Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
  

Auteur Topic: Ingekorte rijtuigen  (gelezen 1840 keer)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Ingekorte rijtuigen
« Gepost op: 11 February 2014, 23:32:16 »
Zoals bekend werden en worden door sommige merken rijtuigen ingekort om ook door krappere boogstralen te komen.
In de oude doos vond ik twee H0 rijtuigen van Trix Modell die ook nogal ingekort zijn, en niet zo'n beetje ook  ;D
Een vier-assig Mitropa slaaprijtuig 20154 met een lengte van 136 mm over de buffers.
En een vier-assig bagagerijtuig 20155 van CIWL met een lengte van 136 mm over de buffers, maar het schuifdeurtje kan wel echt open en dicht  :D
Ik weet niet wat de lengte van dergelijke rijtuigen in het echt (in de jaren '30/'40) waren, maar voor zo'n 22 meter komt dat op een lengteschaal van 1:160 uit!  :o
Beide rijtuigen hebben verder los aangezette leuningen bij de deuren.
Verder zijn heet simpele blikken rijtuigen met idem onderstel.
Helaas ontbreken een buffertje en een van de schuifdeuren van het bagagerijtuig.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Ingekorte rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 11 February 2014, 23:58:31 »
ja en wat nu?

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
Re: Ingekorte rijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 12 February 2014, 00:17:48 »
Vooroorlogse Trix-modellen? Doe eens een paar foto's?

Freek.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Ingekorte rijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 12 February 2014, 09:13:08 »
Niet alleen rijtuigen korte ze in (in dit geval Jouef)

 ;D
Vr. groeten,
Bob

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Ingekorte rijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 12 February 2014, 09:29:52 »
Vooroorlogse Trix-modellen? Doe eens een paar foto's?
Zo te zien wel ja. Als ik overdag een keer tijd heb zal ik wel wat plaatjes schieten.

Niet alleen rijtuigen korte ze in (in dit geval Jouef)
Maar lang niet zo extreem ingekort als die Trix rijtuigjes. H0 met schaal N lengteverhouding!
Bijna 2 keer zo kort als dat ze breed zijn.

ja en wat nu?
Gewoon, vind ik leuk om te melden.
Ook na diverse andere draadjes te hebben gelezen over ingekort H0 materieel met lengteschaal 1:93,5 of 1:100.
Blijkt er dus ook nog H0 materieel met lengteschaal 1:160 te zijn.
Of kent iemand nog extremer ingekort materieel?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Ingekorte rijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 12 February 2014, 10:46:47 »
Gaat het om dit rijtuigje?
Vr. groeten,
Bob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Ingekorte rijtuigen
« Reactie #6 Gepost op: 12 February 2014, 10:47:09 »
De vraag is of je het een lengteschaal kunt noemen. Vroeger maakten de fabrikanten modellen die herkenbaar waren en over de juiste spoorwijdte moesten kunnen rijden, maar verder maakte men zich niet zo druk over de schaalverhoudingen. Men had het dan ook over spoor H0 en niet zozeer over schaal H0. Er werd veel gebruik gemaakt van standaard onderstellen en kennelijk had Trix er eentje van 136 mm. In de jaren zestig waren veel vierassige rijtuigen van allerlei merken ongeveer 24 cm lang, ongeacht de lengte van het grote voorbeeld. Van een bewust gebruikte lengteschaal is dan geen sprake.

Trix was het eerste merk dat wel bewust een bepaalde lengteschaal ging gebruiken zijnde 1:100. Dat was een revolutie. Niet alleen omdat de rijtuigen daarmee langer waren, maar vooral omdat die 1:100 lengteschaal stelselmatig op vierassige rijtuigen werd toegepast. Een rijtuig dat in het echt wat korter was, was dat in model dan ook. De andere fabrikanten volgden meer of minder schoorvoetend en later is de verlenging naar 1:87 gekomen.

Ik heb hier goed herkenbare plan d rijtuigen in spoor 0 van BUB die een centimeter of 18 lang zijn. Hoezo lengteschaal?  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Ingekorte rijtuigen
« Reactie #7 Gepost op: 13 February 2014, 17:41:15 »
En rijtuigen /treinstellen worden nog steeds ingekort. 

Artitec adverteerde niet voor niets lang met de DDM1, met " wij hebben de langste" , met niet erg subtiele verwijzing naar Marklin en Fleischman (?). Waarbij zeker Marklin een flinke concessie heeft moeten doen op de lengteschaal. Erg? Het model ziet er m.i. gewoon heel natuurgetrouw uit, en Marklin heeft natuurlijk ook gewoon weinig keus - met boogstralen van 3600 mm en een zeer krap profiel vrije ruimte.

En gelukkig bestaat Artitec, voor wie echt niet kan leven met de concessie die andere fabrikanten doen aan de lengte.

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2485
Re: Ingekorte rijtuigen
« Reactie #8 Gepost op: 13 February 2014, 18:00:16 »
@ Simon H,

Dat Artitec een statement maakte dat ze de langste hebben was dan toch bedoeld aan Marklin en Lima/ Rivarossi. Fleischmann heeft geen NS dubbeldekkers gefrabriceerd..... ;D

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

jakop

  • Gast
Re: Ingekorte rijtuigen
« Reactie #9 Gepost op: 13 February 2014, 18:07:51 »
...... met boogstralen van 3600 mm en ......

Daar heb ik geen ruimte voor   ::)  ;D