Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 19:38:02
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:34:04
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: Laag sein voor hoog sein  (gelezen 3770 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Laag sein voor hoog sein
« Reactie #15 Gepost op: 14 August 2007, 18:01:49 »
Er wordt wat afgegokt hier, maar het enige juiste antwoord komt van "spoorrelais". Het zijn de seinen die wit tonen als de normale daglichtseinen buitendienst zijn om het BB21-beveiligingssysteem (met cabinesignalering) te testen. Wolvega-Steenwijk was/is hier testtraject voor, waarop 2 omgebouwde rode mP's de testen uitvoerden.

Deze seinen zijn creatief in elkaar geknutseld door achtergrondschermen van overweglampen te gebruiken.


groeten,
Wim
« Laatst bewerkt op: 14 August 2007, 18:03:26 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Laag sein voor hoog sein
« Reactie #16 Gepost op: 14 August 2007, 18:08:07 »
Het is mij in ieder geval nu duidelijk :)
Was er al verbaasd over dat ik er nergens wat van kon terug vinden, maar als het een test geweest is, staat het natuurlijk niet overal vermeld.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Laag sein voor hoog sein
« Reactie #17 Gepost op: 14 August 2007, 18:12:51 »
zie ook: http://home.planet.nl/~jellejan/wolvega/

de seinen tonen blauw licht ipv wit...
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Laag sein voor hoog sein
« Reactie #18 Gepost op: 14 August 2007, 23:59:39 »
Misschien niet helemaal duidelijk aangegeven in mijn eerdere reactie. De situatie was voor een test van ERTMS. Als ERTMS werd getest werd de "normale" beveiliging uitgeschakeld. Dit werd aangegeven door een witte lanp voor het sein. Niet alleen in het noorden zijn er proef baanvakken geweest, ook in Limburg. De testsystemen zijn nu niet meet operationeel.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re: Laag sein voor hoog sein
« Reactie #19 Gepost op: 15 August 2007, 11:21:16 »
@Rail4Rem  Ik hoop niet dat je op je examen hebt ingevuld dat de witvariant alleen voor dwerseinen voorkomt, want in het seinenboek staat duidelijk (seinnummer 216) een hoog of laag geplaatst wit licht. De witvariant komt ook echt op hoogeplaatste seinen voor.

Gr Dennis

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Laag sein voor hoog sein
« Reactie #20 Gepost op: 15 August 2007, 12:13:48 »
Dennis je hebt helemaal gelijk :-|, gelukkig geen examenvraag geweest ;)

De rest had ik wel goed ;D

mvrgr
remco