Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:13:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 18:53:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
  

Auteur Topic: HSM 814 (NS 5800)  (gelezen 10346 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re:HSM 814 (NS 5800)
« Reactie #30 Gepost op: 10 March 2012, 21:52:09 »
 ;D
Spoor 0 adept

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:HSM 814 (NS 5800)
« Reactie #31 Gepost op: 10 March 2012, 21:57:54 »
Waarom zou je de hoofdlijn niet meer op mogen? Er zal hooguit ATB op moeten en wellicht zal het ook aan de loc liggen, dus welke snelheid hij kan halen in regulier gebruik, maar actieradius of verbruik hebben niks met het gebruik op de hoofdlijn te maken alleen met eventuele inzetbaarheid, kostenbesparingen etc. Nogmaals, dat het logisch is dat er naar een model wordt gekeken wat uit financieel economisch oogpunt beter inzetbaar is, is met de huidige conjunctuur natuurlijk goed, maar het heeft niets met wel of niet op de hoofdlijn rijden te maken.

Loopeigenschappen van een echte ouderwetse stoomlok zouden een probleem kunnen wezen voor ILT. Met een 2B2 lok is het makkelijker dan met een 2C2 lok. Een lok met losse tender is leuk, maar te beperkt zonder draaischijven (achteruit zul je nooi met 100 mogen) En de stoomwet (of hoe dat ook mogen heten), eisen aan stoot- en trekwerk, remwerk ed betekenen ook dat veel dingen niet meer precies zoals vroeger kunnen. Dus compromissen moet je sowieso doen.

Actieradius en verbruik doen er ook wel degelijk toe. ILT zal niet willen dat het ding regelmatig strand op het hoofdnet omdat door oponthoud water- of kolenvoorraad te vroeg op is.

Vergeet als laatste niet : veel zaken op bijvoorbeeld een 3737 of ander museummaterieel konden tot nu toe steeds nog vanuit het verleden (soort gedoog-constructie, eens een toelating, voor de levensduur een toelating) Maar dit is een 100% nieuwbouw en dus moet men dan aan alle huidige regels voldoen voor een nieuwe toelating.

En ik vermoed dat FritsT gelijk heeft : er zullen van veel stoomlok geen fabricage tekeningen meer aanwezig zijn. Daarvoor had men destijds bij de ontstoming weinig aandacht, het was vooral 'opruimen' en 'wederopbouw'  Veel werd destijds ook 'in het werk pasgemaakt' (uit eigen ervaring : locomotor tekeningen zie je dit ook)

Zeker als je ook nog eens met veel partijen aan een project moet werken is zoiets vandaag de dag ondenkbaar; alles moet vooraf berekend en gespecificeerd!
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re:HSM 814 (NS 5800)
« Reactie #32 Gepost op: 10 March 2012, 22:19:27 »
Tomasso, als je een historisch correcte 5800 gaat nabouwen moet je natuurlijk een geklonken ketel hebben nietwaar?

Zo ja, dan moet het een statische loc worden. Je mag namelijk geen geklonken ketels meer bouwen, alleen gelaste. Hetzelfde zal gelden voor andere onderdelen.

JAB, ik ben de discussie nu ook tegengekomen op het NMLD forum. De krukas zou inderdaad voor een paar problemen zorgen, maar in de NS tijd zal men ook wel eens wielen hebben moeten vervangen, dus zo moeilijk moet dat ook weer niet zijn. Het punt van de kwartering lijkt mij ook niet helemaal juist, De wielen van stoomlocs locs hier hebben allemaal een "key" die de wielen op de juiste plaats houden, nogal logisch want met de krachten die op de componenten komen wil je niet alleen je kwartering met wrijving op z'n plaats houden.
Overgens hebben hier een aantal locs rollagers gekregen op een paar loopassen om onderhoud te verminderen . Bij die locs til je dus de klep van de aspot op en je wordt begroet door een moderne goederenwagenrollager in plaats van een hoop olie en smeerkussens. Met rollagers is de kans op warmlopers heel klein, iets dat met een hoofdspoorloc met een snelheid van 120km/h wel aangenaam is. Dat glijlagers veel makkelijker te demonteren zijn voor onderghoud, daar ben ik het helemaal mee eens, maar daartegen moeten glijlagers veel vaker onderhouden worden dan rollagers. Eigenlijk komt het er op neer dat bij rollagers je een grote som geld en tijd kwijt bent bij vervanging, maar dat de dan de komende tig jaar niks meer aan hoeft te doen. Bij glijlagers ben je weliswaar minder geld en tijd kwijt bij het onderhoud, maar dat moet wel veel vaker gebeuren. Maar zo heeft elke optie voor- en nadelen, als glijlagers beter worden bevonden voor deze toepassing dan is daar ook niks mis mee.

mvg,
Rick

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:HSM 814 (NS 5800)
« Reactie #33 Gepost op: 10 March 2012, 22:31:00 »
Gezien het verwachte kilometrage lijkt me de slijtage geen probleem en een glijlager heeft minder last van stilstand. Smering is inderdaad wel een punt.

Maar vooral het uitgaan van 'toen was het geen punt, dus nu ook niet' vind ik een gevaarlijke aanname... veel vakkennis is helaas verloren gegaan in de loop der jaren, aangezien de huidige maatschappij handwerk niet langer als waardevol waardeert en er in het algemeen op neerkijkt. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het echte smeden ; dat is in Nederland nagenoeg verdwenen, slechts een handvol mensen kan het nog echt (en dan bedoel ik niet die flauwekul op de meeste braderieen enzo, maar serieus vakwerk, uit rond vierkant maken en omgekeerd, perfect gesmeede passingen ed)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: HSM 814 (NS 5800)
« Reactie #34 Gepost op: 09 February 2014, 10:49:24 »
Is men hier ooit nog mee verder gekomen ?
het in tenslotte inmiddels 2014  ;) ;D

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: HSM 814 (NS 5800)
« Reactie #35 Gepost op: 09 February 2014, 11:38:06 »
Hoi hoi!
Naar ik vernomen heb, is het project in de ijskast gezet.
Jammer!
Groet van Thonis

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: HSM 814 (NS 5800)
« Reactie #36 Gepost op: 10 February 2014, 14:32:49 »
Klopt, het bleek in de huidige economische situarie en met het huidige regeringsbeleid m.b.t subsidies en cultuur in het algemeen, niet mogelijk de financiering rond te krifgen -- niet geheel onverwacht, maar wel: helaas!

Dirk