkeuring van de betreffende afwijkingen mogelijk, echter er bestaat de mogelijkheid dat een tentoonstelling enkel inbrengen met standaard maten wil. In dat geval zullen afwijkende maten mogelijk die tentoonstelling niet mee kunnen doen. Dit is ter beoordeling van de tentoonstellingsorganisatie en niet ter beoordeling van BNLS. Ook kan het voorkomen dat binnen de beschikbare ruimte afwijkende bakmaten niet geplaatst kunnen worden. Hetzij in de rijdend baan, hetzij überhaupt niet. Dit ter (eind)beoordeling van de BNLS beurs coördinator


Hoogte:
  • De hoogte van de modules wordt bepaald aan de hand van de bovenkant van de spoorstaaf. deze is vastgelegd op 132,5 cm vanaf de grond;
  • De afstand tussen de bovenkant van de spoorstaaf en de onderkant van de fries bedraag 39,4 cm;
  • Er is geen ondergrens voor het landschap;
  • Standaard worden de modules, indien via BNLS besteld, geleverd met M8 stelpoten;
  • Op de meeste beurzen staan we op een vlakke vloer en dan is gebruik van 5 cm zwenkwielen met M8 stiften wel zo makkelijk. Bij deze wielen moet minstens de helft geremd kunnen worden. Wel zorgen dat, indien we, onverhoopt, ergens anders moeten gaan staan waar geen vlakke vloer aanwezig is de stelpoten meegenomen zijn.


Achtergrond en Fries:
  • Op de tentoonstelling gemonteerd aan de bak
  • Zijkanten, achterkant en hemel helemaal dicht.


Kleur
  • De bakken, de frieslijst en de BB worden aan de voorzijde RAL 9005 zijdeglans zwart verf. (Dus geen beits o.i.d.)


Tijdens Beurzen
  • De inbreng is volledig opgesteld, dwz, inbreng, compleet met fries, achter- en zijwanden, BB's en BB panelen
  • Tijdens beursdagen is de baan afgewerkt met een rok van zwarte voeringstof
  • Tijdens beursdagen zijn er geen spullen zichtbaar aanwezig boven op de bak

Bovenstaande beschrijving komt overeen met de modules die door Martin geleverd zijn (en nog geleverd kunnen worden).
De sets die Martin uitlevert zijn compleet, inclusief alle hang- en sluitwerk en poten.
Als je zelf gaat klussen, neem dan contact op met Martin over de exacte plaats van de gaten in de eindschotten.
Voor het eenvormige beeld is wel van belang dat de fries bij alle modules op dezelfde hoogte hangt, en dat zowel de zijkanten, als de achterkant en bovenkant helemaal dicht zijn.

Sporen(verloop):
  • Er is een dubbelsporige hoofdbaan met een hart-op-hart afstand van 26,5mm (standaard bij Peco code 55);
  • De afstand van publiekszijde tot het hart van het eerste spoor is 100mm (let op bij het opmeten op de blackbox dat er nog een plaat voor komt!);
  • Er wordt gewerkt met code 55 rails;
  • Het spoor wordt gelegd op een 2 of 3 mm kurk of schuim laag;
  • Voor de maatvoering zijn gelaserde MDF mallen beschikbaar, maar de megabiels, met raillengte naar keuze zijn ook via BNLS te bestellen;
  • Aan beide uiteinden van de baan komen lussen, die aangestuurd worden als keerlus. Er mag dus een verbinding gelegd worden tussen het voorste en achterste spoor;
  • de maximale boogstraal die op dit moment beschikbaar is op de keerlus module is 27,5 cm


Elektrische aansturing:
  • Twee-rail, DCC-formaat digitaal. Iedereen zorgt voor doorlopende draden onder zijn module, voor iedere doorgaande spoorstaaf 1;
  • Afgesproken is dat de doorlopende draden de kleur rood en zwart hebben. Aangeraden wordt om gewoon luidsprekerdraad hiervoor te gebruiken. Aan deze draden worden aan de uiteinden ST-16 stekkers gebruikt. Van de draad dient de rode kleur aan de voorste (publiek)kant te zitten en de zwarte kleur aan de achterste spoorstaaf bevestigd te worden. Dit geldt voor beide sporen;
  • De BB's dienen ook van spanning en signaal voorzien te worden. Daarom worden ook die met de rood-zwarte draad gevoed. Zorg ervoor dat de doorgaande draad iets langer is dan je bak aan beide zijden. Dat vergemakkelijkt het koppelen met je buurman;
  • Aansturing wissels, lampjes etc. zelf regelen op je eigen inbreng. Er is (nog) niet gesproken over wissels (of de aansturing hiervan);
  • Voor een tentoonstelling wordt gezorgd voor een centrale, zodanig dat er extra Multimausen/ Lokmaus2-en aangesloten kunnen worden;
  • Iedere inbreng moet aan de rechterzijde (van de publiekskant af gezien) voorzien zijn van een BNLS hub aansluiting. De booster-hub variant mag ook, maar is niet verplicht;
  • Er wordt op dit moment gewerkt aan montagefrontjes waarmee de BNLS hub bevestigd kan worden aan de achterzijde van de bakvoorkant. Hierbij is enkel het maken  van een gat met een gatenzaag te doen. Hierachter kan dan het montagepaneeltje geplaatst worden;
  • Rechts naast de BNLS hub komt een M3 Rampamoer waarin een M3 boutje gedraaid kan worden voor het ophangen van de eventueel aangesloten muis.


Verlichting:
  • Het ontwerp gaat uit van led-verlichting. Het staat iedereen vrij dat zelf in te vullen;
  • Er wordt bij de h0 baan gewerkt aan een standaard aansluiting voor het aansturen van de (dag - nacht)verlichting. Zodra die voor h0 is uitgewerkt zal deze ook van toepassing verklaard gaan worden op de N baan

Handige draadjes:
Deze post kan aangevuld / aangepast worden indien nodig.

Als er vragen zijn over deze post, graag HIER.



BNLS N baan norm 3.0, d.d. 2016-11-27
« Laatst bewerkt op: 16 May 2017, 22:12:13 door guest7823 »
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek